Na ceste číha štyridsať dier

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Na ceste číha štyridsať dier

Odoslaťod rado » 29. Jan 2024 07:57

Na ceste číha štyridsať dier
Na lepšie vozovky si musí Orava počkať.

Saša Mikulášová, 29. jan 2024 o 7:00

ZDROJ: https://myorava.sme.sk/c/23274900/na-ce ... -dier.html

ORAVA. V uplynulých dňoch sociálne siete zaplavili fotografie poškodených áut, ktoré si vodiči privodili na dierach v asfalte. „Sama jama – slovenské Japonsko“, „cesty musel zasiahnuť vírus“, to je len zlomok komentárov roztrpčených ľudí.

K najhorším patria úseky ciest prvej triedy medzi Zubrohlavou a Rabčou, Lokcou a Ťapešovom v Námestovskom okrese, v okolí Podbiela v Tvrdošínskom okrese a úsek medzi Kraľovanmi a Párnicou v okrese Dolný Kubín. Spravuje ich Slovenská správa ciest (SSC).

„Človek sa chce vyhnúť jame a trafí ďalšiu,“ hovorí z vlastnej skúsenosti Ján Kuboš, ktorý cez Podbiel pravidelne prechádza. „Nehovoriac o tom, že sa viac sústreďujem na jamy ako na jazdu. Je to nebezpečné.“

Časovanou bombou je podľa starostu Zubrohlavy Lukáša Remeša aj cesta v strede dediny. Na tomto úseku si vodiči ľahko môžu poškodiť podvozok auta. „Cesta potrebuje výmenu podložia, nebude stačiť len nový koberec. Spolu s postupným zosúvaním cesty dochádza k vychýleniu stĺpu elektrického vedenia.“
Na nebezpečný úsek upozornil správu ciest už minulý rok. „Odpovedali mi, že je to v štádiu riešenia. Dodnes nič. Osadili výstražnú značku a tým pravdepodobne považujú cestu za opravenú.“

Opravy nepomáhajú

O štátne cesty, teda cesty I. triedy, sa stará Slovenská správa ciest. Tá má v jednotlivých regiónoch svojich pracovníkov, ktorí monitorujú ich stav a v prípade potreby dávajú vedieť, ktorý úsek treba opraviť.

Opravy vykonáva na základe objednávky Správa ciest Žilinského samosprávneho kraja – závod Orava. Cestu medzi Zubrohlavou a Rabčou opravovala štvrtý januárový týždeň. Na zhruba 50 metroch cestári narátali 40 jám.
„Neexistujú technické možnosti, ako by sa tá cesta dala opraviť, treba tam natiahnuť nový asfalt,“ povedal riaditeľ dolnokubínskej správy ciest Maroš Oršuliak.

Hlboké výtlky lepia špeciálnou zimnou asfaltovou zmesou, plytšie zasypú štrkom. Myslí si, že Orava s prehustenou automobilovou a preťaženou nákladnou dopravou, s jednou železničnou traťou a bez diaľnice, by si zaslúžila viac pozornosti, aspoň v investovaní do kvality ciest.

Problém vidí aj v obmedzenom personálnom a technickom vybavení svojej prevádzky. Na štyroch zmenách sa striedajú štyria pracovníci. Tí zabezpečujú počas služby všetko – od údržby zimných ciest cez riešenie nehôd, úpravu zvodidiel a značiek, odstraňovanie prekážok z ciest až po opravy výtlkov.

Z päťsto kilometrov ciest na Orave, o ktoré sa starajú, je zhruba 131 kilometrov štátnych, teda ciest I. triedy.

Priebežne, v rámci bežnej údržby

Za dva roky preinvestovala SSC na Orave okrem bežnej údržby 8,5 milióna eur. Najviac zhltla oprava cesty na Príslope za takmer štyri milióny eur.
Viac ako pol milióna išlo na opravu ciest vo Veličnej, medzi Námestovom a Zubrohlavou, takmer milión pri Kraľovanoch. Začal sa opravovať most pri Oravskej Jasenici, na ktorú štát vyčlenil viac ako 1,5 milióna eur. Stavba stále nie je dokončená.

Podľa poslanca Igora Janckulíka je to žalostne málo, hlavne, keď starostlivosť o cesty v regióne bola dlhé roky zanedbávaná a podfinancovaná. Uplynulý týždeň adresoval ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi na hodine otázok v parlamente apel, čo mieni štát so zničenými cestami robiť.

Vo štvrtok v parlamente Ráža zastupovala ministerka zdravotníctva Zuzana Dolinková, odpoveď poslal po tlačovom odbore. „Slovenská správa ciest v úseku medzi Kraľovanmi a Párnicou nepripravuje projekt súvislej opravy vozovky. Opravu tohto úseku zabezpečí priebežne v rámci bežnej údržby.“
Úsek medzi Babínom a Ťapešovom je zaradený do plánu veľkoplošných opráv na tento rok. „V tomto úseku sa položí nový súvislý asfaltový koberec po celej šírke cesty,“ povedala Lucia Karelová z komunikačného odboru SSC. Podmienkou sú ale peniaze. Tie musí vyčleniť ministerstvo dopravy.

To dalo minulý týždeň na hodine otázok vedieť, že ak sa tento úsek po zime neopraví veľkoplošne súvislým asfaltom, Slovenská správa ciest vykoná opravu cesty priebežne v rámci bežnej údržby.

Krajské cesty

Ľudia majú ťažké srdce aj na ďalšie cesty, zväčša cesty II. a III. triedy. Tie patria Žilinskému samosprávnemu kraju.
Podľa hovorkyne Evy Lacovej má župa v pláne na tento rok tri investície. Prestavbu mosta cez potok za Ústím nad Priehradou za takmer 800-tisíc, úpravu zosuvu cesty v Zázrivej – Havranej za 875-tisíc a rekonštrukciu mosta ponad rieku Oravica v Trstenej za 678-tisíc eur.

Stále však ide len o plánované investície. Prestavbu mosta za Ústím napríklad samosprávny kraj odkladá približne šesť rokov. Od prvotného plánu sa cena stavby zvýšila z asi 200 na 800-tisíc eur. „Prax na Slovensku je taká, že kým sa nestavia, všetko sú len prázdne slová a čísla na papieri,“ hovorí Janckulík.

Čakajú na asfalt

Vlani župa opravila malý úsek cesty za 42-tisíc eur v Zákamennom. „Položila asfalt na moste pri Jednote a správa ciest zalátala pár vybraných úsekov,“ povedal starosta Peter Klimčík. „Dostali sme od kraja prísľub, že v tomto roku vyasfaltuje úsek v celej šírke popri takmer kilometrovom chodníku, ktorý sme vybudovali. Hlavne táto časť cesty smerom na Novoť je v kritickom stave. Je popraskaná, s obrovským množstvom výtlkov, obe krajnice sú prepadnuté.“

Súvislú opravu asfaltu v regióne samosprávny kraj urobil v uplynulom roku na cestách v Zábiedove, Kline, Novoti, Mútnom, Gäceli a Mokradi v Dolnom Kubíne za zhruba 690-tisíc eur.

Za stav miestnych ciest zodpovedajú samosprávy, rýchlostná cesta R3 patrí Národnej diaľničnej spoločnosti.
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 45 hostí.