Ceny vyskočili, moderné vozne na južnej trase nebudú. Rušia

Moderátor: Moderátori

Ceny vyskočili, moderné vozne na južnej trase nebudú. Rušia

Odoslaťod DrX » 14. Máj 2022 12:01

Ceny vyskočili, moderné vozne na južnej trase nebudú. Rušia sa aj rýchliky

Železnice šetria, eurofondy nevyčerpajú.

Michal Frank
Michal Frank
redaktor
Odoberať autora
Ilustračné foto
Ilustračné foto (Zdroj: TASR)
Písmo:A-|A+
diskusia (3)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Nová jednotka ZSSK radu 660 na skúšobnom okruhu.
V Prešove na stanici.
V Prešove na stanici.
Vlaky premávajúce na východnom Slovensku (18 fotografií)

KOŠICE. Južnou trasou slovenských železníc mali začať premávať nové klimatizované vlakové vozne, ukončená bola už aj súťaž.

Napokon z toho nebude nič.

Druhou správou, ktorá nepoteší cestujúcu verejnosť, je rušenie vlakov medzi Košicami a Popradom.

Železnice mimoriadne zasiahli do grafikonu z dôvodu šetrenia.

V prípade neuskutočnenej modernizácie vozňov pre trasu medzi Košicami a Zvolenom je problém iný.

Za vysúťaženú cenu ich nemá kto dodať. A novú súťaž už vypísať nestihnú.

Ako informovali Hospodárske noviny, modernizácia vagónov, ktoré mali jazdiť medzi Zvolenom a Košicami, sa stala obeťou inflácie a narušených dodávateľských reťazcov.

Na tomto úseku malo dôjsť k modernizácii 30 vozňov za 32,4 milióna eur z eurofondov.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vypísala ešte v roku 2020 súťaž, no víťaz - ŽOS Trnava - od zmluvy odstúpil.

Dôvodom mali byť vysoké ceny za materiál, služby a práce, s ktorými pri podávaní ponuky súťaž ešte nepočítala.

„Trnavské opravovne mali podľa železničiarov požadovať úpravy zmluvy ešte pred jej podpisom a mala sa predĺžiť aj lehota na dodanie. K tomu však štátna železničná spoločnosť pristúpiť nechcela. Následne preto oslovila druhého uchádzača v poradí, ktorý však platnosť svojej ponuky nepotvrdil,“ napísali Hospodárske noviny.
Súvisiaci článok Ďalšie šachy s vlakmi na východe, poschodové súpravy opäť stiahli Čítajte
Ani jeden, ani druhý uchádzač

Zaujímali sme sa, čo sa bude diať. Bude vypísaná nová súťaž?

„Bohužiaľ, nie,“ reagoval hovorca Železničnej spoločnosti Slovensko Tomáš Kováč.

„Pôvodný predmet zákazky modernizovaných osobných vozňov Bdtmee už nebude predmetom opätovného verejného obstarávania.“

ZSSK objednala pôvodne modernizáciu záväzných 21 kusov, ktoré mali byť zaplatené z eurofondov, s možnosťou uplatnenia opcie na 9 kusov.

Víťaz súťaže sa s investorom nedohodol, rovnako sa zachoval aj ďalší súťažiaci.

„Keďže sa podľa úspešného uchádzača výrazne zmenili podmienky oproti podmienkam v čase predkladania ponúk, a to najmä z dôvodu nárastu cien materiálov, služieb a práce, úspešný uchádzač požadoval úpravy zmluvy o dielo pred jej podpisom. Navýšenie zmluvnej ceny a predĺženie termínu odovzdania modernizovaných vozňov. Predmetné úpravy boli pre nás, ako obstarávateľa, neprijateľné. Zároveň druhý uchádzač v poradí tiež nepotvrdil platnosť predloženej ponuky po doručení našej žiadosti,“ potvrdil pre Korzár Kováč.

Navýšiť cenu zákazky o infláciu nie je možné.

Navrhnutá zmluva, ktorá bola súčasťou súťažných podkladov, neobsahovala inflačnú doložku. Cena bola preto obstarávateľom určená ako pevná.

Zmluva pripúšťala zmenu ceny len v prípade, ak dôjde počas realizácie projektu k zmene záväzných právnych aktov a noriem vzťahujúcich sa na dodanie a prevádzku vozňov.
Súvisiaci článok Zastarané pantografy zatiaľ opravia, postupne ich chcú úplne vyradiť Čítajte
Nevyčerpané eurofondy

Vozne, ktoré ZSSK modernizovať nestihne, mali byť zaplatené z končiaceho obdobia pre čerpanie európskych zdrojov. Stihnú sa tieto „staré eurofondy“ vyčerpať?

Podľa Kováča je to otázka na rezort dopravy.

„Z pohľadu Železničnej spoločnosti Slovensko máme pripravených niekoľko alternatívnych projektových zámerov, ktorých budúca realizácia bude závisieť predovšetkým od dostupnosti finančných zdrojov a vývoja na trhu, ktorý je poznačený nepriaznivými faktormi.“

Posunúť odovzdávku nových vozňov z plánovaného termínu (30. 11. 2023) možné nebude.

Išlo totiž o jednu z podmienok Európskej únie. Projekt musí byť hotový do konca roku 2023 z dôvodu dodržania podmienok oprávnenosti výdavkov.

To sa už nestihne a južnou trasou Košice - Zvolen moderné vozne jazdiť nebudú.

Podľa Kováča tieto peniaze neprepadnú, ale „budú využité na iné schválené projektové zámery jednotlivých prijímateľov“.

O ich minutí rozhodne rezort dopravy.
Súvisiaci článok Podcast s Tomášom Burgerom: Rezidenčnému parkovaniu sa nevyhnú ani okresné mestá Čítajte
Nestabilná a nepredvídateľná situácia

ZSSK situáciu, ktorá nastala po zdražení materiálov, vyriešiť nevie.

„Z pohľadu verejného obstarávateľa nie je priestor na inú možnosť ako zrušenie súťaže. V súčasnej dobe pandémie a vojny na Ukrajine je celková situácia, nielen na trhu s koľajovými vozidlami, veľmi nestabilná a nepredvídateľná," povedal Kováč.

Subdodávatelia podľa neho často vedia potvrdiť cenové ponuky a harmonogram dodania jednotlivých komponentov len na veľmi krátke časové obdobie, čo sa negatívne prejavuje na celom procese.

Kováč dodal, že spoločnosť má rozpracované ďalšie projektové zámery.

Zdôraznil, že podobné problémy majú aktuálne podnikateľské subjekty všade na svete. Verejní obstarávatelia sú navyše limitovaní predpísanými zákonnými normami.

Oslovili sme aj víťaza súťaže, spoločnosť ŽOŠ Vrútky. Chceli sme vedieť, prečo firma odstúpila zo súťaže a čo bude ďalej. Na otázky nereagovala.
Súvisiaci článok Doležalov poradca: Diaľnica do Košíc? Najskôr v roku 2028 Čítajte
Rušenie vlakov

Železničná spoločnosť nemá problémy len s vozňami pre južnú trasu. Dopravca zmenil grafikon vlakovej dopravy.

Z dôvodu šetrenia musel mimoriadne zrušiť štyri vlaky na východnom Slovensku.

Mimoriadna zmena grafikonu vstúpi do platnosti 16. mája a platiť bude až do konca prijatého grafikonu, teda do 10. decembra 2022.

„Zmena vyplýva z potreby šetrenia nákladov v rámci plánu dopravnej obslužnosti,“ potvrdil hovorca ZSS Kováč a konkretizoval, ktorých vlakov sa táto mimoriadna zmena dotkne.

Zrušený bude rýchlik 765 Tatran (Žilina 4.11 - Košice 7.41) a 766 Tatran (Košice 20.32 - Žilina 23.55).

Rýchliky budú nahradené vlakmi regional expres medzi Košicami a Popradom a späť. Jazdiť budú v pracovné dni a v sobotu.
Súvisiaci článok Doležal: Mosty nám padajú na hlavu. Škultétyho je problém prešovskej radnice Čítajte
Minister: Bojujeme o peniaze

„Máme plán dopravnej obsluhy, všetci sme po ňom volali… Ten má svoj účet, ktorý sa volá potreba dofinancovania zo strany štátu,“ povedal k tejto téme na pravidelnej online tlačovke aj minister dopravy Andrej Doležal (Sme rodina).

Podľa jeho slov je výška toho účtu 354 miliónov eur. Za toľko si objednali výkony, ale dostali len 330 miliónov a o zvyšné peniaze stále rezort bojuje.

„Ak ich nevybojujeme, tak budeme musieť kresať dopravné výkony,“ podotkol.
Fakty

Mimoriadna zmena sa dotkne nasledovných vlakov:

RR 765 Tatran (Žilina 4.11 – Košice 7.41) bude zrušený,

RR 766 Tatran (Košice 20.32 – Žilina 23.55) bude zrušený,

REX 1765 (Poprad-Tatry 6.23 - Košice 7.41) pôjde v X a (6), teda v pracovné dni a sobotu - vedený bude v trase zrušeného vlaku RR 765 len v úseku Poprad - Košice,

EX 1764 (Košice 20.32 - Poprad-Tatry 21.52) pôjde v X a (6), teda v pracovné dni a sobotu - vedený bude v trase zrušeného vlaku RR 766 len v úseku Košice - Poprad.

Čítajte viac: https://kosice.korzar.sme.sk/c/22908856 ... hliky.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.