Teraz alebo až o šesť rokov. Doležal chce obchvat Košíc, aj

Moderátor: Moderátori

Teraz alebo až o šesť rokov. Doležal chce obchvat Košíc, aj

Odoslaťod mirecko255 » 12. Jan 2022 08:10

Teraz alebo až o šesť rokov. Doležal chce obchvat Košíc, aj keby vracal milióny

Inak 6 rokov nová cesta nebude, tvrdí.

BRATISLAVA, KOŠICE. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) považuje začatie výstavby juhovýchodného košického obchvatu R2 Šaca - Košické Oľšany za výhodnejšie ako opakovanie súťaže na výber zhotoviteľa.

A to aj napriek hrozbe, že Slovensko bude musieť vrátiť veľkú časť z vyše 130 miliónov eur z eurofondov, ktoré sú určené na tento projekt.

Doležal to povedal v pondelok podvečer, keď reagoval na vystúpenie predsedu Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) Miroslava Hliváka, ktorý kritizoval spochybňovanie odbornosti svojho úradu zo strany ministra.

ÚVO súťaž stoplo

Slovnú prestrelku medzi rezortom a ÚVO odštartovala zrušená súťaž Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) tesne pred podpisom zmluvy s víťazom zákazky.

ÚVO zdôvodňuje svoje rozhodnutie diskriminačnými podmienkami súťaže, ktoré spočívajú v dvoch chýbajúcich slovách „alebo ekvivalent" popri štandardoch FIDIC (Štandardizované zmluvné vzory Medzinárodnej federácie konzultačných inžinierov).

Kým Hlivák ich považuje za kľúčové, čo podložil viacerými dôkazmi, Doležal hodnotí rozhodnutie úradu ako bezprecedentné, neodborné a mimo aplikačnú prax.

Rozhodnutie ÚVO zatiaľ nie je právoplatné, o odvolaní NDS rozhodne rada úradu.

Doležal: Pokračovať sa oplatí

Minister zároveň upozornil, že v prípade zrušenia súťaže nebudú mať obyvatelia Košíc dôležitý nový obchvat najbližších šesť rokov.

Podľa ministra si úrad takýto postup zvoliť nemusí.

„Ak sa argumentuje hroziacimi korekciami zo strany orgánu auditu, som presvedčený, že aj so zarátaním týchto korekcií bude výsledná cena stavby nižšia ako cena stavby, ak by sme museli túto súťaž vyhlásiť znova. Narážam tým na rast cien stavebných materiálov,“ povedal Doležal.

Realizácia stavby, ktorá sa mala začať už na jar 2022, aj napriek pochybeniam pri obstarávaní by podľa Hliváka predstavovala riziko korekcií a vracania eurofondov vo výške od 7 do 34 miliónov eur (5 až 25 percent z celkovej ceny) i ďalších pokút.

Zrušenie tejto súťaže by, naopak, znamenalo výrazné zdržanie výstavby pre nové obstarávanie a hrozbu prepadnutia eurofondov, čiže aj iné riešenie financovania.

Víťazom spornej súťaže bolo združenie Eurovia – R2 Šaca, ktoré dalo NDS ponuku na úrovni takmer 132,6 milióna eur bez DPH.

Politológ: Je to veľmi zbabelé

Michal Cirner z prešovského Inštitútu politológie upozornil, že ÚVO bol kritizovaný počas rôznych vládnych garnitúr aj v minulosti.

„Nikto nechce byť prichytený pri zlyhaní, preto sa politici často uchyľujú k presmerovaniu prúdu hnevu verejnosti na nejakú inštitúciu. Je to v podstate veľmi zbabelé,“ povedal politológ.

Podľa jeho slov ide v takýchto prípadoch o bežnú snahu ʹvyviniť saʹ.

„Pri zverejnení informácií, že súťaž na stavbu obchvatu Košíc bude zrušená, hrozí ministrovi Doležalovi i hnutiu Sme rodina, ktoré ho nominovalo, reálna politická škoda, preto je z ich pohľadu nutné nájsť iného vinníka,“ uviedol Cirner.

Upozornil, že spochybňovanie odbornosti ÚVO môže ešte viac prehĺbiť krízu dôvery verejnosti v štátne inštitúcie.

„Sme svedkami, že bežní ľudia neveria štátu ani jeho inštitúciám a odborníkom. Vidíme to pri téme pandémie či pri kauzách, ktoré riešia polícia, prokuratúra a súdy. Ľudia potom hľadajú rôzne alternatívne zdroje informácií a konšpirácie,“ povedal Korzáru Cirner.

Reakcia ministerstva

Na slová politológa reagoval riaditeľ odboru komunikácie súčasného ministra dopravy Ivan Rudolf.

Cirnerovo vyjadrenie označil za nekorektné a navyše aj fakticky nesprávne, pretože súťaž na košickú R2 vyhlásilo ešte v roku 2018 bývalé vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti za vtedajšieho ministra dopravy Árpáda Érseka (Most).

„Aktuálnu diskusiu v žiadnom prípade nevnímame ako politický spor o tom, kto je vinný, ale ako výsostne odborný názorový problém, pričom naším cieľom nie je nič iné, než čo najskoršia výstavba obchvatu Košíc,“ uviedol Rudolf.

NDS: Zrušenie súťaže bolo neprimeranou sankciou

„Národná diaľničná spoločnosť naďalej zastáva právny, ale aj vecný názor, že ÚVO-m identifikovaný problém nemal žiadny vplyv na výsledok predmetného verejného obstarávania, a zároveň, že zo strany ÚVO bolo zrušenie dotknutej súťaže neprimeranou sankciou," napísala NDS na sociálnej sieti v pondelok večer.

Reagovala tým na slová Andreja Doležala po vystúpení predsedu ÚVO Miroslava Hliváka.

„V tejto súvislosti sme podali voči rozhodnutiu ÚVO odvolanie, ktorého súčasťou sú vyjadrenia viacerých slovenských, ale aj zahraničných odborných subjektov, vyjadrujúcich sa podporne k argumentom NDS,” dodala.

https://kosice.korzar.sme.sk/c/22818011 ... sa-to.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 413
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.