Nová železnica na Liptove mala byť hotová pred dvoma rokmi.

Moderátor: Moderátori

Nová železnica na Liptove mala byť hotová pred dvoma rokmi.

Odoslaťod RudoLM » 12. Júl 2022 13:36

Nová železnica na Liptove mala byť hotová pred dvoma rokmi. Prečo ešte nezačali? (otázky a odpovede)
S prekládkou sa v najbližšom období nezačne.
Ľubica Stančíková Šéfredaktor - MY Liptov

Prekládka železničnej trate pri Liptovskom Mikuláši mala byť historickou investíciou. Napokon sa bude realizovať v najnevyhnutnejšom rozsahu. (Zdroj: Ľubica Stančíková)
LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Už druhý rok mohli vlaky pri Liptovskom Mikuláši jazdiť novou, bezpečnejšou a rýchlejšou trasou. Projekt prekládky železničnej trate pri Liptovskom Mikuláši bol už v roku 2016 na spadnutie. Železnice od neho pre viaceré komplikácie odstúpili, peniaze použili inde.

Nová železnica mala pomôcť aj preťaženej doprave v meste. V výstavbou novej železničnej trate malo mesto dostať aj nové cesty, ktoré plánovali stavať k preloženej železničnej stanici. Pôvodný železničný zvršok sa mal využiť na novú cestu pre autá, čím by si vydýchol hlavný ťah mestom.

Zisťovali sme, v akom stave je projekt dnes.

Košicko-bohumínska železnica, minulosť a súčasnosť (30 fotografií)
V článku odpovedáme na tieto otázky:
Prečo je potrebné preložiť trať v úseku?
Ako dlho bude trvať výstavba?
Aký dlhý úsek sa bude prekladať?
V akom stave je projekt prekládky trate dnes?
Dokedy platí stavebné povolenie?
Koľko bude prekládka trate stáť?
Z akých zdrojov budú Železnice SR prekládku pri Liptovskom Mikuláši financovať?
Prečo trať ešte nie je hotová?
So zmenou trate súvisí aj rušenie existujúcich staníc a výstavba nových. Kde budú?
Kadiaľ budú viesť prístupové cesty ku novej železničnej stanici?
Čo bude so starou traťou?
Čo sa zmení v Liptovskom Hrádku?
Pribudne na Liptove železničný tunel?
Pribudnú pri železnici aj protihlukové steny?
Kedy by sa mohla začať výstavba novej trate?
1. Prečo je potrebné preložiť trať v úseku?
Slovenská republika modernizuje a upravuje svoje trate tak, aby po nich mohli jazdiť vlaky rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu. Vo viacerých úsekoch preto potrebuje jej členitosť vyrovnať. V Liptovskom Mikuláši by to bolo v súčasnom koridore veľmi náročné. Pri Okoličnom, liptovskomikulášskej mestskej časti, zasahuje pôvodné teleso trate do aktívneho zosuvného územia.

Druhým problematickým miestom je lokalita súčasnej železničnej stanice Liptovský Mikuláš. Tá bola vybudovaná na mieste bývalého močiara a podložie nie je stabilné. Modernizovaná trať by v tomto mieste vyžadovala odťaženie súčasného železničného zvršku, odvodnenie podložia.

Mimoriadne dôležité je ale samotné vedenie trate tak, aby bola možná rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Na to treba vyrovnať smerový oblúk trate obchádzajúci vodnú nádrž Liptovská Mara. Ak by sa držali súčasného koridoru a polohy železničnej stanice, museli by vybudovať estakádu ponad Liptovskú Maru v dĺžke približne dva kilometre. Bolo by to drahé a technicky zložité riešenie. Preto sa pri projektovaní rozhodli železnicu preložiť a trať vyrovnať, teda pôjde v súbehu s diaľnicou D1 až do Liptovského Hrádku. Tam sa stanica prekladať nebude.

2. Ako dlho bude trvať výstavba?
Tri roky.

3. Aký dlhý úsek sa bude prekladať?
20 kilometrov.

4. V akom stave je projekt prekládky trate dnes?
V procese prípravy na základe požiadavky JASPERS bolo potrebné spracovať novú štúdiu EIA, teda posúdenia vplyvov na životné prostredie, ktoré do projektovej dokumentácie prinieslo nové požiadavky. Potvrdila to hovorkyňa Železníc slovenskej republiky Ria Feik Achbergerová.

Projekt podľa jej slov disponuje spracovanou projektovou dokumentáciou, rovnako má platné zabezpečené stavebné povolenia. Pripomienky z posúdenia vplyvov musia teraz zapracovať do projektovej dokumentácie, tento proces práve prebieha.

5. Dokedy platí stavebné povolenie?
Pôvodne platilo do roku 2022. Ministerstvo dopravy ho, pre nové pripomienky v procese posúdenia vplyvov, predĺžilo do 18.marca 2024.

6. Koľko bude prekládka trate stáť?
Momentálne je to 384,2 miliónov eur.

7. Z akých zdrojov budú Železnice SR prekládku pri Liptovskom Mikuláši financovať?
Projekt je momentálne zaradený do Operačného programu Slovensko s potenciálnou realizáciou v rokoch 2024-2027. Podľa hovorkyne Železníc Slovenskej republiky je vedený ako prvý rezervný projekt a čaká na posúdenie so zaradením od Útvaru hodnoty za peniaze.

8. Prečo trať ešte nie je hotová?
Železnice Slovenskej republiky ohlásili v roku 2015, že finišujú s prípravou realizácie prekládky. V výstavbou mali začať vo februári 2017 a dokončiť ju chceli v roku 2020. Projekt mal stavebné povolenie. Posúdenie vplyvov na životné prostredie sa pripravovalo pre celý úsek od Liptovského Mikuláša po Poprad ako jeden celok.

„ Medzi miestnymi obyvateľmi sa téma modernizácie železničnej trate dostala do popredia predovšetkým z dôvodu rozdielnych názorov obyvateľov na súvisiacu výstavbu nového cestného mosta ponad Váh v predĺžení ul. Belopotockého v Liptovskom Mikuláši. Proti výstavbe tohto mostného prepojenia bola spísaná v roku 2015 petícia, v ktorej približne 1600 signatárov žiadalo využitie prepojenia novej stanice prostredníctvom výstavby južného variantu cesty smerom na lokalitu Kamenné pole – Tesco a vyjadrilo nesúhlas s výstavbou mosta cez Váh medzi ulicami Belopotockého a Hlbokým," uvádza sa v správe o hodnotení vplyvov na životné prostredie.

Petíciu v Európskom parlamente predniesol vtedajší europoslanec Richard Sulík. Európska únia, z ktorej zdrojov sa má prekládka financovať, napokon nariadila nové posúdenie vplyvov na životné prostredie, ale už len pre úsek pri Liptovskom Mikuláši, ktorý výrazne oklieštila.

„ Vzhľadom na to, že most na Belopotockého ulici bol zdrojom napätia medzi občanmi a protesty proti nemu viedli k spísaniu petície, bol tento most na základe pokynu nadriadeného orgánu z projektu vypustený," píše sa v správe o hodnotení vplyvov na životné prostredie.

9. So zmenou trate súvisí aj rušenie existujúcich staníc a výstavba nových. Kde budú?
Počíta sa s prekládkou stanice v Liptovskom Mikuláši. Postavia ju nanovo v miestach, kde sa nachádza liptovskomikulášske poľnohospodárske družstvo neďaleko vodnoslalomárskeho areálu.

Dôjde k zrušenie existujúcich železničných zastávok Podtureň a Okoličné. Nové zastávky budú v Liptovskom Jáne a Závažnej Porube.

V staniciach a na zastávkach bude vybudovaný zvukový systém automatického vyhlasovania na základe polohy vlakov, automatický vizuálny informačný systém.

10. Kadiaľ budú viesť prístupové cesty ku novej železničnej stanici?
Pôvodné riešenie v roku 2007 spočívalo v napojení preloženej stanice cez most na Belopotockého ulici. Proti mostu sa postavili miestni obyvatelia petíciou. Most z projektu vypustili. Novú prístupovú cestu naprojektovali z križovatky pri Kamennom poli po jestvujúcej ceste k Tescu a ďalej ju predĺžia až k novej stanici. Napojenie stanice v smere z mesta bude cez most ponad Váh na Vrlíkovej ulici.

Mesto Liptovský Mikuláš toto riešenie pripomienkovalo s tým, že v súvislosti s plánovaným rozvojom zóny Kamenného poľa bude kapacitne nevyhovujúca a nenahradí pôvodné premostenie na Ulici Belopotockého. Námietky mesta projektanti nezohľadnili. Modernizáciu chcú financovať najmä z európskych zdrojov a potrebnú cestnú infraštruktúru k železnici dobudujú len v najnevyhnutnejšom rozsahu.

11. Čo bude so starou traťou?
Železničné teleso je po odstránení štrkového lôžka únosnosťou vhodné na realizáciu cyklotrasy alebo cesty. V trase jestvujúcej železničnej trate na území mesta Liptovský Mikuláš plánuje mesto realizovať severnú obslužnú komunikáciu s cyklotrasou. Tá prepojí východnú časť mesta so západnou až k budúcej rekreačnej zóne na Liptovskej Mare. Mesto navrhlo Železničnej spoločnosti, aby ju odpredali za symbolické euro za účelom vybudovania cyklotrasy k vodnej nádrži Liptovská Mara a obslužnej komunikácie.

12. Čo sa zmení v Liptovskom Hrádku?
Mesto bude mať nový podjazd. V Liptovskom Hrádku sa nachádza v blízkosti stanice podchod popod trať, využívajú ho najmä peší. V rámci modernizácie železničnej trate prestavajú podchod na podjazd ešte pred začiatkom prác. Počas výstavby samotnej prekládky trate bude podjazdom chodiť automobilová doprava, počíta sa aj s cyklochodníkom.

Ak by z podchodu pre peších neurobili podjazd, museli by pre dočasné zabezpečenie dopravy urobiť provizórny most, ktorý by nahradil jestvujúci most ponad železnicu. Toto riešenie by bolo rovnako finančne nákladné, ale len dočasné. Tým, že využijú jestvujúci podchod a prestavajú ho na podjazd, dopravná situácia v Liptovskom Hrádku sa zlepší. Železničná trať dnes mesto rozdeľuje na južnú a severnú časť a prepája ich len jediný cestný most.

13. Pribudne na Liptove železničný tunel?
Áno. V úseku trate Liptovský Mikuláš - Palúdzka sa počíta s výstavbou železničného tunela Paludza. Tunel je projektovaný pre osobnú a nákladnú železničnú dopravu s najvyššou traťovou rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, dokonca v prípade vlakových súprav s výkyvnými skriňami s najvyššou traťovou rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu.

Tunel Paludza bude jednorúrový tunel s dvoma koľajami s celkovou dĺžkou 630 metrov.

14. Pribudnú pri železnici aj protihlukové steny?
Bude ich hneď niekoľko. V Liptovskom Hrádku budú štyri, v Liptovskom Jáne jedna s dĺžkou 270 metrov. V Podturni budú dve, jedna v dĺžke jeden kilometer a druhá bude mať 730 metrov. Dĺžka protihlukovej steny v Závažnej Porube bude 1250 metrov. Všetky steny budú mať výšku 2,5 metra.

15. Kedy by sa mohla začať výstavba novej trate?
Skôr ako v roku 2024 to určite nebude.

Čítajte viac: https://myliptov.sme.sk/c/22958308/nova ... ery_199006
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 215
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.