Sulík siaha po investícii kariéry. Nových 25-tisíc pracovnýc

Moderátor: Moderátori

Sulík siaha po investícii kariéry. Nových 25-tisíc pracovnýc

Odoslaťod DrX » 26. Máj 2022 16:40

Sulík siaha po investícii kariéry. Nových 25-tisíc pracovných miest môže priniesť krajine asi iba piata automobilka
Ivan HaluzaIvan Haluza
Richard Sulík. Foto N - Tomáš Benedikovič
Richard Sulík. Foto N – Tomáš Benedikovič

Črtá sa prilákanie doteraz najväčšieho investora terajšej vlády, v Košiciach a ich okolí má so svojimi subdodávateľmi vytvoriť 25-tisíc miest.
S vysokou pravdepodobnosťou tak Slovensko získa ďalšiu automobilku, lebo iné odvetia také masívne investície nezvyknú vytvárať.
O inú miliardovú investíciu s 5000 zamestnancami v súčasnosti súťaží aj nitriansky región.

Už na budúci mesiac sa Slovensko dozvie, či sa ministerstvu hospodárstva podarí prilákať do štátneho priemyselného parku vo Valalikoch pri Košiciach nového veľkého investora, ktorý tam zamestná vyše päťtisíc ľudí a ďalších vyše 20-tisíc pracovných miest na východe krajiny vytvoria aj jeho subdodávatelia. Pre Hospodárske noviny to tento týždeň povedal minister hospodárstva Richard Sulík.

Ak by naozaj dokázal takúto investíciu podpísať, bola by najväčšia, akú získal líder SaS počas celej svojej politickej kariéry.
[ Nové informácie o slovenských podnikoch sumarizuje vo Firemnom newsfiltri skúsený reportér Ivan Haluza. Aktivujte si piatkový newsletter jedným klikom sem. ]

On sám si verí. „Deň D sa blíži, už nie sme tak ďaleko. Vo Valalikoch je to na spadnutie, výrazne sme tam pokročili. Keď sa toto na východe podarí, bude to úplná pecka. Ľudia sa začnú vracať z Bratislavy, Prahy, Londýna i Írska,” povedal Sulík.

Vyjadril sa tak v čase, keď ho jeho tradičný rival vo vládnej koalícii Igor Matovič kritizuje za to, že ide proti jeho podpore rodín, alebo že bráni dodatočnému zdaneniu nebývalo zarábajúcej rafinérie Slovnaft.

Minister hospodárstva zároveň hovorí aj o možnom získaní ďalšej podobne veľkej investície v miliardách eur a s päťtisíc zamestnancami aj pre nitriansky región. Tento projekt však ešte nie je vo finálnej fáze rozhodovania. Verdikt má byť podľa Sulíka takisto jasný ešte tento rok.
Kto môže prísť do okolia Košíc

O tom, ktorý nový investor by mohol prísť do Nitry, zatiaľ nič známe nie je. Sulík o menách záujemcov a ich zameraní až do finálneho podpisu dohody nikdy hovoriť nechce, lebo tvrdí, že predčasné informácie by ich mohli od príchodu na Slovensko odradiť.

No pri investícii, ktorú môžu získať Valaliky, sa dá odhadovať aspoň to, že s vysokou pravdepodobnosťou ide o ďalšiu novú automobilku, a teda najskôr môže ísť o švédske Volvo.

Prečo všetky náznaky ukazujú na Volvo:

Taký veľký počet priamych i nadväzujúcich pracovných miest, o akom hovorí Sulík, zvyknú v biznise vytvárať iba automobilky. Generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula síce hovorí, že rozsiahle subdodávateľské siete si vytvárajú aj veľké elektrotechnické fabriky, no boom tohto priemyslu má už krajina za sebou a o žiadnom novom investorovi z neho sa na Slovensku už dlho nehovorí.
Naopak, švédske Volvo vlani zverejnilo, že k svojim dvom európskym automobilkám vo Švédsku a v Belgicku chce na starom kontinente pridať aj tretiu. A to, že sa má pozerať aj po Slovensku, sa medzi zainteresovanými hovorí už dlhšie. Nový závod Volva má vyrábať zhruba 400-tisíc áut ročne. To je rovnaká kapacita, akou disponuje aj najväčšia tuzemská automobilka nemeckého Volkswagenu v Bratislave.
Rovnako síce na verejnosť už skôr preniklo aj to, že Slovensko bojuje o ďalšiu veľkú investíciu, ktorou je jedna z nových európskych fabrík na batérie do elektromobilov nemeckého Volkswagenu. No táto baterkáreň za dve miliardy eur má zamestnať iba 2 500 ľudí a výroba batérií nepotrebuje také široké subdodávateľské siete ako automobilky.

Či sa teraz pre Valaliky definitívne rozhoduje práve Volvo, však Sulík pre Hospodárske noviny nijako komentovať nechcel.
Automobil Volvo XC90 T6 – Foto Volvo

No Valaliky sa o novú automobilku určite môžu zaujímať. Ide o rozsiahly priemyselný park s celkovou plochou vyše 300 hektárov. Nové automobilky sa do menších parkov nezmestia. Nemecké BMW pred pár rokmi údajne uprednostnilo Maďarsko práve preto, že Slovensko mu vtedy nevedelo ponúknuť pripravený dostatočne veľký priemyselný park.
Piatu automobilku si Slovensko stále môže dovoliť

Už dlhšie sa na Slovensku polemizuje o tom, či vôbec ešte máme rozširovať náš automobilový biznis, keď už teraz máme so štyrmi automobilkami pri Bratislave, Trnave, Žiline a Nitre celosvetovo najkoncentrovanejšiu výrobu osobných automobilov.

Šéf parlamentného hospodárskeho výboru Peter Kremský koncom minulého roku pre Denník E uviedol, že Slovensko o piatu automobilku jednoznačne má a aj môže zabojovať. Podľa Kremského by však rozhodne mala smerovať na východ krajiny alebo do jej stredu, lebo západ je už nimi obsadený.

„Ideálne by ďalšia automobilka mala smerovať na východné Slovensko. Ide najmä o lokality okolo Košíc. Miesto pre takýto závod by sa však dalo nájsť aj na juhu stredného Slovenska okolo Lučenca a Rimavskej Soboty. Prípadne medzi Zvolenom a Banskou Bystricou,“ povedal Kremský.
Závod Volkswagen Slovakia. Foto – TASR

Prioritne láka investície do východnej časti krajiny aj Sulík. „Všetko tlačíme na východ v záujme zníženia regionálnych rozdielov. Z posledných 50 investícii podporených ministerstvom hospodárstva šlo na východ až 45,“ uviedol Sulík pre Hospodárske noviny.
Prečo je Slovensko pre automobilky stále atraktívne

Celý stredoeurópsky región vrátane Slovenska má dlhú priemyselnú tradíciu a ešte stále konkurencieschopnú cenu práce. I keď existujúce automobilky už upozorňujú, že mzdovými nákladmi stredná Európa dobieha Španielsko či Portugalsko.
Stredná Európa je zároveň blízko lukratívnych západoeurópskych trhov.
Osobitne Slovensko môže byť pre automobilky zaujímavé aj tým, že si stále udržiava aj priazeň už prítomných výrobcov áut. Nové modely nedávno pridelil tunajším závodom v ostrej konkurencii iných sesterských fabrík tak nemecký Volkswagen, ako aj Stellantis.
Bratislavský Volkswagen a nitriansky Jaguar Land Rover pre svoje matky vyrábajú ich najdrahšie SUV modely.
Od novej slovenskej vlády si existujúce automobilky vysoko cenia to, že od začiatku roku už aj na Slovensku platí systém trvalého kurzarbeitu, teda nástroj, ktorým štát pomáha firmám platiť ich zamestnancov aj v čase sťaženého odbytu v dôsledku rôznych celoodvetvových kríz.

Potvrdením atraktívnosti Slovenska je aj najnovšia investícia nemeckého výrobcu športových automobilov Porsche. Ten sa aktuálne podľa všetkého už rozhodol, že pri Hornej Strede v okrese Nové Mesto nad Váhom si za 200 miliónov eur postaví novú produkciu podzostáv batériových článkov, ktoré sa budú montovať do modulov pre elektromobily. Ministerstvo hospodárstva firme už na to totiž pripravilo aj úľavu na dani z príjmov vo výške 4,2 milióna eur.
Viac o domácej výrobe áut

Slovenská produkcia áut po rekordnom objeme 1,1 milióna vyrobených vozidiel v poslednom predcovidovom roku 2019 predvlani aj vlani mierne klesla na milión kusov. V ideálnych podmienkach by štvorica automobiliek – Volkswagen, Stellantis, juhokórejská Kia a britský Jaguar Land Rover – mohla produkovať zhruba jeden a štvrť milióna áut ročne.

S piatou automobilkou by sa domáca výroba áut už mohla dostať pod métu jeden a trištvrte milióna áut.
https://e.dennikn.sk/2867295/sulik-siah ... tomobilka/
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.