Na Kysuciach mali opraviť kľúčový most, na stavbu nenastúpil

Moderátor: Moderátori

Na Kysuciach mali opraviť kľúčový most, na stavbu nenastúpil

Odoslaťod Miro » 25. Apr 2022 10:02

Na Kysuciach mali opraviť kľúčový most, na stavbu nenastúpili

Zhotoviteľ avizuje zvýšené finančné nároky pre nárast cien materiálov.

RADOĽA. Na frekventovanom radoľskom moste mal panovať od začiatku apríla čulý stavebný ruch. Doteraz je na moste ticho. Firma Cestné stavby Liptovský Mikuláš na stavbu ani nenastúpila.

Pri ceste autom si ho ani nevšimnete, no predsa je dôležitý. Radoľský most je dnes kľúčovou stavbou na ceste 1/11, ktorá spája Kysuce so zvyškom Slovenska.

Ide o mimoriadne frekventovaný úsek medzinárodného významu, po ktorom prejde denne 30-tisíc áut vrátane tisícok ťažkých kamiónov. O pár metrov ďalej je kritická križovatka v Radoli, ktorá patrí medzi najhoršie dopravné uzly na Slovensku.

Most v kategórii 6 - veľmi zlý stav

Obrovské pukliny, vytŕčajúce roxory, odpadávajúci betón, zhrdzavené zábradlie a nebezpečné jamy priamo na chodníku. Most ponad Vadičovský potok je už dlhé roky staticky v takom zlom stave, že spĺňa predposledný stupeň poškodenia pred reálnym ohrozením jeho zrútenia. A je už len otázkou času, kedy ho statici budú musieť uzavrieť.

„Most Radoľa sa nachádza v kategórii 6, čo znamená veľmi zlý stav. V kategórii 7 sa už mosty zatvárajú, čo si v tomto prípade neviem ani predstaviť. Všetci si uvedomujeme, aký dôležitý pre dopravu tento most je. Rekonštrukcia je viac ako potrebná a aj keď nás čaká náročné obdobie, verím, že to zvládneme,“ vyjadril sa ešte začiatkom apríla poradca ministra dopravy SR Jozef Mozol netušiac, čo bude nasledovať.

Rekonštrukcia mosta sa mala týkať hornej i spodnej stavby mostného objektu, obnovy úžitkových a technických vlastností mostov, osadenia nového premenlivého dopravného značenia či záchytných zvodidiel a vodiacich zariadení na zlepšenie bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Zmluva podpísaná, stavbári neprišli

Žiaľ, situácia sa nezmenila, aj keď v pondelok 14. marca podpísala Slovenská správa ciest ako investor, na základe výsledku verejného obstarávania z decembra 2021, so zhotoviteľom, Cestnými stavbami Liptovský Mikuláš, zmluvu o rekonštrukcii. Celková hodnota zákazky predstavovala sumu viac ako 700-tisíc eur.

Martin Guzi z komunikačného odboru Slovenskej správy ciest potvrdil, že stavenisko si zhotoviteľ prevzal namiesto štrnástich už tri dni po podpise zmluvy s tým, že stavať začnú začiatkom apríla.

„Stavenisko bolo zhotoviteľovi odovzdané v nedávnom čase. Zhotoviteľ na stretnutiach so zástupcami polície, samospráv a ďalších subjektov deklaroval pripravenosť realizovať práce v požadovanej kvalite a v zmluvne dohodnutých termínoch,“ uviedol Guzi s tým, že namiesto toho 7. apríla stavebná firma z Liptova doručila list o pozastavení prác pre nárast cien materiálov.

„Zhotoviteľ avizoval zvýšené finančné nároky pre rast cien materiálov a rozpad subdodávateľského reťazca v dôsledku vojny na Ukrajine. Zvýšenie nárokov zhotoviteľ položkovito nešpecifikoval,“ podotkol.

Zhotoviteľ chce viac, správa ciest na cene trvá

Podľa slov poradcu ministra dopravy Jozefa Mozola, rozhodujúce bolo stretnutie 29. marca tohto roku v sídle Slovenskej správy ciest v Žiline.

„Zhotoviteľ niekoľkokrát jasne deklaroval pred všetkými kompetentnými orgánmi a predstaviteľmi samosprávy, že s realizáciou prvej etapy začne od 10. apríla. Na základe tohto stretnutia potom 1. apríla vydal Okresný úrad v Žiline, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií, povolenie na čiastočnú uzávierku cesty I/11 v úseku mostného objektu v súvislosti s rekonštrukciou predmetného mosta na ceste I. triedy v rámci všetkých troch etáp. Aj toto dôležité rozhodnutie nám všetkým signalizovalo, že práce začnú načas, na základe schváleného harmonogramu,“ vyjadril sa poradca ministra a doplnil, že dôvody, na ktoré sa zhotoviteľ odvoláva, síce existujú, ale zmluvu podpísal a stavenisko si prebral v čase, kedy boli ceny stavebných materiálov násobne vyššie oproti minulosti, a tejto skutočnosti si pri podpise musel byť vedomý.

Termín stále nejasný

Naplnenie zmluvy je tak stále v nedohľadne. Slovenská správa ciest na zmluvnej cene diela trvá a postupuje iba v zmysle platných uzatvorených zmlúv o dielo a platnej legislatívy.

„O tejto téme aktívne komunikujeme s Ministerstvom dopravy SR. Keďže zmluva o dielo bola podpísaná v nedávnom čase, SSC vyzve zhotoviteľa, aby dielo zrealizoval za cenu, ktorú ponúkol vo verejnej súťaži, a pokračoval v prácach podľa platnej zmluvy,“ dodal Martin Guzi.

Zákazky za milióny

Most v Radoli nie je jedinou zákazkou, ktorú firma Cestné stavby Liptovský Mikuláš realizuje pre Slovenskú správu ciest. 11. apríla podpísala so Slovenskou správou ciest zmluvu na rekonštrukciu mosta Čertovica – Lajštrok v hodnote viac ako jeden milión eur. Podľa centrálneho registra zmlúv len v roku 2021 uzavrela s týmto objednávateľom zmluvy za viac ako 17 miliónov eur.

Svoje konanie, teda odklad prác na neurčito práve pri rekonštrukcii mosta v Radoli, zdôvodnil riaditeľ spoločnosti Cestné stavby Liptovský Mikuláš Pavol Baláž tým, že ceny stavebných materiálov prudko vzrástli a ak by firma s rekonštrukciou začala, automaticky by išla do straty.

„Do obstarávania sme predkladali ponuku s relevantnou kalkuláciou cien materiálov použitých na stavbu, ktoré boli v tom čase dostupné na trhu, ešte pred prudkým zdražovaním. Nič sme nepodcenili. V predkladaných ponukách ceny neodhadujeme, nepodhodnocujeme cenu zákazky, len aby sme v súťaži uspeli. Vychádzame z reálnych cien, aj keď, samozrejme, zohľadňujeme primeranú výšku rizika,“ uviedol riaditeľ stavebnej firmy a podotkol, že takýto skokový nárast stavebných materiálov nepredpokladal dokonca ani štatistický úrad.
Nepredvídaná okolnosť

„Preto náš nárok na zvýšenie konečnej ceny diela považujeme za opodstatnený, takéto zdražovanie pokladáme za nepredvídanú okolnosť. Pri terajšej cene zákazky by sme už išli do straty. Vyjadrenie, že je to riziko podnikateľa, v tomto prípade nie je na mieste. Naším cieľom nie je vyvíjať tlak, veď s objednávateľom spolupracujeme na viacerých projektoch. Ani teraz nevieme predpokladať, ako sa ceny stavebných materiálov budú hýbať, chceme investorovi postupne predložiť a špecifikovať reálne kalkulácie a dohodnúť sa, veď pre oboch je dôležité, aby sa rekonštrukcia mosta v Radoli uskutočnila,“ dodal na záver Pavol Baláž, riaditeľ spoločnosti Cestné stavby Liptovský Mikuláš.

Mostný objekt mali opraviť už pred pár rokmi. Bol totiž zaradený do druhej fázy predmetu zákazky Modernizácia a rekonštrukcia mostov ciest I. triedy a k jeho rozsiahlej obnove malo dôjsť v roku 2017.

Teraz záleží na tom, kedy nájdu objednávateľ aj zhotoviteľ spoločnú reč, a obnova mosta sa naplno rozbehne. Predpokladaný termín neuviedol ani jeden z opýtaných.

https://mykysuce.sme.sk/c/22892355/firm ... ml?ref=trz
Miro
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 5
Založený: 12. Jún 2005 19:47

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.