Vláda chce po chybe s križovatkou urýchliť výstavbu diaľnic

Moderátor: Moderátori

Vláda chce po chybe s križovatkou urýchliť výstavbu diaľnic

Odoslaťod corvinus » 14. Okt 2021 18:57

Odvolať sa môžete, ale aj tak sa bude môcť stavať.
Daniela KrajanováDANIELA KRAJANOVÁ

Vláda chce zrýchliť výstavbu diaľnic a do parlamentu preto expresne posiela zákon.
Minister dopravy Andrej Doležal vidí šancu na úsporu mesiacov aj rokov najmä tam, kde sa stavba mení počas výstavby a potrebuje na to potrebné dokumenty.
Zmeny ohlasoval ešte v septembri a spájal ich s komplikáciami okolo križovatky diaľnice D1 s obchvatom Bratislavy.
Minister plánuje podobné zmeny aj pre železnice.
Vláda chce zrýchliť výstavbu diaľnic. Schválila preto novelu zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a rýchlostných ciest. Parlament by mal o nej rokovať v zrýchlenom režime.

Cieľom novely je zjednodušiť povoľovacie procesy, ktorými sú diaľnice a ich projekty na Slovensku povestné. Ak prejdú zmeny aj v parlamente, budú sa meniť napríklad pravidlá pre odkladný účinok odvolania proti stavebnému povoleniu či rozhodnutiu o zmene stavby pred dokončením. Upraviť by sa mali niektoré pravidlá pre vecné bremená, kolaudačné konanie sa bude môcť spojiť s konaním o zmene stavby, ak sa zmenou podstatne nemení charakter a účel realizovanej stavby.

Inžinierske siete jednoduchšie?
Právnik Miroslav Cák spolupracujúci s Nadáciou Zastavme korupciu predpokladá, že štát si chce takto najmä uľahčiť situácie, kedy potrebuje ťahať vedenia aj mimo stavbu diaľnice.

„Tým pádom si musia komplikovane vybavovať vecné bremená. Takto im vznikne vecné bremeno zo zákona,“ uvažuje Cák s tým, že citeľne sa to môže prejaviť napríklad pri stavaní mýtnych brán či inej elektronickej výbavy diaľnic.

Minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina) očakáva najväčšie prínosy vo vylúčení odkladného účinku odvolania pri vybavovaní stavebných povolení alebo pri zmenách stavby. V praxi sa totiž ukazujú potrebné zmeny aj uprostred stavby a vtedy nastupuje byrokracia.

„My nemeníme proces. Neodnímame možnosť odvolať sa voči stavebnému povoleniu, neodnímame možnosť odvolať sa voči zmene stavby pred dokončením, ale odnímame odkladný účinok tohto rozhodnutia na riziko investora,“ povedal.

Pripomenul, že to sú povolenia, ktoré sa získavajú v priebehu výstavby a majú za následok aj predĺženie lehoty výstavby. „Bežne takéto konanie trvá tri-štyri mesiace, môže nastať aj viackrát počas výstavby,“ opisoval Doležal.

Novela umožní skrátiť lehotu výstavby líniových stavieb, konkrétne diaľnic a rýchlostných ciest, o niekoľko mesiacov a v niektorých prípadoch možno aj rokov.

Podľa novely možno odkladný účinok odvolania vylúčiť, ak to vyžaduje naliehavý verejný záujem.

Lex križovatka?
Doležal novelu avizoval už koncom septembra ako Lex D1D4 s odkazom na slávnu križovatku hlavnej diaľnice D1 s bratislavským obchvatom. Tá sa stále nestavia, a tak, hoci je obchvat hotový, autá z D1 sa naň nemôžu napojiť. Hlavný prínos obchvatu mal pritom byť v tom, že z D1 odkloní kamióny tranzitujúce z Trnavy do Maďarska a Rakúska.

O stavbu križovatky spoločne s rozšírením D1 prebieha súťaž v predpokladanej hodnote 127 miliónov eur. Pre jej termíny sa viedli spory aj vo vnútri koalície. Odhady totiž hovorili, že na plnohodnotné križovanie dvoch kľúčových diaľnic si možno budú musieť šoféri počkať aj päť rokov.

Nasledovalo zasadnutie parlamentného výboru pre hospodárstvo pod vedením Petra Kremského (OĽaNO). Ten neskôr posunul do parlamentu novelu zákona o významných investíciách a zaradil medzi také aj diaľnice.

Ak takýto štatút vláda nejakej investícii udelí, má v povoľovaní takpovediac prednosť a čaká ju menej byrokracie. Platí to obvykle pre klasické investície. V minulosti dostal takýto štatút napríklad priemyselný park pre nitriansky Jaguar Land Rover.

Kremský hovorí, že novelou dal vláde možnosť udeliť štatút významnej investície napríklad aj diaľničnému projektu. Víta však aj novelu od ministerstva dopravy.

Doležal hovoril v septembri o svojej novele v ten istý deň, ako Kremský ohlásil svoju. Tú Kremského Doležal kritizoval.

Keďže Doležal v minulosti pri svojej novele hovoril o obchvate, Kremský predpokladá, že by mohla uľahčiť procesy, ktoré by súviseli s prípadnými zmenami, čo si vyžiadajú jej obchádzkové trasy. Najznámejšia je debata o tom, či majú mať obchádzkové trasy, ktoré zohrajú kľúčovú úlohu počas stavby križovatky, dva pruhy alebo tri.

Minister Doležal v minulosti presadzoval, aby zostali dva. To by znamenalo časovú úsporu a skoršie dokončenie celej križovatky. S dvoma pruhmi sa totiž počítalo v pôvodnom projekte, ktorý by sa pri ponechaní takejto šírky nemusel meniť.

Dva pruhy sú však menej bezpečné. Medzičasom sa totiž doprava pri Bratislave zahustila, a tak sa začala debata o komfortnejšom širšom riešení. Nateraz nie je jasné, kam sa táto debata posunula.

„Bude treba prestavať tie privádzače, ktoré teraz postavil koncesionár na takzvané obchádzkové trasy, a sú tam veľmi malé miesta, kde pravdepodobne bude ešte potreba zmeny stavebného povolenia, zmeny územného rozhodnutia, prípadne ešte nebodaj nejaké posudzovanie vplyvov,“ hovoril Doležal koncom septembra o novele zákona o mimoriadnych opatreniach pri príprave a výstavbe diaľnic. Nebolo z toho jasné, či hovorí o dvojpruhovom alebo širšom variante.

Počas stavby križovatky bude treba dotknutú časť D1 zbúrať, pretože sa bude dvíhať ponad D4, teda obchvat Bratislavy. Obchádzkové trasy tak budú kľúčové.


Križovanie diaľnice D1 a D4 pred Bratislavou. Foto – TASR
Cák tvrdí, že sa zatiaľ nedá dopredu s presnosťou povedať, čo prinesú novinky z vlády do praxe, čoho všetkého a ako presne sa dotknú alebo ako zlepšia diaľničnu výstavbu. „Nedá sa paušálne povedať, či je to dobre alebo zle. Záleží od prípadu k prípadu, kedy sa to ustanovenie bude aplikovať. Môže to odradiť špekulantov, ale zároveň sťažiť obranu oprávnene brániacim sa dotknutým osobám,“ myslí si Cák.

Doležal plánuje podobné zjednodušenia procesov, ako teraz predložil do parlamentu pre diaľnice, navrhnúť aj pre železničné stavby.

zdroj: https://e.dennikn.sk/2574138/odvolat-sa ... 1623740121
corvinus
návštevník
 
Príspevky: 15
Obrázky: 34
Založený: 12. Apr 2012 13:22

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.