Veľký problém, na ktorý narazili pri výstavbe R2 Kriváň - Mý

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Veľký problém, na ktorý narazili pri výstavbe R2 Kriváň - Mý

Odoslaťod RudoLM » 02. Feb 2024 07:54

Veľký problém, na ktorý narazili pri výstavbe R2 Kriváň - Mýtna, stále nedoriešili
Ráž tvrdí, že termín by nemal byť ohrozený.
Marcela Ballová
Šéfredaktorka - MY Novohrad, MY Banská Bystrica 1. feb 2024 o 19:53

Obrázok

Skládka odpadu sa nachádza pri cintoríne v Kriváni. (Zdroj: reprofoto/Ministerstvo dopravy SR)

KRIVÁŇ, MÝTNA. Namiesto tritisíc metrov kubických je ho tam až 30-tisíc kubíkov. Skutočný rozsah skládky odpadu na mieste, kde stavajú úsek rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, odhalili až prípravné práce.

Riešenie problému, ktoré zrejme zhltne milióny, ani po mesiacoch nie je známe.

„Aktuálne nie je na stole finálna dohoda. Prebiehajú spoločné rokovania so všetkými zúčastnenými stranami. Po ich skončení budeme informovať o detailoch,“ uviedol v utorok 30. januára pre MY Novohrad Tomáš Ferenčák, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

Podľa ministra ide všetko podľa plánu
Jozef Ráž, minister dopravy, sa minulý týždeň vyjadril, že výstavba spomínaného úseku pokračuje podľa plánu a termín jeho dokončenia by nemal byť ohrozený.

"Ani napriek konfliktnému bodu v podobe nepredpokladaného množstva odpadu na skládke pri cintoríne v obci Kriváň," povedal s tým, že ide o unikátnu stavbu na Slovensku.


Jeho predchodca však už vlani v auguste hovoril o nutnosti rýchleho riešenia.

„Máme tu znova, ako vždy a všade, nečakaný problém. Ide o veľkú skládku odpadu. Podľa pôvodných papierov mala mať obsah tritisíc kubíkov odpadu, avšak je ich tam až 30-tisíc. Budeme sa musieť dohodnúť s ministerstvom životného prostredia ako ďalej, pretože nás bude tlačiť čas,“ upozornil vtedajší minister dopravy Pavol Lančarič a dodal:

„Dohodnúť sa treba veľmi rýchlo a vyriešiť to, pretože skládka je na nepríjemnom mieste a potom budeme zbytočne nadávať na stavbárov, že nestíhajú. Stíhať nebudú preto, lebo sa kdesi urobila chyba.“

Treba určiť zodpovedného, tvrdili diaľničiari
Stanislav Beňo, investičný riaditeľ a člen predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), počas spomínanej vlaňajšej kontroly konkretizoval, že do problému vstupujú aj práve otázky, keďže je potrebné určiť, kto je za tento stav zodpovedný.

Avizoval zriadenie komisie pre riešenie sporov.

„Treba určiť, či je za tento stav zodpovedná NDS, ako objednávateľ, alebo zhotoviteľ, ktorý súťažil stavbu s tým, že ju naprojektuje, postaví a ide do prevádzky,“ vyjadril sa Beňo s tým, že likvidácia skládky, zriadenej v roku 1975, môže vyjsť na 5 - 7 miliónov eur.

„Nie je jednoduché povedať, kde nastala chyba. Treba, aby bolo spravodlivo rozhodnuté a treba na to financovanie. Dnes je ťažko hľadať vinníka. Našou úlohou je nájsť riešenie, aby cesta bola funkčná,“ dodal.

Podotkol, že v čase prípravy stavby už rástli na mieste skládky dreviny a až neskôr sa zistilo, aký je jej skutočný rozsah.

Tento stav pre MY Novohrad potvrdil aj Imrich Paľko, starosta Kriváňa.

„Ide o takmer polstoročnú skládku. Kedysi sa také vytvárali pri dedinách aj mestách. Keď boli plné, zasypali sa a prebehla rekultivácia,“ povedal s tým, že je možné, že jej celkový rozsah odhalili až práce, prebiehajúce na úseku rýchlostnej cesty, keďže terén už pokryla vegetácia.

„Majiteľom pozemkov, na ktorých sa nachádzala, nebola obec a bola predmetom zmluvy, uzatvorenej s majiteľom nehnuteľností počas vykupovania pozemkov," dodal starosta.

Výstavba sa predĺžila aj predražila
Vyše deväťkilometrový úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna je vo výstavbe od jari 2020. Pôvodne mal byť hotový tento rok v marci a mal vyjsť na 232 miliónov eur bez DPH.

Podľa slov Stanislava Beňa bola prvotne plánovaná suma navýšená o 12 miliónov, čo zodpovedá valorizácii za roky 2021 a 2022. Úsek by mal byť dokončený 27. júna 2025.

„Zásadné zdržanie prác zapríčinila koronavírusová pandémia počas vybavovania stavebného povolenia. Čo sa týka stavby, ide v zásade v súlade s harmonogramom, na ktorom sme dohodnutí,“ zakončil Beňo.

Zhotoviteľom diela je združenie stavebných spoločností Doprastav a. s., Strabag s.r.o., Eurovia SK, a. s. a Eurovia CS a. s.

Najdlhšia estakáda v krajine
V prípade časti R2, vedúcej údolím Krivánskeho potoka, ide o mimoriadne náročný úsek. Jeho súčasťou bude takmer 5 kilometrov dlhá mostná estakáda.

Bude situovaná vo výške 15 – 45 metrov ponad trasu cesty 1/16, v tesnej blízkosti vysokého napätia a existujúcej zástavby.

Začiatok trasy nadviaže na predchádzajúci úsek R2 Pstruša Kriváň v dočasne upravenej mimoúrovňovej križovatke Kriváň. Koniec úseku sa pred obcou Mýtna v okrese Lučenec napojí na úsek R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce.

Moderná, kapacitne vyhovujúca štvorprúdovka v dĺžke viac ako 9 km prevezme tranzitnú dopravu z okolitých obcí a odľahčí aj cestu prvej triedy. R2 je vedená v údolí Krivánskeho potoka medzi pohoriami Slovenského Rudohoria, Poľany a Javoria.

Čítajte viac: https://mynovohrad.sme.sk/c/23277004/ve ... esili.html
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 216
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 49 hostí.