IC vlak z Košíc do BA by mal stáť len dvakrát, navrhuje expe

Moderátor: Moderátori

IC vlak z Košíc do BA by mal stáť len dvakrát, navrhuje expe

Odoslaťod DrX » 12. Jún 2022 11:51

IC vlak z Košíc do Bratislavy by mal stáť len dvakrát, navrhuje expert

Rýchlik nemá stáť ani v Kysaku, tvrdí.

Michal Frank
Michal Frank
redaktor
Odoberať autora
Ondrej Matej, šéf Inštitútu dopravy a hospodárstva.
Ondrej Matej, šéf Inštitútu dopravy a hospodárstva. (Zdroj: SME)
Písmo:A-|A+
diskusia (90)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Ondrej Matej, poradca ministra a šéf Inštitútu dopravy a hospodárstva.
Dopravný analytik Ondrej Matej
Ondrej Matej.
Ondrej Matej (6 fotografií)

Pripravovaný návrh plánu dopravnej obslužnosti, ktorý má platiť od decembra, zožal vlnu kritiky.

V novom grafikone má byť zrušené napríklad zastavovanie rýchlikov v Margecanoch v Gelnickom okrese, čo otvorene kritizujú zástupcovia samospráv. Spísali proti tomu aj petíciu.

Vyslovili obavy, že nový grafikon vyženie cestujúcich z vlakov do áut.
Súvisiaci článok Škrty na železnici vyháňajú ľudí do áut. Vlaky z hladovej doliny vymiznú Čítajte

Nový grafikon si u Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) objednalo ministerstvo dopravy a výstavby (MDV), ktoré ho pripravovalo v spolupráci s Útvarom hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií.

Zo strany rezortu financií hrozilo, že nedoplatí dopravcovi 24 miliónov eur oproti pôvodnej dohode. Ak by k tomu došlo, ZSSK by bola nútená pristúpiť k dramatickému rušeniu vlakov.
Článok pokračuje pod video reklamou

Napokon obe ministerstvá k dohode dospeli. Financovanie verejnej vlakovej dopravy na Slovensku je ale stále témou.

Zhovárali sme s ONDREJOM MATEJOM, riaditeľom Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) a poradcom ministra dopravy Andreja Doležala.

Pripravovaný grafikon železníc kritizujú ľudia z Hnileckej doliny, že im to reálne sťaží cestovanie. Čo na to hovoríte?

- Je to otázka nového grafikonu alebo reakcia osobného dopravcu na nedofinancovanie výkonov v tomto roku?

K tomu sa ešte určite dostaneme, mali sme na mysli nový decembrový grafikon. A to, že v Margecanoch nemá stáť väčšina rýchlikov.

- Pozitívne je, že došlo k spolupráci ministerstva dopravy, ZSSK a ÚHP ministerstva financií a pripravil sa nový plán dopravnej obslužnosti. V troch fázach.

V decembri má byť spustená tzv. fáza č. 0, kde dôjde k zmenám vo vlakovej doprave na niektorých trasách. Zahustia sa niektoré spojenia taktovou dopravou. Na niektorých úsekoch sa zastavenia zrušia, ale nedôjde k zrušeniu vlaku, len k zmenám polôh jednotlivých vlakov.

Táto nultá etapa súvisí s plánom obnovy, kde musíme spraviť nový plán dopravnej obslužnosti až do roku 2030, s míľnikom do roku 2026. Po spoločnej práci vznikol grafikon, ktorého nultá fáza znamená, že dôjde len k zmenám v niektorých vlakových spojeniach a nie je nutné žiadne opatrenie týkajúce sa železničnej infraštruktúry.
Súvisiaci článok Páni ministri, príďte o piatej ráno na železničnú stanicu v Margecanoch (glosa) Čítajte

Čo to ale znamená pre cestujúcich?

- Pre väčšinu cestujúcich bude grafikon od decembra priaznivejší. Zavádzajú sa taktové spojenia. Teda prvýkrát v histórii budú vlaky odchádzať pravidelne a nebude si cestujúci musieť pamätať konkrétny odchod vlaku.

Áno, na niektorých linkách dôjde k zmenám polohy zastavenia, aby sa vlak prispôsobil ďalším prípojom. Budú aj ľudia, ktorí budú musieť cestovať inak, ako boli zvyknutí, ale odhadujem, že z celkového počtu vlakokilometrov, ktoré sa idú navýšiť, to nebude ani jedno percento. No budú prípady, že si cestujúci budú musieť nájsť iné vlakové spojenie.

O čom bude fáza číslo 1?

- Navýšenie vlakokilometrov zo súčasných 33 až na 37 miliónov, kde sa bude tam, kde je väčší počet cestujúcich, pokračovať so zavádzaním taktovej dopravy. Dôjde k posilneniu hlavne diaľkovej a medziregionálnej dopravy v základných veľkých uzloch. Dôjde k tlaku štátu z pohľadu financií na dohodu so samosprávnymi krajmi, aby sa zabránilo večnému problému súbehu spojov. Aby štát neplatil dvakrát tie isté výkony.

Cieľom tohto procesu podľa plánu obnovy je zriadenie Národnej dopravnej agentúry, ktorá bude koordinovať a zabezpečovať to, že vo fáze č. 1, ktorá má byť do roku 2024, má byť základom verejnej dopravy železnica. A na ňu majú nadväzovať prímestská alebo mestská autobusová doprava.
Súvisiaci článok Nechceme vlaky zadarmo, ale nerušte tie, ktoré sú, apelujú cestujúci z hladovej doliny Čítajte

Skúsme byť konkrétnejší. Majú sa rušiť zastavenia rýchlikov v Margecanoch. Samosprávy tvrdia, že to nie je dobrý krok. Možno niečo ušetria železnice, ale v konečnom dôsledku zaplatia viac cestujúci.

- Je to vytrhnuté z kontextu. Nezastavenie rýchliku v Margecanoch neznamená, že tam nie je iné vlakové spojenie. Rýchliky stáli v Margecanoch historicky, lebo tam bol prestupný železničný bod na iné vlaky, teraz je to už len „priechodzia“ stanica.

Čiže tí cestujúci, ktorí išli teraz z Margecian do Košíc rýchlikom, pôjdu od decembra osobným vlakom len cca o 10 minút dlhšie.

My sme historicky spravili to, že rýchliky sa zmenili na osobné vlaky. To sa musí odstrániť, celý svet ide opačným smerom. Rýchlik nemá stáť v každej stanici.

Keď sa ale bavíme o uzloch typu Margecany a Kysak, kde ľudia reálne prestupujú?



Kto šiel teraz z Margecian do Košíc rýchlikom, pôjde od decembra osobným vlakom len cca o 10 minút dlhšie. Rýchlik nemá stáť v každej stanici.„

- Kysak je v poriadku, ale z dlhodobého hľadiska by mal byť trend, aby v Kysaku nezastavovali IC vlaky a rýchliky.

Cestujúci z Prešova do Košíc by cestovali zrýchleným regionálnym expresom „REX“ priamo do Košíc, kde by prestúpili na IC vlak alebo rýchlik. Časovo by to bolo rovnaké, výhodou je, že kým Kysak nemá zakryté peróny, tak v Košiciach by cestujúci prestúpil priamo na jednom krytom nástupišti z vlaku do vlaku, lebo Košice sú východzou stanicou a IC a rýchlik tam je už pripravený skôr. Zároveň tým, že „IC-čka“ a rýchliky by nestáli v Kysaku, by boli rýchlejšie a efektívnejšie, lebo každé zastavenie vlaku stojí viac peňazí...

To ale asi nie je veľmi reálne. Či je?

- Samozrejme, že je to reálne. My stále s tým bojujeme. Poviem to natvrdo, idú komunálne a regionálne voľby. Rozumiem starostom, že pred komunálnymi voľbami nechcú počuť o tom, že sa im niekde vláčik nezastaví. Je dôležité povedať, že pri takýchto zmenách budú aj cestujúci, ktorým sa zmení poloha vlaku, ale neznamená to, že nemajú iné spojenie.
Súvisiaci článok Matej: Keď pre vlaky kričia pri Bratislave, riešia to. Východ nikoho nezaujíma Čítajte

Možno trom ľuďom sa to zhorší, ale tridsiatim sa to zlepší, lebo vlak bude rýchlejší. A bude môcť v iných staniciach stáť a budú zabezpečené prípoje. Pri kreslení grafikonu sú postavené ciele a cieľom je zahustiť vlakovú dopravu tam, kde je väčší počet cestujúcich a plne platiacich. K tomu treba prirátať ešte priepustnosť tratí... Takže grafikon treba kresliť aj tak, že niekde ten vláčik nezastaví.

Prečo?

- Nedá sa na to takto odpovedať. Pokiaľ mám správne informácie, tak to bolo kreslené tak, že sa to dotkne minima ľudí. Nie tak, že ľudia nebudú mať vlaky, ale iné spojenia.
Súvisiaci článok Od nedele obmedzia viaceré vlaky na východe. Kraj a obce nemali šancu na pripomienky Čítajte

Zefektívni sa to týmto novým grafikonom?

- Áno. Pokiaľ to bude vyfinancované, ministerstvo financií bude platiť tieto výkony a nebude sa tváriť, že peniaze nedá, tak z pohľadu cestujúcich to bude rýchlejšie, efektívnejšie a bude sa zahusťovať vlaková doprava.

Starosta Margecian hovorí, že tam denne majú 150 až 200 áut, na ktorých prídu ľudia z okolia, prestúpia na vlak a idú za prácou. A ak sa im znemožní tento prestup, tak sa stane to, že presadnú do áut a pôjdu s nimi až do Spišskej, Košíc či Popradu, kde sa to zahustí.



Z pohľadu globálnych čísel, tak, ako je to nastavené, bude jedno percento nespokojných ľudí, ale veľká skupina ľudí, ktorá bude spokojnejšia.„

- Presne ste povedali, že prišli autami z nejakej spádovej oblasti. Oni tam nemajú čo prísť autami. Majú prísť do iných staníc autobusovou dopravou, to je cieľom. Z pohľadu globálnych čísel, tak, ako je to nastavené, bude jedno percento nespokojných ľudí, ale veľká skupina ľudí, ktorá bude spokojnejšia. Bude mať pravidelný takt v jednotlivých uzloch. A to je len úvodná etapa.

Zároveň sa zefektívni samotná vlaková doprava, čo sa týka nasadenia techniky. Pôjdu modernejšie vlaky, dôjde aj k úsporám na personále, lebo tzv. obehy budú efektívnejšie.

Cestujúci dobre vedia, že dnes tie vlaky strašným spôsobom meškajú. Je to preto, že nie je dostatok dobrých vlakov, nie je dostatok rušňovodičov a nastávajú výluky na tratiach. Cieľom je, aby radšej vlaky nemeškali, chodili načas, v pravidelných taktoch. Bohužiaľ, historicky sme spôsobili to, že vlastne nemáme rýchliky.

Ako to myslíte?

- V Nemecku nestojí rýchlik v každej obci. Nikto to nerieši. Do rýchliku má ísť človek, ktorý ide na dlhú vzdialenosť.

Keď to preženiem, IC-čko z Košíc by z pohľadu grafikonu, ako sa kreslí v Nemecku, malo stáť len v Žiline a Poprade, lebo sú tam Tatry, a končiť v Bratislave.

Keď zároveň pôjde na tej istej trati niekoľko párov rýchlikov v hodinovom takte. To je cieľ. Týmto smerom musíme ísť, inak sa nepohneme. Len vtedy bude IC-čko rýchle a konkurencieschopné, pre ľudí, ktorí teraz idú autom.

IC vlak nemôže stáť v každom meste, na to sú rýchliky, regionálne expresné vlaky „REX“ a osobné vlaky. Filozofia musí byť, že IC vlak nie je rýchlik a rýchlik nie je osobný vlak.

To je dlhodobá filozofia. Zefektívni sa to už teraz v decembri?

- Prvé kroky áno. Tam, kde je veľa cestujúcich, sa ich podmienky zlepšia. Pod jednou podmienkou, ak to bude dofinancované. Momentálne sa čelí skôr tomu, že ministerstvo financií nechce dofinancovať ten vzniknutý rozdiel. Navyšujú sa vlakokilometre, čo pre cestujúcich znamená, že bude v globále viac vlakov a bude to stáť viac.

Prejdime k tomu financovaniu. Medzi ministerstvami došlo k dohode, napriek tomu chcel dať rezort financií o 24 miliónov menej. To je vážny problém. Čo s tým?

- Absolútne nerozumiem, prečo má s tým ministerstvo financií problém, keď celý plán dopravnej obslužnosti, v zmysle plánu obnovy, sa robil za účasti ľudí z ministerstva financií. Bolo to tak prvýkrát.

***: V štátnom rozpočte je vyčlenených 330 miliónov, sú nejaké tržby a preukázateľné náklady sa hýbu niekde okolo 400 miliónov. Tým pádom ten rozdiel zhruba 24 miliónov musí štát doplatiť. Iná cesta nie je. Ak ich nedoplatí, tak potom manažmentu neostane nič iné, len redukovať spoje. Nevie ich ináč ušetriť.

Redukcia vlakov ale potom naruší celý systém, nie?

- To už ale nie je zodpovednosťou tých, ktorí vytvárali systém, ale je to problém, či štát sa už nielen bude hlásiť k tomu, že chce podporovať železnicu, ale či ju bude reálne financovať. Niekto od stola povedal, že 330 miliónov stačí...

Stačí to? Minister tvrdí, že by potrebovali o 60 miliónov viac.

- Nestačí. Lebo celkové náklady sú cca 400 miliónov, rozdiel je mínus 70 miliónov a tržby sú 30 až 40. Ten rozdiel, keďže je to vo verejnom záujme, sa musí dopravcovi zaplatiť.

Pritom od neho chce aj to, aby vozil ľudí zadarmo, z čoho nemá tržby a stojí to 34 miliónov. Tým, že sú vlaky zadarmo pre študentov a dôchodcov 24/7, dochádza k tomu, že tržby za prvoplatiacich cestujúcich klesajú. Títo ľudia vytláčajú z ranných vlakov cestujúcich do roboty.



Ráno o šiestej idú dôchodcovia do obchodných reťazcov na akcie. Pritom by mohli ísť aj o desiatej, keď sú tie vlaky poloprázdne.„

Potom sú len dve možnosti. Urobiť posilový vlak, ktorý tak či tak dopravca nezaplatí. Alebo plne platiaci ide autom, lebo nemá miesto vo vlaku. Ráno o šiestej idú dôchodcovia do obchodných reťazcov na akcie. Pritom by mohli ísť aj o desiatej, kedy sú tie vlaky poloprázdne.

Štát sa správa schizofrenicky. Na jednej strane chce podporovať vlakovú dopravu, zároveň chce napĺňať vlaky cestujúcimi zadarmo a na druhej strane tvrdí, že nechce náklady dofinancovať. Takto to nie je možné. Keďže ZSSK je stopercentná akciová spoločnosť ministerstva dopravy, musí dodržiavať rozpočtové pravidlá. Nemôže pokračovať v zadlžovaní spoločnosti, keď nemá zaplatené od štátu to, čo mu patrí.
Súvisiaci článok Spoje sa rušiť nebudú, ministerstvá financií a dopravy sa dohodli na dofinancovaní vlakov Čítajte

Rezort financií tvrdí, že rezervy musia hľadať železnice.

- Treba povedať, že došlo k určitým úsporám zo strany ZSSK, ona znížila jednotkové náklady na kilometer prevádzky. Čiže odvezú viac kilometrov za menej peňazí a aj tak ministerstvo financií hovorí, že nie, nedáme.



Každý starosta bude chcieť mať aj autobus, aj vlak. Ale situácia je potom taká, že vo vlaku je sedem ľudí a v autobuse desať.„

Čo s tým?

- V tomto roku bude chýbať viac ako 24 miliónov. Podľa mňa 25 až 30 miliónov, lebo tržby klesajú, čo súvisí aj s tzv. postcovidovým syndrómom, keď sa časť ľudí ešte nevracia k verejnej doprave. V prvom kroku to musí štát dofinancovať.

Ďalším krokom je koordinácia verejnej dopravy, platíme mnoho súbežných spojov dvakrát. Každý starosta bude chcieť mať aj autobus, aj vlak. Ale situácia je potom taká, že vo vlaku je sedem ľudí a v autobuse desať.

Ak sa tie peniaze nenájdu, budú sa musieť rušiť spoje, že?

- Celý systém bude nabúraný. Keď sa nebude uplatňovať, nebude pokračovať prvá a druhá etapa. Prvá etapa predstavuje minimálne investície do infraštruktúry, len dobudovanie niektorých vecí, ktoré sú vo výstavbe.

Najväčšia fáza č. 2, ktorá je naplánovaná do roku 2030, znamená absolútnu skoordinovanosť s autobusmi, ale vyžaduje si aj veľké investície do infraštruktúry na tratiach, kde sú plne platiaci cestujúci.

Keď však už pri nultej etape ministerstvo financií tvrdí, že nedá, tak potom hrozí, že sa rezort dopravy do ďalších etáp nepustí. Ale upozorňujeme, v tom prípade je ohrozený aj plán obnovy. Lebo nesplníme míľniky. Stačí, že jeden subkomponent, napríklad jednotný lístok, nebude splnený, tým pádom Slovenská republika príde o peniaze.
Nová jednotka ZSSK radu 660 na skúšobnom okruhu.
V Prešove na stanici.
V Prešove na stanici.
Vlaky premávajúce na východnom Slovensku (18 fotografií)

Ale to reálne hrozí.

- Hrozí. To je dnes problém kompetentných. Pričom stačí len tak málo. Keď si človek pozrie aj laickým okom štátny rozpočet, čo všetko je financované krížom krážom, a tu nevieme povedať, či to chceme podporovať.

Optimálne riešenie je aké?

- Mimorozpočtovým opatrením dofinancovať súčasný rok. Z nadvýberu daní. Tým, že je obrovská inflácia, štát má zvýšený príjem z DPH a spotrebných daní. To je pre tento rok, hasenie problému a zbytočného konfliktu medzi ministerstvami.

A pre budúcnosť navrhujeme na IDH jednoduchý systém. Určí sa suma dotácie zo štátneho rozpočtu, ktorá vychádza z nákladovosti na daný grafikon. Napríklad by to bolo na budúci rok 350 miliónov. K tomu sa prirátajú náklady na vlaky zadarmo.

Čiže budeme vidieť v štátnom rozpočte 384 miliónov eur a počas roka sa nejakým spôsobom vyvíjajú tržby. Budú rásť, lebo sa bude zahusťovať vlaková doprava. Tie sa k tomu pripočítajú a dohodne sa memorandom a následne v zmluve medzi MDV a ZSSK spôsob dofinancovania v každom roku automaticky. Ak tam bude mínus, štát ho doplatí, ak plus, že teda tržby ten rozdiel pokryjú, v takom prípade ZSSK bude peniaze vracať.

Ako to bude vyzerať?

- Rýchle počty: Dotácia zo štátneho rozpočtu 350 miliónov, 34 miliónov na vlaky zadarmo, to je 384 miliónov. Plus tržby povedzme 40 miliónov. To znamená, že príjem ZSSK bude 424 miliónov eur. Ak budú náklady 410 miliónov, ZSSK vráti 14 miliónov do štátneho rozpočtu. Ak by boli 430, štát doplatí 6 miliónov. Takýto systém musí fungovať. Ale to nemôže byť každoročné handrkovanie sa o dofinancovaní. Lebo potom sa budeme baviť len o tom, kde ideme rušiť vlaky.

Sú problémom vlaky zadarmo?

- Veľmi by nám pomohlo, keby politici našli odvahu riešiť tento problém. Nedávno sa hovorilo o tom, že Nemci dali akciu, že za 9 eur celoplošný mesačný lístok na celej sieti. Ale nedali to zadarmo. Nemajú dopravu zadarmo.

Ak neurobíme poriadky s dopravou zadarmo, večne bude tento problém dofinancovania na stole. Mali by sme dopravu zadarmo upraviť. Hovoríme to od jej zavedenia. Študenti len do školy a zo školy a dôchodcovia len v sedlách, teda mimo rannej a poobedňajšej špičke. To by výrazne pomohlo.
Súvisiaci článok Doležalov poradca: Diaľnica do Košíc? Najskôr v roku 2028 Čítajte

Čo by ste teda odporučili človeku, ktorý dochádza z Gelnice do Margecian a odtiaľ za prácou či školou?

- V IDH sa na to pozeráme komplexne, neriešime každý jeden vlak. Čo som si však zisťoval, v tom prípade je tam spojenie na osobných vlakoch, pričom ten rozdiel je len asi 10 minút. Nový grafikon to teda zohľadňuje. Treba sa na to pozerať komplexne. Či má cestujúci v čase špičky autobus alebo iný osobný vlak.

Je to otázka pre samosprávy?

- Presne tak. Mali by vedieť, kam ten cestujúci ide.

Aby v tomto prípade košická župa zaplátala tie diery prímestskou autobusovou dopravou?

- Áno. Obávam sa, že momentálne je to skôr predmetom politického boja, lebo idú voľby.

Čítajte viac: https://presov.korzar.sme.sk/c/22935272 ... xpert.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.