Vyše tri milióny áut prešlo za rok po novohradskej vetve R2

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Vyše tri milióny áut prešlo za rok po novohradskej vetve R2

Odoslaťod devil » 03. Jan 2024 08:47

Vyše tri milióny áut prešlo za rok po novohradskej vetve R2, dedinčanom sa uľavilo

Začiatok prevádzky úseku R2 Mýtna - Lovinobaňa, Tomášovce sprevádzali problémy.

MÝTNA/LOVINOBAŇA. Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna Lovinobaňa, Tomášovce slúži vodičom už rok. Za ten čas ním prešli vyše 3 milióny áut, pričom 688-tisíc bolo nákladných. Diaľničiari hovoria o značnom odbremenení okolitých obcí od prevažne tranzitnej dopravy. Ivana Kondačová, starostka Mýtnej, kde obyvatelia vyše dve desaťročia bojovali za výstavbu rýchlostnej komunikácie, ich slová potvrdila. „Samozrejme, že sme to v obci pocítili. Cez dedinu zďaleka neprechádza toľko áut, najmä kamiónov.Hlavne nákladnou dopravou tunajší trpeli, vrátane stavieb popri ceste,“ uviedla pre MY Novohrad.

Dedinou prešlo za deň vyše 13-tisíc áut

Podľa štatistík z roku 2017 prešlo obcou denne približne 12-tisíc áut, pričom vtedajší starosta Pavel Greksa tvrdil, že je ich viac. „V obci sme si robili vlastné 24-hodinové počítanie áut, ktoré ňou v priebehu dňa prešli. Výsledkom bolo 13,5-tisíc prejazdov vozidiel, z ktorých približne 30 percent tvorili kamióny. Preťaženou dopravou v Mýtnej trpia nielen cesty, ale aj autá. Ľuďom život strpčuje nadmerný hluk, nadmerná doprava má negatívny vplyv na životné prostredie, domy vedľa cesty následkom otrasov praskajú,“ uviedol Greksa ešte v lete 2018. V tejto súvislosti Eva Žgravčáková, hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) doplnila, že odklonenie osobnej a nákladnej dopravy mimo intravilánov obcí sa prejavilo vyššou bezpečnosťou ich obyvateľov aj samotných motoristov. „Pred otvorením úseku až 80 percent z celkového počtu vozidiel tvorila tranzitná doprava, teda vozidlá obcami len prechádzali.“

Väčšina kamionistov volí rýchlostnú cestu

Peter Biroš, odborník na spracovanie dopravných údajov NDS spresnil, že priemerná denná intenzita na úseku R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce predstavovala za rok 2023 vyše 8600 vozidiel. „Viac ako pätinu z nich tvorili nákladné autá. Počas pracovných dní cestu využívalo v priemere až 9300 automobilov,“ vyčíslil. Rýchlostná cesta priniesla aj ekonomické benefity. Kamióny môžu jazdiť plynulou rýchlosťou 90 km/hod., čo na ceste I. triedy, vedúcej aj cez obce, nebolo možné. Doprava sa tak zrýchlila, znížila sa spotreba pohonných hmôt.

„Analýza nákladov a výnosov naznačuje teoretickú úsporu iba zo zrýchlenia prepravovaných tovarov počas 25-ročného obdobia investície dvoch nadväzujúcich úsekov R2 Kriváň – Mýtna a R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce na úrovni 12 miliónov eur. Kamionisti si teda vyberajú pre nich výhodnejšiu cestu R2, čo prináša obyvateľom okolitých obcí tichší, menej znečistený a hlavne bezpečnejší život,“ uviedla Žgravčáková v polovici tohto roka.

Začiatok sprevádzali problémy s mostom

Úsek rýchlostnej cesty R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce v dĺžke 13,5 kilometra začal vodičom slúžiť vlani 19. decembra. Avšak po pár hodinách prevádzky nastali problémy s mostom. „Začal vykazovať známky sadania,“ potvrdili vtedy diaľničiari. Dopravu presmerovali na kruhový objazd pod ním. Sprejazdnili ho po takmer šiestich mesiacoch prác. Naďalej ho však monitorujú. "Počas záručnej doby sa bude naďalej geodeticky monitorovať zo siete pozorovacích bodov. V prvom roku sa bude most sledovať raz za kvartál, v ďalšom období dvakrát ročne a neskôr raz ročne," informoval Media tím NDS (Národnej diaľničnej spoločnosti) na sociálnej sieti 8. júna.

Dlhšie a drahšie
Úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce, ktorého zhotoviteľom je združenie stavebných spoločností Metrostav, a. s., Praha, Hochtief SK, s.r.o., Bratislava a Hochtief CZ, a. s., Praha, mal vodičom začať slúžiť už v auguste 2021, avšak jeho výstavba sa oneskorila a vyšla drahšie. „Zazmluvnená cena diela bola na úrovni 128 miliónov eur. Skončilo to okolo 136-miliónov eur. Najväčší vplyv na to mal v posledných rokoch nárast cien materiálov. Treba pripomenúť aj posuvy pôd. V našej krajine sú významné na každej jednej stavbe. Aj na tejto ich bolo dosť veľa. To sú tie geologické prieskumy,“ uviedol Vladimír Jacko, dnes už bývalý generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, počas otvorenia spomínaného úseku. „Kľúčovým dôvodom, prečo stavba meškala prakticky rok a pol bola zmena projektu preložiek inžinierskych sietí vysokého napätia a plynu. Oneskorenie spôsobila aj covidová pandémia, kedy bol výpadok pracovníkov. Naposledy sa k tomu pridal konflikt na Ukrajine, ktorý spôsobil rast cien stavebných materiálov a tiež ich nedostatok,"doplnil rovnako v decembri 2022 Andrej Doležal, vtedajší šéf rezortu dopravy a výstavby.

Čítajte viac: https://mynovohrad.sme.sk/c/23259760/vy ... ref=njctse
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 52 hostí.