Diaľnica do Košíc, na Kysuce či Valaliky. Ráž chce...

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Diaľnica do Košíc, na Kysuce či Valaliky. Ráž chce...

Odoslaťod Eternal » 11. Jan 2024 18:00

Diaľnica do Košíc, na Kysuce či Valaliky. Ráž chce zrýchliť stovku projektov, hrozí spolitizovanie úradov


  • Minister dopravy Jozef Ráž mladší chce presadiť novelu, ktorá má zrýchliť výstavbu diaľnic.
  • Novým zákonom však spraví škrt cez rozpočet iným štátnym inštitúciám.
  • V hre je spolitizovanie funkcie na Úrade pre verejné obstarávanie.
  • Obísť sa majú aj analytici z ministerstva financií.
  • Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.

Príprava veľkých stavieb na Slovensku je zdĺhavý proces. Diaľničiari uvádzajú na svojej webovej stránke, že od prvých krokov po spustenie áut na hotovú komunikáciu štandardne prebehne viac než 14 rokov.

Ministerstvo pod vedením Jozefa Ráža mladšieho by chcelo procesy zrýchliť. Na pripomienkovanie ostatným rezortom dalo v stredu návrh zákona pre výnimky v prípade takzvaných strategických stavieb. Ušetriť by to v procesoch mohlo podľa odborníkov aj mesiace či roky príprav.

Na druhej strane sa však niektoré inštitúcie obídu a stavby tak môžu vyjsť drahšie. S legislatívnou novinkou môže tiež prekĺznuť aj prílepok, ktorý sa týka zvýšenej politickej kontroly nad Úradom pre verejné obstarávanie. Ten by mal byť nezávislým orgánom.

Stovka projektov

V zozname privilegovaných stavieb je zhruba 60 diaľnic, 30 železničných tratí, vodné cesty Dunaja a Váhu, ako aj strategický park Valaliky. Spadať sem tak budú prakticky všetky plánované veľké infraštruktúrne projekty. Počnúc od D3 na Kysuciach cez chýbajúce úseky D1 medzi Bratislavou a ukrajinskými hranicami, ako aj menej prioritné časti R2 na juhu krajiny.

Spomínané projekty tak po novom nebudú podliehať hodnoteniu ministerstva financií, ako to bolo doteraz. Nie je potrebné ani to, aby príslušné ministerstvo vypracovalo a zverejnilo štúdiu uskutočniteľnosti, ktorú následne ministerstvo ohodnotilo.

Ministerstvo financií pod vedením Ladislava Kamenického odmietlo novelu komentovať s tým, že sa vyjadria v rámci pripomienkového konania.

Podľa bývalého šéfa a zakladateľa Útvaru hodnoty za peniaze Štefana Kišša je oklieštenie právomocí útvaru zlá správa pre daňovníkov.

„Robiť projekty bez dôslednej analýzy znamená ich predraženie a horšiu kvalitu. Výsledkom bude menej ciest, škôl alebo nemocníc,“ povedal Kišš, ktorý dnes pôsobí v najsilnejšej opozičnej strane Progresívne Slovensko. Politik dodal, že útvar odhalil doteraz možné šetrenie približne vo výške dvoch miliárd eur.

Nejde však o jedinú štátnu inštitúciu, ktorej novela zasahuje do právomocí. Druhou dotknutou stranou je Úrad pre verejné obstarávanie. Tu by sa strategickým stavbám mal venovať nový podpredseda, ktorý sa bude so svojím tímom špecializovať práve na takéto projekty. Háčik však bude pri jeho nominácii, respektíve odvolaní. „Úrad momentálne analyzuje navrhované znenie zákona, avšak v stanovenej lehote MPK budeme mať zásadné pripomienky.

Tie sa však nebudú týkať samotných procesov verejného obstarávania, ale politického vplyvu vlády na odvolávanie podpredsedov ÚVO bez uvedenia dôvodu,“ povedal riaditeľ odboru komunikácie Jozef Gábik s tým, že ide o politický dosah na vrcholových predstaviteľov kontrolnej inštitúcie, ktorá má byť nezávislá.

Hovorca tiež dodáva, že pri transparentnosti procesov štátnych tendrov bude kľúčová novela zákona o verejnom obstarávaní, ktorú v súčasnosti pripravuje MIRRI.

Spochybniteľný dôvetok

Podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Pavla Kováčika takéto oddelenie špecializované na veľké stavby nemusí byť na škodu.

„V minulosti nastali situácie, že sa niektorým komplikovaným obstarávaniam venovali neskúsení úradníci, lebo takto to na nich vyšlo. Myšlienka je dobrá, ale aké bude prevedenie v praxi je druhá vec,“ povedal Kováčik.

Ďalším problémom môže byť, že spomínanou stovkou projektov podľa návrhu sa zoznam nekončí. O štatút strategickej investície sa môžu uchádzať aj iné projekty. Tie musia splniť jedno z niekoľkých kritérií, ako napríklad presiahnuť hodnotu 100 miliónov eur, prispieť k obrane štátu alebo k budovaniu dobrého mena, prispieť k odvráteniu environmentálnych škôd, respektíve jej výstavba priamo súvisí so strategickou investíciou.

Podľa Kováčika je tento dôvetok problémový, keďže je ľahko napadnuteľný. „To je práve to, čo sme namietali. Nepáči sa nám to, lebo sa to dá spochybniť. Je jednoduchšie, keď sa objaví konkrétny balík stavieb, ako uviesť takto parametricky. Môžu na to prísť ústavné žaloby, či daná stavba spadá alebo nespadá do tejto kategórie. Ak sa stavba schváli priamo v parlamente, je jednoznačné, že sem patrí,“ povedal odborník.

Podľa Kováčika prinesie zákon zjednodušuje a skrátenie niektorých procesov, lehôt a povinnosti vyjadrení až na hranu možnosti.

„Keď príde žiadosť o vyjadrenie na niektorý orgán verejnej správy, musí daný úrad všetky ostatné veci odložiť a venovať sa prioritne tomuto. Je tam lehota sedem dní. Namiesto troch až piatich rokov sa povoľovanie takýchto stavieb dá stihnúť do jedného roka,“ dodal Kováčik.

Ktoré stavby budú zahrnuté medzi strategické investície?

  1. Diaľnice a rýchlostné cesty

    • D3 Žilina, Brodno – Kysucké Nové Mesto
    • D3 Kysucké Nové Mesto – Oščadnica
    • D3 Oščadnica – Čadca (Bukov) 2. profil
    • D3 Skalité – štátna hranica SR/PR 2. profil
    • R6 Štátna hranica SR/ČR – Mestečko
    • R6 Mestečko – Púchov
    • D1 Turany – Hubová
    • D1 Beharovce – Branisko (2. profil)
    • D1 Bidovce – Dargov
    • D1 Dargov – Pozdišovce
    • D1 Pozdišovce – Michalovce
    • D1 Michalovce – Sobrance
    • D1 Sobrance – štátna hranica SR/Ukrajina
    • D1 Bratislava – Senec, rozšírenie, II. etapa (Triblavina – Senec)
    • D1 Blatné – Trnava, rozšírenie
    • D4 Bratislava, Rača – Devínska Nová Ves
    • R3 Martin – Rakovo
    • R3 Rakovo – Mošovce
    • R3 Mošovce – Horná Štubňa
    • R3 Horná Štubňa – Ráztočno
    • R3 Ráztočno – Žiar nad Hronom
    • R3 Žiar nad Hronom – Šahy – štátna hranica SR/MR
    • R2 Trenčín, juh – Trenčianska Turná
    • R2 Trenčianska Turná – Mníchová Lehota
    • R2 Mníchova Lehota – Ruskovce
    • R2 Ruskovce – Pravotice
    • R2 Pravotice – Dolné Vestenice
    • R2 Dolné Vestenice – Nováky
    • R2 Nováky – Ráztočno
    • R2 Ráztočno – Žiar nad Hronom
    • R2 Zvolen západ – Zvolen východ
    • R2 Tomášovce – Lučenec
    • R2 Lučenec – Ožďany
    • R2 Ožďany – Zacharovce
    • R2 Zacharovce – Bátka
    • R2 Bátka – Figa
    • R2 Figa – Tornaľa
    • R2 Tornaľa – Gombasek
    • R2 Gombasek – Rožňava
    • R2 Rožňava – Jabloňov nad Turňou
    • R2 Jabloňov nad Turňou – Včeláre
    • R2 Včeláre – Moldava nad Bodvou
    • R2 Moldava nad Bodvou – Haniska
    • R3 štátna hranica SR/PR – Trstená
    • R3 Tvrdošín – Nižná nad Oravou
    • R3 Nižná nad Oravou – Dlhá nad Oravou
    • R3 Dlhá nad Oravou – Sedliacka Dubová
    • R3 Oravský Podzámok – Dolný Kubín, Juh
    • R3 Dolný Kubín, juh – diaľnica D1
    • R4 štátna hranica SR/PL – Hunkovce
    • R4 Hunkovce – Svidník
    • R4 Svidník – Rakovčík
    • R4 Rakovčík – Radoma
    • R4 Radoma – Giraltovce
    • R4 Giraltovce – Kuková
    • R4 Kuková – Lipníky
    • R4 Lipníky – Kapušany
    • R5 štátna hranica SR/ČR – Svrčinovec
    • Existujúce cesty I. triedy v paralelnom trasovaní plánovanej diaľnice
  2. Železničné trate
    • Devínska Nová Ves – Bratislava
    • Uzol Bratislava vrátane úsekov k štátnej hranici SR/Rakúsko a SR/MR
    • Štátna hranica PR/SR – Skalité – Čadca
    • Štátna hranica ČR/SR – Svrčinovec – Čadca
    • Čadca – Krásno nad Kysucou
    • Košice – Čierna nad Tisou – štátna hranica SK/UA
    • Štátna hranica Rakúsko/SR – Devínska Nová Ves
    • Štátna hranica ČR/SR – Púchov
    • Štátna hranica ČR/SR – Kúty – Malacky
    • Malacky – Devínska Nová Ves
    • Varín – Vrútky
    • Vrútky – Kraľovany
    • Kraľovany – Ružomberok
    • Ružomberok – Liptovský Mikuláš
    • Liptovský Mikuláš – Štrba – Lučivná
    • Poprad – Spišská Nová Ves
    • Spišská Nová Ves – Krompachy
    • Krompachy – Kysak
    • Kysak – Košice
    • Bratislava – Galanta – Šaľa – Nové Zámky – Štúrovo – štátna hranica SR/MR
    • Leopoldov – Galanta
    • Štátna hranica MR/SR – Čaňa – Barca
    • Kysak – Prešov – Plaveč – štátna hranica SR/PR
    • Nové Zámky – Šurany
    • Nové Zámky – Komárno – št. hranica SR/MR
    • Palárikovo – Šurany
    • Šurany – Levice – Kozárovce – Zvolen – Lučenec – Fiľakovo – Lenartovce
    • Lenartovce – Rožňava – Košice
  3. Vnútrozemské vodné cesty
    • Dunaj a súvisiace povodie rieky Váh
  4. Priemyselné stavby
    • Strategické územie Valaliky a jeho externá infraštruktúra.

Autor: Tomáš Garai
Zdroj: HNonline.sk
Eternal
návštevník
 
Príspevky: 22
Obrázky: 0
Založený: 31. Júl 2022 19:40
Bydlisko: ZA-ZM-KE

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 42 hostí.