Viac rýchlikov a menej meškania. Železniciam navrhli prekopa

Moderátor: Moderátori

Viac rýchlikov a menej meškania. Železniciam navrhli prekopa

Odoslaťod reproduktor » 15. Okt 2021 20:30

Viac rýchlikov a menej meškania. Železniciam navrhli prekopať vlaky do Zvolena i Prievidze


15. októbra 2021 18:39
Železnice
Viac rýchlikov a menej meškania. Železniciam navrhli prekopať vlaky do Zvolena i Prievidze
Vladimír Šnídl
Na takzvanej južnej trase ZSSK nasadzuje len staré alebo v lepšom prípade zmodernizované rušne, ako je napríklad typ 757. Foto - ZSSK

Podľa takzvaného reformného grafikonu by sa rýchliky na zanedbanej južnej trase rozdelili. Vo Zvolene by im už nevymieňali rušne a na úseku do Košíc by sa ich točilo viac.

Ak cestujete vlakom z Bratislavy do Košíc, takzvanú južnú trasu by ste si dnes vybrali, len ak ste železničný dobrodruh. Rýchliky v smere cez Zvolen idú nielen dlhšie, ale ešte aj s častejšími meškaniami a nezriedka aj s nižšou kultúrou cestovania.

Dlhodobé výhrady cestujúcich k južnej trase vlani rekapituloval aj vtedajší generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) Filip Hlubocký.

„Je pomalá! Stále sa na nej mešká! Na juhu nasadzujeme len staršie stroje! Nevieme si kúpiť ani len vodu, nieto jedlo! A vo vlakoch vládne špina a bezdomovci!“ písal Hlubocký v blogu.

V železničných kruhoch sa debatuje o asi jedinom dostupnom riešení, ako by sa dali upadajúce rýchlikové trate v krátkom čase vylepšiť. Hovoria tomu „reformný grafikon“.

Ideálny výsledok by bol taký, že štátna ZSSK by s rovnakým či dokonca menším počtom rušňov dokázala vypraviť viac rýchlikov. A ako bonus: možno aj s menším počtom meškaní.

Návrh vypracovali spolupracovníci Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) na ministerstve financií. Vedenie ministerstva dopravy sľubuje, že aspoň niektoré z noviniek zapracuje už do nového cestovného poriadku na rok 2022. O ktoré presne novinky pôjde, však prezradiť nechce.

„Súčasťou nového decembrového grafikonu budú už aj výkony z ‚reformného‘ grafikonu. Celý však bude zavedený do praxe až v budúcnosti pri ďalších zmenách grafikonu,“ píše bez ďalších podrobností Martin Petro z odboru komunikácie ministerstva dopravy.
Svoje modernejšie vagóny ZSSK dlhodobo posiela primárne na „severnú trasu“ Bratislava – Žilina – Košice. Foto N – Tomáš Benedikovič
Pomoc Gemeru i hornej Nitre

Podľa informácií Denníka N sa diskutuje konkrétne o prekopaní dvoch liniek, ktoré autori reformného grafikonu vybrali pre pilotnú fázu: spomínanej linky Bratislava – Zvolen – Košice a tiež linky Bratislava – Prievidza.

Obe sa týkajú vlakových spojení do menej rozvedených regiónov, ako je Gemer či horná Nitra. V prípade hornej Nitry by novinky reagovali aj na sociálne dôsledky, ktoré môže priniesť ukončenie dotácií pre ťažbu uhlia.

„Reformný grafikon by významne zlepšil spojenie regiónov, kde chýba diaľničná sieť, a to buď s Bratislavou, alebo s Košicami,“ hovorí niekdajší šéf železničnej sekcie na ministerstve dopravy Jiří Kubáček, ktorý je jedným z autorov dokumentu.
Viac za rovnakú cenu?

Než si navrhované novinky predstavíme, najprv priblíženie základnej filozofie. Prekopanie grafikonu je v podstate jediná možnosť, ktorú dnes štát má, pokiaľ by chcel rýchlo a lacno vylepšiť pomery na železnici.

Výsledkom by mohli byť efektívnejšie obehy súprav. To znamená stav, keď by štátna ZSSK s rovnakým počtom rušňov i rušňovodičov dokázala za deň najazdiť viac kilometrov.

„Zároveň bude možné skrátiť aj intervaly vlakov s minimálnymi dodatočnými nákladmi. Za rovnaké dotácie bude jazdiť viac vlakov a rýchlejšie, ako je to dnes. Zvýši sa tým hodnota za peniaze,“ píše hovorca ÚHP Rado Baťo.

Na jednu stranu: posilnenie rýchlikov by obnášalo väčšiu spotrebu elektriny i nafty, čo pri rastúcich cenách energií nemusí byť zanedbateľné. Na druhú stranu: súpravy by mohli byť kratšie a nebolo by potreba toľko ‚železa‘.

„Štátny dopravca ušetrí na odpisoch starších vagónov a rušňov. V súčasnosti potrebuje na svoje výkony 270 rušňov. Keby sa zaviedol úplne celý reformný grafikon, stačilo by mu necelých 220 rušňov,“ dodáva Kubáček.
Stanicu vo Zvolene by už cestujúci pri reformnom grafikone už nemali spojenú s prepriahaním rušňov. Foto – ZSSK
Zvolen – Košice: Šesť miesto štyroch

A teraz konkrétne: začneme takzvanou južnou trasou Bratislava – Zvolen – Košice. V súčasnosti po nej bežne premávajú štyri denné rýchliky, ktoré sú označené ako Gemeran (plus jeden nočný).

Po podľa reformného grafikonu by rýchliky nejazdili až do Košíc, ale táto trasa by sa rozdelila. Vo Zvolene by bol prestup.

Bonusom by však bolo, že medzi Zvolenom a Košicami by miesto súčasných štyroch denných rýchlikov jazdilo šesť. Naopak, medzi Bratislavou a Zvolenom by hustota zostala na súčasnej úrovni.

„Táto zmena by pomohla napríklad cestujúcim v Tornali či Rožňave, ktorí by počas špičiek získali každé dve hodiny rýchlik do Košíc. V týchto regiónoch, kde nie je taká konkurencia cestnej dopravy, by sa železnica mohla stať chrbticovou dopravou,“ hovorí Kubáček.
Meškania by sa prenášali menej

Ďalej: železnica by mohla byť spoľahlivejšia. Južná trasa je slávna tým, že je zanedbaná a pomalá. Na viacerých miestach sú jednokoľajky, takže vlaky tu musia čakať jeden na druhý.

„Jednokoľajné úseky značne obmedzujú priepustnosť trate, v prípade meškania jedného vlaku mešká aj vlak oproti. Takže tu vlaky jeden druhému nabaľujú meškania a tak sa to ťahá až do večera,“ písal vlani bývalý riaditeľ ZSSK Hlubocký.

Prakticky to vyzerá nasledovne: vlak z Bratislavy bežne naberie výrazné meškanie už po dvoch hodinách v okolí Novej Bane, a toto meškanie si potom sebou obvykle nesie po celý zvyšok trasy až do Košíc.

„Dobre to poznajú napríklad cestujúci z Lučenca, Fiľakova či Jesenského. Keď chcú cestovať do Košíc, tak len výnimočne im rýchlik príde načas,“ hovorí Kubáček.

Prečo by v novom grafikone malo meškaní ubudnúť?

Pretože vlak do Košíc bude vychádzať až zo Zvolena. Meškania zo zanedbanej trate v okolí Novej Bane sa na neho môžu prenášať o niečo menej. Je určitá šanca, že rýchliky zo Zvolena do Košíc by jazdili relatívne načas.

„Aj medzi Zvolenom a Košicami sú síce niektoré kritické úseky, hlavne v okolí Fiľakova, kde je rýchlosť znížená na 50-ku, na väčšine úsekov však vlak jazdí svižne,“ dodáva Kubáček.
Skončila by výmena rušňov

Zmeny by výrazne zasiahli aj samotný Zvolen, hlavne z pohľadu železničnej prevádzky. Rýchliky medzi Bratislavou a Košicami tu dnes menia rušeň, pretože za Zvolenom sa končí elektrická trakcia.

„Vo Zvolene musíme vždy 15 minút meniť elektrický rušeň za dieselový, a naopak, keďže sa táto – pre južné Slovensko kľúčová – trasa ani za tridsať rokov od príchodu kapitalizmu nestihla elektrifikovať,“ posťažoval sa vlani Hlubocký.

Pri novom grafikone by zmena rušňa nebola potrebná, takže ani železnice by na obsluhu tunajšieho úseku nepotrebovali toľko zamestnancov.

V praxi by to vyzeralo jednoducho: Medzi Zvolenom a Košicami by sa točili vlaky s dieselovými lokomotívami, v nadväzujúcom úseku do Bratislavy by sa točili elektrické súpravy.
Všetky rýchliky do Bystrice

A potom je tu ešte jedna zmena, ktorá by sa dotkla stanice vo Zvolene. Rýchliky z Bratislavy dnes cez Zvolen jazdia systémom, ktorí železničiari volajú „jeden doľava, druhý doprava“.

Ak ide rýchlik Urpín, vo Zvolene „odbočuje“ doľava a pokračuje do Banskej Bystrice. Ak ide spomínaný Gemeran, vymenia mu rušeň a ďalej pokračuje do Košíc. Pokiaľ cestujúci z tohto rýchlika potrebuje ísť do Banskej Bystrice, prestupuje na nadväzujúci spoj.

Po novom by všetky rýchliky z Bratislavy pokračovali cez Zvolen len jedným smerom, a to do Banskej Bystrice. Podľa ÚHP by tým ZSSK vyšla v ústrety aj súčasným prepravným tokom.

„V súčasnosti cestuje z Bratislavy smerom do Banskej Bystrice viac cestujúcich než v smere Zvolen – Košice. Presmerovaním vlakov preto v konečnom dôsledku bude prestupovať menej ľudí ako dnes,“ píše ÚHP.
Viac vlakov aj do Prievidze

Rozoberme si ešte druhú navrhovanú zmenu, ktorá by sa v tomto prípade dotkla vlakov medzi Bratislavou a Prievidzou.

ZSSK v súčasnosti na tejto trase točí tri súpravy, s ktorými za jeden deň vypraví štyri regionálne expresy v oboch smeroch. Reformný grafikon navrhuje vypravovať s rovnakým počtom súprav až šesť vlakov.

V čom je schované kúzlo?

V tom, čomu železničiari hovoria „prestoje“. V Prievidzi dnes niektoré súpravy čakajú aj tri hodiny, kým sa vydajú na spiatočnú cestu do Bratislavy.

„Reformný grafikon počíta s tým, že by Prievidzi čakali len hodinu a vďaka tomu by dokázali za deň najazdiť viac kilometrov,“ dodáva Kubáček.
V Leopoldove by sa nemenili mašiny

Okrem toho by nastala ešte ďalšia zmena, ktorá aj v tomto prípade súvisí s prepriahaním mašín. V Leopoldove dnes železničiari menia elektrický rušeň na dieselový, pretože v smere na hornú Nitru už nie je trať elektrifikovaná.

Podľa nového grafikonu by sa už prepriahať nemalo: súpravy medzi Bratislavou a Prievidzou by jazdili celú trasu s dieselovými lokomotívy.

Takýto nápad však má výhody aj nevýhody. Nevýhodou by bolo, že medzi Bratislavou a Leopoldovom by rýchliky jazdili s dieselovým rušňom, hoci tento úsek je elektrifikovaný. Náklady na dieselový pohon sú pritom spravidla vyššie než náklady na elektrický pohon.

Naopak, výhodou by bolo skrátenie jazdného času, pretože v Leopoldove by cestujúci nemuseli čakať na prepriahanie. „Zrušením výmeny rušňa sa skráti cestovanie pre väčšinu cestujúcich na tejto linke o desať minút,“ píše ÚHP.

A zároveň: na linku do Prievidze by už ZSSK nepotrebovala elektrické rušne, ako je to dnes. „Do Prievidze by štátny dopravca jazdil len s dieselovými rušňami, zatiaľ čo elektrické by si uvoľnil pre iné trate,“ dodáva Kubáček.
Prečítajte si
Železniciam chýbajú peniaze: Doležal s drahšími lístkami neuspel, Ficove zľavy sa zdajú nedotknuteľné
ZSSK: máme na to málo času

Ako tieto návrhy vníma samotná Železničná spoločnosť, ktorej sa najviac týkajú?

Hovorca Tomáš Kováč Denníku N napísal, že aj súčasný grafikon, aj ten reformný majú podľa neho plusy aj mínusy.

Avizované prínosy reformného grafikonu však môžu podľa neho naraziť na biedny stav slovenských tratí, pre ktorý sa nemusí podariť odstrániť meškania.

„Veľkým pozitívom je navýšenie vlakových kilometrov, teda väčšie zahustenie železničnej dopravy. Rizikom je stav infraštruktúry, ktorý môže pokaziť nastavenie obratov či presnosť,“ napísal Kováč.

Ďalším úskalím je čas. Podľa ZSSK je otázne, či sa také zásadné prekopanie niektorých liniek podarí pripraviť už do polovice decembra, keď sa každoročné mení cestovný poriadok.

„Termíny sú vzhľadom na prerokovanie so samosprávou a koordinovanie dopráv skutočne veľmi krátke a práve táto skutočnosť je jednou zo slabín reformného grafikonu,“ píše ZSSK.

Hovorca však pripomína, že konečné rozhodnutie bude závisieť od ministerstva dopravy, ktoré si väčšinu vlakových spojov objednáva a platí.


Copyright © N Press s.r.o.
https://e.dennikn.sk/2575355/viac-rychlikov-s-mensim-meskanim-zelezniciam-navrhli-prekopat-vlaky-do-zvolena-i-prievidze/
reproduktor
nováčik
 
Príspevky: 6
Obrázky: 1
Založený: 08. Apr 2017 11:44

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.