Tunel Branisko je problém. Už riešia, čo bude, keď odstavia

Moderátor: Moderátori

Tunel Branisko je problém. Už riešia, čo bude, keď odstavia

Odoslaťod RudoLM » 13. Jan 2023 09:19

Tunel Branisko je problém. Už riešia, čo bude, keď odstavia jeho jedinú rúru
Medzi prioritami sú aj cesty k hraniciam.

Peter Jabrik
vedúci redaktor spravodajstva

KOŠICE, PREŠOV. Generálnemu riaditeľovi a predsedovi predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Vladimírovi Jackovi sa zo všetkých rozbehnutých diaľničných stavieb najviac páči rýchlostná cesta R4, Prešov - severný obchvat, I. etapa medzi križovatkami Prešov, západ (napojenie na D1) – Prešov, sever (pri Veľkom Šariši).

„Nehovorím, že je ideálna, lebo stavba nikdy nemôže byť ideálna, ale severný obchvat Prešova je procesne, funkčne a systémovo zatiaľ, nechcem, aby sa ostatní urazili, nastavený tak, že stavba ide, aj keď sú tam tiež problémy, ale tie sa riešia, lebo nie sú zásadného charakteru. Som presvedčený, že keď všetko pôjde dobre, tak budeme túto stavbu odovzdávať v lete,“ povedal Jacko v bilančnom rozhovore o roku 2022 s predstavením aj priorít na aktuálny i nasledujúce roky, ktorý zverejnila NDS pred niekoľkými dňami.

Ak sa podľa neho toto prešovské dielo aj riadne dokončí, bude kandidovať na stavbu roka.

Už riešia, čo bude, keď odstavia rúru Braniska
NDS sa chce okrem iného sústrediť v nasledujúcich rokoch predovšetkým na dokončenie diaľnice D1.

Jej šéf označil na východe za problémový úsek aj jednorúrový tunel Branisko, ktorý sa môže stať pri nečinnosti v budúcnosti novým potenciálnym lievikom našej kľúčovej dopravnej tepny.

„Máme pred sebou 7 – 8 rokov, kedy nám bude končiť životnosť technológie v jednej rúre Braniska. Ak budeme musieť urobiť generálnu opravu alebo výmenu technológie, bude to znamenať odstávku na niekoľko mesiacov,“ uviedol šéf diaľničiarov.

Keď mu podľa jeho slov niektorí odborníci povedali, že sa v takom prípade urobí dvojpruh z jednej aj druhej strany cez kopec Branisko, tak sa pýtal, prečo sa potom pred dvoma desaťročiami robila rúra.

„Mohol sa predsa už vtedy urobiť dvojpruh a nemuselo sa to teraz riešiť. Keď už máme jednu rúru, tak robíme všetky možné kroky, aby sme začiatkom tohto roka vypísali súťaž na štúdiu realizovateľnosti na druhú rúru Braniska.“

Dodal, že to bude musieť byť zosúladené s harmonogramom výstavby diaľnic a rýchlostných ciest, ktorý bol schválený uznesením vlády.

Vo februári sa preto bude predkladať na schválenie jeho nový variant, aby bolo možné sa do štúdie pustiť.

Medzi prioritami je aj diaľnica na Ukrajinu
Už niekoľko mesiacov opakovane avizujú vedenia NDS i ministerstva dopravy a výstavby eminentný záujem zásadne pohnúť s dokončením D1 medzi Košicami a hranicami s Ukrajinou vo Vyšnom Nemeckom aj v súvislosti s vojnovým konfliktom u našich východných susedov.

„Ukrajine bude potrebné roky intenzívne pomáhať. My keď nevyužijeme šancu v nejakom rýchlejšom režime, možno aj cez lex východná D1 (špeciálny zákon ako výnimka z aktuálnej účinnej legislatívy - pozn. red.), pripraviť tento úsek diaľnice, aby tovary zo západnej Európy na pomoc Ukrajine išli cez slovenské hranice, nie cez Poľsko a Maďarsko, tak neviem, či môžeme rozprávať o slovenskej kompetentnosti,“ zdôraznil Jacko.

Keď totiž pôjdu prepravcovia cez našich susedov, tak budú platiť poplatky im a pre Slovensko to bude znamenať veľký ušlý zisk najmä z mýta.

Práve vrcholí realizácia štúdie pre projekt D1 Bidovce – štátna hranica SR/UA v celkovej dĺžke vyše 75 kilometrov.

Už sa rozhodlo, že by sa mal začať stavať ako prvý diaľničný privádzač pri hraniciach spolu so štvorpruhovým úsekom k Sobranciam, prípadne až k Michalovciam.

Podľa najoptimistickejšieho scenára by mohla byť táto prvá časť hotová do ôsmich rokov.

Sústredia sa i na R4 k poľským hraniciam
Ďalšou a už dlhšie avizovanou prioritou na východe je aj realizácia plného štvorpruhového profilu R4 na poľské hranice ako súčasti medzinárodného tranzitného koridoru Via Carpatia, prepájajúceho Baltské more (litovská Klajpeda) s Egejským (grécky Solún).

„NDS intenzívne pracuje na dokončení dokumentácie pre územné rozhodnutie a stavebné povolenie. Keď dokončíme aj druhý úsek severného obchvatu Prešova, vyzerá to tak, že už nebudeme mať peniaze na dobudovanie R4 od Prešova po poľskú hranicu, preto to pôjde pravdepodobne cez PPP projekt (verejno-súkromné partnerstvo – pozn. red.). Chceme, aby sme mali začiatkom roka 2024 všetky dokumenty odovzdané tak, že keď sa objaví nejaký súkromný investor, aby mohol začať projektovať a aj stavať R4.“

Jacko pripomenul, že poľská strana chce dobudovať svoj úsek od Rzeszówa po hranicu do rokov 2026 – 2027.

„Budem rád, keď tam z našej strany začne kopať bager v roku 2027. A robíme všetko pre to, aby to bol bager nejakého súkromného investora. Lebo ak nie, tak to bude ešte o 3 – 4 roky neskôr a to už bude hanba pre Slovensko, ktoré má medzinárodné záväzky.“

Pôvodne Slovenskom deklarovaný termín dokončiť R4 do konca roku 2028 sa už určite nestihne, ale štátny tajomník ministerstva dopravy a výstavby Jaroslav Kmeť (nominant Sme rodina) ešte koncom novembra v Košiciach ubezpečil, že zatiaľ nám blamáž nehrozí, lebo o určitom posune už komunikovali s Poliakmi.

Ak pripočítame 3 až 5 rokov k želanému začiatku výstavby v roku 2027, R4 by mohla byť dokončená v takom prípade najneskôr v roku 2032.

Kmeť vlani tiež spresnil, že sa má vysúťažiť jeden koncesionár pre všetkých osem úsekov od Kapušian (okres Prešov) po Vyšný Komárnik (štátna hranica s Poľskom).

V celom diele s dĺžkou takmer 70 kilometrov za odhadovanú cenu 1,7 miliardy eur sú zahrnuté aj preložka cesty a dobudovanie dvoch pruhov na existujúcom obchvate Svidníka.

Keď dokončia obchvat Košíc, ostane len diera na severe
Ako pri prezentácii zámerov do budúcnosti konštatoval generálny riaditeľ NDS, v roku 2027 by už mal byť hotový aj aktuálne budovaný juhovýchodný obchvat Košíc ako súčasť rýchlostnej cesty R2.

Ten prepojí diaľnicu D1 do Prešova pri Košických Oľšanoch s existujúcim úsekom R4 od mestskej časti Šebastovce až po hraničný priechod s Maďarskom v Milhosti.

Jacko upozornil, že ak sa nezačne stavať severný úsek R4, práve za Prešovom sa vytvorí na Slovensku diera v koridore Via Carpatia. Zmarilo by to ucelené diaľničné prepojenie medzi Maďarskom a Poľskom na našom východe.

Pomôcť tomu, aby sa tak nestalo, má podľa neho aj navrhovaná novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, ktorá pomôže skrátiť administratívne procesy o 12 až 18 mesiacov, ak prejde v parlamente.

Čítajte viac: https://korzar.sme.sk/c/23110392/tunel- ... l?ref=njct
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 212
Obrázky: 70
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.