Rýchlikom na trase Bratislava – Žilina – Košice navrhli škrt

Moderátor: Moderátori

Rýchlikom na trase Bratislava – Žilina – Košice navrhli škrt

Odoslaťod bzzi » 25. Jún 2022 09:41

Rýchlikom na trase Bratislava – Žilina – Košice navrhli škrtnúť päť zastávok. Mohli by ísť rýchlejšie a s menej vozňami

https://e.dennikn.sk/2906699/rychlikom-na-trase-bratislava-zilina-kosice-navrhli-skrtnut-pat-zastavok-mohli-by-ist-rychlejsie-a-s-menej-voznami/

Autori nového grafikonu si myslia, že väčšina cestujúcich medzi Bratislavou a Trenčínom nepotrebuje rýchliky, ktoré pokračujú až do Košíc. Dopravu do týchto miest zabezpečia regionálnymi spojmi.

Rýchliky na trase Bratislava – Žilina – Košice jazdia v súčasnom nastavení už niekoľko desaťročí. Zastavujú vo väčšine miest či železničných uzloch, ktoré majú po ceste. Onedlho by sa to mohlo zmeniť.

Návrh nového cestovného poriadku, ktorý má platiť od polovice decembra 2022, počíta so zásadnou zmenou pre rýchliky, ktorým železničiari hovoria „šesťstovkové“. Ide o rýchliky s číslom 600 a vyššie, označené sú ako Tatran.

Podľa návrhu grafikonu by tieto rýchliky už nezastavovali na piatich staniciach, na ktorých pasažieri nastupovali a vystupovali od polovice 90. rokov: v Leopoldove, Piešťanoch, Novom Meste nad Váhom, Trenčianskej Teplej a v Margecanoch.

Tieto mestá o rýchliky neprídu – bez zastavenia nimi prejdú len tie, ktoré prechádzajú celú severnú trasu medzi Bratislavou a Košicami. Miesto toho tam budú jazdiť nižšie kategórie rýchlikov.

Cestujúci z miest, ktoré škrtnuté nebudú, by na tejto zmene mali získať. Spojenie sa im oproti dnešku výrazne zrýchli – napríklad v úseku medzi Bratislavou a Žilinou o 20 minút.

Celú trasu do Košíc by namiesto súčasných 5 hodín a 50 minút mali stihnúť za 5 hodín a 25 minút. Po novom sa už tieto vlaky nebudú nazývať rýchliky, ale „expresy“.

Príklad na porovnanie
    R 603 Tatran – súčasný grafikon
    8.13 Bratislava hl. st.
    8.20 Bratislava-Vinohrady
    8.44 Trnava
    8.56 Leopoldov
    9.07 Piešťany
    9.19 N. Mesto n. V.
    9.35 Trenčín
    9.43 Tren. Teplá
    10.00 Púchov
    10.12 Pov. Bystrica
    10.42 Žilina
    11.07 Vrútky
    11.21 Kraľovany
    11.39 Ružomberok
    11.58 Lipt. Mikuláš
    12.27 Štrba
    12.50 Poprad-Tatry
    13.09 Spišská N. Ves
    13.36 Margecany
    13.51 Kysak
    14.03 Košice

    Ex 603 Tatran – navrhovaný grafikon
    7.27 Bratislava hl. st.
    7.35 Bratislava-Vinohrady
    8.00 Trnava
    8.38 Trenčín
    8.57 Púchov
    9.07 Pov. Bystrica
    9.34 Žilina
    09.58 Vrútky
    10.13 Kraľovany
    10.30 Ružomberok
    10.50 Lipt. Mikuláš
    11.19 Štrba
    11.38 Poprad-Tatry
    11.57 Spišská N. Ves
    12.37 Kysak
    12.52 Košice

Iní tvorcovia

Zmena by bola dôležitá aj z pohľadu štátu, pretože vlaky do Košíc budú môcť jazdiť s menším počtom vozňov. Na energiách by sa tak mali ušetriť milióny eur ročne.

Až donedávna jazdili tieto rýchliky s trinástimi vozňami. Predpokladá sa, že po zmene by v krajnom prípade stačilo osem vozňov. Každý odobratý vozeň znamená o 40 ton váhy menej a nižšie náklady na personál a údržbu.

Významný podiel na vzniku tohto grafikonu mali úradníci z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) ministerstva financií, ktorí dlhodobo hovoria o potrebe zefektívniť obehy štátom dotovaných vlakov.

Toto je nová a podstatná vec.

Podľa odborníkov, s ktorými sa Denník N rozprával, grafikony až doteraz tvorili hlavne ľudia zo štátnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK), ktorá tieto spoje zabezpečuje. Teraz grafikon vznikal na ministerstvách, ktoré zodpovedajú za financovanie.

Generálny riaditeľ ZSSK Roman Koreň dal aj verejne najavo, že zmeny pri rýchlikoch sa mu nepozdávajú. V minulosti sa pritom nestávalo, že by vedenie štátnej firmy kritizovalo grafikony.

„Hrozí, že rýchliky na takzvanej severnej trase by už nezastavovali napríklad v mestách, ako sú Trenčianska Teplá, Piešťany či Leopoldov. Toto môže skomplikovať život mnohým cestujúcim. Stojí to za diskomfort cestujúcej verejnosti? Títo cestujúci prejdú do autobusov alebo do áut a tým ich stratíme,“ povedal Koreň začiatkom júna.

Protesty miestnych politikov

Zatiaľ nie je isté, či grafikon v tejto podobe prejde, aj keď šance sú veľké. Politicky ho musí presadiť ministerstvo dopravy, ktoré vedie Andrej Doležal z hnutia Sme rodina.

Po odbornej stránke je grafikon už takmer hotový. Myšlienka zmien v rýchlikových spojeniach vychádza z Plánu dopravnej obslužnosti, na ktorom sa už skôr dohodli ministerstvá dopravy a financií so štátnymi železničnými firmami.

„Cieľom je zrýchlenie diaľkovej prepravy na dlhšie vzdialenosti vynechaním niektorých menších staníc, ktoré sú obslúžené regionálnymi a prímestskými linkami,“ hovorí Miriama Švikruhová z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

Doležalovo ministerstvo však zdôrazňuje, že stále ide len o návrh. O definitívnej podobe zmien aktuálne diskutujú s viacerými lokálnymi politikmi, ktorí k nemu majú menšie či väčšie výhrady.

„Zdôrazňujeme, že ide o pracovnú verziu materiálu, preto prosíme, aby sa nevytvárala panika. Čakajú nás ešte viaceré kolá rokovaní so samosprávami aj s ÚHP. V súčasnosti jednotlivé samosprávne kraje grafikon pripomienkujú a zbierame podnety od verejnosti,“ dodáva ministerstvo dopravy.

Medzičasom už vznikla čiastočná panika – starosta Margecian Igor Petrík a primátor neďalekej Gelnice Dušan Tomaško začali proti návrhu grafikonu organizovať petíciu, ktorú si všimli aj celoštátne médiá.

Dá sa čakať, že kritika bude prichádzať aj z ďalších miest a obcí, ktorých sa dotknú zmeny. Na jeseň sa konajú komunálne voľby a škrtanie vlakov, zvlášť prestížnych rýchlikov, sa na miestnej úrovni môže stať citlivou témou.

Aká bola filozofia

Podľa tvorcov návrhu grafikonu dnes veľká časť cestujúcich využíva „šesťstovkové“ rýchliky na cestovanie v blízkosti Bratislavy. Najneskôr v Trenčíne mnohí z nich vystúpia, pričom vlaky pokračujú až do Košíc výrazne odľahčené.

Tvorcovia grafikonu preto prišli s filozofiou, že na obsluhovanie miest, ako je Leopoldov, Piešťany či Nové Mesto nad Váhom, stačia vlaky nižšej kategórie, ktoré končia jazdu v Trenčíne, prípadne v Žiline. Počet týchto vlakov sa zvýši.

„Na najvyužívanejšom úseku Bratislava – Trenčín pribudne viac regionálnych rýchlikov. Spomínaných päť zastávok bude obslúžených v podobnom rozsahu ako dnes, ale regionálnymi rýchlikmi alebo osobnými vlakmi,“ píše ministerstvo financií.

Názorný príklad: Cestujúci, ktorý ide do Leopoldova, Piešťan či Nového Mesta nad Váhom, môže v súčasnosti využívať poobedný rýchlik Tatran s odchodom z Bratislavy o 16.13.

Podľa návrhu nového grafikonu by sa to malo zmeniť. Poobedný Tatran, premenovaný na expres, by vyrazil z Bratislavy o 16.27, ale stál by už len v Trnave, Trenčíne a následne až v Púchove.

Cestujúcemu do Leopoldova a ďalších miest, kde by sa zastávky zrušili, však vypravia rýchlik nižšej kategórie s odchodom o 15.56 alebo 16.56, ktorý bude len o pár minút pomalší a pôjde iba po Žilinu, prípadne po Trenčín.

Najviac by na tomto modeli získal cestujúci, ktorý vystupuje v Trenčíne. V poobednej špičke mu dnes z Bratislavy odchádza vlak každú hodinu. Po novom by to bolo dokonca každú polhodinu – buď „šesťstovkový“ expres do Košíc, alebo regionálny spoj do Trenčína či Žiliny.

„Regionálne rýchliky z Bratislavy do Trenčína, respektíve do Žiliny, budú jazdiť celý deň každú hodinu a to sedem dní v týždni,“ dodáva ministerstvo financií.

Piešťany potrebujú Bratislavu

Pre ľudí z Leopoldova, Piešťan a okolitých miest je podľa ministerstva financií podstatné mať dobré spojenie s Bratislavou, nie s Košicami. Len málo z nich vraj potrebuje pravidelne cestovať na východ.

„Napríklad len približne päť percent cestujúcich z Piešťan jazdí smerom na Košice. Títo by po novom museli cestovať s prestupom v Trenčíne. Vykompenzuje sa im to však rýchlejším cestovaním, lebo aj im cesta na východné Slovensko zaberie o päť minút menej,“ píše ministerstvo financií.

Iným prípadom sú Margecany, ktoré sú dôležitým prestupným bodom pre ľudí z Hnileckej doliny, teda z miest a obcí ako Gelnica či Prakovce.

Súčasný návrh grafikonu hovorí, že v Margecanoch by už nemali zastavovať rýchliky z Bratislavy ani medzinárodné rýchliky z Prahy, čo medzi miestnymi vyvolalo odpor.

„Rozprávame tu o rozvoji cestovného ruchu a naša Hnilecká dolina bude mať problém s cestovaním vlakovou dopravou,“ povedal v reportáži RTVS primátor Gelnice Dušan Tomaško (nezávislý).

Tvorcovia grafikonu argumentujú, že cestujúci z tohto regiónu potrebujú mať primárne dobré spojenie s Košicami, na čo nie je nutné využívať rýchliky z Bratislavy či Prahy.

Spojenie s Košicami podľa nich zostane zachované pomocou regionálnych rýchlikov či osobných vlakov. Dokonca sa zlepší, pretože v Margecanoch budú kratšie prestupy.

„Na východe sa zatraktívnia osobné vlaky medzi Margecanmi a Košicami,“ sľubuje ministerstvo financií.

Podľa informácií Denníka N je v hre čiastkový kompromis, podľa ktorého by v Margecanoch zastavovali aspoň posilové rýchliky do Bratislavy, ktoré jazdia v nedeľu poobede.

ZSSK: Väčšina cestujúcich si polepší

Ministerstvo financií považuje za kľúčové to, že väčšina cestujúcich z rýchlikov si podľa neho polepší.

„Zrýchli sa cestovanie medzi Košicami a Bratislavou približne o 25 minút, čo sa dotkne takmer 90 percent cestujúcich,“ dodáva ministerstvo.

Denník N sa na názor spýtal aj vedenia ZSSK, ktoré kritizovalo hlavne rušenie rýchlikových zastávok na Považí. Generálny riaditeľ Koreň však už svoje kritické slová nechcel zopakovať – podľa informácií Denníka N mu to tak odporučili aj na ministerstve.

„Na rokovaniach s ministerstvami sme si to vysvetlili, väčšinu ich argumentov som akceptoval, niektoré nie. Záverečný účet nám vystavia až cestujúci, auditovaný rozpočet ZSSK 2023, ktorý ukáže reálne úspory plynúce z tohto riešenia a vývoj zmeškaných vlakov na tejto trati,“ hovorí teraz Koreň.

ZSSK vo svojom aktuálnom stanovisku zdôraznila, že pre väčšinu cestujúcich bude nový grafikon prínosom.

„Absolvovali sme so zástupcami ministerstiev financií a dopravy odbornú diskusiu, kde sme si pomenovali plusy, mínusy i riziká. A aj keď sa možno nezhodneme na všetkých detailoch, je nutné poznamenať, že pre 95 percent cestujúcich by mal znamenať pozitívnu zmenu,“ uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Podstatné podľa ZSSK je, že grafikon ponúkne na viacerých tratiach viac nových vlakov a zahustenie dopravy. Naopak, riziká vidí v niektorých krátkych obratoch vlakov, ktoré môžu spôsobovať problémy, ak dôjde k nepredvídaným udalostiam.

„Musíme upozorniť, že vzhľadom na zlý stav infraštruktúry spôsobený dlhodobým investičným podfinancovaním, môže dochádzať v určitých úsekoch pri mimoriadnych udalostiach k reťazovým meškaniam, ktoré sa prenášajú na ďalšie vlaky až do konca dňa,“ dodáva hovorca Kováč.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.