Obchvat Košíc sa predraží. Doležal: Pridať vieme najviac 50

Moderátor: Moderátori

Obchvat Košíc sa predraží. Doležal: Pridať vieme najviac 50

Odoslaťod DrX » 26. Apr 2022 09:08

Obchvat Košíc sa predraží. Doležal: Pridať vieme najviac 50 percent

Rast cien je enormný, vraví šéf Eurovie.

Peter Jabrik
Peter Jabrik
vedúci redaktor spravodajstva
Odoberať autora
Minister Andrej Doležal a košický primátor Jaroslav Polaček.
Minister Andrej Doležal a košický primátor Jaroslav Polaček. (Zdroj: Korzár/Judita Čermáková)
Písmo:A-|A+
diskusia (3)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Poklepanie základného kameňa obchvatu Košíc (18 fotografií)

KOŠICE. Ešte sa len slávnostne poklepal základný kameň stavby II. úseku juhovýchodného obchvatu Košíc a už teraz je jasné, že sa dielo oproti vysúťaženej cene 132,6 milióna eur bez DPH výraznejšie predraží.

Na pondelkovom symbolickom akte s kladivkami v košickom Kulturparku aj za účasti prezidentky Zuzany Čaputovej to potvrdil minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina).

Pozitívom je aspoň to, že sa víťazná firma Eurovia SK do prác vôbec pustí.

Od viacerých zákaziek totiž pre nárast cien materiálov v tomto období víťazi tendrov odskakujú ešte pred podpisom zmluvy alebo krátko po ňom, lebo sa obávajú, že namiesto plánovaného zisku by prerobili.

Prípadne dochádza k sporom pre financie medzi objednávateľom a zhotoviteľom až v priebehu výstavby.
Súvisiaci článok Čaputová, Doležal, Trnka a Polaček odštartovali výstavbu obchvatu Košíc Čítajte
Šéf Eurovie: Nárast cien je enormný

„Ekonomický problém je dnes známy všetkým zhotoviteľom, nielen na tejto stavbe. Nárast cien, ktorý zaznamenávame v rámci všetkých segmentov a komodít stavebného trhu, je enormný a neočakávaný, preto sme začali dialóg s objednávateľom (Národná diaľničná spoločnosť, pozn. red.) a budeme túto situáciu postupne riešiť,“ vyjadril sa Róbert Šinály, podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Eurovia SK.

Podstatné podľa neho je, aby táto stavba i všetky ostatné napredovali a aby udržali zamestnanosť svojich ľudí, ktorí v stavebnom sektore pracujú.
Súvisiaci článok Začínajú stavať obchvat Košíc. Mestu pomôže iba na chvíľu (otázky a odpovede) Čítajte

„Chodíme okolo tejto témy ako okolo horúcej kaše. Áno, touto témou je významný rast cien významnej časti komodít a stavebných materiálov. Nezriedka je to 100 – 150 percent i viac v prípadoch niektorých materiálov,“ zdôraznil Doležal.

Pokračoval, že tento problém je potrebné rozdeliť do dvoch skupín – nové stavby i verejné obstarávania a už existujúce a zazmluvnené stavby.

„Ľahšou časťou je príprava nových verejných obstarávaní, kde meníme valorizačný vzorec tak, aby zohľadňoval konkrétny rast cien konkrétnej komodity. Toto je bezprecedentná situácia. Doterajšia prax bola taká, že zmluva mala v sebe valorizačný mechanizmus, ktorý sa opieral o nejaké štatistické dáta, ale v žiadnom prípade nezohľadňoval špecifický rast špecifických komodít. A takýto bezprecedentne veľký,“ vysvetlil minister dopravy a výstavby.

Nový vzorec tak bude súčtom súčinom jednotlivých valorizačných vzorcov pre jednotlivé komodity.

„Do budúcnosti tak budeme lepšie pripravení na takéto nepredvídateľné okolnosti,“ zdôraznil Doležal.
Súvisiaci článok Sľúbili cenu a potom pýtali ešte milión. O kšeft na košický štadión prišli Čítajte
Minister: Lepšie je navýšiť ako súťažiť znova

Horšie je to podľa neho s už zazmluvnenými a existujúcimi stavbami. Práve takou je aj výstavba II. úseku juhovýchodného obchvatu Košíc.

„Pri nich zmluvy explicitne zakazujú akokoľvek navyšovať ceny a baviť sa o jednotkových cenách jednotlivých materiálov. V týchto prípadoch nepôjdeme cez valorizáciu, ale budeme sa snažiť nájsť priestor v interpretácii ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní, ktoré odkazuje na nepredvídateľné okolnosti. Nie náhodou som preto viackrát použil slová bezprecedentné a nepredvídateľné. Vtedy môžete pristúpiť k navýšeniu ceny.“

Ako dodal, toto sa musí, samozrejme, riešiť s Úradom pre verejné obstarávanie, pričom s tým začali ešte vlani koncom leta.
Súvisiaci článok Expert kritizuje budúci košický obchvat: Chýbajú niektoré napojenia Čítajte

„Zrejme v piatok budeme mať ďalšie stretnutie, takže reálne na tom pracujeme aj so zástupcami zväzu stavebných podnikateľov, lebo toto nie je iba problém NDS, toto je problém celého stavebného sektora, štátnych i samosprávnych zákaziek. Všetci čakajú na metodiku,“ ozrejmil šéf rezortov dopravy a výstavby.

Hľadá sa teda legislatívne priechodné riešenie v súlade s našimi právnymi predpismi, aby neskôr nenastal problém aj s preplácaním, resp. vracaním eurofondov pre nedovolené navyšovanie cien zákaziek.

„Áno, na konci dňa bude stavba (košického obchvatu – pozn. red.) drahšia, rovnako ako pri iných štátnych stavbách. Keby sme však stavbu nedodatkovali, ale súťažili ju znovu, tak lacnejšia určite nebude, práve naopak, bude už len drahšia. Ako to povedal aj pán Šinály, musíme nájsť spôsob, ako udržať stavby pri živote, lebo lacnejšie už nebudú. Musí to však byť v súlade so zákonom.“

Doležal informoval, že vicepremiérka a ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Veronika Remišová (Za ľudí) rokuje s Európskou komisiou, aby bolo možné pri stavbách, ktoré sú financované z eurofondov, z nich kryť aj dodatočné náklady.

„Či už to bude formou dodatku k zmluve o nenávratnom finančnom príspevku, alebo pôjde o novú zmluvu. Komisia o tom vie, uvedomuje si to, lebo je to problém celej Európy.“
Súvisiaci článok Tretia firma odstúpila Prešovu od zmluvy. Hrozí, že odídu ďalšie Čítajte
Vie, že niektorí sa to budú snažiť využiť

Aký veľký problém to je, ilustroval minister na príklade, že len pred pár dňami nenastúpil vysúťažený zhotoviteľ na rekonštrukciu mosta v Radoli na Kysuciach.

„Máme už na stole viacero žiadostí o navýšenie cien, ale musí byť najprv jasná metodika, potom sa nimi môžeme zaoberať. Nebude však existovať žiadna bloková metodika, ako sa k tomu bude pristupovať. Každý prípad sa bude posudzovať individuálne.“

Na záver ešte Doležal upresnil, že spomínané ustanovenie zákona umožňuje navýšiť cenu oproti vysúťaženej maximálne do výšky 50 percent.

V prípade II. úseku juhovýchodného obchvatu Košíc to predstavuje maximálne predraženie zhruba o 66 miliónov eur bez DPH.

„To však neznamená, že v každom jednom prípade to bude 50 percent. Nebudeme si klamať, určite budú pri niektorých zákazkách zhotovitelia, ktorí sa budú snažiť túto situáciu využiť a skryť tam aj iné náklady. Musí byť preto najskôr jasná metodika, čo všetko musí zhotoviteľ dokladovať a ako má zdokumentovať rast cien, ktorý eventuálne chceme pokryť a preplatiť.“

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22893973 ... avaju.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.