NEPRÍJEMNÉ SPRÁVY pre motoristov: Tunely Višňové a Čebrať ta

Moderátor: Moderátori

NEPRÍJEMNÉ SPRÁVY pre motoristov: Tunely Višňové a Čebrať ta

Odoslaťod mirecko255 » 16. Máj 2022 10:22

NEPRÍJEMNÉ SPRÁVY pre motoristov: Tunely Višňové a Čebrať tak skoro hotové nebudú, ani križovatka D1/D4

BRATISLAVA – Doprava, cesty, komunikácie, diaľnice – to všetko je na Slovensku už niekoľko rokov ťažko riešiteľný problém. Aj keď má cestná infraštruktúra maximálnu prioritu stále je množstvo projektov, ktoré nie sú dokončené. Príkladom sú strategické úseky na diaľnici D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala a tunel Čebraď na úseku D1 Hubová – Ivachnová.

Aj preto mimoriadne šokovala informácia, ktorú naznačil aj minister dopravy Andrej Doležal, že dokončeniu tunelu Višňové sa posunie o ďalších šesť až deväť mesiacov na september až október 2024. Dôvodom je, že tunel sa bude musieť doskenovať pre prípadné odhalenie ďalších defektov. “Stavba prebieha, pokračuje sa na vnútorných aj vonkajších objektoch. Na Základe dohody medzi zhotoviteľom a Národnou diaľničnou spoločnosťou bol vykonaný sken na 69-tich blokov sekundárneho ostenia, ktoré boli aj na pohľad kazové. Hĺbkový sken následne potvrdil, že hrúbka sekundárneho ostenia nebola dostatočná, predpis hovorí o 30-tich centimetroch, na niektorých úsekoch to bolo iba 5 až10 centimetrov. Čo je ale horšie dostali sme aj odporúčanie a jasné stanovisko Technickej univerzity aby sme v záujme bezpečnosti mali preverili aj ďalších asi 200 blokov sekundárneho ostenia vo zvyšnej časti tunela. Existuje totiž podozrenie, že aj v ďalších častiach tunela sa nachádzajú problematické bloky“ povedal Doležal.

Stavba podľa generálneho riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimíra Jacka z pohľadu vonkajších objektov napreduje bez mimoriadností. “Dielo ide štandardným režimom, nie sú tam zásadné problémy,” skonštatoval Jacko. Zhotoviteľ narazil aj na problém týkajúci sa drenáže tunela. Jacko priblížil, že sa našli enormné poškodenia drenáže, čo by mohlo v budúcnosti spôsobiť zaplavenie tunela pri silných dažďoch. Skanska podľa Jacka navrhla tri varianty sanácie drenážneho systému a v súčasnosti sa rozhoduje, ktorý bude použitý. “Ak bude namieste, aby zhotoviteľ komunikoval ďalšie predĺženie výstavby v súvislosti s možnými defektmi v ďalšej časti tunela, ktoré potvrdia alebo vyvrátia tie dodatočné skeny, tak môžeme predpokladať ďalšie oneskorenie,” pripustil Doležal.

Podobná alebo aj horšia je situácia okolo intenzity prác na niektorých stavebných objektoch v rámci úseku diaľnice D1 Hubová – Ivachnová, ktorá bola znížená. Momentálne sú pozastavené práce na tuneli Čebrať. Národná diaľničná spoločnosť sa so zhotoviteľom zhodli na záujme dokončiť stavbu. „Jedna tunelová rúra je 50 metrov od prerazenia, druhá tunelová rúra je 150 metrov od prerazenia. Čo môžem otvorene povedať je, že máme záujem a to obe strany, aby sa pokračovalo v dokončení tunela. Hľadáme len to správne riešenie v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní. Musíme to urobiť poriadne, aby o tri štyri roky, keď tu bude niekto iný neboli tu zásahy NAKA,“ zdôraznil Doležal.

Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav – SK, ktorá je jedným zo zhotoviteľov stavby, Jiří Skuhra potvrdil snahu nájsť zhodu na spôsobe dostavby. “Dnes sme v situácii, že niektoré práce boli urobené a z objektívnych dôvodov, ktoré nám dáva nejaký zmluvný rámec celého projektu, nie je možné tieto práce uhradiť,” priblížil. Skuhra zdôraznili potrebu konať s náležitou starostlivosťou. “Veríme, že sa podarí tú dohodu v dohľadnej dobe nájsť, pretože máme tu krédo, že zo stavby neodchádzame,” dodal Skuhra. Skonštatoval, že majú ambíciu stavbu dokončiť, ale za únosných podmienok pre obe strany. Dohodli sa, že nateraz nebudú verejne informovať, kým nenájdu riešenie.

Minister dopravy podotkol, že v prípade stavby D1 Hubová – Ivachnová nejde o kvalitu, tá je podľa neho vynikajúca. Rovnako aj spoluprácu so zhotoviteľom považuje za korektnú. Zhotoviteľ si však podľa neho “zlizol” stavbu, ktorá má viac nepredvídateľných okolností ako iné. “Okrem zosuvu v trase tunela je tam, dovolím si tvrdiť, až bezprecedentný zosuv aj po vonkajšom trasovaní,” dodal Doležal. Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko priblížil, že na základe zistení o zosuvoch bolo v rámci tejto stavby navrhnuté nové trasovanie tunela. Pôvodný tunel mal mať dĺžku 2 kilometre, ten nový 3,6 kilometra. V zmenenej trase sa podľa jedného zo zástupcov zhotoviteľa zosuvy neobjavujú, objavujú sa však v inej časti pôvodnej trasy.

K zmene trasovania tunela podľa Doležala došlo po 150 metroch razenia pôvodného tunela. Roman Kocúrek zo spoločnosti OHL ŽS, ktorá je jedným zo zhotoviteľov, priblížil, že stavba je zhruba za polovicou. V prípade, ak by sa práce v tejto chvíli naplno rozbehli, by podľa neho k sprevádzkovaniu diaľnice mohlo dôjsť za 24 mesiacov. S výstavbou úseku D1 Hubová – Ivachnová sa začalo v roku 2013. Liptovská stavba diaľnice D1 v dĺžke zhruba 15 kilometrov, ktorá vytvorí obchvat mesta Ružomberok, sa po dobudovaní napojí na existujúcu diaľnicu do Košíc. Motoristom by mala diaľnica, ktorej súčasťou je aj tunel Čebrať, ušetriť 16 minút v porovnaní s jazdou po ceste prvej triedy.

Minister Doležal sa vyjadril aj k strategickej križovatke D1D4, ktorá stále nie je dokončená a navyše ešte ani nie je vybraný zhotoviteľ extrémne dôležitého dopravného uzla na Slovensku. “Množia sa tieto otázky a treba asi vysvetliť ako sa vyhodnocujú ponuky. Áno, avizoval som, že ak všetko dobre pôjde tak môže byť do konca apríla. Ale aby sme si dobre rozumeli, vyhodnocovanie ponúk neznamená, že nám prídu tri tenké obálky a v komisii otvoríme tieto obálky a vyhodnotíme, kto je prvý, druhý, tretí. Takto to nefunguje. Ak by sme dali kritérium cena, tak už je možno súťaž vyhodnotená. Ale celá odborná verejnosť tlačí na to, aby cena nebola jediným kritériom. Je to absolútnou prioritou a to platí aj na čas dostavby. Ak sa podcení fáza vyhodnotenia, vyhodnocovania ponúk a nedáte priestor uchádzačom aby svoje ponuky a nezrovnalosti náležite vysvetlili môže sa stať a vždy sa to logicky aj stalo, že neúspešný uchádzač, ktorý bol vyhodnotený na druhom, treťom alebo štvrtom mieste bude túto súťaž napádať na Úrade pre verejné obstarávanie a tieto napádania, tzv. revízne postupy všetko predĺžia a súťaž môžeme vyhlásiť nanovo,” zdôraznil Doležal.

https://bratislava.zoznam.sk/neprijemne ... tka-d1-d4/
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.