Poslanci schválili zmeny pri stavbe diaľnic. Čo to znamená p

Moderátor: Moderátori

Poslanci schválili zmeny pri stavbe diaľnic. Čo to znamená p

Odoslaťod DrX » 06. Máj 2023 20:47

Poslanci schválili zmeny pri stavbe diaľnic. Čo to znamená pre výstavbu kľúčových ciest na východe?

Odklad by vyšiel draho, vraví Doležal.

Peter Jabrik
Peter Jabrik
vedúci redaktor spravodajstva
Odoberať autora
Plánovaná rýchlostná cesta R4 od slovensko-poľskej hranice sa napojí na aktuálne súťaženú II. etapu severného obchvatu Prešova v Kapušanoch (miesto napojenia vpravo hore).
Plánovaná rýchlostná cesta R4 od slovensko-poľskej hranice sa napojí na aktuálne súťaženú II. etapu severného obchvatu Prešova v Kapušanoch (miesto napojenia vpravo hore). (Zdroj: Vizualizácia NDS)
Písmo:A-|A+
diskusia (15)
[ Dostávajte Denný newsletter Korzára e-mailom:
Prihláste sa na odber jedným klikom. ]
Rýchlostná cesta R4 od Prešova po slovensko-poľskú hranicu.
Výstavba R4 a diaľnice D1 (17 fotografií)

KOŠICE, PREŠOV. Parlamentní poslanci prelomili veto prezidentky Zuzany Čaputovej pri novele zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá.

Ich krok má význam aj pre východ Slovenska.

Zámerom novely s účinnosťou od 1. júna je totiž aj zrýchlenie zdĺhavej prípravy rýchlostnej cesty R4 od Prešova k poľským hraniciam.

Jej ustanovenia však budú mať určitý vplyv i na ďalšie dva plánované úseky cestnej siete - diaľnicu D1 medzi Bidovcami a ukrajinskými hranicami a I. úsek juhovýchodného obchvatu Košíc R2 Šaca – Košické Oľšany.
Súvisiaci článok Poslanci opätovne schválili vetovanú diaľničnú novelu, má zrýchliť výstavbu niektorých úsekov Čítajte
Doležal o R4: Nemusíme čakať na výsledky štúdie

Kľúčovou zmenou je, že pri zákonom konkrétne určených dopravných tepnách nebude Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií vyhodnocovať štúdiu uskutočniteľnosti už pred územným konaním ako doteraz, ale až pred stavebným konaním.

Poverený minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nominant Sme rodina) odmietol, že by sa zmenou zákona obmedzovali kompetencie ÚHP, ktorý posudzuje efektívnosť použitia verejných zdrojov na významné investičné projekty.

Doležal aj na príklade plánovanej R4 Prešov – Vyšný Komárnik (hraničný priechod s Poľskom v okrese Svidník) popísal, aký bude mať prijatá novela vplyv na skrátenie prípravnej fázy budúcej výstavby tohto diela.

„V konkrétnom procesnom kroku už nebudeme musieť čakať na výsledky štúdie uskutočniteľnosti, ale môžeme sa rovno pustiť do územného konania. Územným rozhodnutím sa má len zastabilizovať stavba v území, čiže vytvoriť koridor, ktorým povedie trasa,“ zdôraznil poverený minister.
Súvisiaci článok Je známy najskorší možný termín začatia výstavby R4 na poľskú hranicu Čítajte
Nezhodol sa s analytikmi ÚHP

ÚHP s touto zmenou nesúhlasil. Argumentoval v tom zmysle, že ak by sa vychádzalo z aktuálneho plného štvorpruhového profilu R4 pri územnom konaní, tak aj keby neskoršia štúdia ukázala, že bude stačiť iba polovičný profil, už by nebolo možné takúto zmenu zapracovať do projektu alebo len za cenu jeho výrazného zdržania.

Analytici rezortu financií považujú práve obdobie ešte pred územným konaním za rozhodujúce na nájdenie najväčších možností úspor a najefektívnejšieho riešenia.

Doležal nesúhlasil s takouto interpretáciou. Trval na tom, že nie územné konanie, ale až samotná štúdia dá relevantnú odpoveď na to, či má byť R4 vybudovaná v plnom alebo polovičnom profile a či má byť na nej osem križovatiek alebo len päť.

„Novela posúva na neskôr jedno hodnotenie ÚHP v procese prípravy, ktoré doteraz bolo pred územným konaním – dovolí to spustiť proces získavania dokumentácie pre územné rozhodnutie a popritom robiť štúdiu, ktorú následne posúdi ÚHP a NDS zohľadní odporúčania ešte pred vyhlásením verejného obstarávania na dokumentáciu pre stavebné povolenie, pričom tieto budú následne zapracované v samotnej dokumentácii," napísal odbor komunikácie ministerstva dopravy pre Korzár.

Uviedol tiež, že posunutím jedného rozhodovania na neskôr nehrozí žiadna škoda, naopak, získa sa čas a peniaze sa ušetria.

Poverený minister zároveň pripustil, že keď už bude vydané územné rozhodnutie, nebude možné riešiť prípadné alternatívne trasy budúceho diela, v čom tiež vidí ÚHP problém.

„Každá zmena trasovania znamená vrátiť sa v celom procese prípravy opäť na úplný začiatok, teda späť o niekoľko rokov. To by napríklad pri R4 znamenalo, že by som čakal ďalší rok alebo rok a pol na štúdiu, ktorá mi len možno povie, že v určitom úseku by mala viesť trasa inak. Lenže Národná diaľničná spoločnosť (NDS) už predsa vypracovala trasovanie na základe technickej štúdie, čo prešlo aj posudzovaním vplyvov na životné prostredie EIA a ďalším odsúhlasením.“
Súvisiaci článok Severný obchvat Prešova sa má predražiť o desiatky miliónov Čítajte
Ako PPP projekt

Ak by vrátenú novelu poslanci opätovne neschválili, pri prípadnej zmene trasy v zmysle štúdie vypracovanej pred územným konaním by sa musel celý doterajší proces zopakovať, takže by sa podľa Doležala plánovaná výstavba R4 natiahla o roky.

„O tri až päť rokov sa odložia benefity z R4 pre celý východ a o toľko dlhšie budeme mať aj medzinárodnú hanbu, že len my nemáme dokončenú časť celého medzinárodného koridoru Via Carpatia, ktorý spája Baltské more s Egejským.“

Rýchlostná cesta na poľské hranice sa má stavať ako PPP projekt, teda vysúťažený koncesionár ju vybuduje i prefinancuje a štát bude hotové dielo postupne splácať.

Doležal tiež uviedol, že aby sme len možno ušetrili rádovo jednotky alebo desiatky miliónov pri eventuálnej zmene trasy, tak za 3 až 5 rokov posunutia začiatku výstavby by sme prišli garantovane o stovky miliónov eur.

Odôvodnil to nárastom ceny materiálov i práce.

„Stavba R4 má teraz hodnotu možno 1,4 až 1,5 miliardy eur,“ doplnil Doležal.

Ako nám upresnili z odboru komunikácie rezortu dopravy, schválená novela umožní skrátiť štandardnú prípravnú fázu výstavby R4 o 18 až 24 mesiacov.

Podľa najoptimistickejšieho scenára z vlaňajšieho novembra by sa mohla vďaka tejto legislatívnej zmene začať stavať rýchlostná cesta na poľské hranice v roku 2027 a dokončená by mohla byť v takom prípade najneskôr v roku 2032.
Súvisiaci článok Vyhoďme ekonómov a diaľnice postavíme rýchlejšie, tvrdí rezort dopravy Čítajte
Niektoré súvisiace súťaže už prebiehajú

Rýchlostná cesta R4 Prešov (Kapušany) – Vyšný Komárnik (štátna hranica s Poľskom) sa bude stavať ako jeden celok v dĺžke zhruba 70 kilometrov.

Rozdelená je na osem úsekov: Kapušany – Lipníky (4 kilometre), Lipníky – Kuková (8 km), Kuková - Giraltovce (6,5 km), Giraltovce – Radoma (7,5 km), Radoma – Rakovčík (7 km), Rakovčík – Svidník (6 km) plus samotný Svidník s preložkou cesty a rozšírením na štvorpruh (4,5 km), Ladomírová – Hunkovce (18,18 km) a Hunkovce – štátna hranica vo Vyšnom Komárniku (1 + 6,9 km).

Vláda vlani schválila, že všetky úseky budú štvorpruhové, takže by sa mali dobudovať ďalšie dva pruhy aj na už existujúcom obchvate Svidníka.

„Nateraz sa ukazuje, že dokumentáciu pre územné rozhodnutie musia diaľničiari dorobiť na iba kilometer dlhý úsek. Ten vedie od hraníc po budúcu križovatku Vyšný Komárnik. Projektanta začali súťažiť tento týždeň (začiatkom marca – pozn. red.) a dokumentácia bude stáť predpokladom 370-tisíc eur,“ informoval 10. marca portál hnonline.sk.

Na webovej stránke Úradu pre verejné obstarávanie sa zatiaľ nenachádza žiadna informácia o tom, ako súťaž pokročila.

„Do konca roka by sme chceli urobiť ešte súťaž na vypracovanie dokumentácie pre územné rozhodnutie pre celý úsek od Prešova až po hranice,“ uviedol Doležal pre hnonline.sk.

"V rámci celého ťahu R4 sa postupuje v príprave dokumentácií pre územné rozhodnutie," popísala pre Korzár aktuálny stav hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Eva Žgravčáková.

Od novembra 2022 prebieha aj verejné obstarávanie na zhotoviteľa už spomínanej aktualizácie štúdie realizovateľnosti R4 z Kapušian po poľskú hranicu. Ako prebieha alebo dopadlo, nie je takisto ešte verejne známe.
Severný obchvat Prešova - II. etapa R4 (13 fotografií)
Čo sa už stavia alebo chystá na trase R4

Vybudovaním časti R4 z Kapušian do Vyšného Komárnika sa na slovenskom území plynulo prepojí diaľničná sieť medzi Maďarskom a Poľskom v rámci medzinárodného koridoru Via Carpatia.

V smere od slovensko-maďarského hraničného priechodu v Milhosti až po križovatku Košice, juh (pri mestskej časti Šebastovce) je už úsek R4 niekoľko rokov v prevádzke.

Na jar minulého roka sa začala trojročná výstavba II. úseku rýchlostnej cesty R2, Košice Šaca - Košické Oľšany (juhovýchodný obchvat Košíc) od križovatky Košice, juh až po Košické Oľšany, kde sa napojí na už existujúcu diaľnicu D1 z Bidoviec do Prešova.

Zatiaľ len v štádiu príprav sa nachádza I. úsek Šaca - Haniska.

"Na predmetnú stavbu je vydané územné rozhodnutie, vypracovaná dokumentácia na stavebné povolenie a v súčasnosti prebieha majetkovoprávne vysporiadanie stavby," upresnila Žgravčáková.

Väčšina košického obchvatu bude spoločnou trasou R2 a R4.

Ďalší úsek R4 povedie od Košických Oľšian po spoločnej trase s D1 až do metropoly Šariša, od ktorej sa tam oddelí a bude pokračovať severným obchvatom Prešova.

Jeho I. etapa medzi križovatkami Prešov, západ (napojenie na D1) – Prešov, sever (pri Veľkom Šariši) sa už stavia a má byť hotová v lete tohto roka.

Prebiehajúca súťaž na zhotoviteľa II. etapy (úsek medzi križovatkami Prešov, sever a Kapušany) sa neustále naťahovala.

Diaľničiari pôvodne predpokladali, že sa s prácami začne už v októbri 2022. Napokon sa 30. marca tohto roka iba otvárali obálky s cenovými ponukami.

Najnižšiu cenu vo výške 337,75 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty mala podľa informácií Denníka N ponúknuť spoločnosť Eurovia, o milión viac si pýta Doprastav a ponuka Hochtiefu predstavuje necelých 347 miliónov.

Najnižšia ponuka je však zhruba o 75 miliónov vyššia ako predpokladaná hodnota zákazky, čo predstavuje zásadné navýšenie diela až o 28 percent.

„Proces verejného obstarávania bude ukončený až podpisom zmluvy s úspešným uchádzačom. Do tohto momentu by nebolo zo strany NDS korektné poskytovať akékoľvek informácie, aby sme neovplyvňovali priebeh verejnej súťaže,“ reagovala Žgravčáková na našu požiadavku, aby o súťaži poskytli aktuálne informácie.

Samotná výstavba II. etapy severného obchvatu s dvanástimi mostami a 1,9 kilometra dlhým tunelom Okruhliak je plánovaná na takmer štyri a pol roka.
Šéf NDS: Novela pomôže urýchliť aj prípravu D1

„Novela zákona vzhľadom na štádium prípravy nijako neovplyvní prípravu D1 na hranicu s Ukrajinou ani I. úsek R2, Košice Šaca – Košice, juh. Čo však novela ovplyvní pri všetkých úsekoch uvedených v prílohe č. 2 zákona, je vypustenie hodnotenia aj po skončení verejného obstarávania na zhotoviteľa, teda pred podpisom zmluvy s víťazným uchádzačom. Súčasne sa novelou predlžuje platnosť územného rozhodnutia pre všetky úseky diaľnic z troch na päť rokov,“ dozvedeli sme sa ešte z odboru komunikácie ministerstva dopravy.

Predseda predstavenstva a generálny riaditeľ NDS Vladimír Jacko vyjadril poslancom parlamentu vďaku za prijatie novely zákona.

„My naozaj potrebujeme stavať a táto novela nám pomôže zefektívniť a zrýchliť prípravu diaľnic. Nemôžeme si dovoliť viac čakať, máme záväzky voči okolitým krajinám."

„Prijatie novely pomôže urýchliť prípravu D1 od Bidoviec až po hranicu s Ukrajinou, ako aj iných dôležitých ťahov,“ konštatovala hovorkyňa diaľničnej spoločnosti.

K aktuálnemu stavu prípravy nového úseku D1 na východe poznamenala, že v rámci vypracovávanej štúdie realizovateľnosti na jednotlivé úseky „sú už ukončené všetky dopravné prieskumy v území, konkrétne profilový, smerový križovatkový, smerový kordónový a anketový. Momentálne prebieha ich vyhodnocovanie, príprava trasovania a výsledného dopravného modelu."

„Robíme všetko pre to, aby sme tento ťah pripravili a vybudovali v rýchlejšom režime,“ zdôraznila Žgravčáková.

Táto časť D1 v celkovej dĺžke vyše 75 kilometrov sa skladá z piatich úsekov: Bidovce – Dargov (12,6 km), Dargov – Pozdišovce (18,18 km), Pozdišovce – Michalovce (10,05 km), Michalovce – Sobrance (15,81 km) a Sobrance – Vyšné Nemecké/štátna hranica SR/Ukrajina (15,48 km).

Začať stavať sa má postupne po jednotlivých úsekoch smerom od hraníc na západ až do Bidoviec (okres Košice-okolie).

Vlani v novembri naznačil Doležalov poradca pre výstavbu diaľnice na Zemplín Jaroslav Greguš Korzáru, že za ideálnych podmienok aj vrátane presadenia medzičasom už schválenej novely zákona „by mohol byť prvý úsek od Vyšného Nemeckého po Sobrance, prípadne až po Michalovce vybudovaný do ôsmich rokov“.

Čítajte viac: https://korzar.sme.sk/c/23165046/veto-p ... chode.html
Slovakia - the Bratislava-centric banana republic with the worst regional disparities in the EU and OECD (aktualizácia maj 2023)
DrX
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 11
Založený: 08. Feb 2005 19:45
Bydlisko: KE

Naspäť na 2023

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 0 hostí.