Prácu sme urobili, zaplatené sme nedostali, ozýva sa tentora

Moderátor: Moderátori

Prácu sme urobili, zaplatené sme nedostali, ozýva sa tentora

Odoslaťod jarino » 07. Jún 2022 22:01

Prácu sme urobili, zaplatené sme nedostali, ozýva sa tentoraz z tunela Višňové

Viacerí dodávatelia na úseku D1 s tunelom Višňové nedostali zaplatené za svoju prácu.
Dlhuje im stavebná firma Tubau, ktorej podľa jej predstáv nezaplatila spoločnosť Porr.
Diaľnica má byť hotová na prelome rokov 2023 a 2024.


Komplikácie na tuneli Višňové sa nekončia. Najnovšie sa hlásia so sťažnosťami niektorí stavbári.

„Práca bola spravená, ale nebola zaplatená,“ hovorí Slavomír Juhas, ktorého firma JHS Slovakia robila napríklad betonárske práce v spodnej časti tunela Višňové, ale stále čaká na vyplatenie takmer pol milióna eur.

Z Juhasovho rozprávania vyplýva, že dodávatelia sa snažia svoju situáciu riešiť úvermi či príjmami z iných stavieb. Pre firmu s viac než 70 zamestnancami je však táto situácia extrémne náročná.

Aj Miroslav Mudrík z firmy BM – STAV eviduje nevyplatené peniaze – takmer štvrť milióna eur. Mudrík odhaduje, že firiem, ako je tá jeho, s nedoplatkami za práce na úseku D1 môže byť viac než desať.

Medzi nimi je aj firma Alda, ktorá pracuje na takzvanom sekundárnom ostení tunela. To v praxi znamená vystužovanie tunela a striekanie finálneho betónu, ktorý nakoniec vidia šoféri.

Alda eviduje pohľadávky za vykonané práce v hodnote 92-tisíc eur. To je takmer toľko, koľko potrebuje spoločnosť mesačne na výplaty, vyplýva zo slov majiteľa firmy Jána Jurka. V nepriaznivej situácii firme pomáha kontokorentný úver a tiež to, že aktuálne naďalej pracuje na stavbe, avšak po novom pod firmou Skanska. Tá už platí, ako má.

Kto neplatí

Skanska je pritom jediným zmluvným partnerom štátu na stavbe úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové. Na Slovensku je známa ako firma pripravená stavať za konkurenčné ceny a aj za ne dielo dokončiť. Dobré renomé má aj čo do profesionality či spoľahlivosti a Skanska na otázky Denníka E odpovedá, že ani pri Višňovom to nie je inak.

„S istotou vieme garantovať, že naša spoločnosť si plní a uhrádza všetky svoje záväzky k svojim partnerom a subdodávateľom,“ povedala Denníku E podpredsedníčka predstavenstva firmy Skanska SK Magdaléna Dobišová.

Pri spoločnosti Skanska sa začarovaný kruh iba začína. Firmy, ktoré sa sťažujú, že nedostali svoje peniaze, pracovali podľa svojich vyjadrení pre firmu Tubau. Firma Tubau zasa pracovala na stavbe ako zmluvný partner firmy Porr a Porr je dodávateľ spoločnosti Skanska.

Aj Porr tvrdí, že si plní svoje záväzky voči spoločnosti Tubau, ako aj voči iným dodávateľom riadne a načas.

O čo tu vlastne ide

Ondriš tvrdí, že Porr mešká s úhradami a neumožňuje fakturovať v zmluvne dohodnutých termínoch. Problém je podľa neho s faktúrami za práce, ktoré bolo treba vykonať navyše, a za prestoje – teda za čas, keď na stavbe stroje a pracovníci museli iba čakať v kapacite, akú požadoval Porr.

Podľa Ondriša bola dôvodom tohto čakania slabá organizácia stavby a meškanie predchádzajúcich prác, ktoré zabezpečujú Porr, prípadne Skanska.

Ondriš dodáva, že vo veci už podal aj trestné oznámenie pre podozrenie z ekonomickej trestnej činnosti. Porr podľa neho nepriaznivú situáciu spôsobil dlhodobým neplnením svojich povinností, potom ju zneužil na vyúčtovanie fiktívnych škôd vo výške 3,5 milióna eur a následne zosplatnil bankové a poistné záruky, ktoré vystavili Ondrišove firmy Tubau a Cestné stavby Liptovský Mikuláš.

Podľa Ondriša sa tým obohatil o niekoľko miliónov eur s vedomím, že výsledkom bude nevyplatenie poddodávateľov.

Ondriš tvrdí, že momentálne nie je vylúčené ani to, že Tubau pôjde odpisovať dlhy (cez takzvanú reštrukturalizáciu alebo aj cez konkurz). Vo firme podľa neho o tom uvažujú v závislosti od toho, ako sa zachová Porr, respektíve banky.

Porr kontruje, že v podpore a súčinnosti pre Tubau šiel aj nad rámec toho, čo by podľa kontraktov musel.

„Skutočnosť, že spoločnosť Tubau prestala plniť svoje zmluvné záväzky voči Porr, a zrejme aj voči svojim dodávateľom, nás veľmi mrzí. Našou súčasnou prioritou je minimalizovať škody vyplývajúce z tohto vývoja a zabezpečiť príslušné nápravné opatrenia tak, aby projekt mohol za týchto okolností ďalej úspešne pokračovať,” píše Porr.

Porru sa zastala aj Skanska, ktorá píše, že má informácie o tom, že firmám Tubau a Cestné stavby Liptovský Mikuláš (z portfólia Danicon holdingu, ktorého je Ondriš väčšinovým majiteľom, pozn. red.) boli vo veľkom rozsahu poskytované zmluvnými partnermi aj materiály a iné zdroje, „aby neboli vystavení zápornému cash flow a mohli si plánovať úhrady svojim dodávateľom“.

„Máme informácie aj od našich zmluvných partnerov, že týmto spoločnostiam bola poskytnutá aj vysoká záloha s cieľom schopnosti plnenia riadne a včas. Kde sú peniaze z prijatých platieb, vie len majiteľ Tubau,“ dodala Dobišová.

Sporia sa silné stavebné firmy
Porr a Skanska sú súčasťou veľkých nadnárodných koncernov. Tubau je zase významnou domácou firmou s tržbami 16 miliónov eur.

Šéf firmy Tubau Vladimír Ondriš však hovorí, že Porr jeho spoločnostiam dlhuje okolo 10 miliónov eur. A suma, ktorú preto nevyplatil svojim subdodávateľom, je podľa neho nižšia.
Spolu so sesterskou firmou Cestné stavby Liptovský Mikuláš a s ďalšími podnikmi patrí do skupiny Danicon Holding.

Všetky podniky v tomto spore teda patria skôr medzi tie spoľahlivejšie. Príčinou problémov s platením môže byť aj prudký a nečakaný rast cien stavebných materiálov. Aktuálne ceny na trhu sú často vyššie než tie, na ktorých sa stavbári dohodli v zmluvách. Bez zvýšenia cien sa preto niektoré stavby nedajú dokončiť alebo sú stratové.

Spor sa už snaží riešiť aj minister Doležal
Minister dopravy Andrej Doležal inicioval stretnutie stavebných firiem na pôde Národnej diaľničnej spoločnosti a tá avizuje, že sa črtá riešenie, ale vraj ho majú vysvetliť stavebné firmy.

„Môžeme potvrdiť, že počas mediačného stretnutia sa dospelo k istému návrhu na vyriešenie sporov, avšak máme za to, že z pozície Národnej diaľničnej spoločnosti neprináleží detailne špecifikovať a komentovať obchodné vzťahy spoločností,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Na otázku, čo sa tým myslí, reagovala Skanska. „Ak firmy Tubau a CSLM vystavia faktúry za vykonané práce, tak tam, kde to dovolia obchodnoprávne vzťahy, môžu byť po dohode strán tieto započítané oproti spôsobilým pohľadávkam.“

Či tajuplná formulka obsahuje niečo, čo môže nevyplateným drobným subdodávateľom skutočne pomôcť, bude jasné časom. Prvá možnosť je, že sa skutočne rysuje riešenie, a druhá, že diaľničiari sa snažia diplomaticky upokojiť situáciu.

Pre štát sú nevyplatení živnostníci a menší podnikatelia mimoriadne citlivá záležitosť, špeciálne po kauze Váhostav. Potrebuje teda dohliadnuť a pomôcť vyrokovať také riešenie, aby sa nevyplatení stavbári k peniazom dostali a aby táto dôležitá stavba opäť neuviazla.

https://e.dennikn.sk/2883626/pracu-sme- ... 9?ref=mwat
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.