Výstavba diaľnice z Košíc na Ukrajinu by sa mohla stať prior

Moderátor: Moderátori

Výstavba diaľnice z Košíc na Ukrajinu by sa mohla stať prior

Odoslaťod mirecko255 » 13. Máj 2022 06:15

Výstavba diaľnice z Košíc na Ukrajinu by sa mohla stať prioritou

Pomohla by pri obnove krajiny po vojne.

KOŠICE. Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) vo štvrtok naznačil, že neustále odsúvané dobudovanie diaľnice D1 Bidovce – Vyšné Nemecké by sa mohlo, naopak, stať už čoskoro jednou z hlavných dopravných priorít.

Po ukončení vojnového konfliktu s Ruskom sa totiž očakáva masívna obnova Ukrajiny, pre ktorú bude nevyhnutná kvalitná cestná infraštruktúra pre kamiónovú dopravu v susediacich štátoch, vrátane Slovenska.

Doležal: Táto téma rezonuje

V livestreame Opýtajte sa ministra dostal Doležal v tejto súvislosti otázku od jedného zo sledovateľov, prečo Slovensko nevyužije aktuálne udalosti na Ukrajine a nežiada od Európskej únie peniaze na dobudovanie tohto diaľničného úseku na východe až po ukrajinské hranice.

Cesta I. triedy medzi Košicami a Michalovcami je totiž už teraz absolútne preťažená.

„Zatiaľ nežiadame, ale komunikujeme už túto tému, ktorá je namieste a rezonuje. Zhodou okolností mám v sobotu ráno videokonferenciu s poľským i ukrajinským ministrom infraštruktúry a aj s ďalšími ministrami z pobaltských krajín. Toto bude jednou z tých tém, ako pomôcť budúcemu budovaniu Ukrajiny tým, že posilníme nielen diaľničnú, ale aj železničnú infraštruktúru i tovarové prekladiská. Tovary sa totiž nachvíľu otočia zo západu na východ, keď, veríme, budeme jedného dňa Ukrajinu obnovovať,“ reagoval minister.

Na videokonferencii si majú zjednotiť svoj postoj, ktorého výsledkom bude určite aj snaha a tlak na Európsku komisiu, aby vyčlenila možno mimo známych existujúcich rámcov, čiže štrukturálnych fondov a plánu obnovy, ešte nejaký extra balík práve pre susedov Ukrajiny.

„Takto by sa mohli podieľať už aj na nepriamej obnove tejto krajiny formou posilnenia infraštruktúry,“ uzavrel Doležal.

Úseky D1 na východe neboli doteraz prioritou

V súčasnosti nepatrí diaľničný úsek na východnú hranicu v celkovej dĺžke zhruba 74 kilometrov k horúcim kandidátom na rozšírenie našej cestnej siete do roku 2030.

Potvrdzuje to aj materiál Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) zo septembra 2020 s názvom Priority vo výstavbe cestnej infraštruktúry.

Tri útvarom určené úseky D1 Bidovce – Vyšné Nemecké sa ocitli až v druhej desiatke stavieb, zoradených podľa naliehavosti a čakajúcich na prípadnú realizáciu do roku 2030.

Na dvanáste miesto zaradil ÚHP úsek Dargov – Pozdišovce, nasleduje trinásty Pozdišovce – Sobrance (v návrhoch ho predeľuje mesto Michalovce na dva samostatné úseky) a pätnásty Bidovce – Dargov.

Až na 67. mieste priorít sa nachádza úsek Sobrance – štátna hranica s Ukrajinou (Vyšné Nemecké).

Slovensko sa pritom zmluvne zaviazalo na dostavbu svojej časti Transeurópskej dopravnej siete TEN-T CORE do roku 2030, ktorej súčasťou má byť práve aj diaľnica po hranicu s Ukrajinou.

Aktuálne sa rozbieha výstavba druhého úseku rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany, ktorý bude juhovýchodným obchvatom Košíc. Prepojí existujúcu diaľnicu D1 Budimír – Bidovce (čiže smery od Prešova i Michaloviec) s rýchlostnou cestou R4 Košice – Milhosť (hranica s Maďarskom).

Ak by sa teda postavila aj zvyšná časť D1 na východe, priamo po slovenskej diaľnici, resp. rýchlostnej ceste by sa dalo dostať z ukrajinskej hranice až do Maďarska i do Prešova a ďalej na sever v smere na Poľsko.

Štúdie chystajú naraz diaľničiari i župa

Zatiaľ poslednú a zároveň i prvú štúdiu k diaľnici z Košíc na Ukrajinu vypracoval štát ešte v roku 2014, takže je už teraz nepoužiteľná.

K príprave ďalšej sa niekoľko rokov nikto nemal.

V súčasnosti sa však chystajú hneď dve štúdie realizovateľnosti D1 Bidovce – Vyšné Nemecké.

Najprv vlani v decembri vyčlenili poslanci Košického samosprávneho kraja (KSK) v rozpočte na tento rok 500-tisíc eur na vlastnú štúdiu.

Nechceli už čakať na to, či a kedy sa štátna Národná diaľničná spoločnosť (NDS) rozhodne nejakú obstarať vo vlastnej réžii.

Župan Rastislav Trnka (nezávislý) začiatkom januára predpokladal, že verejné obstarávanie na dodávateľa štúdie pre župu by mohli vyhlásiť v druhom kvartáli 2022, pričom očakáva jej dodanie do deviatich mesiacov.

Pár dní predtým, 29. januára 2021, už diaľničiari vyhlásili verejnú súťaž na vypracovanie vlastnej multimodálnej štúdie realizovateľnosti.

Na rozdiel od KSK ju však nezaplatí z vlastných peňazí, ale prevažná časť zákazky s predpokladanou hodnotou 750-tisíc eur bez dane z pridanej hodnoty bude hradená zo zdrojov Európskej únie.

Z dostupných informácií na stránke Úradu pre verejné obstarávanie vyplýva, že súťaž ešte nie je ukončená.

Trnka trval na svojom, poslanci varovali

Trnka aj tak v januári vyhlásil, že kraj sa vypracovania svojej štúdie nevzdá.

„Prešlo sedem rokov, počas ktorých sa nič nedialo a NDS sa púšťa do ďalšej štúdie realizovateľnosti. Tentoraz pôjde o multimodálnu štúdiu. To znamená, že materiál má preskúmať, či nie je možné riešiť dopravu aj inak ako výstavbou diaľnice, napríklad rozšírením cesty prvej triedy v niektorých častiach, posilnením vlakových alebo autobusových spojení a podobne,“ vysvetľoval.

Aj vzhľadom na rozsah by mala byť podľa neho štátna štúdia hotová až koncom roka 2023, čo celý proces zbytočne predĺži.

„Z toho dôvodu sa KSK rozhodol vypracovať vlastnú štúdiu, ktorá sa zameria výlučne na diaľnicu,“ argumentoval župan.

Krajský poslanec Milan Potocký (OĽaNO) sa obával, aby kraj „možno nevypracoval štúdiu, ktorú nebude nikto potrebovať a aby potom neskončila niekde v šuplíku alebo v koši“.

Pochybnosti o tom, či vôbec má župa právo investovať do takéhoto dokumentu, vyjadril v tom čase aj poslanec Ján Jakubov (predtým Smer, teraz Hlas).

„Je to kompetencia štátu, ktorý prípravou, výstavbou a prevádzkovaním diaľnic ‚poveril‘ štátnu NDS. Rozumiem vedeniu a poslancom KSK, že sú sklamaní meškaním prípravy a výstavby diaľnice po hranicu s Ukrajinou. To však neznamená, že KSK má právo investovať verejné prostriedky do prípravy tejto investície,“ zdôraznil Jakubov.

Podľa neho to bude buď prokurátorským dohľadom alebo kontrolou príslušných štátnych kontrolných orgánov považované za neoprávnené nakladanie s verejnými financiami.

https://kosice.korzar.sme.sk/c/22908866 ... ritou.html
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 413
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.