Prvých sto dní ministra dopravy: Rýchlo a zbesilo smerom

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Prvých sto dní ministra dopravy: Rýchlo a zbesilo smerom

Odoslaťod RudoLM » 12. Feb 2024 08:26

Prvých sto dní ministra dopravy: Rýchlo a zbesilo smerom k „našim ľuďom“
9. feb 2024 o 07:58

Zhrňme si jazdu Jozefa Ráža ml. za prvých sto dní, čo drží volant rezortu.
Obrázok

Martin Pekár
Bloger

Štart tejto vlády vnímame s kolegami a kolegyňami v PS predovšetkým ako premrhané miliardy eur a premrhaný čas na reálnu systematickú pomoc ľuďom.

Keď sa však pozrieme na snahu pomáhať smeráckym „našim ľuďom“, také ministerstvo dopravy rozhodne nestráca čas:

Stavebný valec

Valec sa rozbieha a len tak sa nezastaví. Stačí nálepka strategickej investície, ktorá sa dá po novom nalepiť na kde-čo. Nevadí mu, keď je investícia v rozpore s územným plánom. Obchádza ústavou garantované vlastnícke práva. Posudzovanie vplyvov investície na životné prostredie je preň po novom tiež len formalita. Ignoruje konflikt medzi verejnými záujmami a ohrozuje prírodné bohatstvo, vodné zdroje, verejné zdravie či pamiatky. Ak sa nezastaví valec, zastavia sa eurofondy.

Nominácie v štátnych firmách

Personálne rozhodnutia vlády sú nepremyslené a netransparentné, k zásadným zmenám dokonca dochádza počas víkendov. Zreteľným princípom sú známosti a rodinkárstvo, povedané inak: naši ľudia. Nekompetentnosť alebo pochybná povesť nie je pre nich prekážkou. Množstvo zmien na postoch v rezorte je priveľa na jeden blog. Za všetky spomeniem len spoločnosti, kde urobili zmeny na najvyššom poste. Nového generálneho riaditeľa tak majú Národná diaľničná spoločnosť, Železničná spoločnosť Slovensko, Železnice Slovenskej republiky, Slovenská správa ciest a Slovenská pošta.


Menovite spomeniem za všetkých len Alexandra Saka, nového šéfa ŽSR. Ten doteraz šéfoval obchoďákom v Dopravnom podniku Bratislava a sedel na teplom miestečku, v predstavenstve SPP. O železniciach, ktoré sú momentálne v najväčšej kríze za posledných 30 rokov, nevie nič. To mu však nebráni, aby sám seba považoval za správneho človeka na túto pozíciu. Určite to nemá nič spoločné s tým, že je exmanželom ministerky Sakovej.

A keď už sme pri ŽSR…


Nevšímanie si kolabujúcich železníc

Železničná infraštruktúra je poškodená tak veľmi, že by ŽSR potrebovali 893 miliónov eur na zaplatenie predpísaných opráv a údržby. Takmer miliardu. Pričom tento prevádzkový dlh raketovo rastie a trate sú stále zanedbanejšie. Havarijný stav tratí je extrémne závažná vec. Podobne ako na trati pred Bratislavou, kde sa prevádzková rýchlosť musela obmedziť na 10 km/h, očakávajú odborníci náhle degradácie veľmi starých koľají po celom Slovensku.

ŽSR navyše majú problém s nedostatkom ľudí. Zohnať ich nevedia, pretože pri aktuálnych platových podmienkach tam ľudia robiť nechcú. A keď začnú zamestnanci na západnom Slovensku štrajkovať – a oni začnú – doprava skolabuje.

Prioritou tejto vlády nie je ani nákladná železničná doprava. Napriek našim záväzkom voči EÚ. Nebudeme schopní zvýšiť prepravný podiel tovarov z kamiónovej na ekologickejšiu vlakovú dopravu na 30 percent do roku 2030. Slovensko má prirodzený potenciál v oblasti nákladnej vlakovej dopravy. Ale má aj vládu, ktorá ho nehodlá využiť. Napokon, sú to predchádzajúce vlády Smeru, ktoré sú najväčšou mierou zodpovedné za aktuálny stav železníc.


Mýto: vyhodených milión eur za diaľničné známky

NDS zaplatí SkyTollu takmer milión eur za prevzatie predaja elektronických diaľničných známok. Štát odkupuje systém, ktorý postupne končí. Samotná NDS sa o ňom vyjadrila, že nemá budúcnosť. Dovtedy by sa mohol používať vlastný systém. Naprogramovať ho by stálo nanajvýš niekoľko desaťtisíc eur.

Zámer opravovať mosty cez súkromníkov

Minister Ráž avizuje prípravu PPP projektov na opravy mostov na Slovensku, čiže v spolupráci so súkromnými investormi. Za minulých vlád smeru boli PPP projekty na diaľnice až o 70 percent drahšie ako bežné investície od štátu. Nie je dôvod myslieť si, že pri opravách mostov by to malo byť inak.


Snaha presadiť neefektívne letecké linky

Ministerstvo dopravy chce finančne dotovať nevýhodné letecké spojenia. Len na linku Bratislava – Košice má štát vynaložiť zhruba milión eur ročne. Pritom linka Viedeň – Košice funguje dlhodobo a bratislavské letisko nevie viedenskému konkurovať. Z Viedne je totiž možné lietať prakticky všade do sveta.

Linka Bratislava – Košice nebude vyťažená ani so štátnymi dotáciami. Lety budú stále podstatne drahšie ako IC vlaky, ktoré jazdia bez štátnej podpory.

Novelu, ktorá má tento ekonomický nezmysel umožniť, presadzuje vláda v skrátenom parlamentnom konaní.


Smerom k netransparentným nákupom

Pripravovaná novela o verejnom obstarávaní posúva spodnú hranicu limitov verejného obstarávania. Smeru sa tak uvoľnia nákupy „na priamo“ aj v iných sférach, než len v doprave. Pri stavbách sa posunie spodná hranica na tri milióny eur. Analýza novely k tomu dodáva: „Diaľnice a strategické investície nebudú podliehať pravidlám o verejnom obstarávaní.“


Čo tak postaviť nevýhodnú diaľnicu cez národný park? Skvelý nápad!

Minister Ráž zmietol zo stola analýzu, ktorá ukázala, že sa neoplatí stavať štvorprúdovú diaľnicu medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom cez náročný terén popod Nízke Tatry.

Celý projekt by pritom bol nielen nehorázne drahý. Výstavba by trvala príliš dlho a príroda Donovalov by utrpela nesmierne škody. Štúdia preto odporučila výstavbu alternatívnej trasy, ktorá by štátu ušetrila stovky miliónov eur.

Šéf rezortu odkázal, že výsledkov štúdie sa držať nebude. Štvorprúdová diaľnica do Nízkych Tatier podľa neho jednoducho patrí.

Mdlé programové vyhlásenie vlády

Že to bude zlé, sme tušili už od začiatku. Programové vyhlásenie ostalo zaseknuté v minulosti, kapitoly v časti doprava sú nekonkrétne, všeobecné, neadresné. Také, aby vopred pripravili priestor na čachre.

Dokument neobsahuje žiadny záväzok k reforme riadenia štátnych podnikov v gescii Ministerstva dopravy ani opatrenia ohľadom bezpečnosti na cestách. Takisto by ste márne hľadali koncepciu rozvoja cyklodopravy. Tej je v dokumente venovaných presne 86 neurčitých slov.

Záver

Prvých sto dní nového zloženia Ministerstva dopravy jasne ukázalo, čo môžeme očakávať od ďalších dní. A nie je to pekný pohľad. O to viac, keď si uvedomíte, že podobný smer je vytýčený naprieč všetkými rezortmi.

Nesmieme si zvyknúť, že je normálne postaviť riadenie inštitúcií na dosadených ľuďoch, ktorých konanie je v rozpore s verejným záujmom. Slovensko potrebuje odborné, poctivé a strategické riadenie. Aj rezortu dopravy.

Viac na https://blog.sme.sk/martinpekar/politik ... om?ref=tit
RudoLM
diskutujúci
 
Príspevky: 216
Obrázky: 71
Založený: 09. Máj 2016 07:35

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 53 hostí.