Kedy postavia grotesknú križovatku D1xD4?

Moderátor: Moderátori

Kedy postavia grotesknú križovatku D1xD4?

Odoslaťod MVO » 02. Dec 2022 15:25

Kedy postavia grotesknú križovatku D1xD4? Doležal: Zajtra tam buldozéry nečakajte
NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.

Obrázok
Ilustračné foto. (Zdroj: ARCHÍV SME - Vladimír Šimíček)

Diaľničný úsek D4, ktorý je súčasťou nového obchvatu Bratislavy, sa dá považovať za fiasko, keďže mu chýba kľúčová križovatka s diaľnicou D1. Je to výsledok chybných krokov pri projektovaní a výstavbe obchvatu.
Vlani na jeseň sa politici predbiehali v tom, ako križovatku postaviť čím skôr. Zvolali mimoriadny hospodársky výbor, na ktorom grilovali ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina). Objavili sa rýchlokvasené návrhy, ako spustiť dopravné vetvy zo zahustenej D1 na novú D4.
Až po roku je jasné, že križovatku postaví poľská stavebná spoločnosť Budimex. Na poľskom trhu sa označuje za jednotku vo výstavbe infraštruktúry, v súčasnosti tam má rozpracovaných dvesto kontraktov.
Podľa plánu by križovatka D1xD4 mala dopravu v smere na Prístavný most v Bratislave odľahčiť o tri roky. Projekt za 110 miliónov eur je už potvrdený zmluvou, ktorú s Poliakmi tento týždeň podpísala Národná diaľničná spoločnosť (NDS).

Kedy sa začne stavať

Prvým krokom zhotoviteľa bude spracovanie projektu s cieľom získať potrebné stavebné povolenia. Až potom sa začne stavať. „Nečakajte, že tam už zajtra budú buldozéry a bagre,“ hovorí Doležal.
Poliaci s výstavbou kľúčovej križovatky podľa neho začnú o päť mesiacov, teda niekedy na jar: „Vtedy pôjdu na sto percent.“
V projekte nejde len o križovatku, zrekonštruovať by sa mal aj úsek diaľnice D1 Bratislava – Triblavina s dĺžkou 3,6 kilometra.
Vozovka sa zdvihne a rozšíri. Po novom bude mať osem plnohodnotných jazdných pruhov namiesto súčasných šiestich, ktoré sú úzke, pričom chýba odstavný pás.
Celkovo bude na tomto úseku 18 mostných konštrukcií so súhrnnou dĺžkou 1,35 kilometra.

Lacnejší lístok na vlak a MHD
Ešte pred rekonštrukciou D1 sa postavia obchádzkové trasy pre odvedenie dopravy. Keďže bude organizovaná len v dvoch jazdných pruhoch, dajú sa predpokladať rozsiahle kolóny.
Doležal chce preto vodičom ponúknuť alternatívu v podobe integrovaného cestovného lístka na prímestský vlak a bratislavskú MHD: „Chcem o tom debatovať aj s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja (Jurajom Drobom - pozn. red.) a dotknutými samosprávami.“
Minister tvrdí, že inšpiráciu na tento nápad priniesla vlaňajšia skúsenosť z rekonštrukcie mostu na D2 v bratislavskom Lamači, keď doprava na diaľnici skolabovala: „Verejnosť nám vtedy vyčítala, prečo sme sa nad týmto riešením nezamysleli.“

Aký je harmonogram
O progrese na stavbe a dopravnej situácii v jej okolí bude NDS informovať na webstránke http://www.d1d4.sk. Projekt by mal byť dokončený do 1100 dní od spustenia výstavby, teda v roku 2025.
D1 a D4 by sa mali spojiť najprv v smere z Jaroviec do Trnavy a z Trnavy do Rače, a to na jeseň 2024. Zvyšné dva smery by mali byť dostupné na jar nasledujúceho roka.
Či sa termíny stihnú, záleží najmä o toho, ako si Budimex dokáže zorganizovať výstavbu. Na Slovensku je nováčikom, nemá tu vytvorenú sieť subdodávateľov. Projekt D1xD4 však považuje za zásadný, aby sa ukázal v dobrom svetle a mohol sa uchádzať o ďalšie zákazky.

Čítajte viac: https://index.sme.sk/c/23084726/na-kriz ... ajtra.html
MVO
diskutujúci
 
Príspevky: 185
Obrázky: 12
Založený: 20. Jún 2014 13:08

Naspäť na 2022

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.