Kmeť: Diaľnica na Zemplín má strategický význam. Či bude dos

Moderátor: Moderátori

Kmeť: Diaľnica na Zemplín má strategický význam. Či bude dos

Odoslaťod DrX » 21. Júl 2022 20:09

Kmeť: Diaľnica na Zemplín má strategický význam. Či bude dosť efektívna, určí štúdia

Má byť najlacnejším úsekom na Slovensku.

Jana Otriová
Jana Otriová
redaktorka
Odoberať autora
Zemplín potrebuje diaľnicu ako soľ.
Zemplín potrebuje diaľnicu ako soľ. (Zdroj: Korzár/Jana Otriová)
Písmo:A-|A+
diskusia (9)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Diaľnica na Zemplín (5 fotografií)

ZEMPLÍN. Situácia na Ukrajine zmenila posudzovanie významu diaľnice na Zemplín.

Stala sa jednou z priorít. Iný variant ako plnohodnotnú diaľnicu si Zemplínčania nepripúšťajú. Rozhodne o tom štúdia realizovateľnosti.
Dobrá správa

Dobrá správa pre región Zemplína, týmito slovami oznámil vo štvrtok na poludnie generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Vladimír Jacko začiatok spracovania štúdie realizovateľnosti diaľnice k východnej hranici.

Na pôde Mestského úradu v Michalovciach mu pri tom sekundovali štátny tajomník ministerstva dopravy Jaroslav Kmeť (Sme rodina), primátor Viliam Zahorčák (Smer-SD) a člen občianskeho združenia Diaľnica na Zemplín Ján Kerekeš.
Vybrali zhotoviteľa

„Konečne po dlhých rokoch sa nám podarilo vysúťažiť spoločnosť, ktorá pripraví štúdiu realizovateľnosti výstavby diaľnice D1 Bidovce - Vyšné Nemecké. V stredu 20. júla sme podpísali zmluvu so zhotoviteľom,“ informoval na tlačovej besede generálny riaditeľ Jacko.

„Ide o multimodálnu štúdiu, ktorá má posúdiť, či najefektívnejšia pre tento región je naozaj diaľnica, či obnoviť a zveľadiť cesty prvej triedy, alebo ak to preženiem, či budeme jazdiť dronmi,“ dodal.
Súvisiaci článok Podľa ministerstva protest samospráv výstavbu diaľnice na Zemplín neurýchli Čítajte
Skôr ako do roka

Spoločnosť Dopravoprojekt má zo zákona 12 mesiacov na to, aby zohľadnila všetky vplyvy, podnety a faktory vrátane situácie na Ukrajine. Práve kvalitná cestná infraštruktúra je nevyhnutná pre presun materiálnej pomoci pri obnove krajiny po skončení vojnového konfliktu.

Jacko i Kmeť veria, že štúdia bude hotová skôr.

„Dúfame, že bude spracovaná v priebehu niekoľkých mesiacov, pretože existuje štúdia z roku 2014, ktorá obsahuje dáta, aj keď niektoré možno nevalidné. Máme to šťastie, že v roku 2022 Slovenská správa ciest robí dopravný prieskum intenzít, využijeme tieto dáta do štúdie,“ povedal Kmeť.

Štúdia bude stáť 700-tisíc eur, finančné prostriedky pochádzajú z operačného programu Integrovaná infraštruktúra.
Aktívny je aj samosprávny kraj

Štúdiu realizovateľnosti chce dať vypracovať aj Košický samosprávny kraj. Župní poslanci na ňu schválili z rozpočtu 500-tisíc eur.

Hovorca Michal Hudák potvrdil, že kraj je aktuálne v procese prípravy verejného obstarávania a vyhlási ho v auguste.

„Neprináleží mi to hodnotiť, ale ich štúdia bude bezpredmetná. Naša je tá, od ktorej sa bude odvíjať celý projekt stavby diaľnice alebo alternatív. Bude sa postupovať podľa štúdie Národnej diaľničnej spoločnosti,“ zdôraznil Jacko.
Súvisiaci článok Trnka trvá na krajskej štúdii za 500-tisíc, hoci ju robia už aj diaľničiari Čítajte
Strategický význam

Kmeť potvrdil, že tento úsek diaľnice D1 má strategický význam.

„Dokonca až vojenský a mali by sme na to brať ohľad. Aktuálne je veľký problém dodávať obilie z Ukrajiny ďalej do sveta. Naše železničné uzly v Čiernej nad Tisou a Maťovciach nemajú také kapacity, aby sme všetko dokázali prepraviť po železnici, musíme využívať cestu. Priechod Vyšné Nemecké je lievikom, ak niečo neurobíme, lievikom aj zostane,“ povedal štátny tajomník.
Súvisiaci článok Výstavba diaľnice z Košíc na Ukrajinu by sa mohla stať prioritou Čítajte
Najlacnejší úsek

Podľa primátora Michaloviec Zahorčáka je dôležité zohľadniť zmenu trasovania úseku, aby doprava nezahltila mesto a myslela aj na Zemplínsku šíravu.

„Uvažovali sme nad tým, aby diaľničný privádzač bol spojený so Šíravou ďalšou komunikáciou,“ zdôraznil.

Úsek od Dargova cez Michalovce po Sobrance je rovinatý, čo by znamenalo, že náklady na výstavbu nebudú vysoké.

„Mal by to byť najlacnejší úsek diaľnice na Slovensku, geografická poloha je priam ideálna,“ potvrdil Kmeť.
Od hranice do vnútrozemia

Podľa jeho slov by sa malo začať stavať z východu na západ a prioritne by mal byť vybudovaný diaľničný privádzač vo Vyšnom Nemeckom, ktorý extrémne zaťažuje nákladná doprava.

„Keď sme riešili utečeneckú krízu na Ukrajine a vozili sme utečencov do Michaloviec, často meškali autobusy, museli sme riadiť dopravu. Treba riešiť aj bezpečné smart parkovisko, kde by sme odsmerovali kamióny, ktoré by poradie na vybavenie na hranici nestratili. Vedeli by sme ho vybudovať relatívne rýchlo,“ doplnil.
Súvisiaci článok Trnka sa štúdie o diaľnici na Ukrajinu nevzdáva, Doležalovi ju rád posunie Čítajte
Diaľnica je život

Primátor aj aktivista sú presvedčení o tom, že na Zemplín treba vybudovať práve diaľnicu.

„Diaľnica je aj komunikácia smerom do budúcnosti. Má medzinárodný význam, vplyv na tranzitnú dopravu a prispeje k rozvoju regiónu,“ zdôraznil Zahorčák.

„Budeme sledovať v rámci zákonných možností postup prác na štúdii. Veríme, že výsledkom bude plnohodnotná diaľnica aj preto, že sa plánuje vstup Ukrajiny do Európskej únie. Situácia na Ukrajine výrazne zmenila posudzovanie významu diaľnice na Zemplín,“ povedal Kerekeš.

Za najdôležitejší pokladá ekonomický dôvod.

Z ôsmich okresov Zemplína patrí sedem medzi najmenej rozvinuté.

„Táto dopravná tepna prinesie život celému Zemplínu od Medzilaboriec až po Sobrance. Ak by bola diaľnica, mohli by v meste a okolí pôsobiť subdodávateľské firmy pre plánovanú automobilku Volvo. Ľuda by mohli pracovať v Košiciach, pohodlne by sa po diaľnici dostali do práce za pol hodiny,“ dodal.
Viaczdrojové financovanie

Z akých zdrojov bude diaľnica financovaná, zatiaľ známe nie je.

„Priamo z Európskej komisie dostaneme v budúcom období asi jednu miliardu na diaľnicu D3. Budeme hľadať ďalšie zdroje, najpravdepodobnejšie je financovanie cez PPP projekt. Existujú aj bruselské fondy, ktorú sú určené na špeciálne, vojenské účely. Určite ich využijeme,“ doplnil štátny tajomník Kmeť.
Skrátenie termínov je priorita

Spresneniu termínu, kedy už budú môcť Zemplínčania jazdiť po diaľnici, sa vyhli všetci účastníci tlačovej besedy. Poukázali na náročnosť našej legislatívy a dlhé prípravné procesy.

„Závisí od toho, ako rýchlo sa posúdi vplyv na životné prostredie, stavebné konania, výkup pozemkov a podobne,“ reagoval Jacko.

„Ideme do recesie, nevyhneme sa jej. Štáty bojujú proti nej investovaním do líniových stavieb. Analyzujeme, akým spôsobom by sme mohli proces prípravy a výstavby čo najviac skrátiť, aby sme začali stavať a dali prácu ľuďom. Pripravujeme návrh na takúto legislatívu,“ uzavrel Kmeť.

Čítajte viac: https://dolnyzemplin.korzar.sme.sk/c/22 ... chlit.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.