Súťaž na obchvat Prešova je v nedohľadne. Rezorty si prehadz

Moderátor: Moderátori

Súťaž na obchvat Prešova je v nedohľadne. Rezorty si prehadz

Odoslaťod DrX » 25. Aug 2021 21:33

Súťaž na obchvat Prešova je v nedohľadne. Rezorty si prehadzujú vinu

Doležal nerozumie, na čo sa čaká. Matovičov rezort tvrdí, že nemešká.

25. aug 2021 o 14:30 Michal Ivan

Minister dopravy Andrej Doležal (vpravo) a generálny riaditeľ NDS Juraj Tlapa.
Minister dopravy Andrej Doležal (vpravo) a generálny riaditeľ NDS Juraj Tlapa. (Zdroj: Korzár/Michal Ivan)
Písmo:A-|A+ 4 129
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Doležal pri tuneli Bikoš (8 fotografií)

PREŠOV. Prešovčania už niekoľko rokov čakajú na vyhlásenie súťaže na druhú etapu R4.

Kým si ministerstvá prehadzujú vinu, výstavba sa odďaľuje a ceny stavebných materiálov rastú.
Súvisiaci článok Celý severný obchvat Prešova sa bude stavať v plnom profile Čítajte
Nekonečné posudzovania

Druhá etapa severného obchvatu sa prehodnocuje už niekoľko rokov a debaty sa viedli aj o možnosti stavania rýchlostnej cesty v polovičnom profile.

V auguste 2019 však ešte predošlá vláda schválila, že cesta sa má napokon stavať v plnom profile.

Podľa vtedajších vyjadrení Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) plánovali vyhlásiť súťaž ešte začiatkom roka 2020, čo sa však nestalo.

Otázky o (ne)stavaní druhej etapy severného obchvatu postupne smerovali po zmene vlády aj na nového ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina).

Prvé termíny NDS odhadovala na koniec roka 2020, neskôr minister hovoril aj o marci alebo apríli tohto roka.
Severný obchvat Prešova na R4 (24 fotografií)
Doležal: My sme pripravení

Doležal sa k súťaži na výstavbu tejto cesty vyjadril aj počas poslednej návštevy v Prešove. Tvrdil, že ministerstvo je nachystané súťaž spustiť.

„Už som to deklaroval v marci, apríli, máji, júni, júli a deklarujem to aj teraz v auguste. My sme pripravení. Doteraz som to mediálne nekomunikoval, lebo som človek, ktorí sa snaží hľadať riešenia a nie konflikty. Treba ale pomenovať, že momentálne už niekoľko mesiacov stojí rozhodnutie o spustení verejného obstarávania na druhú etapu Prešova na Útvare hodnoty za peniaze,“ povedal Doležal.

Pokračoval, že všetci na ministerstve, všetci na Národnej diaľničnej spoločnosti a všetci v Prešove vedia, že druhá etapa severného obchvatu metropoly Šariša logicky nadväzuje na prvú etapu.

„To, či niečo vyjde na 0,98 alebo 1,04 eura, na tom nič nezmení. Niekedy príliš analyzujeme, príliš úradnícky a byrokraticky riešime veci, ktoré sú všetkým jasné. Použime zdravý sedliacky rozum. Druhá etapa musí byť v plnom profile a musí byť realizovaná, inak prvá etapa nedáva zmysel."
Súvisiaci článok Aktivisti z Prešova: Z Poľska k nám bude jazdiť o 20-tisíc áut denne viac Čítajte
O zoškrtaní projektu nehovorí

Minister sa po otázkach novinárov vyjadril, že si nevie predstaviť, že by došlo k nejakému zoškrtaniu z projektu.

„Skôr či neskôr to vyobstarávame, ale nerozumiem tomu, na čo teraz čakáme,“ dodal Doležal.

K ministrovi sa pripojila primátorka Andrea Turčanová (KDH).

„Som prekvapená, že sa opäť otvorila téma Útvaru hodnoty za peniaze, pretože už druhú etapu posudzoval a záver ešte za bývalého vedenia rezortu bol, že pôjde v plnom profile R4. Následne malo ísť len o prípravu súťažných podkladov."

Turčanová hovorí, že „zrejme bude potrebné vyvolať tlak na Útvar hodnoty za peniaze, aby svoje povinnosti robili včas."
Súvisiaci článok Druhá etapa obchvatu Prešova sa už mala súťažiť. Opäť ju prehodnocujú Čítajte
Jeden na druhého

Meškanie súťaže na výstavbu druhej etapy obchvatu Prešova na R4 podľa ministerstva financií rozhodne nie je zapríčinené posudzovaním na Útvare hodnoty za peniaze a ani samotným ministerstvom, ktoré vedie expremiér Igor Matovič (OĽaNO).

„V zmysle zákona totiž nie je podmienkou na vyhlásenie verejného obstarávania hodnotenie investície ministerstvom financií, ale zverejnenie štúdie uskutočniteľnosti. Národnej diaľničnej spoločnosti trvalo štyri roky, kým túto štúdiu pripravila a zverejnila ju 28. júla 2021," reagoval rezort financií s tým, že ju posudzujú ešte v zákonnej norme.

Podľa zákona o rozpočtových pravidlách rezort financií zverejní hodnotenie do 30 dní od zverejnenia štúdie uskutočniteľnosti projektu.

„Investíciu do severného obchvatu Prešova ministerstvo financií hodnotilo v roku 2017. NDS medzičasom zmenila technické riešenia druhej etapy. Zvýšila tým investičné náklady, čo si vyžiadalo aktualizáciu štúdie a opätovné posúdenie. Útvar hodnoty za peniaze s NDS intenzívne komunikuje a pomáha odstraňovať závažné chyby v pôvodných analýzach,“ dodalo ministerstvo financií.

Na nedodanie všetkých podkladov a naťahovanie procesov upozornili prednedávnom aj aktivisti z občianskeho združenia Náš Prešov.

„Čo to mení na tom, či túto druhú etapu potrebujeme alebo nie?“ reagoval v utorok minister Doležal.
Súvisiaci článok Na prvú etapu severného obchvatu Prešova získal rezort dopravy eurofondy Čítajte
Prvú etapu dokončia na jar 2023

Prvá etapa severného obchvatu je aktuálne vo výstavbe a práce pokračujú bez zdržania.

Úsek od križovatky Prešov-západ po cestu pri Veľkom Šariši má byť dokončený v marci 2023.

Druhá etapa sa plynule napojí na križovatke Dúbrava pri Veľkom Šariši, juhovýchodne obchádza obec Kapušany, kde končí mimoúrovňovou križovatkou medzi obcami Lada a Kapušany.

Až výstavba oboch etáp severného obchvatu Prešova definitívne vyrieši problém s tranzitnou dopravou v meste, na ktorého cestách je v niektorých úsekoch až 35-tisíc áut denne.

Problémom je hlavne ťažká tranzitná doprava z Poľska smerom na Maďarsko, ktorá prechádza priamo samotným mestom.

Úsek rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat, druhá etapa bude mať po svojom dokončení 10,2 kilometra a jeho súčasťou bude aj 1,8 kilometra dlhý tunel Okruhliak.

Celkové náklady na jeho výstavbu pred spustením súťaže sa odhadujú na úrovni 263 miliónov eur.

Predpokladaná lehota samotnej výstavby je 52 mesiacov, teda štyri roky a štyri mesiace.

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22728423 ... ml?ref=trz
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.