zas nerobte z toho kovbojku, lubochna je z 90% na jednej strane cesty a hubova prakticky uplne, tam bude tych chodcov minimum
pohodak, ono to take pohodove nebude. su tam tri chodecke priechody, z ktorych jeden je taky nemastny-neslany (to je ten cca v strede), ale hned prvy od RK spaja obyvatelov Hubovej s vlakovou zastavkou na druhej strane Vahu vo Svosove (a zaroven Svosovcanov so zastavkou BUS v Hubovej), nehovoriac o expertoch, ktori sa autom zastavia a idu si kupit na druhu stranu cesty korbaciky
druhy priechod zas spaja obyvatelov Lubochne s ich vlakovou stanicou, ktora je tiez na druhej strane rieky;
bonbonik okrem priechodov su ine "stuple":
to, ze su dediny na okraji komunikacie I/18 je aj plus, aj minus; minus hlavne preto, ze napr.: kazde vozidlo, iduce z RK do Hubovej odbocuje vlavo bud do dvora alebo na miestnu komunikaciu (3x), popripade do restauracie gombas. nerobim si iluzie o slovenskych vodicoch, ktorym je niekedy problem uposluchnut prislusny predpis a pri odbocovani vlavo sa co najviac natlacit na lavy okraj jazdneho pruhu (ked uz, aspon zo solidarity k tym, co su za nim), okrem toho ak sa tade mozno presmykne osobne auto, ale navesovka urcite nie;
podobne Lubochna, kde sa od RK vchadza povacsinou "jemnou myskou" dolava, ale o kus dalej v Lubochni je krizovatka, ktora napaja na cestu I/18 Svosov, Stankovany a ciastocne v extremnom pripade Komjatnu;
ono su to nateraz problematicke, ale nie neriesitelne zalezitosti. v tom kontexte zareagujem aj na toto:
.a keby sme uz velmi chceli tak tam mozu postavit v ramci odlahcenia situacie nadchody
to, co sa ma v suvislosti so stavbou Hu-Iva zrealizovat, je dane v zaverecnom stanovisku EIA medzi opatreniami; zial, takto, ako pisete, nie je zadana uloha;
trosku kratkozrako a nesikovne napisana zaverecna sprava, ktora "odbila" tychto par obci neurcitym pojmom "inteligentne chodecke priechody". skoda, teraz tu spravu nemozem najst, asi ju mam doma - takze potom mozem odcitovat;
velmi nezodpovedne, ze nik pocas jej spracovania neuvazoval s tym, ze nejde tu len o pomoc obyvatelom obci, ale aj samotnemu tranzitu (teda v konecnom dosledku NDS=dialnici); dialniciari budu musiet zavierat tunel a zas len budu kritizovani, ako to "nezvladli".. tu spravu si mali lepsie odstriehnut, a ked uz, prave teraz je najvyssi cas rozmyslat nad povolovackami a projektami nad skapacitnenim tohto useku, lebo o rok-dva neskor uz bude neskoro a budu hasit stodolu poharom vody;
spominate nadchody - keby to v EIA napisane bolo, tak to NDS proste realizovat MUSI, ci chce alebo nechce; kde nie je vola, nie je ani cesta; zaujimave, ze na druhej strane useku boli schopni uvazovat dokonca s docasnou MUK zo zeleznej konstrukcie pre navesove supravy pri vyjazde zo zavodu Mondi smer LM (pri Stiavnicke, novo budovany vjazd/vyjazd);
ono keby niekto aj rozmyslal, tak uz teraz je potrebne zacat robit aspon lacne, rychle upravy, ktore vyrazne pomozu, a to napr.:
- v Hubovej aspon v blizkosti tych 3 napojeni co-to rozsirit komunikaciu a vybudovat aspon kratky (pre 1-2 vozidla) odbocovaci pruh vlavo a druhu stranu vyuzit ako pripajaci pruh pri odbocovani vlavo z miestnej komunikacie na I/18 (priklad Martin-Zaturcie, Vrutky);
- v Lubochni na prvom odboceni z RK vlavo detto,
- na krizovatke v Lubochni (ktora spaja Stankovany a Svosov, teda na druhej v poradi od RK) urcit zakaz odbocenia vlavo zo smeru od RK; v ramci moznosti rozsirit o pripajaci pruh z laveho odbocenia od zel.stanice na RK; v smere od MT sa toho neda urobit vela, lebo dolava sa odbocuje hned za mostom ponad Lubochnianku;
- a tie tri chodecke priechody vybudovat ako riadene s vyraznym potlacenim chodcov a vzajomnou komunikaciou a koordinaciou tak, aby vozidla zastavovali IBA raz (ak uz)
dalej smerom na Rojkov uz bude doprava snad viac rozptylena;
urcite by stala za uvahu aj taka vacsia akcia ako pise Loe, avsak to skor v zavislosti od toho, v akom case sa ten nadvazujuci usek bude realizovat; aby sa nestalo to, ze byrokracia bude trvat 5 rokov, za rok sa to vysutazi, dalsi rok sa to postavi a na dalsi rok budeme jazdit tunelom
(vhodny priklad je avizovane rozsirovanie I/18 od kriozvatky Mondi po OMV - projektuje a riesi sa "len" 2 roky... iba ze by sa neriesila
)
MUK I/18-I/70 (zatial) netreba, ta krizovatka to nastastie este aj na sucasne intenzity celkom dobre zvlada, ale ked sa postavia useky sprava-zlava, to moze byt zaujimave;
o tom, ze by nahodou niekto chcel sprejazdnit/opravit/rozsirit cestu medzi Svosovom a Hrboltovou, sa neda ani len snivat (hoc by to miestnym velmi pomohlo); NDS nemala zaujem ani len premyslat nad upravou ucelovej komunikacie medzi L.Sliacmi a L.Stiavnicou v ramci toho, aby si sama zmiernila kolony od Ivachnovej, cesta mohla sluzit vyhradne miestnym (urcene prislusnym dopravnym znacenim) a prvy stupel pri L.Sliacoch mohol zmiznut... tym by totiz vzniklo spojenie z L.Sliacov az na Bystricku cestu a ti ludia mohli I/18 uplne obist;