Diaľničiari plánujú tento rok preinvestovať 425 miliónov, zn

Moderátor: Moderátori

Diaľničiari plánujú tento rok preinvestovať 425 miliónov, zn

Odoslaťod DrX » 29. Mar 2023 15:56

Diaľničiari plánujú tento rok preinvestovať 425 miliónov, značná suma poputuje na stredné Slovensko

Na konferencii vyzdvihli unikátny úsek R2 Kriváň - Mýtna.

Marcela Ballová
Šéfredaktor - MY Novohrad
Odoberať autora
Rozostavaný úsek R2 Kriváň - Mýtna.
Rozostavaný úsek R2 Kriváň - Mýtna. (Zdroj: NDS)
Písmo:A-|A+
diskusia (1)
[ Dostávajte Výber článkov z MY Novohrad e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Výstavba úseku R2 Kriváň - Mýtna (11 fotografií)

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) konkretizovala sumu, s ktorou počíta v pláne investícií na tento rok. Zo 425 miliónov má vyše štvrtina prispieť k zlepšeniu infraštruktúry v Banskobystrickom kraji.

„Aktuálne prebiehajú viaceré verejné obstarávania a niekoľko ďalších plánujeme vyhlásiť. Medzi nimi sú verejné súťaže na výstavbu úseku R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča, I. etapa za predpokladaných 81,6 milióna eur či na výstavbu protihlukovej steny na R1 v Banskej Bystrici za zhruba 40 miliónov eur,“ informovala MY Novohrad Eva Žgravčáková, hovorkyňa NDS s tým, že na Cestnej konferencii to uviedol Stanislav Beňo, investičný riaditeľ a člen predstavenstva NDS.
Súvisiaci článok Problémový most na R2 nie je v prevádzke ani po troch mesiacoch, sú potrebné viaceré úpravy Čítajte

Podotkla, že v investičných akciách sa počíta aj s verejnými súťažemi na projektovú dokumentáciu na niektoré úseky ťahov D1, D2, R1, R2 a R4.

„Na tieto tendre máme vyčlenených takmer 29 miliónov eur,“ konkretizovala Žgravčáková.

Beňo v rámci unikátnych úsekov vyzdvihol najmä úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna. Nazval ho cestou korunami stromov.

„Tento úsek sa totiž vyznačuje množstvom mostných objektov, pričom práve na tejto stavbe rastie budúca najdlhšia estakáda Slovenska s dĺžkou vyše štyroch kilometrov,“ dodal investičný riaditeľ.

Pripomenul aj ďalšie úseky, ktoré sú v rámci Slovenska aktuálne vo výstavbe.

„Celkovo ich je 9. Najčerstvejšie sme odovzdali stavenisko zhotoviteľovi v rámci úseku D1 Bratislava – Triblavina, rozšírenie. V súčasnosti tu prebieha projektová príprava. Najbližšie k odovzdaniu do prevádzky má úsek R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa, ktorý plánujeme sprejazdniť na prelome leta a jesene tohto roka,“ zakončil Beňo.
Mohlo by vás zaujať Obchvat na spojnici Gemera a Horehronia bude meškať, zaradí sa medzi najdrahšie v krajine Čítajte

Čo sa týka spomínaného úseku R2 Kriváň - Mýtna, pôvodne mal byť hotový presne o rok, teda v marci 2024. To však nie je reálne. Podľa zmluvného dodatku z konca minulého roka výstavba potrvá o desať mesiacov dlhšie, než bolo plánované.

Zmena sa dotkla aj pôvodnej zmluvnej ceny. Tá podľa zmluvy z februára 2020 predstavovala vyše 232 miliónov eur bez DPH (presne 232 146 454,18 eur bez DPH. S DPH 278 575 745,02).

Podľa dodatku č. 4 zmluvná hodnota diela predstavovala vlani v decembri takmer 234 miliónov eur bez DPH (presne 233 832 735,20 eur bez DPH. S DPH ide o 280 599 282,24 eur).

Podľa dodatkov, zverejnených v Centrálnom registri zmlúv došlo k nárastom z titulu valorizácie.

Zhotoviteľom stavby je združenie stavebných spoločností Doprastav a. s., Strabag s.r.o., Eurovia SK, a. s. a Eurovia CS a. s.
Priami podzhotovitelia:

Špeciálne zakladania majú pod palcom akciová spoločnosti Zakládání staveb a. s., organizačná zložka Bratislava a spoločnosť s ručením obmedzeným Keller špeciálne zakladanie Bratislava.

Preložky slaboprúdových vedení a optických káblov ISRC realizuje PPA CONTROLL, a. s. Bratislava.

Preložky VN, NN vedení majú na starosti ELZA – Elektromontážny závod Bratislava a Elektroenergetické montáže, s.r.o. Žilina.

Projekčné práce a inžiniersku činnosť realizujú spoločnosti Dopravoprojekt, a. s. Bratislava – mestská časť Nové Mesto, Stráský, Hustý a partneři, s.r.o. Brno, Stráský, Hustý a parneři s.r.o. organizačná zložka Slovensko, Bratislava – Ružinov.

Archeologický prieskum je parketou Archeologického ústavu Slovenskej akadémie vied Nitra.

Monitoring zložiek životného prostredia, meranie útlmu protihlukových stien a geotechnický monitoring vykonáva DPP Žilina, s.r.o. Bratislava – Nové Mesto.

Zaťažovacie skúšky mostov má na starosti VÚIS Mosty, s.r.o. Bratislava.

Banskobystrická spoločnosť StVS servising s.r.o. sa na stavbe podieľa inžinierskou činnosťou a rovnako banskobystrická akciovka Envigeo vykonáva inžiniersko – geologický prieskum.

Dopravno – inžiniersky doplnkový prieskum realizuje R-PROJECT INVEST s.r.o. Bratislava a hlukovú štúdiu firma Inžinierske služby, spol. s r.o. Martin.

Spomínaná najdlhšia estakáda na Slovensku pozostáva z dvoch súbežných mostov.
Mohlo by vás zaujať Kúpeľná obec na Gemeri má veľký problém, most ponad Blh je v havarijnom stave Čítajte

„Tvorí ju päť dilatačných celkov, pozostávajúcich zo 42 polí. Nosná konštrukcia mosta je spojitá, dvojtrámová a je navrhnutá z dodatočne predpätého betónu,“ informovala ešte vlani na jeseň Žgravčáková.

Tiež ozrejmila, že most budujú metódou horných výsuvných skruží, pričom obidva mostné objekty majú samostatnú skruž.
Mohlo by vás zaujať Hvezdáreň súdruhovia dali postaviť, z planetária zišlo. Astropark je plný zaujímavostí Čítajte

„Na jeden pracovný cyklus zabetónujeme medziľahlé pole a konzolovanú časť nasledujúceho poľa. Obe skruže sa pohybujú po oceľových konštrukciách umiestnených na vopred vybudovaných priečnikoch,“ priblížila hovorkyňa.

Dodala, že estakáda bude križovať cestu prvej triedy. Ďalej bude pokračovať popri vodnej nádrži Mýtna a vyústi do preklenutia násypu nasledujúceho úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorý už, mimo jedného mosta, ktorý začal vykazovať klesanie a stále na ňom prebiehajú práce, slúži motoristom od 19. decembra minulého roka.

Výška pilierov spomínaných mostov bude v rozmedzí od 5,4 do 19,4 metra.

„Moderná, kapacitne vyhovujúca štvorprúdovka v dĺžke viac ako 9 km prevezme tranzitnú dopravu z okolitých obcí a odľahčí aj cestu prvej triedy. R2 je vedená v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria. Začiatok trasy nadväzuje na predchádzajúci úsek R2 Pstruša – Kriváň v dočasne upravenej mimoúrovňovej križovatke Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna napojí na úsek R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce. Ide o technicky náročný úsek, ktorého súčasťou bude 5 km dlhá mostná estakáda v údolí Krivánskeho potoka. Táto estakáda je situovaná vo výške 15 - 45 m ponad trasu cesty I/16, v tesnej blízkosti vysokého napätia a existujúcej zástavby,“ aktuálne informujú diaľničiari prostredníctvom sociálnej siete.

Čítajte viac: https://mynovohrad.sme.sk/c/23152080/di ... ml?ref=mnt
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.