Jedinou dnešnou možnosoťu výstavby úseku D1 Turany – Hubová

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Moderátor: Moderátori

Jedinou dnešnou možnosoťu výstavby úseku D1 Turany – Hubová

Odoslaťod aquila » 14. Mar 2024 13:33

Jedinou dnešnou možnosoťu výstavby úseku D1 Turany – Hubová je tunelový variant, tvrdí minister dopravy Jozef Ráž po stretnutí so starostami z regiónov Liptova a Turca. Ide o posledný úsek D1 medzi Bratislavou a Košicami, ktorý sa nezačal stavať.

Jedným z dôvodov je aj spor, kadiaľ presne by mala trasa diaľnice viesť – najmä o to, do akej miery po povrchu a do akej tunelom. Niektorí starostovia sa obávajú, že ak sa začne hĺbiť dlhý tunel Korbeľka, ohrozí to spodné vody. Časť starostov preto presadzuje variant, aby diaľnica viedla viac po povrchu. Tým by však výraznejšie zasiahla do chránenej prírody.

„Medzi miestnymi starostami naďalej nepanuje úplná zhoda v tom, ktorý variant výstavby sa javí ako lepší alebo výhodnejší. Z ôsmich obcí väčšina podporuje ten variant, ktorý máme dnes ďaleko lepšie rozpracovaný, a to tunelový. Dve obce, Krpeľany a Ratkovo, sú proti, boja sa straty podzemných vôd,“ hovoril Ráž.

Ochranári chcú tunel

Tunelový variant pretláčajú samotní ochranári prírody. „Neustále zvýrazňovanie domnelého ohrozenia niektorých vodných zdrojov tunelom Korbeľka a zamlčiavanie ohrozenia iných zdrojov úžinovým variantom považujeme za tendenčné,” povedal dávnejšie ochranár Jozef Ridzoň z mimovládnej organizácie SOS/BirdLife Slovensko.

Aj preto je úsek stále iba v príprave. Je za tým aj dlhé čakanie na takzvanú vodnú EIA, teda detailný posudok toho, ako diaľnica za zhruba miliardu eur ovplyvní podzemné vody.

Odvolania obcí

Obce preferujúce povrchovú verziu diaľnice podali aj odvolanie voči výnimke z vodnej EIA, ktorú udelil Okresný úrad v Žiline. Ten podľa Hospodárskych novín rozhodol, že dá v rámci vodnej EIA zelenú aj povrchovému, aj tunelovému variantu.

Momentálne je podľa Ráža na ťahu sekcia vôd ministerstva životného prostredia, ktorá bude rozhodovať o tom, či úrad v rozhodovaní nepochybil.

„Po odvolacom konaní podáme žiadosť o vydanie územného rozhodnutia. V prípade, ak sa nám dovtedy podarí presadiť zákon o strategických investíciách, pôjdeme priamo do stavebného konania. Všetky dotknuté obce budú účastníkmi konania a môžu si v rámci neho uplatniť všetky potrebné kompenzačné opatrenia a vyvolané investície,“ dodal Ráž. Ubezpečil, že ministerstvo ďalej pokračuje v prípravných procesoch. Okrem Krpelian a Ratkova vznieslo námietku aj ďalších päť účastníkov.

Posledný úsek

Kedy by posledný úsek mohli začať stavať, nateraz podľa ministra nie je jasné.

V rozpise diaľničných výdavkov v poslednom harmonograme výstavby diaľnic sa píše, že prvé veľké sumy na dostavbu tohto úseku D1 majú z rozpočtu odísť v roku 2025 a posledné v roku 2032. Bývalý minister dopravy úradníckej vlády Pavol Lančarič však avizoval, že súťaž o práce na stavbe sa má začať v roku 2026. V tom čase ešte nebola debata o novom zákone o strategických investíciách, ktorú vypracovali u Ráža a mieri do parlamentu.

Ostatné časti D1 na trase Bratislava – Košice sú buď hotové, alebo sa už stavajú. Rozostavaný je úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala (s tunelom Višňové) a obchvat Ružomberka (úsek Hubová – Ivachnová). Lančarič odhadoval, že oba by mohli byť hotové v roku 2025. (tasr, e)

https://e.dennikn.sk/minuta/3882233/
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na Monitoring tlače

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 50 hostí.