Cesta pod Strečnom bude výzvou aj v budúcnosti. Pomôcť majú

Moderátor: Moderátori

Cesta pod Strečnom bude výzvou aj v budúcnosti. Pomôcť majú

Odoslaťod MVO » 12. Máj 2022 07:52

Cesta pod Strečnom bude výzvou aj v budúcnosti. Pomôcť majú tunely

Problémom zostáva návratnosť zámeru.

STREČNO. Prejazd cez motoristom dobre známu cestu pod hradom Strečno môžu zjednodušiť tunely a skrátiť tak problematický úsek cesty 1/18 až o tri kilometre.
Keď si dali diaľničiari vypracovať analýzu tunelových variantov na ceste zo Žiliny do Martina, dostali od spracovateľa tri možné varianty ako preklenúť horský terén v údolí Váhu. Štúdia naznačuje, že pre skrátenie trasy a zvýšenie bezpečnosti treba na ceste vybudovať dva alebo až tri tunely, prípadne galérie
Pri variante jeden by sa celá trasa skrátila až o 3,3 kilometra, no štát by musel zaplatiť výstavbu troch tunelov v dĺžke 2,46 kilometra. V druhom variante sa navrhuje výstavba dvoch tunelov či galérii v dĺžke 1,6 kilometra a tretí ráta s dvomi tunelmi dlhými spolu 1,2 kilometre. Pri týchto dvoch alternatívach bude súčasťou projektu aj most.

[b]Obchádzková trasa

Taká hustá doprava ako pod hradom Strečno nie je nikde na Slovensku. Na ceste I/18 pod Strečnom prejde denne asi 30-tisíc vozidiel. Takmer každé piate je nákladné. Každá, aj drobná nehoda, či práca cestárov, spôsobuje v tomto úseku motoristom problémy. Iná situácia bude o tri roky, keď sa veľká časť vozidiel premiestni na diaľnicu.

Nateraz sa hovorí o októbri 2024 ako o termíne, keď diaľničiari spustia dlho očakávaný úsek z Lietavskej Lúčky na Dubnú Skalu s tunelom Višňové. Vtedy sa premávka pod Strečnom medzi Žilinou a Martinom výrazne odľahčí. Doprava však celkom nevymizne a v ďalších rokoch bude mať stúpajúci trend.
Národná diaľničná spoločnosť potrebuje, aby cesta bola v dobrom stave. Aj naďalej bude na ňu posielať motoristov v čase uzavretia tunela Višňové.
„Cesta I/18 je hlavnou obchádzkovou trasou počas uzavretia tunelov alebo úsekov diaľnice D1 počas pravidelných či mimoriadnych odstávok. Pri projektovaní tunelov je jednou z hlavných priorít aj riešenie týchto obchádzkových trás. Preto NDS venovala pozornosť aj riešeniu cesty I/18 popod Strečno,“ ozrejmila hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková dôvody, prečo si dala štúdiu vypracovať.
Spomína aj ekologické pohnútky. Tunely by znížili bariéry, ktoré predstavuje cesta pre migráciu zveri v pohorí Malej Fatry.
Problémovú komunikáciu spravuje Slovenská správa ciest. Ich stanovisko k štúdii diaľničiarov sme nedostali. Podľa našich informácií však tunelové riešenie rekonštrukcie cesty prvej triedy nie je v hre. Cestári čakajú na odovzdanie diaľničného úseku s tunelom Višňové. Ak pod Strečnom poklesne doprava, chystajú opravu cesty, ale nie zásadné stavebné práce.

Doprava klesne, ale len dočasne
Dopravný analytik Ľubomír Palčák si myslí, že z hľadiska dlhodobej udržateľnosti tohto významného dopravného koridoru je dôležité plánovať alternatívne trasy.
„Po otvorení diaľničného úseku do prevádzky sa predpokladá prirodzený zostatok zdrojovej a cieľovej dopravy na úrovni zhruba do 7 až 9 tisíc vozidiel denne. Vo výhľade niekoľkých desiatok rokov, na ktoré sa takéto typy dopravných stavieb plánujú, môže ísť aj o dvojnásobok,“ vyrátal šéf Výskumného ústavu dopravného.
Investícia do cesty pod Strečnom by okrem ušetreného času priniesla nižšie prevádzkové náklady majiteľom vozidiel, menej emisií a mala by priaznivý dopad na bezpečnosť.
Problémom však zostáva návratnosť zámeru optimalizácie trasy. Otázkou je, či budúce náklady na investície a prevádzku tunelov na ceste pod Strečnom dokážu konkurovať iným dopravným projektom v rebríčku prioritizácie.
„V rámci takéhoto posudzovania je v hodnotiacom období potrebné zvážiť aj úroveň dokumentačnej pripravenosti projektov, to je ich aktuálnu realizovateľnosť a mieru a možnosti ich finančného krytia zo štátneho rozpočtu alebo z prostriedkov eurofondov. V každom prípade je výhľadovo potrebné zaoberať sa otázkou zlepšenia dopravných a technických parametrov existujúcej trasy, čo umožní dôkladnú prípravu na možné budúce problémy súvisiace s nárastom zdrojovej a cieľovej dopravy,“ pripravuje na možné problémy aj po spustení diaľnice Ľubomír Palčák.

Pre mnohých bude Strečno výhodnejšie
Cestu budú totiž aj naďalej pravidelne využívať ľudia, ktorí smerujú z okolia Martina za prácou do priemyselných parkov pri Žiline, prípadne pre mnohých vodičov smerujúcich zo Žiliny na východ.
Aj po spustení diaľnice D1 bude pre mnohých atraktívnejšia trasa po odľahčenej starej ceste I/18.
Tieto fakty je podľa Palčáka potrebné zohľadniť pri budúcom plánovaní stavebných opatrení v Strečnianskom priesmyku.
„Napríklad od známej žilinskej križovatky „Košická“ bude trasa popod Strečno smerom k mimoúrovňovej križovatke Dubná Skala kratšia zhruba o dva kilometre oproti trase s využitím 13,5 kilometrového úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové a III. mestského okruhu s diaľničným privádzačom D1,“ poznamenal.

Posun termínu
Cestu pod hradom Strečno budú musieť motoristi naplno využívať ešte minimálne dva a pol roka. Dokončenie diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové sa nateraz posúva na september až október 2024.
Nový zhotoviteľ ukazuje nedostatky po svojich predchodcoch a tvrdí, že sken blokov odhalil kritický stav niektorých. Skanska je pripravená aj na sanáciu sekundárneho ostenia. To môže spôsobiť ďalšie oneskorenie.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko však upozornil, že na základe odporúčaní odborníkov zo Slovenskej technickej univerzity sa zrejme bude musieť doskenovať celý tunel. Existuje totiž podozrenie, že aj v ďalších blokoch tunela sa nachádzajú problematické bloky. Ozrejmil, že momentálne sa táto štúdia vyhodnocuje.
Zhotoviteľ narazil aj na problém s drenážou tunela. Jacko pre TASR priblížil, že sa našli enormné poškodenia drenáže, čo by mohlo v budúcnosti spôsobiť zaplavenie tunela pri silných dažďoch. Skanska podľa Jacka navrhla tri varianty sanácie drenážneho systému a v súčasnosti sa rozhoduje, ktorý bude použitý.
Šéf NDS poznamenal, že náklady na spomínané dodatočné práce sú zatiaľ vo "virtuálnej rovine" a bude záležať, koľko blokov bude postihnutých. Nateraz preskenovali 69 blokov, pričom zhotoviteľ podľa ministra dopravy hovoril o šiestich až deviatich mesiacoch predĺženia výstavby.
„Ak bude namieste, aby zhotoviteľ komunikoval ďalšie predĺženie výstavby v súvislosti s možnými defektmi v ďalšej časti tunela, ktoré potvrdia alebo vyvrátia tie dodatočné skeny, tak môžeme predpokladať ďalšie oneskorenie," pripustil minister dopravy Andrej Doležal.

Čítajte viac: https://myzilina.sme.sk/c/22907147/cest ... l?ref=njct
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 185
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.