Kysučanov chcú dostať do vlakov, stanice roky chátrajú

Moderátor: Moderátori

Kysučanov chcú dostať do vlakov, stanice roky chátrajú

Odoslaťod Peter_CA » 20. Jan 2022 19:47

Kysučanov chcú dostať do vlakov, stanice roky chátrajú
Cestujúcim chýba komfort v čakárňach.

„Je nevyhnutné prispôsobiť železničné stanice na násobný nárast cestujúcich. Bude to vyžadovať dôstojné terminály pre cestujúcich, zastávky autobusov, parkoviská pre automobily a bicykle. Integrovaná doprava, jej dostupnosť a kultúra bude základom úspechu,“ hovorí Ľubomír Jánoška, koordinátor VÚC Žilina pre mobilitu a dlhoročný člen petičného výboru za dostavbu diaľnice na Kysuciach.
Pomenúva tak jeden z krokov, ktoré by mali kompetentní podniknúť, aby sa Kysuce vyhli dopravnému kolapsu na ceste I/11 medzi Čadcou a Žilinou.
Hoci sa s týmto názorom dlhodobo stotožňujú prakticky všetky dotknuté inštitúcie, vrátane ministerstva dopravy a rovnako sa na vec pozerajú aj zástupcovia kysuckých samospráv, skutočnosť veľa optimizmu Kysučanov nevlieva.
Hlavná budova železničnej stanici v Čadci napriek niekoľkoročným sľubom chátra a termín jej rekonštrukcie nie je známy ani dnes, podobne sú na tom aj stanice v menších obciach.
A keďže oprava mostov v Radoli a v Kysuckom Lieskovci spôsobí komplikácie na preťaženej medzinárodnej tepne už na jar tohto roku, čas hrá proti plánom, ktoré majú pomôcť odľahčiť dopravu do dostavby diaľnice na Kysuciach. Tá bude hotová najskôr v roku 2029.

V článku sa dozviete
Ktoré železničné stanice potrebujú rekonštrukciu
Poradca ministra dopravy Jozef Mozol prezradí ako plánujú ľuďom uľahčiť cestovanie vlakmi
Čo konkrétne sa chystá v tejto súvislosti v Krásne nad Kysucou
Či a kedy sa bude rekonštruovať železničná stanica v Čadci
Kto musí dať súhlas na rekonštrukciu stanice v Čadci
Kedy tieto plány nadobudnú reálne kontúry

Na stanici sa zastavil čas
Aby vyšiel ambiciózny plán a ľudia skutočne presadli z áut do vlakov, nestačí len posilniť spoje. Cestujúcim treba čo najviac sprístupniť a zjednodušiť cestovanie vlakom, znížiť čakacie doby.
„Najbezpečnejší spôsob prepravy bude železničná doprava. Tá musí premávať v prímestskom režime cca každých 20 minút,“ hovorí Ľubomír Jánoška.

Rekonštrukcia železničnej stanice v Čadci bola ohlásená už v roku 2019.
Mal byť zrekonštruovaný interiér budovy, strecha, presklené časti. Súčasťou mala byť obnova exteriéru ostatných budov v stanici a priľahlých spevnených plôch. Rekonštrukcia mala byť ukončená v roku 2020.
Okrem pár kozmetických úprav, ktoré boli vykonané ešte v roku 2016, však ostalo všetko rovnaké ako pred rokmi. Zastavil sa tu čas. Jediné, čo tu je v pohybe, sú ľudia prechádzajúci stanicou a vlaky. Exteriér okolo stanice pôsobí pochmúrne a neupravene. Pred budovou sa lesknú kaluže vody. Stanica v Čadci je vstupnou bránou na Slovensko. Nerobí dobrý prvý dojem.

Podobne sú na tom aj menšie stanice v obciach. Železničná stanička v Oščadnici sa nachádza na okraji obce, mimo zastavaného územia. Hoci je tu vyhradené kryté miesto na čakanie, okno do čakárne je rozbité. Miestnosťou sa preháňa prievan a všade sa povaľuje odpad. Pred pár rokmi ponúkali železnice budovu stanice na prenájom. Zrejme záujemcu nenašli.

Presmerujú autobusy
Na tom, že by sa mala doprava na Kysuciach odľahčiť presunom na železničnú, sa skutočne zhodli viacerí odborníci. Obrátili sme sa na Jozefa Mozola, poradcu ministra dopravy pre región Kysuce a pýtali sme sa, ako plánujú tento cieľ dosiahnuť.
V Krásne nad Kysucou sa má pri železničnej stanici zväčšiť plocha autobusovej zastávky, aby bola prispôsobená na väčšie množstvo autobusov. „Víziou je, že autobusy z Bystrickej doliny, z Oščadnice by nechodili počas špičiek a dopravnej zápchy do Žiliny a Kysuckého Nového Mesta, ale do Krásna nad Kysucou, kde by ľudia prestúpili na vlaky,“ hovorí Jozef Mozol.
Na trávnatej ploche vedľa stanice by malo byť vybudované záchytné parkovisko pre autá. „Železnice sú tejto myšlienke naklonené, financie na to však potrebujeme získať z ministerstva financií,“ dodáva.
Kedy tieto plány nadobudnú reálne kontúry, však nie je jasné. „To je veľmi ťažké povedať,“ hovorí Jozef Mozol, „Musíme získať financie od ministerstva financií, musí sa urobiť projekt. Dá sa to urobiť v priebehu pár mesiacov, ale kedy presne sa to podarí, naozaj neviem povedať.“

Čas hrá proti plánom
Stiahnuť čo najviac ľudí z áut k železničnej preprave si vyžaduje množstvo času. Je nutné posilniť vlakové spoje, zladiť ich tak, aby nadväzovali s autobusovou dopravou a MHD, zabezpečiť dostatok parkovísk pre tých, ktorí na stanicu dochádzajú autom, prípadne zabezpečiť vhodné miesta na uzamykanie bicyklov.
Navyše, niektoré železničné stanice by si zaslúžili rekonštrukciu. Čakaním v chlade v zanedbanej stanici asi veľmi ľudí na cestovanie vlakom nemotivuje.
„Celá pointa prestupného bodu je urobiť to tak, aby ľudia nečakali. Nataktovať to tak, aby ten človek, keď vystúpi z autobusu alebo aj auta, nestrácal čas čakaním na stanici. Toto sú veci, ktoré budeme najbližšie mesiace riešiť,“ hovorí Jozef Mozol.

Oslovili sme ŽSR s otázkami týkajúcimi sa ešte stále nezrealizovanej rekonštrukcie železničnej stanice v Čadci. Riaditeľka odboru komunikácie Ria Feik Achbergerová potvrdila, že je naplánovaná jej rozsiahla rekonštrukcia. Rekonštruovať sa má exteriér aj interiér všetkých budov patriacich k železničnej stanici. V pláne je teda aj rekonštrukcia výpravnej budovy, s jej úpravami však musí súhlasiť aj pôvodný architekt stavby.
„Stavba Vypracovanie projektovej dokumentácie – Železničná stanica Čadca, rekonštrukcia výpravnej budovy a administratívnej budovy je v projekčnej fáze prípravy stavby,“ prezradila Ria Feik Achbergerová.
Konkrétny termín rekonštrukcie však neuviedla. V blízkej dobe by sa mal začať modernizovať úsek Čadca – štátna hranica, na ktorý bolo ukončené verejné obstarávanie na zhotoviteľa.

Rekonštrukcia mosta v Radoli je naplánovaná na marec tohto roka. Na spomínané zmeny je však treba mesiace. Natíska sa otázka, či včera nebolo neskoro. Ale aspoň sú tu prvé pokusy situáciu riešiť.

Zdroj: https://mykysuce.sme.sk/c/22823764/kysu ... traju.html
LKV reduce travel time by Slovakia
Der Güterverkehr verkürzt die Reisezeit der Slowakei
Peter_CA
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 814
Obrázky: 47
Založený: 12. Jún 2017 12:40

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.