od lostrail » 11. Aug 2020 12:36
^^
Zjavne sa silou-mocou snazis nerozumiet a davas len same absurdne priklady. Pises, ze porovnavat BA a LA je odveci, kvoli 5+5 pruhom a nemoznosti rozsirenia. Podla mna je to praveze nadherny priklad, kam sa akekolvek mesto moze dostat, ked bude rozmyslat tak, ako ty. Normalne pocujem, ako na zaciatku automobiloveho pekla v USA niekto zahlasil, ze vsetci su slobodni a mozu si vybrat sposob, akym sa budu dopravovat. A kedze ide o USA, vobec ma neprekvapuje, ze tento hlupy nazor posluchli uplne do bodky.
V prvom rade, jedneho sloboda konci tam, kde zacina sloboda druheho. Takze dnes su v LA vsetci slobodni natolko, aby stali v tej istej zapche niekolko hodin. Minimalne si nemozu vycitat, ze ten druhy je z hladiska slobody dopravy na tom lepsie alebo nejako protezovany. Akurat vypustia desattisice ton emisii kazdorocne navyse (ako keby preslo menej aut, ale plynule), co by uz malo zaujimat aj nas. A prosim ta, nepis sem pribehy o tom, ako priroda miluje teplo, ci o tom, ako su velke naftaky uplne v pohode pre zivotne prostredie.
My odtialto to mesto vnimame dost makroskopicky, ale keby sme sa skusili pozriet na jednotlivych ludi, nasli by sme tam tiez takych, ktori su napr. telesne alebo dusevne postihnuti, deti, seniorov, tehotne mamicky a dalsie skupiny obyvatelstva, ktore tym autocentrizmom trpia. Ono je to tak, ze ked nieco trva strasne dlho a zijes v tom, tak sa to naucis nejako prijat, ale to nic nemeni na veci, ze ta diskriminacia tam je (okrem inych druhov, ktore teraz necham tak).
Ten tvoj argument so slobodou zacne byt bezzuby v tom momente, ked si uvedomis, ze nie len v LA, ale aj v Bratislave sa cele desatrocia podporuje cestna infrastruktura, t. j. auta. Vyplakavas nad zriadenim BUS pruhu na moste Apollo a zuzovanim komunikacii, ale to, ze povodne pre auta sluzil len stary most s jednym pruhom (a ziadny most Apollo nestal), si uz nepamatas. Samotny most Apollo mohli postavit s rezervou pre elektricku, ale neurobili to, takze zasa len tie auta a pre pindajucich cyklotrasa. To, ze Zahradnicka pri Slovanete byvala obycajna dvojpruhova cesta si uz asi tiez zabudol. Co taka zburana Vydrica alebo Rybne namestie so synagogou (ktora ani nemusela padnut), len kvoli megalomanii zvanej Most SNP? V roku 2003 dokoncili dialnicny prietah mestom, pricom postavili doslova dialnicu v dialnici (Einsteinova). Na uzku Pristavnu si este spominas? Ja uz som nezazil povodnu Prazsku, ci Lamacsku, ale to su tiez ulice, ktore sa rozsirovali.
Naopak, ked sa pozrieme na to, ako sa vyvijala ostatna infrastruktura (elektrickove trate, vlakove trate, cyklotrasy, pesie tahy), zistime, ze katastrofalne zaostavali v pocte kilometrov, ci v celkovej vyslednej kvalite / priepustnosti a pod.
Ak by v LA isli cestou Kodane, myslis, ze by tam mali zapchy? Aj keby, pocet aut v tej zapche by bol radovo nizsi (a tym by predstavovali ovela mensiu zataz pre planetu).
Takze teraz, ked niekto povie, ze ma slobodu zvolit si akykolvek dopravny prostriedok, je to ako keby sa vysmieval do oci vsetkym, ktorym neprirastla ruka k volantu. To, ze clovek chce ist vlakom, ale nejde nim preto, lebo by siel aj s MHD dve hodiny tu istu trasu, ktoru da autom mimo spicky za hodinu, nie je vecou slobody, ale pragmatizmu. Konecne je tu vedenie mesta, ktore si aspon ciastocne uvedomuje, ze ten pragmatizmus treba nastavit tak, aby sa oplatilo cestovat verejnou dopravou, resp. aby auto z toho vzorca nevychadzalo najlepsie, lebo to je jedina cesta. Vobec sa nedivim cloveku, ktory povie, ze by pouzival bicykel, ale jazdit na nom v tomto meste je zivotu nebezpecne. Ma pravdu. Kym tu nebude pouzitelna siet kvalitnych segregovanych cyklotras, ziadne masivne presadanie na bajk sa nekona. A to sme pritom videli, aky masivny pokrok sposobila len cyklotrasa na Sturovej a aka "zapcha" cyklistov sa tvori na Safku.
Kym bude existovat ponuka cestnej kapacity, tak sa kazdy slobodne rozhodne pre auto. Ale to je prave ten problem. Nemozu mat vsetci auto, lebo mesto sa neda nafuknut. To tiez nie je vec slobody, ale miesta. A ti, ktori to auto nemaju, resp. ani si ho nemozu dovolit, sa velmi opravnene hnevaju, ze mesto je autami zabordelene. Co ich sloboda volneho pohybu bez nutnosti kluckovat (napr. a kocikom) pomedzi auta?
A samozrejme nezabudajme na tych, ktori pouzivaju auto na sluzobne ucely, co si ty cele prekrutil na nejaku osobnu slobodu. To zasa nie je o slobode, ale o efektivite. Pre takych tie cesty treba uvolnit. Ak len dochadzas hore a dolu a okrem vlastneho zadku nevozis nic ine, mozno tak notebook v taske do prace (to nie je sluzobna cesta), naozaj nemusis upchavat cestu.