V Prešove môžu stavať ďalšiu časť severného obchvatu. Podľa

Moderátor: Moderátori

V Prešove môžu stavať ďalšiu časť severného obchvatu. Podľa

Odoslaťod svaco » 31. Aug 2021 09:31

V Prešove môžu stavať ďalšiu časť severného obchvatu. Podľa vládnych analytikov sa oplatí, no vidia aj riziká
https://e.dennikn.sk/2519567/v-presove- ... a/?ref=tit

Dôležité a zaujímavé čítanie o ekonomike. Jedným kliknutím si aktivujte newsletter s piatimi článkami týždňa z Denníka E.
Národná diaľničná spoločnosť sa môže pustiť do ďalšieho úseku prešovského obchvatu.

Druhá etapa severného obchvatu je ekonomicky návratná, zhodnotili analytici ministerstva financií. Benefity projektu sú podľa ich prepočtov vyššie ako náklady. S výstavbou sa preto dá rátať v rokoch 2022 – 2026, s čím sa aj doteraz počítalo.

Aktuálne sa stavajú ďalšie dva úseky prešovského obchvatu. Prvým z nich je západný obchvat, ktorý je súčasťou diaľnice D1. Národná diaľničná spoločnosť ho plánuje otvoriť už o pár dní – 18. septembra.

Stavia sa aj 1. etapa severného obchvatu, ktorý má byť hotový v roku 2023.

Rýchlocesta do Poľska
Severný obchvat Prešova je súčasťou rýchlostnej cesty R4. Začína sa na diaľnici D1 a končí za obcou Kapušany.

Výstavba druhej etapy severného obchvatu v blízkom čase je vysoko pravdepodobná. S jeho výstavbou totiž počíta vládny harmonogram investičných priorít už v roku 2022.

Minister dopravy Andrej Doležal nedávno vyhlásil, že sú pripravení vyberať dodávateľa stavebných prác. Z jeho slov vyplynulo, že doteraz čakali na hodnotenie analytického útvaru ministerstva financií.

„V tejto chvíli mi len zostáva prosiť o súčinnosť Útvar hodnoty za peniaze a verím, že dostaneme čoskoro súhlas, aby sme mohli verejné obstarávanie spustiť,“ povedal Doležal.

Pokračovanie R4 od Kapušian ďalej na severovýchod k poľskej hranici je otázkou dlhšieho času. Úsek Kapušany – Lipníky sa má podľa vládneho harmonogramu začať stavať v roku 2026. Zvyšné úseky až po roku 2028, ako vidno z tejto mapky.


Vysoké náklady
Obchvat Prešova je aj kontroverzná téma. Všetky tri časti prešovského obchvatu sú veľmi drahé, keďže súčasťou každej z nich je aj tunel. Spolu by mali stáť približne 800 miliónov eur.

Analytici ministerstva financií preto presadzovali, aby sa preskúmali aj alternatívy. Jednou z nich je východný variant.

Na schéme ministerstva financií je severný obchvat vyznačený červenou farbou, východný variant čiernou.


Výsledkom nového hodnotenia je, že východný variant by sa oplatil viac ako ten severný, ktorý preferuje Národná diaľničná spoločnosť.

Vychádza totiž oveľa lacnejšie, keďže na ňom nie je tunel. Investičné náklady by boli 157 miliónov eur. Druhá etapa severného obchvatu by mala stáť 241 miliónov eur a spolu s prvou približne 400 miliónov. Ministerstvo dopravy však východný variant nepreferuje, keďže nie je naprojektovaný. Jeho výstavba by preto podľa ministerstva bola reálna až o 7 rokov. Ďalšia vec je, že na severnom obchvate sa už začala stavať prvá etapa.


Dva alebo štyri pruhy
Druhou možnosťou bola výstavba rýchlocesty R4 iba v polovičnom profile – s dvoma jazdnými pruhmi. Aj tento variant by bol podľa vládnych analytikov výhodnejší ako ten, ktorý presadzuje NDS. Vďačil by za to nižším investičným nákladom.

Vládni analytici počítajú ekonomickú návratnosť tak, že dajú do pomeru benefity projektu a predpokladané investičné náklady. Benefity vyčíslia tak, že ocenia a zrátajú napríklad úsporu času a pohonných hmôt.

Druhá etapa severného obchvatu vo variante so štyrmi pruhmi by mala mať pomer prínosov a nákladov 1,18. Znamená to, že benefity sú vyššie ako náklady.

Pri alternatíve s dvoma jazdnými pruhmi by však bol pomer benefitov k nákladom ešte vyšší – 1,7 a pri východnom variante až 2,6.

Vyberať firmu bez stavebného povolenia?
Ak platí Doležalov citát, NDS by mala čo najskôr rozbehnúť verejnú súťaž, v ktorej vyberie stavebnú firmu.

Je tu však ešte jedno riziko.

Vládni analytici vo svojom hodnotení upozorňujú, že druhá etapa severného obchvatu nie je pripravená na výstavbu. NDS totiž nemá v rukách stavebné povolenie. Rozbehnutie verejnej súťaže ešte pred získaním povolenia je podľa analytikov riskantné. Jeho výsledkom nemusí byť skoršie dokončenie, ale naťahovanie času a vyššie náklady.

V rámci stavebného konania sa totiž projekt môže meniť, NDS to musí potom premietnuť do súťažných podkladov a uchádzačom dať viac času na upravený projekt, píšu analytici.

„Zmeny v projekte po podpise zmluvy by mohli viesť k predĺženiu trvania výstavby a v súčasnosti nepredvídateľnému zvýšeniu stavebných nákladov. Pokusy Slovenskej správy ciest (SSC) a NDS urýchliť výstavbu ciest vyhlásením verejného obstarávania pred získaním stavebného povolenia zatiaľ neboli úspešné.“

Ako príklad analytici uvádzajú zrušený tender na obchvat Šale. Slovenská správa ciest ho vyhlásila v apríli 2019, ale ani za dva roky nevybavila stavebné povolenia. NDS zase bez stavebného povolenia vyhlásila súťaž o časť obchvatu Košíc. Povolenie napokon získala, ale až takmer dva roky od vyhlásenia súťaže.
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.