Kysuckú diaľnicu chcú stavať len dvaja hráči. Odhadovanú cenu podliezli o desiatky miliónov eur
19.11.2024, 00:00
Tomáš Garai
Tomáš Garai
Prvý z troch úsekov kysuckej diaľnice D3 s tunelom Horelica je bližšie k realizácii.
Diaľničiari minulý týždeň otvárali obálky, od firiem však dostali len dve ponuky.
Podľa informácií HN vraj dalo najnižšiu ponuku združenie s Metrostavom.
Viac ekonomického a politického spravodajstva nájdete na HNonline.sk.
Dodnes najdlhej a najstarší slovenský diaľničný tunel Branisko prerazili v roku 1999. O pár rokov neskôr vyhĺbil Váhostav na Kysuciach náš druhý, asi 600 metrov dlhý tunel Horelica. Pri tejto udalosti bol aj vtedajší premiér Mikuláš Dzurinda.
Obidve stavby majú spoločnú črtu – dodnes čakajú na dostavbu svojej druhej polovice, keďže sa v tom čase spúšťali len ako jedna rúra, teda dvojpruh. Z dvojice má bližšie k dorábke Horelica, keďže úsek D3 medzi Oščadnicou a Čadcou, ktorého je súčasťou, sa už obstaráva.
image
Na severe chce Ráž rozostavať 40 kilometrov diaľnic. Pozrite sa, ako sú na tom jednotlivé časti (prehľad)
Obálky v tendri sa otvárali minulý týždeň a výsledok, ktorý zatiaľ diaľničiari oficiálne nepotvrdili, môže prekvapiť.
Do tendra s predpokladanou hodnotou 306 miliónov eur totiž prišli len dve ponuky a aj tie výrazne podliezli očakávanú sumu. Podľa informácií HN malo najnižšiu cenu dať združenie, ktorého členom je Metrostav, a to vo výške zhruba 230 miliónov eur.
Dvaja hráči
Diaľničiari odmietli tender bližšie komentovať, keďže ide o živú súťaž a stále bežia procesy, ktoré buď potvrdia víťaza, alebo nie. Pre HN však takýto výsledok potvrdilo viacero zdrojov. Hovorca Metrostavu Radim Mana bol tiež v prípade zákazky zdržanlivý. „Vzhľadom na to, že vami uvedená verejná súťaž stále prebieha, sa nebudeme k procesu akokoľvek vyjadrovať,“ povedal.
Na účasť v tendri sme sa pýtali aj iných veľkých stavebných firiem. Tie na otázky do uzávierky neodpovedali. Výnimkou bol Doprastav, ktorý potvrdil, že má o dostavbu diaľnice s tunelom záujem. Ponuku podľa našich informácií údajne nepodal poľský Budimex, ktorý stavia diaľničnú križovatku D1 a D4 pri Bratislave.
Ostré ceny v Česku
Metrostav je pri stavbách v okolí Kysúc aktívnym hráčom. Staval napríklad privádzač Kysuckého Nového Mesta, ale aj Žiliny. Okrem toho podal najnižšiu ponuku aj v prípade zeleného mosta pri Svrčinovci, tu však nakoniec diaľničiari uprednostnili združenie s Váhostavom. V združení s Doprastavom, Váhostavom a so Strabagom staval aj úsek D3 Svrčinovec – Skalité.
Poslednú väčšiu diaľničnú zákazku realizoval na Slovensku Metrostav pri Lučenci, kde stavali spolu s nemeckým Hochtiefom rýchlocestu R2. Dokončili ju pred dvoma rokmi.
Podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Pavla Kováčika je Metrostav spoľahlivým hráčom, ktorý na slovenskom trhu pôsobí dlhšie a je možné, že svojimi skúsenosťami a technológiami to za túto cenu postaviť dokáže. „Druhá vec je, že firma je aj v Českej republike známa tým, že ceny má v poslednom období relatívne ostré a možno robí vrásky aj iným konkurentom. Na Slovensku tu v poslednom období veľa príležitostí nebolo, v Česku však posledné tri rokhejeho ponuky patria k tým nižším,“ povedal Kováčik.
Otázne môže byť, prečo prišli v tendri len dve ponuky. Problémom mohlo byť aj to, že v slovenských pomeroch ide prakticky o premiéru. Ide totiž o dorábanie druhého profilu, čo znamená, že tunel sa bude musieť hĺbiť za chodu existujúcej tunelovej rúry a mosty sa musia zakladať už pri funkčných objektoch, čo môže znamenať riziká.
Navheje realizácia plánovaná v režime naprojektuj a postav, čo znamená, že stavebné povolenia a projekty si bude musieť vybaviť firma. Na jednej strane to dáva väčší manévrovací priestor a možnosti optimalizovať stavbu a skresať tak cenu. Na druhej strane sa riziká prenášajú na zhotoviteľa, čo sa pri takejto stavbe mohlo premietnuť aj na záujme firiem.
Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák tu však veľké riziká nevidí. „Firmy musia robiť to, na čo neboli zvyknuté. Hlavne budú musieť ukočírovať projektantov, keďže to musia aj naprojektovať,“ povedal.
Podľa šéfa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondreja Mateja ide napriek tomu, že to je len päťkilometrový úsek v polprofile, o najťažší úsek D3 z plánovaných troch.
„Obávam sa, keďže sa súťažilo za najnižšiu cenu, aby nám z toho nevznikla druhá Čebrať a aby to nedopadlo tak, že sa nebude stíhať termín alebo nebude tendencia riešiť to dodatkami pre nepredvídateľnú geológiu,“ povedal.
image
Vo Višňovom vyriešili kľúčový problém, tunel Čebrať pokročil. Pozrite sa, ako sú na tom diaľnice vo výstavbe
Pohyblivý odhad
Samotný cenový odhad pre úsek sa v procese niekoľkokrát menil. Prvá štúdia, ktorá vychádzala ešte z cien z roku 2021, predpovedala, že bude úsek stáť okolo 200 miliónov eur. Následne sa v novej štúdii ceny zreálnili a zo susedného úseku sa presunulo pod tento aj odpočívadlo Oščadnica a stredisko údržby. Výsledkom toho bolo, že dielo malo zrazu stáť 370 miliónov eur.
Následne sa do tendra pustilo s hodnotou 306 miliónov. Pri spomínaných rizikácheje pritom skôr pravdepodobné nadhodnotenie diela oproti predpokladu. Podľa informácií HN má byť pritom aj druhá ponuka hlboko pod oficiálnym odhadom.
Podľa šéfa Zväzu stavebných podnikateľov Pavla Kováčika to nemusí znamenať, že cena je neprimerane nízka. „Vynárajú sa tu dve otázky. Po prvé, akým spôsobom sa stanovila predpokladaná hodnota. Pri sume 300 miliónov eur sa niektorým firmám zdalo, že je to dosť na predmet tohto diela,“ povedal.
image
Zostanú nové diaľnice aj v budúcom roku na bode mrazu? V hre sú štyri projekty za viac ako dve miliardy eur
Aj s vysúťaženou cenou však bude iba päťkilometrová diaľnica v polprofile patriť k tým drahejm. Kilometer bude stáť 46 miliónov eur. Na porovnanie, podobnú cenu kilometra mal osemkilometrový juhozápadný obchvat Prešova so štyrmi pruhmi a s dvojkilometrovým tunelom.
Najsevernejší úsek D3 sa bude stavať najdlhšie z troch úsekov, teda viac než 4,5 roka. Tender na stavbu bol vyhlásený koncom mája. Ďalší tender na južnejší úsek vyhlásili diaľničiari nedávno a obálky sa majú otvárať v januári. Na najjužnejší úsek by sa mala vyhlásiť súťaž čoskoro.
https://hnonline.sk/finweb/ekonomika/96 ... lionov-eur