Tunel Višňové zdražel o ďalších 17 miliónov, termín otvárani

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Tunel Višňové zdražel o ďalších 17 miliónov, termín otvárani

Odoslaťod bzzi » 30. Jan 2024 23:55

Tunel Višňové zdražel o ďalších 17 miliónov, termín otvárania zatiaľ platí

https://e.dennikn.sk/3801785/tunel-visnove-zdrazel-o-dalsich-17-milionov-termin-otvarania-zatial-plati/

    Dodatočné dolievanie a frézovanie betónu v klenbách tunela vyšlo na desiatky miliónov, teraz účet za Višňové dvíha inflácia.
    Podobný scenár čaká ďalšie cesty, najväčšie zdraženie hrozí na obchvate Ružomberka.


Diaľničný úsek s tunelom Višňové zdražel o ďalších 17 miliónov eur. Dôvodom posledného zmluvného dodatku bolo zdražovanie stavebných materiálov a prác. Celkovo by sa mala zmluvná cena zvýšiť z pôvodných 255 na približne 300 miliónov eur. Ako prvé o tom informovali Hospodárske noviny.

Tieto sumy sa týkajú iba dostavby úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorú zabezpečuje spoločnosť Skanska. Úvodnú časť prác odrobilo konzorcium Salini – Dúha, ktoré po dohode so štátom zo stavby odišlo v roku 2019. Dodnes štát konzorciu vyplatil okolo 170 miliónov eur. O ďalších sumách bude ešte rozhodovať arbitráž.

Spolu s kontraktom na dodávku techniky už celkové náklady na úsek, ktorého súčasťou je 7,5-kilometrový tunel, prekročili pol miliardy eur. Zmluva s pôvodnými stavbármi zo združenia Salini počítala s približne 400 miliónmi.
reklama

Väčšiu časť predraženia kontraktu Skansky doteraz spôsobilo to, že musela stavbu opravovať a prerábať po predchádzajúcich staviteľoch.

Napríklad drenáže v tuneli boli na niektorých miestach zle vyspádované, smerovali dohora. A ďalej sa ukázalo, že na dobetónovanie tunela bude treba aj trojnásobne viac betónu, než sa rátalo v hrubých odhadoch. Podobné zmeny na stavbe stáli asi 30 miliónov. Inflácia cenu priebežne posunula o ďalších viac než 20 miliónov eur vrátane posledného 17-miliónového dodatku.

Dobrá správa je, že najväčšie opravy a riziká hrubej stavby by už mohli byť z veľkej časti vyriešené. Ak sa stihnú včas nainštalovať a odskúšať aj tunelové technické zariadenia, mohli by tunelom šoféri jazdiť koncom roka 2025. Taký bol odhad úradníckeho ministra dopravy Pavla Lančariča.

Aktuálne vedenie NDS konštatuje, že odvtedy nepadlo žiadne nové rozhodnutie v otázke termínov.

Dodávateľ techniky, spoločnosť PPA, počíta s plnením zmluvných termínov. Na všetko má rok a pol, stavenisko prevzala v októbri.

Správa o najnovšom predražení tunela Višňové je dôležitá aj z iného dôvodu. Ukazuje, čo môže spôsobiť nečakane vysoká inflácia z éry covidu a po ruskom útoku na Ukrajinu.

Ceny v stavebninách začali prudko rásť pred dva a pol rokom. To znamená, že s takýmito vysokými cenami za materiály či práce nerátala takmer žiadna firma, ktorá má dnes so štátom živý kontrakt na diaľnicu.

49371

Napríklad Skanska podpisovala zmluvu na dostavbu Višňového koncom roka 2021. Ponuku však predkladala ešte rok a pol predtým, teda v čase, keď bol vývoj cien relatívne stabilizovaný.

Pri štátnych diaľniciach sú aj niekoľkoročné odstupy medzi spustením súťaže a podpisom kontraktu bežné. Stavitelia si aj preto nemôžu poistiť pevné ceny u dodávateľov v čase naceňovania ponuky na celé obdobie výstavby.

Skanska aj preto nie je jediná, komu sa vyššie ceny pretavia do kontraktu. Firma zdôrazňuje, že inflácia zasiahla celý stavebný sektor - trojnásobne rástli ceny energií, asfaltov a aj železo skončilo v čase špičky na trojnásobných cenových úrovniach. Len preglejky zdraželi z 8 eur na 16 eur. „V zásade nie je položka alebo vstup, ktorý by nebol zasiahnutý touto udalosťou,“ konštatuje Skanska.

NDS má dnes rozostavané diaľnice v zmluvnej hodnote okolo 1,4 miliardy eur, celkovo ide asi o 70 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Obvykle ich kontrakty obsahujú staršie alebo vynovené vzorce na zarátanie inflácie.

Štátna firma zatiaľ nehovorí, aké celkové zdraženie projektov v dôsledku inflácie očakáva - stavby nie sú ukončené a ceny sa vyvíjajú v čase. Pri niektorých už vidno podpísané väčšie inflačné dodatky, no neznamená to, že ide o finálne účtovanie. Dva príklady spomedzi rozostavaných úsekov:

Juhovýchodný obchvat Košíc zdražel vplyvom inflácie v roku 2022 o necelé 4 milióny eur.
Úsek R2 od Kriváňa po Mýtnu má uzatvorený dodatok za rok 2022 za viac než 11 miliónov eur.

Najväčšie komplikácie okolo inflácie môžu vzniknúť na rozostavanom obchvate Ružomberka. Kontrakt na stavbu úseku D1 Hubová - Ivachnová bol podpísaný ešte v roku 2013, no potom sa ukázalo, že trasu treba zmeniť pre zosuv. Diaľničiari a stavbári sa dlho nevedia dohodnúť, koľko to celé bude nakoniec stáť. V praxi si to môže vyžiadať aj veľké nacenenie nových prác a inflácia to celé môže ešte predražiť.

Dielo v roku 2013 objednali za 227 miliónov eur, dnes sa s cenou po podpise doterajších dodatkov dostalo takmer o 100 miliónov eur vyššie. Nič z tohto predraženia zatiaľ významne nespôsobila inflácia. Významnejšie dodatky sa ešte len môžu podpísať - objavili sa už aj prepočty, že celkové náklady na tento úsek môžu prekročiť 600 miliónov eur. Definitívna suma bude jasná až po dokončení stavby, s ktorým sa počíta v roku 2025, takisto ako v prípade tunela Višňové.

Úradníci na ministerstve dopravy v júni minulého roka zrátali aktualizované rozpočty, no nie je jasné, či sú definitívne a čo z toho spôsobila inflácia. Obsahujú v sebe aj náklady na prípravu projektov.

49370

Predchádzajúci minister dopravy Andrej Doležal avizoval, že inflačné dodatky pôjdu na úkor ostatných projektov. No aktuálne štát aj tak nemá pripravené väčšie projekty na diaľnice a rýchlostné cesty. Najbližšie k výstavbe by mohla mať spomedzi tých väčších diaľnica na Kysuciach. Jej financovanie sa očakáva z eurofondov.
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 53 hostí.