Prešovčanom urobia obchvat, na ktorý sa nedostanú

Moderátor: Moderátori

Prešovčanom urobia obchvat, na ktorý sa nedostanú

Odoslaťod Melmat » 31. Aug 2021 10:07

PREŠOV. Prešovčania stále čakajú na vyhlásenie súťaže na druhú etapu R4, ktorá pomôže odkloniť nákladnú tranzitnú dopravu z vnútromestských ciest.
Projekt je pripravený, avšak stavať sa má podľa plánov bez privádzača Grófske.
Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) a primátorka Andrea Turčanová (KDH) sa nezhodli, kto by ho mal financovať.

S privádzačom Grófske sa nepočíta
Pre Prešov je dostavanie druhej etapy R4 kľúčové, pretože až po dostavbe diaľničného a oboch etáp severného obchvatu sa bude môcť mesto obísť z každého smeru.
Na obchvaty sa bude môcť napojiť z mesta v mimoúrovňových križovatkách Prešov – juh (v smere do Košíc), Prešov – západ (Vydumanec), Prešov – sever (Dúbrava)a Kapušany (križovatka R4 a cesta I/18 medzi obcami Kapušany a Lada).
Aktivisti však prednedávnom upriamili pozornosť aj na privádzač Grófske, ktorý nie je súčasťou pripravovanej stavby.
Privádzač Grófske by prepojil Vranovskú ulicu s rýchlostnou cestou pri vojenskom letisku.
Podľa aktivistov pomôže privádzač odkloniť ďalšiu nákladnú dopravu z mesta.

Privádzač sa spomína aj v masterplane
Privádzač Grófske by však podľa masterplanu uľahčil život aj Prešovčanom.
„Vybudovanie dvojpruhového privádzača rýchlostnej cesty v osi územia plánovanej priemyselnej zóny Grófske za účelom presmerovania časti dopravy z ciest I/18 a I/68 na obchvat Prešova. Tým sa umožní presmerovanie dopravy od Sabinova na východ Prešova mimo územia preťaženého centra,“ píše sa v strategickom dokumente.
Podľa zistení tvorcov masterplanu využijú obchvaty aj motoristi, ktorí netvoria len tranzitnú dopravu.

„Pýtali sme sa, prečo by tu mala byť nejaká cesta, diaľnica, na ktorú sa Prešovčania nedostanú. Preto sme tam zapojili privádzač, ktorý sa nazýva Grófske. Ten spojí Nižnú Šebastovú s okruhom. Vykonali sme aj podrobnejší výpočet, ktorý zahŕňa všetky regionálne mestá a aj to, že v mestách vznikajú kolóny a zápchy, takže bude efektívne ich obchádzať aj pre tých, ktorí sa pohybujú v meste,“ vysvetľoval v minulosti jeden z autorov strategického dokumentu Jan Kašík.

Doležal: Štát nemôže financovať privádzač Grófske
Minister dopravy prišiel minulý týždeň do Prešova podpísať zmluvu o nenávratnom príspevku na financovanie výstavby prvej etapy severného obchvatu.
„Inak povedané 67 miliónov nám zo štátneho rozpočtu zostane na prípravu a výstavbu iných stavieb. Nie je to také jednoduché, lebo tieto štátne prostriedky boli alokované na túto stavbu, takže budem žiadať ministerstvo financií, aby nám uvoľnilo tieto zdroje na akceleráciu a prípravu iných projektov. Napríklad aj druhej etapy severného obchvatu Prešova,“ povedal Doležal.

Okrem toho by sa mohli z peňazí pripravovať aj ďalšie projekty podľa harmonogramu výstavby diaľnic, kde sú vysoko zaradené aj viaceré úseky R4.
Z ušetrených peňazí sa však podľa vyjadrenia ministra nebude financovať privádzač Grófske.
„Grófske je cesta druhej triedy, ktorú stavia samospráva. Nikdy nebol súčasťou druhej etapy severného obchvatu Prešova. NDS je v projekte pripravená len na budúce pripojenie tohto privádzača. My nemôžeme stavať regionálne cesty, ale štátnu infraštruktúru, teda cesty prvej triedy, rýchlostné cesty a diaľnice,“ reagoval Doležal.

Podľa ministra nemá NDS projekt privádzača medzi svojimi projektmi.
„Ak by ho aj mala, nemôže ju financovať. Je to regionálna cesta. Potom by sa pridali aj ostatné samosprávy, že aj oni chcú, aby cesty tretej triedy staval štát,“ vysvetľoval Doležal.
Podľa ministra má podobné problémy aj Šaľa a Hlohovec, kde potrebujú stavať obchvaty, ale štát ich nevie financovať, keďže ide o cesty druhej triedy.

Samosprávy na Grófske nemajú peniaze
Primátorka Turčanová ale trvá na tom, že Prešov potrebuje obchvat spolu s privádzačom Grófske.
Je presvedčená, že ide o záležitosť štátu.
„Dovolím si nesúhlasiť, že to má byť záležitosť mesta a mestského rozpočtu, lebo to bude privádzač k rýchlostnej ceste. V našich dokumentoch v masterplane sa jednoznačne hovorilo o tom, že tento privádzač je nevyhnutný a má byť súčasťou výstavby R4, teda mal by sa stavať z rozpočtu štátu. O tom som hovorila aj s ministrom, to je náš názor,“ povedala Turčanová s tým, že v pláne má aj ďalšie rokovania k tejto problematike.

Mesto si stavbu dvojkilometrového privádzača za 15 miliónov eur podľa nej nevie dovoliť.
„Na investície dávame okolo 10 miliónov eur. Pre nás je to nerealizovateľné,“ dodala.
Aj podľa Prešovského samosprávneho kraja by išlo o výraznú položku, ktorá by musela ísť na úkor iných povinností krajskej samosprávy.
Tvrdia, že už teraz majú nedostatok financií na dohnanie investičného dlhu.

„Preto nepovažujeme za reálne financovať túto stavbu, pretože by sa mohli ohroziť, prípadne i zastaviť nevyhnutné činnosti na cestnej sieti II. a III. triedy,“ reagovala ešte koncom júla župa s tým, že pri zohľadnení časového hľadiska na prípravu a nárastu cien materiálov je financovanie v predbežne odhadovanej výške až 20 miliónov eur.
Aj keď podľa ministra NDS nemôže stavať regionálnu štruktúru, ministerstvo však napriek tomu vidí ešte jedno možné riešenie.
„Pre samosprávu resp. pre vyšší územný celok je to obrovské sústo. Je to stavba za 20 miliónov eur a je to dvojkilometrový privádzač. Volajme ho privádzač alebo cesta druhej triedy, to je v tej chvíli jedno. Samospráva si s tým neporadí. Čiže budeme chcieť hľadať riešenia z nového programového obdobia, kde by mali byť vyčlenené prostriedky aj na regionálnu výstavbu. Štát regionálnu výstavbu alebo regionálne cesty stavať nevie a nesmie,“ dodal Doležal.

31. 8. 2021 SME.SK
Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22730927 ... v-eur.html
Melmat
návštevník
 
Príspevky: 21
Obrázky: 2
Založený: 02. Mar 2021 20:47

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.