Obchvat Prešova je prínosný, hoci NDS nevybrala najlepšiu možnosť
autor: Útvar hodnoty za peniaze
Investícia do štvorpruhovej druhej etapy severného obchvatu Prešova za 281 miliónov eur je spoločensky návratná. Ešte efektívnejšia by bola podľa študie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) výstava v polovičnom profile. Pre nedostatky v analýze je však porovnávanie alternatív nespoľahlivé.
ÚHP hodnotil celý severný obchvat R4 už v roku 2017, keď NDS plánovala druhú etapu v polovičnom profile. V roku 2019 rezort dopravy získal od vlády poverenie na výstavbu štyroch pruhov.
Rozhodlo sa na základe neverejnej analýzy bez hodnotenia ÚHP, pri ktorej sa neskôr ukázalo, že obsahovala vážne technické a metodické chyby.
V aktuálnej štúdii NDS väčšinu chýb odstránila. Napriek tomu analýzy štyroch zo šiestich variantov investície obsahujú nedostatky, ktoré znemožňujú spoľahlivé hodnotenie.
NDS preferuje severný obchvat v plnom profile, hoci existujú aj varianty s vyšším pomerom prínosov a nákladov. Podľa štúdie NDS je návratnejší polovičný profil.
Štúdia posúdila aj teoretickú možnosť výstavby východného obchvatu, ktorý aj po zohľadnení neskoršieho spustenia o šesť až desať rokov vychádza návratnejšie.
Výber variantu dostavby NDS zdôvodňuje pripravenosťou projektu. ÚHP v tejto súvislosti upozorňuje, že investícia zatiaľ nemá stavebné povolenie. Predstavuje to riziko pre vyhlásenie verejného obstarávania.
Odporúčame, aby rezort dopravy predložil vláde SR na schválenie materiál, ktorý by zohľadňoval opravy v projekte oproti chybným podkladom z roku 2019.
V prípade rozhodnutia pokračovať vo výstavbe severného obchvatu v plnom profile je podľa hodnotenia ÚHP možné stavebné náklady znížiť o 18 miliónov eur.
Hodnotenie ÚHP nájdete tu (.pdf): https://bit.ly/R4Presov
Štúdia uskutočniteľnosti NDS je tu (.zip): https://bit.ly/NDSR4Presov
https://www.facebook.com/uhp.hodnotazap ... 8150112021