O súťaži na most pre zvieratá na Kysuciach ...

Moderátor: Moderátori

O súťaži na most pre zvieratá na Kysuciach ...

Odoslaťod duro_z_dediny » 23. Aug 2021 09:37

O súťaži na most pre zvieratá na Kysuciach: Minister hovorí jedno, NDS druhé, železnice sa čudujú a stavbári si myslia svoje

Obrázok

Pred dvoma mesiacmi prekvapila Národná diaľničná spoločnosť bizarným oznamom, že zrušila súťaž o stavbu veľkého prechodu pre zver na Kysuciach, pretože sa tam dupľuje s jedným tendrom štátnych železníc.

Diaľničná spoločnosť tým vlastne povedala, že dve veľké štátne dopravné firmy sú také neschopné, že sa im takmer podarilo objednať sčasti rovnakú stavbu.

Tým však hanba spojená s tendrom na ekodukt na Kysuciach neskončila. Firmy z diaľničného tendra sa sťažovali a Úrad pre verejné obstarávanie veľmi rýchlo povedal, že zdôvodnenie o zrušení súťaže pre možnú duplicitu štátna investorská firma dostatočne nedoložila.

ÚVO v rozhodnutí konštatuje, že diaľničiari síce podali bližšie vysvetlenie, ktoré objekty by sa mali dupľovať, no „absentuje riadny opis skutkového stavu, úvah a opis krokov kontrolovaného, ktoré podnikol na prípadné predídenie zrušenia verejného obstarávania“.

Kontrola dokonca povedala, že chýba zdôvodnenie, ktoré by „nevzbudzovalo u uchádzačov pochybnosti o skutočnej existencii dôvodov oprávňujúcich kontrolovaného na zrušenie verejného obstarávania“.

Čo môže byť skutočným dôvodom

To všetko vracia na stôl otázku, či si NDS dôvod zrušenia súťaže nevymyslela, či skutočný dôvod nebol iný. Oplatí sa to skúmať minimálne preto, aby sme lepšie spoznali úroveň rozhodovania o investíciách v najbohatších štátnych investorských firmách.

Prvé iné vysvetlenie ponúkol sám minister dopravy Andrej Doležal, keď sa ešte v júni preriekol, že pri kysuckom ekodukte riešil s manažmentom problém s potenciálnym konfliktom záujmov.

Narážal tým na to, že v NDS sú teraz na obvinenia z konfliktu záujmov mimoriadne citliví, pretože v inej súťaži pri tuneli Višňové sa sporili s UVO, ktorému sa nepozdávalo, že jeden z členov pracovnej skupiny na vedenie súťažného dialógu robil pred 13 rokmi v stavebnej firme, ktorá je teraz medzi subdodávateľmi víťaznej firmy Skanska.

Pri ekodukte ide o to, že tendrovú komisiu viedol bývalý prokurista dnes už neexistujúcej firmy Alpine Slovakia Juraj Pojezdál. Problém môže byť v tom, že sa slovenská pobočka Alpine zlúčila s ďalšou rakúskou firmou Porr, a tá tiež súťažila o stavbu ekoduktu.

Je to stret záujmov?

Predseda predstavenstva NDS Juraj Tlapa sa netají tým, že v podniku riešili, čo s tým, že vedúceho komisie Pojezdála môže niekto spätne namietať.

Firma Porr nebola podľa Tlapu v tendri ani na jednom z prvých troch miest.

„Je to stret záujmov? Nie je? Ja to neviem posúdiť, mohol by byť. Vyhodnotili sme si, že by mohol byť a súčasne sme tak či tak už boli krok od zrušenia kvôli tomu, že to vypísali železnice,“ vysvetlil Tlapa okolnosti zrušenia súťaže o ekodukt.

Tlapa sa hnevá, že nikto nemohol vedieť, že sa Porr do súťaže prihlási. V tom má pravdu, no zároveň to ešte neznamená, že NDS nemala aj v tejto situácii poruke jednoduchšie riešenia, ako hneď rušiť súťaž.

V prvom rade, len holý fakt, že by člen komisie pracoval u jedného z uchádzačov, nie je automaticky konfliktom záujmov.

Právnik advokátskej kancelárie AGM Partners Miroslav Cák pripomína, že pri konflikte záujmov zákon predpokladá „priamy alebo nepriamy finančný záujem, ekonomický záujem alebo iný osobný záujem, ktorý možno považovať za ohrozenie jej nestrannosti a nezávislosti v súvislosti s verejným obstarávaním.“

Tak či tak, keď sa Pojezdál sám prihlásil k možnému konfliktu záujmov, podľa právnika existovalo elegantné riešenie, ako pokračovať: „Úkony, u ktorých hrozil konflikt záujmov, by sa zrušili a urobili znova,“ vysvetľuje Cák.

V praxi by to znamenalo napríklad zrušenie vyhodnotenia ponúk, ak k nemu už prišlo, výmenu člena komisie a nové vyhodnotenie.

A navyše, znova pripomíname, že podľa predložených ponúk nebola firma Porr prinajmenšom cenovo ani na jednom z prvých troch miest, ktoré mali šancu kontrakt získať.

Ak naozaj išlo o duplicity, aj tie sa dali riešiť

V momente, keď už boli vyhodnotené ponuky na výstavbu ekoduktu pre diaľničnú firmu, nedali sa robiť zmeny v objednávke. Práce, ktoré zároveň objednávali ŽSR v inom tendri, boli podľa jedného zo záujemcov v hodnote zhruba 5 miliónov, celá stavba mala stáť okolo 18 miliónov.

Aj po vyhodnotení tendra však existovala možnosť jednoducho sa dohodnúť so železnicami, aby ony zmenili zadanie svojej súťaže, a celý problém s duplicitami by zmizol.

A zdá sa, že železničiari mali o také riešenie záujem, alebo ho už dokonca aj mali pripravené. V ŽSR boli zo správy NDS o rušení tendra na ekodukt preto zjavne prekvapení a zvolali stretnutie expertov oboch strán.

No keďže diaľničiari svoj tender na most pre zver zrušili úplne, železnice oznámili, že oni nič meniť nebudú. Pravdepodobne preto, že vtedy ešte nevedeli, že ÚVO napokon prinúti NDS tender dokončiť a situácia tak bude znova iná.

Tender pokračuje

Výsledky kontroly ÚVO teda diaľničiari zobrali na vedomie a rozhodli sa v predtým zrušenej súťaži pokračovať. „Vzhľadom na skutočnosť, že verejná súťaž sa nachádza v procesnom štádiu vyhodnocovania už predložených ponúk, nie je prípustné meniť podmienky stanovené v súťažných podkladoch. NDS teda pristúpi v tomto prípade k opätovnému vyhodnocovaniu predložených ponúk,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Časť stavebného trhu zrejme príkaz od ÚVO berie ako zadosťučinenie. Šéf Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavol Kováčik dokonca povedal, že za pravý dôvod rušenia tendra považuje strach z konfliktu záujmov predsedu komisie.

Kováčik dokonca ešte v júni, keď NDS oznámila rušenie tendra, pre hnonline vyhlásil, že nerozumie, kde by mohlo dôjsť k duplicite a ak aj došlo, tak sa prekrývanie dvoch stavebných diel mohlo vylúčiť napríklad dodatkom.

Nereálna cena?

Okrem oficiálneho dôvodu zrušenia súťaže, ktorým bola duplicitná objednávka so železnicami, a strachu z obvinenia z konfliktu záujmov predsedu výberovej komisie, mohli byť motivácie vedenia NDS ešte zložitejšie.

Dalibor Novotný, riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti SMS si myslí, že NDS sa obávala „nereálnej ceny a času na realizáciu“.

SMS súťažila o stavbu v združení pod vedením Eurovie, s ponúkanou cenou 15,3 milióna eur boli v tendri najdrahší.

Najlacnejší v nej bol podľa správy NDS Metrostav (10,86 mil. eur). NDS ho podľa Hospodárskych novín zo súťaže vylúčila, no nie je známe, ako to dopadlo. Cenovo druhý najlacnejší bol potom Váhostav (13,6 mil. eur) a za ním nasledoval Doprastav (14,2 mil. eur).

NDS ale ponuky hodnotila podľa viacerých kritérií, cena hrala iba 40-percentnú rolu, hodnotila sa aj spomínaná rýchlosť výstavby.

Pripomeňme, že diaľničiari súťaž naplno spustili koncom minulého roku, teda približne v čase, kedy sa už prudko dvíhali ceny stavebnín rozkolísané pandémiou.

Samotná NDS tvrdí, že zrušením súťaže sleduje najmä termíny. Úradu pre verejné obstarávanie diaľničiari vysvetľovali, že kolízie dvoch stavieb by mohli zapríčiniť také komplikácie v koordinácii stavbárov NDS a ŽSR, že omeškania by mohli ohroziť aj hraničný termín pre dostavbu ekoduktu, a tým je koniec roka 2023.

Ohrozené by tým mohli byť eurofondy, a nie málo. „V prípade, ak by sa ekodukt nerealizoval, by bolo Slovensko povinné vrátiť nenávratný finančný príspevok v celkovej výške 285,2 mil. eur,“ napísala NDS dávnejšie.

Cák upozorňuje, že konflikt záujmov vo verejnej súťaži je dôvodom na korekciu eurofondov. Mohol by tak ohroziť eurofondy na väčšiu stavbu. Ekodukt totiž súvisí so zásahom úseku D3 Svrčinovec – Skalité do prírody, ktoré má ekodukt kompenzovať.

To už je drahšia a väčšia stavba za viac než 300 miliónov eur, ktorú odovzdávali šoférom ešte v roku 2017 v ére ministra dopravy Árpáda Érseka. Ten tým ukončil 20-ročné čakanie na sprevádzkovanie roky konzervovanej krátkej diaľnice z éry Alexandra Rezeša, ktorá dovtedy končila v poli, lebo sa nemala na čo napojiť.

Ibaže ani korekcia by v tomto prípade nebola reálnou hrozbou. Muselo by sa jednať o konflikt záujmov, ktorý má vplyv na výsledok. „Napríklad ak by bol Porr druhý a člen komisie v konflikte záujmov by pretlačil vylúčenie prvého,“ vysvetľuje Cák, prečo aj tento argument NDS nedáva v tomto prípade zmysel.

Daniela Krajanová

Zdroj:Denník N, portál https://dennikn.sk
https://e.dennikn.sk/2432278/o-sutazi-n ... /?ref=list
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.