Križovatka D1/D4 je na smiech, ale nový obchvat Bratislave s

Moderátor: Moderátori

Križovatka D1/D4 je na smiech, ale nový obchvat Bratislave s

Odoslaťod mirecko255 » 27. Okt 2021 17:02

Križovatka D1/D4 je na smiech, ale nový obchvat Bratislave skôr pomáha, ako škodí

- Otváranie nových úsekov bratislavského obchvatu D4 a rýchlostnej cesty R7 sa po zhruba mesiaci dá hodnotiť ako úspech.
- Problémy, ktoré vznikli na južnom a východnom vstupe do mesta, časom zmizli.
- Na vstupe od juhovýchodu – čiže od Šamorína a okolitých obcí – sa doprava dramaticky zlepšila ihneď.
- Rizikom zostáva možné preťaženie časti Bratislavy a obce Ivanka pri Dunaji po dokončení ďalších prác.

Otvorenie nových úsekov bratislavských autostrád D4 a R7 nepotešilo každého. Na väčšie kolóny sa sťažoval najskôr starosta Ivanky pri Dunaji Vladimír Letenay a potom aj starosta Jaroviec Jozef Uhler. Veľké obavy mal aj bratislavský primátor Matúš Vallo.

Dochádzanie do hlavného mesta Slovenska od Šamorína a okolitých obcí sa zlepšilo výrazne a neboli o tom žiadne pochybnosti.

Teraz po necelom mesiaci je už jasné, že doprava sa zlepšila aj tam, kde boli pôvodne problémy – v Ivanke pri Dunaji aj v Jarovciach. Dá sa teda povedať, že pre Bratislavu a okolie je obchvat prínosom.

Komunálni politici to však chcú hodnotiť až po dokončení ďalších súvisiacich diaľničných úsekov. Potom sa ukáže, či na niektorých cestách v okolí Bratislavy áut pribudne alebo ubudne.

V najbližších dňoch by sa mal otvárať:
- posledný úsek D4 medzi Ivankou a Vajnormi, ale bez problémového napojenia na diaľnicu D1,
- chýbajúce vetvy križovatky Prievoz v centre Bratislavy,
- križovatka Bernolákovo (Triblavina) na diaľnici D1 pri Senci.

V Ivanke trvalo zhoršenie krátko
Na východnom vstupe do Bratislavy od Ivanky pri Dunaji sa doprava v súvislosti s obchvatom D4 najskôr zhoršila. Tento vstup do mesta začali totiž využívať autá z juhu, ktoré prichádzali po novej D4 a otáčali sa pri veľkoobchode Metro, kde prispievali k dopravnej zápche.

Zmenilo sa to začiatkom októbra, keď sa otvorila zvyšná časť R7. Po nej sa tieto autá dostali do Bratislavy rýchlejšie ako cez Ivanku.

Podľa starostu Ivanky Vladimíra Letenaya sa čakanie v kolónach potom skrátilo. Dáta krajského dopravného inšpektorátu hovoria, že dopravná intenzita zostala rovnaká.

Ľudia si našli svoje trasy
Októbrové otváranie ďalších úsekov D4 a R7 zase vyvolalo nervozitu v obciach na juh od Petržalky pri hraniciach s Rakúskom a Maďarskom. Cesta do Petržalky v špičke sa podľa starostu Jaroviec Jozefa Uhlera natiahla o 10 – 30 minút.

„Zrazu sa spustila diaľničná križovatka, cez ktorú si to šoféri z okresov Dunajská Streda a Senec začali skracovať. Pre nás je to jediná cesta do mesta a nevieme sa na ňu pripojiť, lebo musíme všetkým dávať prednosť,“ povedal pre Denník E Jozef Uhler.

Časom sa však situácia ustálila a dnes sa na tejto ceste jazdí bez väčších obmedzení.

„Ľudia si našli svoje trasy a zápchy zmizli. Situácia je dokonca trochu lepšia ako pred otvorením úsekov D4 zrejme preto, že niektorí obyvatelia Jaroviec, ktorí dochádzajú do východnej časti Bratislavy, začali využívať D4 a nejdú cez Petržalku. Mierne sa znížil aj tranzit. Šoféri z maďarskej obce Rajka menej jazdia cez Jarovce a namiesto toho idú priamo na diaľnicu,“ hovorí dnes Uhler.

Aj dopravný inšpektorát hovorí, že doprava na tejto trase je plynulejšia.

Bajkalská sa mierne upcháva
Tretím kritickým miestom je križovatka Nivy v širšom centre Bratislavy. Nachádzajú sa tu veľké kancelárske budovy, do ktorých denne dochádzajú za prácou ľudia z iných štvrtí, obcí a miest. Aj predtým to bol veľký dopravný uzol, v ktorom sa stretávala diaľnica D1 a jej Prístavný most cez Dunaj s mestskými cestami Bajkalská, Prístavná a Slovnaftská. Teraz sa do tohto uzla napojila ešte aj rýchlostná cesta R7 od Šamorína.

Križovatka Nivy nie je ešte dokončená úplne, takže dopravné intenzity sa ešte budú meniť.

Momentálny stav je podľa hovorkyne mesta Kataríny Rajčanovej taký, že sa mierne upcháva Bajkalská v mieste, kde sa na ňu napája R7.

Čo bude ďalej
Upchávanie Bajkalskej ovplyvnia ešte dve významné zmeny.

Prvá je, že sa dokončia ďalšie zjazdy z R7, vďaka ktorým sa autá z R7 rozdelia na viac smerov, takže na Bajkalskú ich pôjde menej. Druhá zmena bude mať opačný efekt – otvorí sa zjazd z D1 na Bajkalskú, z ktorého nejaké ďalšie autá pribudnú.

Rekonštrukciu križovatky Nivy vníma mesto Bratislava veľmi citlivo. Už predtým to bol významný dopravný uzol, ku ktorému sa teraz ešte pripojila rýchlocesta R7.

Starosta mestskej časti Ružinov Martin Chren vidí riziko, že sa z tejto križovatky môže stať dopravný lievik. Na druhej strane je však križovatka zrekonštruovaná tak, aby sa doprava plynulejšie rozdeľovala na jednotlivé smery. Podľa dopravného inšpektorátu je premávka v tejto križovatke hustejšia ako predtým.

Ružinov ovplyvnia autostrády D4 a R7 spomedzi všetkých bratislavských štvrtí najviac. Starosta Chren hovorí, že zatiaľ na kľúčových uliciach Rožňavská, Gagarinova a Ružinovská nenastal žiadny významný pokles ani nárast dopravy. Zlepšenie by malo prísť po otvorení zjazdu z D1 na Bajkalskú v križovatke Nivy. Mnohé autá, ktoré dnes schádzajú na Gagarinovu, zídu po novom až na Bajkalskú.

Na Prístavnom moste áut neubudlo
Problematické sú dnes aj ďalšie dôležité cesty, ktoré sa spájajú v križovatke Nivy – Prístavná a Slovnaftská. Aj tie sa rekonštruujú, čo podľa Rajčanovej komplikuje situáciu v dopravných špičkách. Starosta Ružinova v tejto súvislosti hovorí, že v križovatke zablúdil, keďže dočasné značenie je podľa neho nejasné.

Ďalšia zlá správa od mesta Bratislava je, že na Prístavnom moste na D1 po otvorení nového obchvatu D4 áut neubudlo. Dôvod je, že obchvat D4 nefunguje plnohodnotne. Chýba prepojenie D4 s diaľnicou D1 pri Ivanke pri Dunaji. Toto prepojenie bude hotové o niekoľko rokov. Šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Tlapa odhadol, že môže byť dokončené až o päť rokov.

Mesto si pochvaľuje, že doprava v juhovýchodných častiach Vrakuňa a Podunajské Biskupice sa výrazne zlepšila. „Takmer úplne sa odstránili zápchy na Hradskej a na okružnej križovatke Hradská – Dvojkrížna – Ráztočná. V rannej špičke autobus linky 78 meškával 20-40 minút, dnes to býva asi dve minúty. Na ulici Svornosti sa dopravná situácia výrazne zlepšila, po niekoľkých rokoch sa tam netvoria dlhé kolóny,“ povedala Rajčanová.

https://e.dennikn.sk/2590007/krizovatka ... ako-skodi/
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2021

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.