Pod Tatrami budú vlaky jazdiť 180. Pozrite si, do ktorých tr

Moderátor: Moderátori

Pod Tatrami budú vlaky jazdiť 180. Pozrite si, do ktorých tr

Odoslaťod mirecko255 » 21. Júl 2022 08:06

Pod Tatrami budú vlaky jazdiť 180. Pozrite si, do ktorých tratí potečie pol miliardy eur (infografika)

V máji dokončil Doprastav najdrahší železničný úsek, ktorý sa kedy na Slovensku rekonštruoval. Išlo o modernizáciu trate pri Púchove za viac než 400 miliónov eur.
Toto leto chcú železničiari vyhlásiť ďalšie megatendre. Tentoraz plánujú sanáciu koľají za približne 500 miliónov eur.
Peniaze pôjdu na štyri projekty a najviac ich potečie na východ krajiny.
Medzi Spišskou Novou Vsou a Popradom majú vlaky jazdiť až 180-kilometrovou rýchlosťou.

Na hlavnej trati medzi Bratislavou a Košicami má na severe krajiny vzniknúť železničná diaľnica. Súpravy by sa na trase v budúcnosti mali pohybovať rýchlosťou prevažne 160 kilometrov za hodinu. Realizácia koridoru medzi metropolami je však podobne ako pri diaľniciach pre motoristov na dlhé lakte.

Podmienky pre 160-ku sú zatiaľ len medzi hlavným mestom a Žilinou. Modernizácia tohto úseku štát vyšla už približne dve miliardy eur. Potiahnutie projektu po ukrajinské hranice v Čiernej nad Tisou si má vyžiadať ďalších až 5,7 miliardy eur.

Na východe sa zatiaľ pracuje len na modernizácii pri Lučivnej medzi Liptovským Mikulášom a Popradom. Onedlho by však do realizácie mohol pribudnúť aj ďalší úsek od Tatier smerom na východ.

Ten bude mať dokonca ešte luxusnejšie parametre. Projekty tu totiž počítajú až s rýchlosťou 180 kilometrov za hodinu.

Železnice chcú túto stavbu, ako aj ďalšie tri kľúčové rekonštrukcie začať tendrovať už čoskoro. Okrem modernizácií na hlavnej trati chcú potiahnuť troleje do Humenného a opravy plánujú aj na Záhorí. „Súťaže na predmetné projekty plánujeme vyhlásiť v priebehu tohto mesiaca,“ povedala Barbora Šugárová z odboru komunikácie železníc.

HN sa pozreli na pripravované novinky.

Obrázok

1. Modernizácia trate Poprad – Vydrník
Dĺžka: 13 kilometrov

Odhadovaná cena: 264 miliónov eur

Najväčšou z plánovaných investícií je zrýchlenie trate na Spiši. Na realizáciu úseku medzi Popradom a Vydrníkom sa počíta s čiastkou 264 miliónov eur. Projekt má Brusel spolufinancovať prostredníctvom plánu obnovy.

Ešte pred časom sa riešil v kontexte dlhej, vyše 20-kilometrovej modernizácie až po Spišskú Novú Ves v celkovej hodnote vyše pol miliardy eur. Dnes však ide o dva separátne úseky, pričom ten druhý, drahší, sa bude financovať zo štandardných eurofondov. Stáť má až 342 miliónov eur. Železničiari ho plánujú tendrovať v horizonte jedného roka. „Takýto postup je zvolený z dôvodu nadväzujúcich prác jednotlivých etáp oboch stavieb,“ uviedla Barbora Šugárová.

V konečnom dôsledku bude železnica od Popradu po Spišskú Novú Ves najrýchlejšou časťou severnej spojnice našich dvoch najväčších miest. Železničiari tu počítajú až so 180-kou. Vlaky tak majú ušetriť asi šesť minút. Projekty okrem iného počítajú s päťkilometrovou preložkou trate, ktorá bude stáť desiatky miliónov.

Podľa analytikov z Útvaru hodnoty za peniaze však má byť jej výsledným prínosom len minúta ušetreného času. Navyše by bolo nutné asanovať záhradkársku osadu Brusník, preraziť polkilometrový tunel, vybudovať šesť mostov a urobiť aj preložku železnice do Levoče. Pre tieto dôvody analytici odporúčajú v tomto bode využiť pôvodnú trasu.

2. Elektrifikácia trate Bánovce nad Ondavou – Humenné
Dĺžka: 33,5 kilometra

Odhadovaná hodnota: 207 miliónov eur

Cestovanie vlakom má byť najzelenšou alternatívou dopravy. To je spoločná rétorika štátu aj Bruselu. Z našich vyše tritisíc kilometrov koľajníc však až 56 percent obsluhujú dieselové lokomotívy. To sa má postupne zmeniť.

Kým dnes sa na východe pracuje na elektrifikácii pri Moldave nad Bodvou, troleje by mala dostať aj štreka východnejšie od Košíc. Železničiari chcú vyhlásiť súťaž na dotiahnutie drôtov medzi Bánovcami nad Ondavou a Humennými ešte v júli. Takmer 34-kilometrový úsek má stáť 207 miliónov eur.

V balíku je aj rekonštrukcia koľajníc od Humenného po Strážske či nové zabezpečovacie zariadenia v Michalovciach. Predovšetkým rampy a svetelná signalizácia.

Ešte pred rokom v marci sa pritom cena za toto dielo pohybovala ešte na úrovni 174 miliónov eur. Vysoká miera inflácie však zamiešala karty aj pri tomto projekte.

Napriek tomu vidia analytici z ministerstva financií aj rok po ich prvej analýze možnú úsporu 33 miliónov eur. Železnice by ušetrili tým, že by vynechali prestavbu niektorých zastávok, keďže ich župa ani štát neplánuje obsluhovať. Ďalšie milióny by sa mohli ušetriť vynechaním podchodov alebo skrátením nových nástupíšť.

Keďže však ide o projekt, ktorý sa má financovať z plánu obnovy, železničiari už nechcú pracovať na ďalšej optimalizácii a stavať chcú čo najskôr, aby sa stihol termín, dokedy môžu eurofondy čerpať. V tomto prípade ide o rok 2026.

3. Rekonštrukcia úseku Šaštín-Stráže – Kúty
Dĺžka: 7,5 kilometra

Odhadovaná cena: 15,6 milióna eur

Na hlavnej trati na Záhorí medzi Bratislavou a Brnom, ktorou prechádzajú súpravy EuroCity smerom na Česko a Maďarsko, majú vlaky v budúcnosti zrýchliť až na 200 kilometrov za hodinu. Štát tu do infraštruktúry plánuje naliať stovky miliónov. Okrem toho by sa však modernizácie mali dočkať aj priľahlé regionálne koľajnice. Konkrétne medzi Kútmi a mestom Šaštín-Stráže.

Dôvodom viac ako 15-miliónovej investície má byť opotrebovanie a koniec životnosti jednotlivých prvkov koľají. Zvýšiť sa tu má aj traťová rýchlosť, čím dôjde ku skráteniu cestovných časov. Železničiari vyhlásia súťaž už čoskoro. Trať bola v minulosti elektrifikovaná, aby v prípade masívnych výluk odklonila dopravu medzi Českom a Devínskou Novou Vsou.

4. Modernizácia výhybiek v Krompachoch
Rozsah: 8 kusov

Odhadovaná cena: 7,5 milióna eur

Na zlepšenie dopravy nie sú vždy potrebné len stámiliónové investície. Na hlavnej železničnej tepne Bratislava – Košice sa budú okrem drahej modernizácie robiť aj menšie úkony.

Takým je napríklad výmena výhybiek pri Krompachoch. Kvôli zastaranej infraštruktúre tu vlaky musia pribrzdiť na 100 kilometrov za hodinu. Výmena za predpokladaných šesť miliónov eur vráti stav na pôvodných 120 kilometrov za hodinu. Okrem toho by sa tu mala zrekonštruovať aj stanica a zrušiť by sa mali jej nepotrebné a nevyužívané časti.

https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... nfografika
mirecko255
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 412
Založený: 02. Dec 2015 07:38

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.