Doprastav sa zo súťaže na kľúčovú križovatku vylúčil sám. La

Moderátor: Moderátori

Doprastav sa zo súťaže na kľúčovú križovatku vylúčil sám. La

Odoslaťod mirecko255 » 13. Júl 2022 08:43

Doprastav sa zo súťaže na kľúčovú križovatku vylúčil sám. Lacnú ponuku už nechcel vysvetliť

- Štát predpokladal, že križovatka D1 a D4 bude stáť 127 miliónov eur.
- Križovatka, na ktorú sa dlho čaká, by mohla byť hotová do troch rokov od podpisu zmluvy.
- Materská firma víťaza tendra – španielsky Ferrovial – stavala samotný obchvat.

Kľúčová križovatka pri vstupe do hlavného mesta, ktorá by prepojila dve diaľnice, mala stáť už niekoľko rokov. Dopravný uzol, ktorý by prepojil diaľnice D1 a D4 pri Zlatých pieskoch, však stále chýba.

Vodičov tak na okraji Bratislavy nateraz víta len skelet stavby. Navyše tým že sa šoféri nevedia dostať z jednej štvorprúdovky na druhú, je využitie D4 zatiaľ slabé. V súčasnosti sa diaľnica využíva na necelých 15 percent z plánovanej dopravy.

Dokončenie križovatky je však teraz o krok bližšie k realizácii. Minulý týždeň v piatok vyhlásila Národná diaľničná spoločnosť víťaza tendra na dostavbu križovatky.

Stalo sa tak vyše pol roka po tom, ako v decembri diaľničiari otvorili obálky s ponukami jednotlivých firiem. V súťaži uspela poľská spoločnosť Budimex, ktorá ponúkla druhú najnižšiu cenu: 110 miliónov eur. V prípade, že s nimi štát podpíše zmluvu, pôjde o prvú zákazku Budimexu na Slovensku. Dokončená by mala byť do troch rokov od podpisu kontraktu.

Spoliehali sa na valorizáciu
Pritom ešte nedávno to vyzeralo, že v tendri uspeje firma Doprastav. Tvrdila, že križovatku vie dodať aj so všetkými náležitosťami iba za 85 miliónov eur. Nakoniec sa však zo súťaže vylúčila sama, keďže by stavbu za aktuálnych cien na trhu nevedela zrealizovať.

„Ponuku sme počítali ešte pred začiatkom vojny na Ukrajine,“ povedal pre HN šéf spoločnosti Dušan Mráz. Nechceli riskovať, že pre infláciu a zvýšené náklady by stavbu nevedeli dokončiť.

Keď sa ich diaľničiari pýtali, či križovatku vedia za sľubovanú sumu vybudovať, Doprastav sa už odmlčal. „Bolo by to pre nás veľké cenové riziko, radšej sme ani neodpovedali na otázky,“ vysvetlil dôvod vylúčenia Mráz.

Dodal, že firma sa spoliehala na zapracovaní nového inflačného vzorca do zmluvy. „Národná diaľničná spoločnosť odmieta valorizácu v tendrových podmienkach. Neviem, ako sa to s touto stavbou skončí. Poliakom držím palce,“ doplnil Mráz. Zdôraznil, že má pochybnosti, či aj Poliaci dokážu stavbu pri dnešných cenách za spomínanú sumu dokončiť.

Minister dopravy Andrej Doležal prišiel ešte v júni s novým valorizačným vzorcom, ktorý by sa mal zapracovať do prebiehajúcich tendrov. Má zohľadňovať výrazné kolísanie cien stavebných materiálov na trhu. Okrem toho rezort pracuje aj na mechanizme pre už začaté stavby. Táto novinka však stále nie je hotová.

Konečný návrh sa podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavla Kováčika aktuálne dolaďuje a na vláde by ho ministerstvo malo predložiť v stredu.

V budúcnosti by mal umožniť preplatiť zvýšenie nákladov pri stavebných prácach na základe preukázaných faktúr za materiály do výšky až 50 percent. To by napríklad v prípade Doprastavu vychádzalo paradoxne na predpokladanú hodnotu diela, ktorú určili diaľničiari, teda na 127 miliónov eur.

Pričom až štvrtý záujemca o dostavbu kľúčovej križovatky pri hlavnom meste ponúkol sumu, ktorá sa najviac približovala očakávaniam štátu. Váhostav však so sumou 125 miliónov eur skončil až na poslednom, štvrtom mieste.

Komplikácie naznačovala už samotná dĺžka vyhodnotenia súťaže od obdobia, keď sa obálky otvorili, až po vyhlásenie víťaza.

Podľa bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti Juraja Čermáka, ak spoločnosť podozrievala firmu, že dala príliš nízku ponuku, za ktorú sa dielo postaviť nedá, museli to preskúmať dodatočnými otázkami.

Ak by ich vylúčili na základe ceny, mohlo sa to podľa odborníka naťahovať ešte dlhšie. Odvolania však môžu skomplikovať súťaž ešte stále. Aktuálne totiž plynú lehoty na možné spochybnenie rozhodnutia diaľničiarov.

Lacná križovatka?
Či sa dielo dá postaviť za cenu od Poliakov, spochybňuje aj šéf Váhostavu Jiří Skuhra. „Uvidíme, ako sa víťaz dokáže vyrovnať s aktuálnym nárastom cien,“ povedal.

Výsledok tendra nateraz nespochybnili. „Nepredpokladám, že by sme podávali námietky,“ uzavrel Skuhra. Ani Doprastav neplánuje zatiaľ poslať odvolanie.

Posledná firma, ktorá výsledok môže napadnúť, to odmietla komentovať. „Prepáčte, ale k súťaži sa nebudeme vyjadrovať,“ povedala hovorkyňa Strabagu Edita Novotná.

Poľský Budimex je dcérskou firmou španielskeho gigantu Ferrovial, ktorý u nás už s výstavbou skúsenosti má. Spolu s rakúskym Porr stavali samotný nultý obchvat Bratislavy. V prípade Budimexu ide za posledný rok o tretiu zákazku, ktorú získali v zahraničí.

„Pôsobíme mimo poľského trhu aktívne aj v Litve, Nemecku a Českej republike v oblasti energetiky, cestných a železničných stavieb,“ vysvetlil hovorca firmy Michał Wrzosek.

Súčasťou stavby križovatky bude aj rozšírenie a nadvihnutie diaľnice a výmena vozovky v oblasti križovatky Triblavina. Spoločnosť však musí zabezpečiť aj projekty pre konkrétne ponúkané riešenie.

„S projekčnými prácami začneme ihneď po podpise zmluvy. Na cestu sa bude vzťahovať päťročná záručná lehota,“ dodal Wrzosek. Firma pôsobí na trhu už viac ako 50 rokov. U našich severných susedov stavia podľa Wrzoseka každý štvrtý kilometer diaľnic a rýchlostných ciest. Realizuje tiež najväčšie železničné a vodohospodárske stavby, pričom zamestnáva sedemtisíc ľudí.

Podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Kováčika tender vyhrala skúsená spoločnosť, ktorá dokáže zrealizovať zákazku.

„Takúto relatívne nezložitú stavbu nepochybne zvládnu. Ak ostatní nepodajú námietky, je to jasné. Už aby sa začalo projektovať, stratili sme ďalší rok,“ myslí si Kováčik.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... -vysvetlit
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.