Diaľničiari zanedbali batérie v tuneli Sitina.

Moderátor: Moderátori

Diaľničiari zanedbali batérie v tuneli Sitina.

Odoslaťod aquila » 01. Aug 2022 08:27

Diaľničiari zanedbali batérie v tuneli Sitina. Nápravu urýchlil až júnový incident

Diaľničným tunelom v hlavnom meste prejde denne 60-tisíc áut. Premávku tu môže v letných mesiacoch znepríjemniť vypadávajúci elektrický prúd.
Prvý šok zažili vodiči koncom júna, keď na oboch koncoch Sitiny vznikali niekoľkokilometrové rady áut.
Pomôcť by mala výmena batérií. Ich dodávka bude stáť takmer 180-tisíc eur.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Pred mesiacom prekvapil vodičov v Bratislave dopravný kolaps. Autá stáli na vstupe do hlavného mesta zo severu v desaťkilometrovej kolóne až po Stupavu. Na druhej strane Dunaja siahali rady na diaľnici až do Petržalky. Dôvodom pritom nebola žiadna nehoda či práce na ceste. Dopravné peklo spôsobil obyčajný výpadok prúdu, ktorý trval asi tri hodiny.

image
Novinka na najstaršej slovenskej diaľnici. Zmeny sa dotknú úsekov mimo Bratislavy (mapa)

Pre chýbajúcu „šťavu“ totiž zostal nefunkčný aj náš najvyťaženejší tunel – Sitina. Ako je možné, že dôležitá infraštruktúra, ktorá obslúži denne 60-tisíc áut, sa musí odstaviť pre takýto pomerne bežný jav? Dôvodom mala byť porucha záložného zdroja, ktorý po zakolísaní nenaskočil.

Všetko vraj zapríčinil zastaraný systém batérií. Na problém s nimi pritom údajne poukazoval údržbár tunela, česká firma Eltodo, už niekoľkokrát. Nateraz nevyhovujúci stav nie je zažehnaný a minimálne v lete sa takáto situácia môže zopakovať.

O probléme vedeli už roky
„O stave batérií sme informovali každoročne. Už dva roky sa vedelo o tom, že je potrebné ich vymeniť. Kritický stav nastal v novembri, keď sme avizovali, že je to už urgentné,“ povedal pre HN riaditeľ slovenskej odnože spoločnosti Eltodo Marek Frey. Podľa neho k júnovej situácii vôbec nemuselo dôjsť, ak by sa boli diaľničiari rozhýbali rýchlejšie.

„Svoju povinnosť sme si splnili a loptička bola na strane prevádzkovateľa,“ dodáva. Na stanovisko sme sa pýtali aj Národnej diaľničnej spoločnosti. Tá tvrdí, že už podnikla kroky, aby v budúcnosti k podobným situáciám nedochádzalo. Do septembra sa však scenár z júna môže pokojne zopakovať. „Tunel je de facto bez záložných zdrojov. V prípade výpadku dodávok energií sa to môže stať znovu,“ upozorňuje Frey.

image
Roky čakania, potom strihanie pásky. Tri nové diaľnice však zívajú prázdnotou

Záložný zdroj by totiž mal byť k dispozícii až na jeseň. „Objednávka na dodávku a výmenu batérií v tuneli Sitina bola podpísaná. Predpokladaný termín dodania je do 11. septembra tohto roka,“ uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková.

Júnový incident urýchlil procesy
HN sa štátnej akciovky pýtali aj na to, prečo s nasadením nových batérií čakala až do chvíle, keď sa preukázalo, že sú potrebné. Podľa nich spôsobili problém doťahovačky o konečnej sume za nové zdroje.

„Čo sa týka dodávky batériového systému spoločnosťou Eltodo – nešlo o váhanie, ale o proces rokovania o cene opravy v zmysle účinnej servisnej zmluvy,“ povedala Žgravčáková s tým, že cieľom rokovania bolo zabezpečenie hospodárnosti. Výmena by mala stáť 179-tisíc eur. Podľa informácií HN bola pôvodná suma takmer dvakrát vyššia.

Diaľničiari sa tiež pochválili, že sa im podarilo skrátiť dodávku z piatich mesiacov na šesť až sedem týždňov. To potvrdzuje, že výmenu mohol posúriť práve incident z júna. Podľa Freya dala Eltodo prvú cenovú ponuku pred dvoma rokmi. Pôvodne sa počítalo s dodávkou batérií jednej šarže. To však vraj skomplikovala geopolitická kríza, ktorá zvýšila ceny, a predĺžili sa aj termíny dodania. „Keď nastal problém, prišli sme s riešením, ako urýchliť dodávku,“ dodáva Frey.

Čo bude ďalej?
Výmena, ktorá má prebehnúť v septembri, nebude jednoduchou operáciou. Nejde totiž o batérie, aké pozná bežný používateľ. Takzvaných UPS jednotiek potrebuje Sitina 360 kusov – 180 v pravej a 180 v ľavej rúre. Podľa Freya ide o niekoľkotonový náklad a jeho implementácia môže spôsobiť aj dopravné obmedzenia. Ich rozsah zatiaľ známy nie je.

Diaľničiari sa preto majú s Eltodo stretnúť a vydiskutovať si, ako bude celá výmena prebiehať. „Budeme trvať na dodržaní všetkých bezpečnostných požiadaviek, aby prebehla bezpečne tak pre cestujúcich, ako aj pre zamestnancov našej a diaľničnej spoločnosti,“ dodal Marek Frey s tým, že pre stav, v ktorom sa už niektoré batérie nachádzajú, nebude manipulácia s nimi jednoduchá.

Jeden tunel, dvaja gazdovia

Údržbu vyťaženého mestského tunela si drží firma Eltodo už 15 rokov, teda od okamihu, odkedy po nej jazdia motoristi. Na časť kompetencií im však Národná diaľničná spoločnosť nedávno siahla. Výmenu a starostlivosť o centrálne riadenie tunela, čiže prevádzku mozgu systému, totiž po súťaži posunula inému dodávateľovi. Zatiaľ čo veľkú údržbu aj naďalej vykonáva Eltodo, nový servisný systém dodali a prevádzkujú firmy Tritium Systems a ČD Telematika. Tunel má teda momentálne dvoch „gazdov“.

Podľa prevádzkového riaditeľa Petra Peťka musia byť úlohy a ich fakturácia podelené. „My ako verejný obstarávateľ nemôžeme platiť za tú istú činnosť dvom spoločnostiam,“ povedal Peťko pre HN ešte vo februári. Medzitým sa vyhlásila aj nová súťaž na údržbu, jej výsledok zatiaľ známy nie je. Sekčný šéf zo svojej pozície čoskoro odchádza a riadiť bude Štatistický úrad. Kto zdedí problémy spojené so Sitinou, zatiaľ známe nie je. Rezort dopravy aktuálne hľadá členov predstavenstva. Záujemcovia sa môžu prihlásiť do konca augusta.

https://hnonline.sk/slovensko/96033212- ... y-incident
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.