Za riešením kontroverznej križovatky sa rysuje drastickejší

Moderátor: Moderátori

Za riešením kontroverznej križovatky sa rysuje drastickejší

Odoslaťod aquila » 20. Okt 2021 11:24

Nové vedenie diaľničiarov a rezortu dopravy dostalo na stôl hlavolam vo forme križovatky diaľnic D1 a D4. Tú musia postaviť za premávky, čo však pri možnom skracovaní lehôt pre výstavbu nepomáha.

Kameňom úrazu je fakt, že celú D1 musia v tomto bode zdvihnúť. Kompetentní donedávna deklarovali, že na obchádzkových trasách sa počíta s vedením dopravy v troch a troch pruhoch, dnes pripúšťajú aj drastickejšie riešenie – úplnú uzáveru kľúčovej dopravnej tepny.

Kým donedávna bola jedným z kritérií pre uchádzačov lehota obmedzení, dnes je tento zreteľ už vyňatý a diaľničiari limity pre obmedzenia striktne definovali. V podkladoch sa teda počíta aj s úplnou výlukou dopravy z hlavnej tepny smerujúcej do metropoly zo smeru Trnavy a naopak.

Diaľničná spoločnosť určila maximálny počet hodín, počas ktorých po diaľnici pri Bratislave nemá prejsť žiadne auto. „Zhotoviteľ je povinný dodržať minimálnu lehotu 180 hodín úplnej výluky prevádzky na D1. Plná výluka premávky je prípustná len počas štátnych sviatkov a víkendov do 16.00 v nedeľu,“ píše sa v revidovaných podkladoch.

Sedem dní bez D1
Ide teda o možnú úplnú výluku dopravy na dohromady sedem a pol dňa. Po tejto diaľnici pritom prejde denne priemerne viac ako 60-tisíc áut. Za každú hodinu obmedzení navyše tohto rámca bude musieť zhotoviteľ zaplatiť päťtisíceurovú pokutu. Opísaný je aj limit pre obmedzenie dopravy v menej ako troch pruhoch pre každý smer. V tomto prípade ide o 640 hodín počas dňa, teda od šiestej rána do dvadsiatej druhej. V noci je na takéto obmedzenie vyhradených 360 hodín. V prepočte sa to dotkne 40 dní a 45 nocí. V prípade nedodržania limitu hrozí budúcemu zhotoviteľovi pokuta v rovnakej výške ako pri úplnom uzavretí.

Stavbári sú nervózni. Diaľnice sa nepripravujú napriek jasným prioritám
DOMÁCA EKONOMIKA
Stavbári sú nervózni. Diaľnice sa nepripravujú napriek jasným prioritám
Vyzerá to tak, že výstavba kľúčových prepojení medzi D1 a D4 bude po novom hotová rýchlejšie, než sa plánovalo v pôvodnom znení. Kým to do 650 dní počítalo len s dokončením obchádzkových trás a zjazdu z D4 z Jaroviec na smer Trnava, po novom by za tento čas mal byť hotový aj zjazd z Trnavy na smer do Vajnôr. Zatiaľ čo vetva zo smeru Trnavy na Jarovce by mala byť dokončená za 750 dní namiesto pôvodných 950.

Výluky však môžu potrápiť vodičov aj na týchto vetvách, konkrétne z Jaroviec na Trnavu a naopak. Tu počítajú diaľničiari s maximálne desiatimi dňami obmedzení. Na spresnenie možných obmedzení a na alternatívne trasy pre vodičov sme sa pýtali Národnej diaľničnej spoločnosti, ministerstva dopravy aj polície.

Diaľničiari na odpovediach pracujú a mali by ich doplniť v priebehu stredy. Správu budeme priebežne aktualizovať aj o ďalšie vyjadrenia. Nateraz to však podľa informácií HN vyzerá tak, že v kritických dňoch úplnej výluky autostrády budú mať vodiči k dispozícii paralelnú cestu prvej triedy, teda starú seneckú, na ktorú sa vodiči dostanú výjazdom na Bernolákovo z novejkrižovatky Triblavina.

Váha ceny sa zvýšila
Súťaž o kontroverznú križovatku dvoch diaľnic beží už viac ako mesiac. Za toto obdobie nastalo v jej podkladoch niekoľko zásadných zmien. Obstarávanie prebieha totiž vo forme súťažného dialógu a postrehy záujemcov sú pre zrýchlenie procesov operatívne zapracované Národnou diaľničnou spoločnosťou rovno do podkladov.

Zmena nastala napríklad aj v počte a váhejednotlivých kritérií na vyhodnotenie tendra. Kým prvotné podklady ich obsahovali ešte štyri, dnes sú v platnosti už len dva. Cena mala predstavovať najprv 49 percent a ostatné časti koláča tvorili lehota výstavby, doba obmedzení a tím odborníkov. Dnes má cena váhu 60 percent a ostatných 40 percent pripadá na lehotu výstavby.

Konflikt utíchol. Diaľničná megastavba sa pohla a hneď má najmenej jedného záujemcu
DOMÁCA EKONOMIKA
Konflikt utíchol. Diaľničná megastavba sa pohla a hneď má najmenej jedného záujemcu


Podľa bývalého investičného riaditeľa diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka je redukovanie kritérií správny krok. „Tím odborníkov ako kritérium je nezmysel. Nikto by si netrúfol dať tam laikov. Je to kritická stavba, ktorá bude sledovaná celou verejnosťou,“ povedal Čermák a dodal, že dobu a rozsah obmedzení zase musia schváliť policajti. „Tieto dve kritériá absolútne stačia. Nešťastný je len pomer 60 ku 40. Určite by som ho dal vyrovnanejší,“ dodal odborník na diaľničné stavby.

Vláda schválila nedávno aj takzvaný lex D1/D4. Ide o zákon z rezortu dopravy, ktorého cieľom je zrýchliť procesy pri výstavbe diaľnic a na stôl sa dostal práve kvôli tejto meškajúcej križovatke. Novelu schválili aj s návrhom o skrátenom legislatívnom konaní. Pri diaľniciach a rýchlostných cestách by mala zrýchliť procesy povoľovania. V projekte totiž nastali zmeny, ktoré musia ešte dostať stavebné povolenie. Námietky by v procese povoľovania po novom nemali mať odkladný účinok. Tento inštitút by diaľničiari mali využiť po zvážení najmä v prípadoch špekulatívnych podnetov, teda keď sa javia ako neopodstatnené a svoje postavenie si investor vie obhájiť.

Sporná spodná lehota
Maximálna lehota dostavby uzla pri hlavnom meste je teda 1 300 dní a zhotoviteľ ju môže skrátiť na 1 100. Práve pre tento spodný limit tender kritizoval šéf Doprastavu Dušan Mráz. Firma má o zákazku záujem a nedávno realizovala aj prvú etapu tejto stavby, teda podsúvanie mostného objektu pod D1. Mráz tvrdil, že na základe podkladov majú firmy zviazané ruky v skracovaní termínov, keďže parametre mostov sú už striktne dané. To podľa Mráza neumožní použiť napríklad technológiu zo Švajčiarska, s ktorou firma realizovala podjazd D4 pod D1.

Doležal nedávno v rozhovore pre HN povedal, že spodná hranica možnej lehoty vznikla na základe skúseností a kvôli tomu, aby sa eliminovali špekulatívne ponuky, ktoré by lehotu výrazne podsekli. „Ak by niekto ponúkol, že to postaví za 500 dní, my ho vieme vylúčiť, no máme skúsenosti, že sa bude donekonečna odvolávať. Ako dokážem, že to za deklarovaný čas nedokáže postaviť? Všetci vieme, že sa to nedá. Preto sme nechceli ísť pod spodnú hranicu toho, čo je dosiahnuteľné v reálnom svete mimo špekulantov,“ povedal minister.

https://slovensko.hnonline.sk/11332826- ... si-pristup
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.

cron