Neviem ale či my sme rozvinutá krajina v tomto zmysle. My sme pomerne
chudobná krajina, čo sa týka príjmov štátu a
výdavkov pre sociálnu oblasť nadmerne na tom v pomere k tým príjmom.
S nízkymi kapitálovými výdavkami previazanými skôr na fondy. A 60% dlhové zaťaženie, čiže nemohli začať nejakú ďalšiu 100-150 mil. eurovú prestavbu z vlastného rozpočtu, lebo na to prosto nemáme. Takisto nemáme 3/4 miliardy na prestavbu celej D1. Oni to podmieňujú že najprv križovatky, potom celé úseky, ale o.k. ale kým inde to zaberie 5 rokov, tak u nás to bude na 20 rokov. Už polovica je preč. To je celé. Štatisticky sme síce v EU, OECD, NATO, ale na chvoste všetkého. A úprimne si myslím, že na tom chvoste aj zostaneme lebo nám chýbajú nejaké strategické rozvojové dokumenty na 30 rokov dopredu. A chýbajú aj preto, že: stará múdra generácia dosluhuje, mladé mozgy sú preč a tie plány nemá kto vypracovať v takej kvalite, politicky to nemá kto zbytku prihlúpleho národu vysvetliť. Takže ľudia budú mať radšej v každom okresnom meste nemocnicu, aj keď tam nebude lekár a bude to tam padať na hlavu, než aby cestoval 50 km do lepšej nemocnice. Takto budú všade rozpadliny a pár súkromných lepších. A takto to bude aj na cestách, bude aj mýto pre osobné autá na jedničkách cestách za pár rokov. Nejaké takéto upgrady jednoducho nebudú. Ja osobne D1 na 8 pruh alebo 6 pruh v plnej šírke s odstavným po Trnavu neverím. Dekádu riešia tento polostav, ktorý je, technicky to tie svahy už nedávajú, sotva sa lepia nejaké MÚK a riadne rozšírenia? Z rozpočtu NDS? To skôr toto bude možno realizované, ale tak skoro teda nie. Ani toto ani R1 - ja netvrdím, že to predĺženie R1 bude! Ja len píšem dôvody a zámery vzniku ktoré som sa dozvedel. A nikdy nehovor nikdy. Nikomu nebráni postaviť od BA pár kilometrov a časom to premenovať na nejakú D/R so zaslepením. Mestu vládne architekt, čiže developer, mestu vládnu developeri, štátu v mnohých sférach vládnu finančníci ktorí sú aj developeri, D4 bola aj o rozvoji ďalej aj o pozemkoch aj o trase aj o tých križovatkách v takom počte. Je to luxus a nebude to nevyužité. BA je magnet na život.. ale nemá už priestory. To nebude dlho trvať a tá výstavba nových štvrtí naberie na intenzite. Ani to že budú Bory s okolím ani tomu nikto neveril a dnes to stojí. Ani novej MÚK D4 pri VW nikto neveril a stojí, lebo tam VW nasmeroval svoje J-I-T TIR stredisko. Niektoré zámery idú rýchlejšie a na pozadí, než aj dlhopripravované koncepcie rozvoja. Keďže my stojíme výkonom HDP na priemysle a sme na ňom doslovne závislý a ovládajú to tu prevažne ľudia - Slováci - ale s vybudovaným portfóliom aké som opísal. A rodí sa junior generácia, to už máme synov - syn Rozina, syn Harabina, syn Kmotríka, a dcéry.. a idú presne v šľapajach otcov. To nie je tak, že tu vládnu španielski oligarchovia, to sú naši, presne ako to VM chcel. Oni sa pochopiteľne orientujú na iné do Ruska, do Talianska, lebo potrebujú presúvať kapitál.. aby ho tu čo najmenej danili. A sme zase u príjmov. BA má vysoký štandard a tento štandard sa musí podporovať pridaním životného priestoru - parafráza Hitlera a expanzie na východ.
(keďže východniari sa tu už aklimatizovali a východ sa zdecimoval), toto VM nechcel ale to je už že to nemá v rukách. Peniaze sa točia tam, kde sú a sťahovať ich je nákladnejšie než ich rozvíjať tam kde sú. Preto sa sny o inom hlavnom meste rozpadli, aj keď tam sú nejaké hlavné sídla firiem.
Pre tú polohu BA a ten rozvoj tam určite nezostane naveky len D1. A to aj preto, že Prístavný most raz bude potrebovať náhradu.
A to je vážnejšia vec, než križovatka s R1. Tak ako majú mnohé mestá 3 okruhy, tak BA nebude mať 3 keď je nalepená na kraji štátu a ešte preťatá veľriekou, ale práveže potrebuje tým najvoľnejším smerom viac diaľnic. A ideálne je prepojiť s R1 na ten juh, lebo R1 je hotová južná trasa. R7 je len papierová trasa, ktorá sa naozaj asi nikdy za NZ nedostane.. to bol mokrý sen Maďarov. Preto by som termín ako "nikdy sa nepostaví" určite nedával ruku do ohňa za to. Veď nie dnes, možno ani v 2030 nie.. pre diaľnicu nie je 10 rokov nič. Ja som už počul aj, že v BA sa založí nová highway company a BA-včan bude platiť ale expresne sa dostane kam chce. Lebo čo v BA nebude tak skoro tak to je metro. A tým pádom žiadna električka ak nepôjde nad zemou tak nemôže byť naozaj kostrou, kde sa nezastavíš. Platba zníži zaťaženie, niektorí proste prejdú do tých kolón na nižšej mestskej sieti. Kolektory riešia len tranzit a D1, neriešia rozvojové územie BA. Prečo sa tá koncepcia viackrát zmenila? Pretože je tam boj o rozvoj územia. Prečo sa pridala križovatka, ktorá nebola ani v pláne? Lebo tam niekto má už areál za pol miliardy nakreslený. A všetko ostatné musí počkať okrem vytypovaných lokalít, kde nehrá rolu ani to, že to je NP. (Slovensko) AKurát sa to zamotá medzi 6 záujmových skupín, aby bolo čo riešiť, ale línia toho rozvoja si ide svoj život. A prechádza pomerne plynulo. Občas sa zmení vláda, vymenia šéfovia úradov a sekcí, tak sa všeličo stopne, ale nezruší. A zase prídu tí správni a oprášia to a ide sa ďalej.
Dobré ráno.