Na opravy výtlkov si počkáme. Drahé stavebné materiály brzdi

Moderátor: Moderátori

Na opravy výtlkov si počkáme. Drahé stavebné materiály brzdi

Odoslaťod rado » 20. Apr 2022 15:48

Na opravy výtlkov si počkáme. Drahé stavebné materiály brzdia nové tendre

20. apríla 2022 16:03, Daniela Krajanová
https://e.dennikn.sk/2815093/na-opravy- ... ve-tendre/

  • Stavbári majú čoraz väčšie problémy stavať za ceny, ktoré sľúbili pred pandémiou.
  • Samosprávy žiadajú usmernenie, ako sa postaviť k žiadostiam o dodatky.
  • Najväčšie komplikácie vidno v živých súťažiach.
  • Na strednom Slovensku nepodpísal kontrakt ani jeden z prvých piatich v súťaži o veľkú rekonštrukciu cesty.

Za normálnych okolností by dnes stavbári pracovali na opravách cesty od Hronského Beňadika smerom na Nitru. Zatiaľ do práce nenastúpili, hoci majú platný kontrakt. Dôvodom sú drahé stavebné materiály.

„Nedokážeme predávať za 250 eur niečo, čo nakupujeme za 600 eur,“ vysvetľuje Michal Šimko, konateľ firmy Viakorp. Tá vedie konzorcium, ktoré má v rukách štvorročný kontrakt na opravu rýchlostnej cesty od Nitry prakticky až po Tornaľu.

Za normálnych okolností funguje kontrakt Viakorpu tak, že stavbári nastupujú podľa potrieb Národnej diaľničnej spoločnosti – vyfrézujú nevyhovujúci asfaltový kryt tam, kde treba, a nahradia ho novým.

V tomto čase by mali opravovať dobre známy úsek cesty R1 pri Hronskom Beňadiku, ktorý šoféri poznajú vďaka veľkým odpočívadlám pri čerpacích staniciach OMV.

Kontrakt v hodnote 5 miliónov eur je však z decembra 2020, a tak preň stavbári ceny počítali ešte pred pandémiou. Lenže tá priniesla výrazné zdraženie ocele, železa, betonárskej výstuže či dreva pre celý sektor.

Zdražovanie umocňuje to, že vstupy pre stavebníctvo sú náročné na energie. Napríklad oceľové nosníky alebo cement vyžadujú na výrobu plyn alebo elektrickú energiu.

K tomu sa navyše pridala vojna – hliník či oceľ do zvodidiel sa bežne dováža z Ukrajiny.

Práce s asfaltom, aké dodáva Viakorp, sú ešte osobitnou kapitolou, pretože bitúmen, teda živica do asfaltov, sa vyrába z ropy a jej ceny prudko stúpajú aj v súvislosti s ruskou agresiou na Ukrajine. A opäť tu hrá dôležitú úlohu plyn a elektrina, ktoré sú potrebné pri výrobe asfaltových zmesí.

Nepodpísal prvý, druhý ani piaty v poradí

Spomaľovanie prác, ktoré sú už objednané alebo začaté, je dnes skôr raritou, než štandardom. Príklad zo stredného Slovenska je však dôležitý, pretože ukazuje, že situácia je mimoriadne vážna.

Stavbári dobre vedia, že neexistuje veľa dôvodov, prečo by mali ceny v dohľadnom čase klesnúť. Ak teda nepracujú, riskujú pokuty od štátu aj to, že neskôr zaplatia za materiál ešte viac.

Aj preto investori hlásia problémy skôr pri prácach, ktoré ešte neobjednali alebo sa ich práve pokúšajú vysúťažiť.

V Banskobystrickom kraji napríklad mierne posunuli veľkú opravu cesty od Sihly cez Utekáč do Kokavy nad Rimavicou.

Víťazná Eurovia (6,3 mil. eur bez DPH) cúvla od podpisu kontraktu pár týždňov pred vojnou. V dostupných dokumentoch sa píše, že kontrolné procesy sa pre odvolania a ďalšie konanie na Úrade pre verejné obstarávanie natiahli z pohľadu firmy na neurčito, a keďže lehota viazanosti cenovej ponuky z tendra uplynula, víťaz od podpisu kontraktu odstupuje.

V banskobystrickej župe si mysleli, že kontrakt podpíšu s ďalším v poradí, no nasledovalo odmietnutie od Viakorpu (7,6 mil. eur bez DPH), Strabagu s Metrostavom (7,64 mil. eur) aj spoločnosti Skanska (8 miliónov eur bez DPH).

„Ponúknutú cenu neboli už schopní garantovať ani uchádzači vyhodnotení na ďalších štyroch miestach,“ konštatuje hovorkyňa župy Lenka Štepáneková. Župa sa teraz chystá tender zorganizovať nanovo. Očakáva len mierne zdržanie, pretože medzičasom sa kontrolné procesy eurofondových projektov zjednodušili. Pôvodný tender vyhlásila v zime 2020.

Extra problém sú eurofondy

Výpočet komplikácií sa tu nekončí. Starosta Hubovej Stanislav Nechaj vysvetľuje, že z titulu nárastu cien bude meškať posledná etapa zatepľovania miestnej malotriedky.

Primátor Kysuckého Nového Mesta Marián Mihalda zasa opisuje, ako chceli obstarať práce na centre pre seniorov. Cena prác pochádza z dávnejšej histórie a kým zákazka prešla všetkými kontrolami, víťaz konštatoval, že za pôvodné ceny už stavbu nevie urobiť.

Radnica v Kysuckom Novom Meste teraz zvažuje, či nemá od projektu odskočiť. Na centrum má totiž pridelených 800-tisíc z eurofondov, a táto suma sa nemení. Ak by sa mesto rozhodlo minúť na práce viac, zdraženie by išlo z mestského rozpočtu a v ňom pôvodne rátali, že k 800-tisíc z eurofondov pridajú ešte 100-tisíc. Pri nových cenách môže však byť nárok na kofinancovanie rádovo vyšší, a to si mesto možno nebude môcť dovoliť.

To isté zamestnáva aj košickú župu, ktorá bola nútená pri niektorých stavebných prácach na cestách opakovať súťaž. Dodávatelia už nemajú záujem o stavbu, ktorej cena nezodpovedá aktuálnemu vývoju cien na trhu.

„To má vplyv na rozpočet kraja, keďže pri navýšení finančných prostriedkov potrebných na rekonštrukciu stavby už táto navýšená časť nie je krytá z eurofondov,“ vysvetľuje hovorkyňa župy Anna Terezková.

V trenčianskej župe môžu drahšie materiály spôsobiť, že nestihnú minúť eurofondy, apelujú preto na vládu, aby začala konať, a Protimonopolný úrad žiadajú, aby preveril cenotvorbu najviac navýšených zákaziek.

Podobných príkladov je viac, samosprávy alebo správcovia ciest musia v niektorých prípadoch opätovne vyhodnocovať ponuky, rokovať o zmluvných dodatkoch týkajúcich sa cien alebo riešiť nepodpísanie vysúťažených zákaziek.“

Hľadá sa valorizačný mechanizmus

Spoločným menovateľom pritom je, že nikto presne nevie, čo robiť, usmernenie čakajú od štátu. Rýchle riešenie sa črtá skôr pre tendre, ktoré ešte neboli vypísané. Do zmlúv by mohol pribudnúť nový valorizačný mechanizmus.

Bežná prax je taká, že v stavebných kontraktoch sa obvykle nacenia hlavné položky, ako je betón, a potom sa cena mení podľa toho, koľko sa ho použije. Ale zvýšiť cenu za kubík betónu doteraz nebolo bežné, iba ak bola v kontrakte zahrnutá valorizačná doložka.

Aj tá má však svoje limity. V Slovenskej správe ciest či Národnej diaľničnej spoločnosti, ktoré spadajú pod ministerstvo dopravy, sa takéto doložky používajú v kontraktoch s dlhším časovým horizontom a obvykle sa podľa nich raz ročne zarátava rast cien v hospodárstve, ale nie rast cien konkrétne stavebných materiálov.

Tento problém sa už rieši. Minister dopravy Andrej Doležal minulý týždeň povedal, že už pripravujú nový valorizačný vzorec.

Staršie zákazky sú väčší problém

Väčší problém je však so zákazkami, ktoré sa už stavajú alebo sa o ne práve súťaží. V prostredí štátnych zákaziek sa súťaže bežne naťahujú na mesiace aj roky, počas ktorých sa trhové ceny vyvíjajú, no subdodávatelia ceny negarantujú na niekoľko rokov dopredu.

Zväčša to funguje tak, že keď sa tvorí cenová ponuka, stavitelia sa orientujú podľa ponúk v danom čase a tie potom subdodávatelia aj určitý čas garantujú. Ak sa ceny subdodávateľov neskôr zvýšia, stavitelia s investorom rokujú o dodatkoch zmlúv a snažia sa zvýšenú cenu obhájiť.

O tom, ako si s tým poradiť a čo všetko je a čo ešte nie je dôvod na dodatok, už raz písal Úrad pre verejné obstarávanie v usmernení. Píše sa v ňom, že priestor na dodatky z titulu nečakaného rastu cien je minimálny, ale nejaký by sa našiel.

ÚVO pripomína inštitút „de minimis“, ktorý umožňuje zmenu ceny, ale najviac do 15 percent z ceny zákazky, s tým, že horný limit takýchto dodatkov je 5,3 milióna eur. Ten, kto takýto dodatok podpíše, však musí sám zniesť dôkazné bremeno o tom, že ide o zdraženie spôsobené konkrétne pandémiou či inou neočakávateľnou situáciou a ničím iným. Dokazovať, kedy a ako sa tvorili ceny v súťaži, kedy, od koho a za akých podmienok v skutočnosti nakupovali vstupy subdodávatelia, nemusí byť jednoduché.

Na druhej strane je totiž oprávnená obava štátu, aby sa stavbári neobohacovali na jeho úkor špekuláciami. A má to aj iný rozmer – napríklad: Ak niekomu umožní štát zvýšiť cenu v platnom kontrakte z titulu pandémie či aktuálne vojny, jeho konkurent z druhého miesta v súťaži sa môže ohradiť, že keby vedel, že sa bude dodatkovať, ponúkol by nižšiu cenu.

V privátnom sektore sa nezvykne hľadieť na to, prečo komu nevyšiel biznis – platí, čo je v kontrakte, a všetko ostatné je riziko zmluvných strán.

Podľa ministerstva dopravy sa teraz hľadá riešenie, čo s prudko sa zvyšujúcimi cenami stavebných materiálov. Minister Doležal nedávno povedal, že si „za istých okolností“ vie predstaviť, že by sa otvorili aj debaty s Európskou komisiou o dodatkoch k zmluvám o eurofondoch.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.