Rýchlocestu pri Lučenci chcú otvoriť v decembri. Iná autostr

Moderátor: Moderátori

Rýchlocestu pri Lučenci chcú otvoriť v decembri. Iná autostr

Odoslaťod bzzi » 11. Aug 2022 15:35

Rýchlocestu pri Lučenci chcú otvoriť v decembri. Iná autostráda tento rok nepribudne

https://e.dennikn.sk/2965431/rychlocestu-pri-lucenci-chcu-otvorit-v-decembri-ina-autostrada-tento-rok-nepribudne

    Úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa pri Lučenci plánujú otvoriť v decembri.
    Ak sa sľuby naplnia, bude to jediná diaľnica odovzdaná v tomto roku.
    Pôvodne však mala byť hotová už minulý rok v auguste.
    Na slovenské pomery takéto meškanie nie je neštandardné.


Blíži sa tohtoročná diaľničná udalosť. Do prevádzky plánujú spúšťať 13,5-kilometrový úsek rýchlostnej cesty pri Lučenci (Mýtna – Lovinobaňa).

“Odovzdanie úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce predpokladáme do konca roka,” povedala hovorkyňa Národnej diaľničnej Eva Žgravčáková.

Hlavný staviteľ autostrády Metrostav spresnil, že ukončenie výstavby je 5. decembra.

Bol by to len jemný posun oproti termínu, ktorý avizovali diaľničiari koncom minulého roka. Vtedy sľubovali diaľnicu otvárať v novembri 2022. V tom už bolo zarátané už vtedy známe meškanie oproti zmluvnému termínu. Ak by platil ten, tento rok v auguste by autostráda oslávila prvý rok ostrej prevádzky.

Ak sa už nič nestane, autostráda pri Lučenci by bola jedinou novou diaľnicou spustenou do prevádzky v tomto roku.

Sklz, ktorý diaľnica nabrala doteraz, nie je na slovenské pomery ničím výnimočným. Na porovnanie:

    obchvat Ružomberka (D1 Hubová – Ivachnová) mali odovzdávať v roku 2017 a stále nie je hotový.
    D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala (s tunelom Višňové) začali stavať v roku 2014, odvtedy jeho dostavbu tendrovali znova a len nedávno sa rozbehla súťaž o tunelové technológie.

Presnejšie sa dá meškanie vyčísliť pri úsekoch, po ktorých už šoféri jazdia. Napríklad:

Úsek pri Žiline D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka sľubovali v roku 2018 a bol z toho rok 2021.

Kysucký úsek D3 medzi Svrčinovcom a Skalitým meškal oproti zmluve necelý rok, ale 3-kilometrový úsek tesne za ním (odovzdávali ich spoločne) bol hotový celé roky, no nejazdilo sa po ňom, lebo sa nemal na čo napojiť.

Sú však aj úseky, kde sa termíny dodržali. Ak sa pozrieme na diaľnice odovzdané za posledných 5 rokov, spadala by lučenecká autostráda do horšej polovice.

Úsek pri Lučenci zároveň nepatrí medzi tie, na ktorých treba hĺbiť tunely. Mosty tvoria niečo viac než desatinu jeho dĺžky. Doterajšie meškanie spôsobili najmä nesúhlasné stanoviská správcov prekládok liniek vysokého a nízkeho napätia a plynovodov.

Do nevýhody autostrádu dostáva aj to, že ju objednali ešte v júli 2019, a tak je otázne, ako sa stavební manažéri vyrovnali s rekordnou infláciou, ktorú priniesli neskoršie mesiace.

Metrostav zatiaľ nič okrem decembrového termínu nekomentuje.

Národná diaľničná tvrdí, že sa pohybujú v akceptovanej zmluvnej cene. Nič na tom nezmenilo ani to, keď sme NDS upozornili, že podľa dokumentov na portáli verejného obstarávania sa cena diaľnice zvýšila zo 128 na približne 134 miliónov eur. Ani to by nebol na slovenské pomery extrém, pokiaľ by išlo o finálnu cenu.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.