Ďalšia štvorprúdovka od južných susedov sa blíži. K posunu d

Moderátor: Moderátori

Ďalšia štvorprúdovka od južných susedov sa blíži. K posunu d

Odoslaťod mirecko255 » 23. Jún 2022 08:43

Ďalšia štvorprúdovka od južných susedov sa blíži. K posunu došlo aj na našej strane

Maďari spojili diaľnicou Košice s Bratislavou. Štvorprúdovkou sa približujú aj k strednému Slovensku.
Štát sa snaží zjemniť dosahy aspoň obchvatom pohraničného mesta.
Šahy sú o krok bližšie k svojej obchádzke. Dokument na envirorezorte ráta s výstavbou obchvatu od roku 2029.
Nával kamiónov je podľa domácich už teraz neúnosný. Na niektorých úsekoch tvorí až tretinu všetkej dopravy.

Pohraničné mestečko Šahy neďaleko Levíc roztína na dve polovice hlavný ťah. Denne sa tak priamo cez centrum valí smerom na maďarské hranice a naopak približne 1 500 kamiónov. Akoby to nestačilo, komunikácia sa tiahne popri historických budovách či škole. „Vznikajú tu nebezpečné situácie. Na cyklistiku môžete zabudnúť. Je to hotová samovražda,“ tvrdí občiansky aktivista Tomáš Števčat, ktorý bol organizátorom niekoľkých protestov za urýchlenie výstavby obchvatu mesta.

Ten sa mal podľa plánov začať stavať už na budúci rok, neskôr sa skloňoval rok 2028. Najnovšie je na stránke envirorezortu zverejnený zámer, ktorý ráta s výstavbou cesty ešte o rok neskôr s tým, že hotová by mala byť v roku 2031. Odporúčaný variant počíta na takmer päťkilometrovú cestu s investíciou vo výške 56 miliónov eur. Dotknuté strany môžu dokument pripomienkovať.

Maďari sa blížia
Úsek pritom už mal požehnanie od ministerstva životného prostredia pred niekoľkými rokmi. Vtedy sa však posudzoval v rámci celej 70-kilometrovej rýchlostnej cesty R3 medzi Zvolenom a Šahami, ktorej súčasťou mali byť aj obchvaty. Zatiaľ však má byť trasovanie severojužného prepojenia naprieč celou republikou otázkou ďalšej štúdie.

Z budúcej R3 tak vyňali dva obchvaty – Šiah a Krupiny, na ktorých sa ďalej pracuje ako na cestách prvej triedy, ktoré budú vedené v trase rýchlocesty. Kým hraničné mesto sa v prioritách ministerstva dopravy ocitlo na poprednom 16. mieste, rodisko Andreja Sládkoviča zaostalo až na 96.

Podľa primátora Štefan Gregora je za lepším umiestnením to, že Maďari sú v príprave úsekov M2 vpredu. V roku 2019 otvorili časť štvorprúdovky z Budapešti do Vácu a začiatkom roka vysúťažili projektanta na ďalší úsek, štvorpruhový obchvat Rétságu v dĺžke 9,5 kilometra. Ten je od hranice so Slovenskom vzdialený asi 20 kilometrov. Gregor tvrdí, že mestu nová cesta k hraniciam priťaží. Ako motiváciu pre šoférov však vidí už aj aktuálne chystané úseky. „Ak si to prepočítajú a bude im vychádzať ako najvýhodnejšia práve cesta cez Šahy, môže to vytvoriť lievik,“ povedal.

Denne cez mesto po našej ceste 66 pritom už dnes prejde 10-tisíc áut. S týmto údajom sa radí medzi naše najvyťaženejšie „jednotkové“ hraničné prechody. Viac vozidiel premáva len cez Berg, Rajku či Komárno, tam je však výrazne menší podiel ťažkej dopravy, do desať percent. Pri hontianskom mestečku je bilancia nákladiakov oproti ostatnej doprave na úrovni 15 až 33 percent.

Mesto chce kompenzácie
Ani dobré umiestnenie v prioritách rezortu dopravy však podľa Gregora nemusí pomôcť, lebo zdroj finančných prostriedkov zatiaľ nie je známy. „Podľa mojich informácií sú zatiaľ finančné prostriedky vyčlenené len na projektovú prípravu a na realizáciu ešte nie,“ dodal primátor. Šahy okrem toho žiadajú o menšie kompenzácie vzhľadom na vysokú frekvenciu dopravy. Ide napríklad o vybudovanie odstavných pruhov pre autobusy, ktoré teraz stoja na ceste a bránia plynulej premávke.

Okrem toho žiadalo mesto aj rekonštrukciu kruhového objazdu, ktorý je v katastrofálnom stave. „Jednak je to hanba, keď sa vám hneď po prejazde cez hranice naskytne takýto pohľad. Objazd je však aj nedostatočný a kamióny tu majú problém s vytočením zákruty,“ dodal Gregor, s tým že kompenzácií sa zatiaľ od štátu napriek sľubom nedočkali.

Lacnejší vyhráva

V zámere sa posudzovali dva varianty. Ten prvý obchádza priemyselný areál Westmetal zo západu a od druhého je dlhší asi o pol kilometra. Ten obchádza spomínaný areál z východnej strany. Rozdiel medzi dvoma alternatívami je najmä v cene. Kým jednotka je za asi 66 miliónov eur, dvojka stojí odhadom 56 miliónov. V územnom pláne mesta figuruje odporúčaný lacnejší variant.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... sej-strane
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.