D1 Prešov, západ - Prešov, juh

Bratislava (Petržalka – križovatka s D2) – Trnava – Trenčín - Žilina – Prešov – Košice – Záhor, štátna hranica SR/Ukrajina

Moderátor: Moderátori

Odoslaťod Caesar » 23. Aug 2005 22:21

Hefaistion napísal:Práveže to bolo né obdobie, náročné a podarilo sa to. A teraz sa to mení. Pomaly. Ty si opísal práve ten "strach", o ktorom som písal ja. Veď najväčšie firmy (celkovo, nie len v stavebníctve) musia mať dosah aj vedenie štátu. Horšie je, ak tieto firmy niečo kritizujú, ale silné firmy si to môžu dovoliť. A ja tvrdím, že sa tu kritizuje málo a málo sa presadzuje do "mozgov" tých na tých funkciách. To je všetko.

Konkrétne PO je už na tej ceste ako PB a na regionálnej úrovni ako mesto SE. :wink:


Ano, lenže tu sa zastavila úplne diaľničná výstavba. A mnohé firmy sa dostali do existenčných problémov. Aj Doprastav mal vážne problémy. Štát neplatil podľa plánu a zrušil plány. Zrazu, nečakane.

Ako to vtedy vyzeralo:

Hydrostav - problémy. Doprastav - po trasnformácii tiež problémy. Váhostav - takisto problémy. BS - problémy. Cestné stavby xyz - problémy.

Vďaka tomu ďalšia situácia. Problémy mali dodávatelia a subdodávatelia. Menšie firmy, regionálne mnohé stáli pred krachom. Banky chceli peniaze, štát dlhoval, neplatil.

Potom postupná stabilizácia celého trhu. Nastal krach viacerých firiem, ale najsilnejší to "ustáli". A nový harmonogram výstavby v r. 2001. Lenže potom zase to isté - politika a zmeny s novou vládou a málo peňazí.

A potom, keď už sa zdalo, že je to ok nastal krach Hydrostavu a do problémov sa dostali ďalšie firmy. Niektoré si posilnili pozíciu, ale nie na takú úroveň, na akú si ty myslíš.

V PO problémy sú. Aj v PB. Aj v SE. Atď. Lenže v SE tiež bola stavebná firma, ktorá zablokovala výstavbu cestného obchvatu. A výsledok je hrozivý ... obchvat sa tam tak skoro stavať nebude, šanca je v r. 2006 na zmenu, ale veľa to nie je.

To je čisto môj názor. Môžem sa mýliť. Takže ak má niekto proti tomuto niečo, tak adminovi dávam právo príspevok vymazať ako klamlivý a zavádzajúci.
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Hefaistion » 23. Aug 2005 22:28

V poriadku, Caesar, ja som to tak nemyslel. Toto sa ti musí ťažko písať. Ale to je tak, niekedy sa darí, niekedy nie. Krach firmy je vždy prekvapením, a pre hlavných akcionárov často "rana".

Stavebný trh je veľmi neistý, najmä, čo sa týka výstavby infraštruktúry, pretože tam je hlavným finančným partnerom štát.

Nechajme to tak. Ja som len chcel poukázať na aktuálnu situáciu v meste Prešov. A že je ten problém hlbšie, než si tu mnohí myslia. Nie vždy je na vine MDPT či SSC/NDS. To je všetko. 8)
Hefaistion
diskutujúci
 
Príspevky: 98
Obrázky: 2
Založený: 23. Júl 2005 18:06

Odoslaťod Caesar » 23. Aug 2005 23:15

Hefaistion napísal:V poriadku, Caesar, ja som to tak nemyslel. Toto sa ti musí ťažko písať. Ale to je tak, niekedy sa darí, niekedy nie. Krach firmy je vždy prekvapením, a pre hlavných akcionárov často "rana".

Stavebný trh je veľmi neistý, najmä, čo sa týka výstavby infraštruktúry, pretože tam je hlavným finančným partnerom štát.


To sa vždy ťažko píše, keď sú problémy, ktoré vedú až ku krachu a nedá sa im de facto nijako zabrániť.

Preto aj nikto výrazne nemodernizoval svoj technologický park, nebolo z čoho. Ani zisk nebol. Nikto nemal peniaze nazvyš a bolo sa treba pripraviť na dlhšie také obdobie, že sa bude platiť podľa vôle úradníkov. Čo z toho, že sa niečo neodovzdá, keď "vo vzduchu visia mld. SKK"?

Takže kým v ČR/Poľsku atď. sa stavebné trhy formovali, modernizovali sa firmy ako celky, tak na Slovensku bol útlm. Čo z toho, že nejaká firma má prezentáciu svojich stavebných výrobkov, keď stavebná firma nemá 200 mil. SKK na nákup takej techniky.

Takže až teraz, po 7 rokoch sa výraznejšie modernizuje technologický park vo viacerých firmách. Je z čoho a je to treba a preto je to aj najviac zo všetkých štátov V4 v pomere k zisku. Pretože fotky neklamú - v zahraničí nové Volvá, Komatsu, Caty, ... a u nás staré TATRy prinajlepšom sem-tam nejaký lepší buldozér či bager. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod mel » 24. Aug 2005 11:52

Hefaistion napísal:V poriadku, Caesar, ja som to tak nemyslel. Toto sa ti musí ťažko písať. Ale to je tak, niekedy sa darí, niekedy nie. Krach firmy je vždy prekvapením, a pre hlavných akcionárov často "rana".

Stavebný trh je veľmi neistý, najmä, čo sa týka výstavby infraštruktúry, pretože tam je hlavným finančným partnerom štát.

Nechajme to tak. Ja som len chcel poukázať na aktuálnu situáciu v meste Prešov. A že je ten problém hlbšie, než si tu mnohí myslia. Nie vždy je na vine MDPT či SSC/NDS. To je všetko. 8)


SUPER INFO ... napada ma jedna otazka: Da sa v takejto situacii nieco robit?? Aj ked si v podstate nacrtol riesenie (tlak) ... mna napada ako riesenie pozriet sa do NDS, ci su tam ti spravni ludia :) ... v inej teme som presne k tomuto pisal i to, ze tlak nie je ani zo strany samospravnych krajov ... Kosicky a Presovsky by mali podla mna definovat priority spolocne a tak to presadzovat v ovlade (a inde ked treba)
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod Caesar » 26. Aug 2005 19:30

mel napísal:SUPER INFO ... napada ma jedna otazka: Da sa v takejto situacii nieco robit?? Aj ked si v podstate nacrtol riesenie (tlak) ... mna napada ako riesenie pozriet sa do NDS, ci su tam ti spravni ludia :) ... v inej teme som presne k tomuto pisal i to, ze tlak nie je ani zo strany samospravnych krajov ... Kosicky a Presovsky by mali podla mna definovat priority spolocne a tak to presadzovat v ovlade (a inde ked treba)


Tak to ja by som "pozametal" od MDPT cez SSC, NDS až po samotné kraje a VÚC. A pokračoval by som v mestách, kde v mnohých komisiách (pre dopravu) sedia "tupci".

Malo by to tak byť, len kde je chyba? PO kraj je spokojný, bude mať diaľnicu D1. A aj nespokojný PP bude mať spojenie s KK. A KE kraj, tomu sa to nepáči. Len R4 sa zdá byť aj je, málo oproti investíciám v BA/ZA/PO, ktoré sa plánujú a budú dokonca aj v NR/BB. KE zostávajú dosť "odrezané". 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod mel » 30. Aug 2005 10:33

Caesar napísal:
...Tak to ja by som "pozametal" od MDPT cez SSC, NDS až po samotné kraje a VÚC. A pokračoval by som v mestách, kde v mnohých komisiách (pre dopravu) sedia "tupci".

... 8)


Chapem, ja som menoval NDS, lebo ti maju na starosti aj pripravu vystavby a plany ... i ked ostatni su v tom tiez namoceni :)
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod Antimander » 30. Aug 2005 19:47

mel napísal:Chapem, ja som menoval NDS, lebo ti maju na starosti aj pripravu vystavby a plany ... i ked ostatni su v tom tiez namoceni :)


Tak to by sa musel spraviť poriadok úplne všade. Aj v legislatíve, čiže v NR SR, a určite aj poriadok v zmluvách, takže by sa musel spraviť poriadok aj so stavebnými firmami, atď. ... :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 13:46

Odoslaťod mel » 31. Aug 2005 07:35

Antimander napísal: Tak to by sa musel spraviť poriadok úplne všade. Aj v legislatíve, čiže v NR SR, a určite aj poriadok v zmluvách, takže by sa musel spraviť poriadok aj so stavebnými firmami, atď. ... :wink:


Inymi slovami, aki obcania take vedenie :) Takze predsalen treba zacat tym skolstvom asi :lol:
mel
Obrázok používateľa
mel
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 10
Založený: 07. Feb 2005 12:41

Odoslaťod Antimander » 31. Aug 2005 19:06

mel napísal:Inymi slovami, aki obcania take vedenie :) Takze predsalen treba zacat tym skolstvom asi :lol:


Určite by to bolo rozumnejšie investovať do školstva ako do vypísania tendrov, ktoré sa nakoniec zrušia ...

Vo všeobecnosti však mnohí politici sú na svojich miestach právom. Nič nemám proti MF SR, aj keď bola kurzová strata za predaj SPP takmer 7 mld. SKK, ... no je to pravicový reformátor. On vie, čo robí. Ale už napr. na MDPT to tak nie je. Alebo v rámci MŠ SR, ... tam tiež nie je práve odborník. Ale naopak v rámci MZ SR, tam je zase lekár-reformátor, ktorý rieši staré dlhy v tomto rezorte a v rámci pravicovej politiky nerobí populárne kroky. ... Na Slovensku netreba žiť, stačí sledovať slovenské médiá na internete a zahraničné médiá sa SR venujú dosť. A sem-tam stačí na Slovensko zájsť. Je pravdou, že ja nechodím po školách ani po nemocniciach, ale po cestách áno. :wink:
Obrázok používateľa
Antimander
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 425
Obrázky: 5
Založený: 02. Aug 2005 13:46

Odoslaťod Branco » 05. Okt 2005 17:46

http://www.dialnice.info/viewtopic.php?t=1111

Paradoxom je, že mesto má všetky stavebné podklady a povolenia pripravené. O ďalšom riešení dopravnej situácie rokovali zástupcovia Diaľničnej spoločnosti, Slovenskej správy ciest s predstaviteľmi mesta. Ďalšie stretnutie bude v septembri.

Nenašiel som zatiaľ informácie, ako dopadlo stretnutie NDS a SSC so samosprávou Prešova.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Caesar » 11. Okt 2005 16:00

Problém mesta PO je ten, že NDS momentálne hľadá najlacnejšie riešenie, ktoré existuje, aj keď je to na D1, pretože nie je dosť peňazí ani na v súčasnosti rozostavané úseky, ...

Inak, už sú problémy pri komunikácií NDS a SSC. A je to dosť zásadné, pretože napr. PO - výstavba D1 a zároveň úprava cestnej siete, ... podobný problém je aj v PB, ... a všade, kde je D1 a nejaké mesto. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Branco » 11. Okt 2005 17:56

Aspoň všeobecná informácia mohla prebehnúť lokálnymi médiami.
Ceasar, dík za info, spoliehanie sa na správy z tlače nie je vždy šťastné.
Branco
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 135
Založený: 06. Feb 2005 01:54

Odoslaťod Adaios » 12. Okt 2005 11:39

Branco napísal:Aspoň všeobecná informácia mohla prebehnúť lokálnymi médiami.
Ceasar, dík za info, spoliehanie sa na správy z tlače nie je vždy šťastné.


Ak sa správa v médiách neobjavila, tak je to asi na ziadost státu, nie samosprávy, ktorá nemá problém.

Problém majú vsetci. Aj stát aj samospráva. Obchvaty treba stavat, dnes viac ako 300 s priemernou cenou 500 mil. SKK, to je 150 mld. SKK a to je 50% vasho rozpoctu. A to je dost vela. Ani EU vam v tomto moc nepomoze.

Je to problem, ktory sa da pomaly riesit a mesto Presov ma stastie, ze je vacsie mesto a lezi na D1 - ale to este neznamena, ze je dost penazi a ze bude tento obchvat hotovy do r. 2010. Napriklad. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Čumil » 12. Okt 2005 17:24

Caesar napísal:
Ano, lenže tu sa zastavila úplne diaľničná výstavba. A mnohé firmy sa dostali do existenčných problémov. Aj Doprastav mal vážne problémy. Štát neplatil podľa plánu a zrušil plány. Zrazu, nečakane.



Toto sa mi zda dost jednostranne hodnotenie.

Ja napriklad robim vo firme, ktora sa dostala do existencnych problemov kvoli tomu, ze stat platil 30% za pozicane peniaze v roku Pana 98. Neboli peniaze na uvery, tym padom nikto neinvestoval. Vsetko zozral stat a co sa dalo islo do dialnic. Aj tak to bolo malo. Ani ti, co mali peniaze, lebo bolo vyhodne ich drzat v banke na uroky. To jednoducho nemohlo ist takto dalej. Pokial viem, nova vlada v roku 98 prevzala viac-menej prazdnu kasu a niekolko mld zavazkov za uz vykonane prace na dialniciach. Opravte ma, ak sa mylim. Informacie cerpam zo svojej malo spolahlivej pamati, a tam sa dostali viac-menej z novin (skoro vsetkych okrem Republiky). Doteraz som zil v nazore, ze podstatou chyby bolo, ze sa rozbehla vystavba mnohych usekov, ked nebolo jasne, odkial pridu dalsi rok peniaze na ich vystavbu.

Zdalo by sa mi nespravodlive, aby cely zvysok ekonomiky x rokov zivoril, len aby sa dokoncili dialnice. Neviem, mozno by sa dala vtedy rozpustit armada a usetrene peniaze dat na dialnice, aj tak je to s vynimkou niektorych spickovych utvarov len taky zartovny spolok. Mohol sa predat SPP a namiesto dochodkovej reformy financovat dialnice. Neviem, mozno boli nejake ine moznosti, ktore nastupujuca vlada nevyuzila, ale tazko ma budete presviedcat, ze stav v roku 98 bol zdravy a udrzatelny.

Z daneho obdobia si pamatam, ze myslim Dzurinda v 94 ako minister dopravy prehlasil, ze D1 by mala byt do roku roku 2010 alebo 2015 hotova a to sa v tom case povazovalo za odvazne. Potom prisiel Rezes s tym ze do 2005, ale nepovedal kto to zaplati. Opakujem, opravte ma ak sa mylim.
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Odoslaťod Adaios » 12. Okt 2005 17:57

Čumil napísal:Ja napriklad robim vo firme, ktora sa dostala do existencnych problemov kvoli tomu, ze stat platil 30% za pozicane peniaze v roku Pana 98. Neboli peniaze na uvery, tym padom nikto neinvestoval. Vsetko zozral stat a co sa dalo islo do dialnic. Aj tak to bolo malo. Ani ti, co mali peniaze, lebo bolo vyhodne ich drzat v banke na uroky. To jednoducho nemohlo ist takto dalej. Pokial viem, nova vlada v roku 98 prevzala viac-menej prazdnu kasu a niekolko mld zavazkov za uz vykonane prace na dialniciach. Opravte ma, ak sa mylim. Informacie cerpam zo svojej malo spolahlivej pamati, a tam sa dostali viac-menej z novin (skoro vsetkych okrem Republiky). Doteraz som zil v nazore, ze podstatou chyby bolo, ze sa rozbehla vystavba mnohych usekov, ked nebolo jasne, odkial pridu dalsi rok peniaze na ich vystavbu.

Zdalo by sa mi nespravodlive, aby cely zvysok ekonomiky x rokov zivoril, len aby sa dokoncili dialnice. Neviem, mozno by sa dala vtedy rozpustit armada a usetrene peniaze dat na dialnice, aj tak je to s vynimkou niektorych spickovych utvarov len taky zartovny spolok. Mohol sa predat SPP a namiesto dochodkovej reformy financovat dialnice. Neviem, mozno boli nejake ine moznosti, ktore nastupujuca vlada nevyuzila, ale tazko ma budete presviedcat, ze stav v roku 98 bol zdravy a udrzatelny.

Z daneho obdobia si pamatam, ze myslim Dzurinda v 94 ako minister dopravy prehlasil, ze D1 by mala byt do roku roku 2010 alebo 2015 hotova a to sa v tom case povazovalo za odvazne. Potom prisiel Rezes s tym ze do 2005, ale nepovedal kto to zaplati. Opakujem, opravte ma ak sa mylim.


čumil,

nemáš pravdu, pretože úvery boli s úrokovými sadzbami hlavne okolo 20%, len málokedy bolo 30% (a bežné úroky boli na úrovni 14%) a len málo peňazí smerovalo na diaľnice v % vyjadrení. Veď štát "lial" peniaze do priemyslu - strojárstvo, energetika, vodné hospodárstvo, ... a v tom boli aj diaľnice, ale to nebola zásadne veľká suma. SR nemala vážne hospodárske problémy, SR mala nedoveryhodnú vládu, zlý rating kvoli tomu a preto ste mali vysoké urokové sadzby.

Diaľnica D1 v r. 2005. Plán bol a zostal dodnes utajeným. Ja som ho videl - boli to "povinné odvody" firiem a úvery cez banky, plán bol na sumu 95 mld. SKK na D1 a R1. Je jedno, aký by to malo dosah, ale plán bol a hlavne boli peniaze - ano, štát určil prioritu, ale boli peniaze. To bola iná doba.

Ale nie je správne tvrdenie, že všetko išlo na diaľnice, keby ano, tak dnes je viac diaľnic na Slovensku.

K tomuto by mohol viac napísať Caesar, ja si nedovolím písať niektoré veci s ohľadom na neho. Jemu samému patrí veľká vďaka mnohých robotníkov, pretože on dokázal jednu firmu zachrániť, aj keď banky a iný veritelia ju mohli úplne zruinovať - nehovorím o tom, že firma nemala dosť investícií na seba.

Ak sa to niekomu napáči - nech zmaže tento príspevok. Doplním, že text som si nechal prepísať/preložiť. :wink:
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod Caesar » 12. Okt 2005 18:53

Čumil,

budem reagovať na tento príspevok.

Caesar napísal: Ano, lenže tu sa zastavila úplne diaľničná výstavba. A mnohé firmy sa dostali do existenčných problémov. Aj Doprastav mal vážne problémy. Štát neplatil podľa plánu a zrušil plány. Zrazu, nečakane.


Toto sa mi zda dost jednostranne hodnotenie.


Ono treba sledovať dikusiu - s Hefaistionom sme diskutovali o úplne niečom inom. Nie o tejto problematike, ktorú ty spomínaš. Tá sa tohto celého týkala asi 0,1% toho, čo tu ty píšeš. Na to by som rád upozornil skôr než budem pokračovať ďalej.

Ja napriklad robim vo firme, ktora sa dostala do existencnych problemov kvoli tomu, ze stat platil 30% za pozicane peniaze v roku Pana 98.


To ma mrzí, ja to poznám osobne veľmi dobre túto situáciu a robím všetko preto, aby aj keď sa stane nejaký problém (nečakané rozhodnutie vlády), aby sme žiadne zásadné problémy nemali.

Len by som upresnil, že sa požičiavalo priemerne pri 12-16%, výnimočne boli úvery nad 20% a len niekoľko úverov bolo s 30% úrokovou sadzbou - ale aj to boli krátkodobé úvery a v nízkych pár miliardových hodnotách a hlavne boli to peniaze okamžite 1-2 dni po podpísaní úveru. A ešte upresním, že to tak bolo od r. 1996 až do r. 1998, reálne vo väčšom rozsahu do r. 1997.

Neboli peniaze na uvery, tym padom nikto neinvestoval. Vsetko zozral stat a co sa dalo islo do dialnic. Aj tak to bolo malo.


Ano, bol tu iný systém. Štát kontroloval úverový systém za pomoci toho, že banky boli štátne a štát samotný potreboval obrovské sumy peňazí. Avšak hrubo sa mýliš, ani zďaleka neišli všetky peniaze na diaľnice. To nie je pravda. V tom absolútne nesúhlasím. Štát "investoval" do strojárstva, snažil sa zmeniť zbrojovky, snažil sa investovať do energetiky, investoval do poľnohospodárstva, chemického priemyslu a aj do diaľnic. A je to smutné, ale diaľnice sú jedna z tých oblastí, ktoré boli reálne vidieť, že sa niečo deje v tomto štáte. Snáď okrem toho, že fabriky existovali a teda sa držala zamestnanosť. To nebudem rozoberať.

A že to bolo málo. To je dnes každý múdry, ano bolo to málo, ale bolo to zároveň dosť - tento štát investoval do niekoľkých stavebných firiem a následne im dával prácu - diaľnice.

Ani ti, co mali peniaze, lebo bolo vyhodne ich drzat v banke na uroky.


To je pravda - ale ja si myslím, že vtedy boli ľudia spokojní - alebo nie?

To jednoducho nemohlo ist takto dalej.


To mohlo ísť tak ďalej, ale neišlo kvôli iným veciam - NATO, EU. Politika. A v tomto aj ja vidím, že je dobre, že sa to zmenilo. Ale zmenilo sa to znovu radikálne. A zle a to tvrdím dodnes.

Pokial viem, nova vlada v roku 98 prevzala viac-menej prazdnu kasu a niekolko mld zavazkov za uz vykonane prace na dialniciach.


Tak to nie je pravda. Vláda Dzurindova stabilizovala situáciu. Zastavila výstavbu jadrovej elektrárne a zastavila aj ďašie investície v oblasti energetiky a plynárenstva. Nestačilo. Pretože stále bol podľa vlády vysoký schodok verejných financií. Tak sa siahlo na diaľničný program. Vtedy to znamenalo priamo len 10 mld. SKK. Viac to nebolo. A ano, vykonané práce, ... tak sa ale platí, za vykonanú prácu. Bolo to v období volieb, čiastočne aj za čias Mečiara sa nezaplatilo - ale dnes tomu nie je inak, dokonca je to ešte oveľa horšie. Mečiar na to mal. Dzurinda nie, to je fakt, ktorý sa nedá vyvrátiť. Takže tam nebolo nič zlé z tejto strany. A vláda ušetrila 10 mld. SKK. ... To malo vtedy dosť zlé následky na sektor stavebníctvo. Lebo s tým súviseli potom ešte aj iné stavby. Stavebníctvo ako sektor sa dostávalo ako jediné v celej oblasti tejto Európy do reálnych mínusov.

Prázdna kasa? ... V Sociálnej poisťovni zostali miliardy SKK, v systéme zdravotného poistenia zostali miliardy SKK, deblokácie zostali vo veľmi vysokej hodnote - ropa, zemný plyn, armáda - dodnes.

Doteraz som zil v nazore, ze podstatou chyby bolo, ze sa rozbehla vystavba mnohych usekov, ked nebolo jasne, odkial pridu dalsi rok peniaze na ich vystavbu.


To, čo bolo rozostavané, to malo vtedy hodnotu asi 30 mld. SKK s postupnými zmenami na 40 mld. SKK. A to bolo dosť. Ale aj tu toho dosť chýbalo. A reálna potreba na D1 po KE a R1 po BB bola cena veľmi vysoká, ale štát mal plán. Cez banky a zo štátnych veľkých ziskových firiem za dá len na diaľnice suma 94-96 mld. SKK. To bolo na D1 a na R1. Po Košice a po Banskú Bystricu. Nebudeme sa baviť, kam by to siahalo - že by bankový sektor dostal ďalšiu ranu, ale ťažko to hodnotiť, lebo by sa inak privatizovalo atď. Plán tu bol, len sa nestihol naplniť. Toto je len okraj, tento materiál už možno dnes ani neexistuje, alebo je niekde ukrytý.

Ono hlavne, mám zásadnú poznámku. Úsek sa dá zastaviť. Rozostavaný sa dá zakonzerovať a na nových sa ešte takmer nič nespravilo. Ale na to stačilo dať 10 mld. SKK normálne hneď a neboli by problémy. Nebolo treba dávať 40 mld. SKK. A vravím, vláda ušetrila len 10 mld. SKK.

Zdalo by sa mi nespravodlive, aby cely zvysok ekonomiky x rokov zivoril, len aby sa dokoncili dialnice. Neviem, mozno by sa dala vtedy rozpustit armada a usetrene peniaze dat na dialnice, aj tak je to s vynimkou niektorych spickovych utvarov len taky zartovny spolok. Mohol sa predat SPP a namiesto dochodkovej reformy financovat dialnice.


Ekonomika vôbec neživorila, to nie je pravda. Diaľnice neboli živené nejako výrazne, len to bol viditeľný výsledok. To je všetko.

Armáda - nie, to sa nedá. Armádu treba mať. Môj názor.

SPP. Predaný pod cenu, ešte aj so stratou. A ano, ja by som dal z SPP časť peňazí na diaľnice, to je jasné. Môj názor.

Neviem, mozno boli nejake ine moznosti, ktore nastupujuca vlada nevyuzila, ale tazko ma budete presviedcat, ze stav v roku 98 bol zdravy a udrzatelny.


Je dobré, že sme v EÚ a NATO. Že SR je dôveryhodná krajina s dobrým ratingom. ... To je všetko dobré.

Stav v takom stave udržateľný nebol - SIS a podobne.

Ale ja mám svoje videnie. Čo spravil Dzurinda? Zastavil rozvoj energetiky a zastavil a znovu zmenil diaľničný program výstavby. Ušetril. Ale nedosiahol 0% schodok. A naopak - teraz je vidieť, že aj v energetike tie investície chýbajú a podobne aj infraštruktúra. A ešte znepríjemnil situáciu tým, že mnohé firmy skrachovali - nečakane, zrazu. Mnohé museli ihneď prepúšťať atď. To je to správne riešenie? A zasiahlo to aj ostatné sféry, pretože Dzurindovi nestačilo ani tých priamych 10 mld. SKK za diaľnice, on potreboval zrazu peniaze všade a hneď, lebo sa mu to celé rozpadlo. ... Ale to on vedel, čo sa stane, veď bol v NR SR už dosť dlho a potom politické škandály a nezvládal situáciu - nezamestnanosť išla z 13% na 20%. Tomu ja hovorím pokrok.

Z daneho obdobia si pamatam, ze myslim Dzurinda v 94 ako minister dopravy prehlasil, ze D1 by mala byt do roku roku 2010 alebo 2015 hotova a to sa v tom case povazovalo za odvazne. Potom prisiel Rezes s tym ze do 2005, ale nepovedal kto to zaplati.


Už som sa vyjadril. Pýtaš sa - A kto to zaplatí?

Investície do infraštruktúry sú nutné a sú veľké. NDS si dnes vzala úver 10 mld. SKK. Kto ho zaplatí? Tento štát si berie ročne úver 50 mld. SKK, kto ho zaplatí?

My, občania. Ekonomika SR. A že štátny rozpočet má daňové nedoplatky 70 mld. SKK, s tým sa nerobí nič. ... Ale to už nie je môj problém - ja nie som vo vláde. Ale Dzurinda je a s týmto nepsravil nič. Prečo? Znížil dane na 19% a ľudia poctivo platia, pretože sa neoplatí šetriť kvôli vysokým pokutám - to je riešenie banánovej krajiny. Mladí najradšej kritizujú všetko a úplne zbožňujú SDKÚ - ale sú to hlavne mladí ľudia, ktorí odchádzajú do zahraničia a ktorí sú proti poplatkom v školstve, ... pričom ale to je pravicová vláda atď.

Pán Dzurinda bol zaujímavý ako minister dopravy.

Toľko ja k tejto téme. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Čumil » 12. Okt 2005 19:24

S tymi 30% som to asi trosku prehnal, to bol udaj z ktory si pamatam z poslednej aukcie ŠPP alebo ŠD. Ale -

Priemerny vynos štatnych dlhopisov emitovanych v roku 1998 bol zvacsa >20%, casto >25%, nikdy nie menej ako 16.9%, od septembra 98 (vtedy sa uz dost vela pisalo o tom, ze stat meska s platbami za dialnice) to nabralo grady - 8.10 si stat pozical vyse 3mld za 30.8 priemerny vynos.
Tentokrat som si dal zalezat - info je z www.nbs.sk . Neviem, ake boli tie bezne uroky 14% o ktorych pises, ale mne sa zda nemozne aby niekto dostal urok 14% ked stat plati obcas aj dvojnasobok.

Ja neviem, ale ak toto nie je vazny hospodarsky problem, tak co je vazny hospodarsky problem?

Samozrejme suhlasim, ze to nebolo len kvoli dialniciam. Ale tie peniaze tzv. do priemyslu casto iba odkladali nevyhnutny pad velkych podnikov ktore sa nedokazali presadit a niektore si zvykli na statnu podporu presne tak ako ista skupina obyvatelov. Poznam to, aj nasa firma mala do cinenia s niektorymi x krat transformovanymi podnikmi, v ktorych nam po x+1. bankrote zostali nedobytne pohladavky.

Urcite som nechcel spochybnovat nikoho zasluhy. Akurat sa mi zda nie celkom spravodlive odsudzovat niekoho, ze zastavil dialnicnu vystavbu a nespomenut pritom to, kolko problemov zdedil. Pisem to preto, ze pri citani vacsiny prispevkov mam pocit, ze tu prevlada nazor, ze za VM tu bezala vystavba dialnic vyborne a potom prisiel mikimaus a natruc meciarovi a robotnikom to zrusil. Ved uz vzhladom na pritomnost SDL vo vtedajsej vlade a lahko predpokladatelnym negativnym dosahom na popularitu vlady sa mi zda dost nepravdepodobne, ze by to boli urobili kedy mali inu moznost.

Vravis ze si videl tajny plan ziskania 95mld. Nepises o nom vela, ale to co pises vo mne - diletantovi, citatelovi ekonomicky zameranych novin a rubrik - vela dovery nevzbudzuje. Pises ze peniaze boli - preco potom este v lete 99 pisali noviny o tom, ze su konecne vyplatene prace vykonane este za predchadzajucej vlady? Bol to vymysel?

Co sa tyka Rezesovych planov, bral by som ich z velkou rezervou, pamatam si ako avizoval prichod velkej automobilky na vychod SR, reci o Mathausovi v 1.FC Kosice a pod.
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Odoslaťod Caesar » 12. Okt 2005 19:49

Priemerny vynos štatnych dlhopisov emitovanych v roku 1998 bol zvacsa >20%, casto >25%, nikdy nie menej ako 16.9%, od septembra 98 (vtedy sa uz dost vela pisalo o tom, ze stat meska s platbami za dialnice) to nabralo grady - 8.10 si stat pozical vyse 3mld za 30.8 priemerny vynos.
Tentokrat som si dal zalezat - info je z www.nbs.sk . Neviem, ake boli tie bezne uroky 14% o ktorych pises, ale mne sa zda nemozne aby niekto dostal urok 14% ked stat plati obcas aj dvojnasobok.

Ja neviem, ale ak toto nie je vazny hospodarsky problem, tak co je vazny hospodarsky problem?

Samozrejme suhlasim, ze to nebolo len kvoli dialniciam. Ale tie peniaze tzv. do priemyslu casto iba odkladali nevyhnutny pad velkych podnikov ktore sa nedokazali presadit a niektore si zvykli na statnu podporu presne tak ako ista skupina obyvatelov. Poznam to, aj nasa firma mala do cinenia s niektorymi x krat transformovanymi podnikmi, v ktorych nam po x+1. bankrote zostali nedobytne pohladavky.

Urcite som nechcel spochybnovat nikoho zasluhy. Akurat sa mi zda nie celkom spravodlive odsudzovat niekoho, ze zastavil dialnicnu vystavbu a nespomenut pritom to, kolko problemov zdedil. Pisem to preto, ze pri citani vacsiny prispevkov mam pocit, ze tu prevlada nazor, ze za VM tu bezala vystavba dialnic vyborne a potom prisiel mikimaus a natruc meciarovi a robotnikom to zrusil. Ved uz vzhladom na pritomnost SDL vo vtedajsej vlade a lahko predpokladatelnym negativnym dosahom na popularitu vlady sa mi zda dost nepravdepodobne, ze by to boli urobili kedy mali inu moznost.

Vravis ze si videl tajny plan ziskania 95mld. Nepises o nom vela, ale to co pises vo mne - diletantovi, citatelovi ekonomicky zameranych novin a rubrik - vela dovery nevzbudzuje. Pises ze peniaze boli - preco potom este v lete 99 pisali noviny o tom, ze su konecne vyplatene prace vykonane este za predchadzajucej vlady? Bol to vymysel?

Co sa tyka Rezesovych planov, bral by som ich z velkou rezervou, pamatam si ako avizoval prichod velkej automobilky na vychod SR, taraniny o Mathausovi v 1.FC Kosice a pod.


Čumil,

opäť predsa len budem reagovať. Myslel som, že som sa vyjadril dostatočne. Ja som napísal jasne, že pointa všetkých problémov, ktoré mal stavebný sektor s diaľnicami stála na 10 mld. SKK. To je všetko, k ostatným problémom, ktoré tu boli som dal tiež dosť jasné (svoje) stanovisko. Nie som a nebol som politik. Som stavbár!

Čo sa týka tvojich čísiel, ... ja ich komentovať nebudem, pretože ja som v tom systéme "sedel" a viem, čo ako bolo a nemienim ti nič vyvracať. Nebolo to normálne a už to tu nie je. Tu sme ale na fóre o diaľniciach, kde sa dá diskutovať - to ale neznamená, že 2 ľudia, ktorí majú na vec opačný názor a nehodlajú ani jeden ustúpiť, že sa zhodnú. Nezhodneme sa - ja sa v problematike výstavby slovenských diaľnic vyznám dosť dobre a nie posledných 5 rokov. A ja jednoducho názor nezmením. Ja som si zažil krach a problémy všetkých naokolo vrátane našej firmy a nehodlám na to stále na tomto fóre spomínať - už aj to je ťažké a vravím ti, že ani dnes sa neplatí načas. A tiež sa o tom nepíše. Vieš prečo? Vieš? Keby si vedel, tak nepíšeš takéto veci. Byť vo vedení nejakej firmy v tom čase - to je na sebevraždu, keď sú takéto problémy, robotník dostane výpoveď, ale manažment, ktorý to nečakal - ten má veľké problémy s psychikou atď. a keď príde krach - a ešte k tomu rýchlo a nečakane, tak to je na zváženie zodpovednosti - a boli tu sebevraždy a mnohí nedopadli dobre. :cry: ... Ale to je tu aj tak všetkým jedno na tomto fóre, pretože to nikoho netrápi. Tu je to jedno, všetkým. Kto nezažil, nevie. ... A najlepší je minister dopravy, ktorý si myslí, že je boh a že môže všetko - nemôže nič a nič sa mu nedarí a nebude sa mu dariť, dokiaľ si nedá poradiť, ale čo je najhoršie, zase to nikoho netrápi, ani jeho samotného.

Podniky mali prezamestnanosť, to je pravda. Ja som ale jasne napísal, že to nemienim rozoberať. Diaľnice sa takto nedajú vyvíjať, ža raz staviam a potom nestaviam nič a na ľudí sa nepozeralo a nepozerá. Nezamestnanosť išla nad 20% - SDĽ nemala silnú pozíciu, o čom to tu píšeš?

Nemusíš na tomto fóre s nikým súhlasiť, ja ti neupieram názory ani nič, ale potom teda nediskutuj so mnou na tému že Dzurinda musel spraviť to a to - lebo sa to citeľne dotklo aj mňa osobne - ľudia došli o prácu, prečo, pretože vláda chce. A dovidenia a problémy zostali - mld. SKK na nás - niekto to vyriešil, niekto to nemal ako vyriešiť. A dnes sa to prejavuje. Sme pozadu vo vývoji, v modernizácií. Ale to zase nikoho netrápi.

Nechaj to tak. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

Odoslaťod Čumil » 12. Okt 2005 20:41

Caesar napísal:
Čumil,

opäť predsa len budem reagovať. Myslel som, že som sa vyjadril dostatočne. Ja som napísal jasne, že pointa všetkých problémov, ktoré mal stavebný sektor s diaľnicami stála na 10 mld. SKK. To je všetko, k ostatným problémom, ktoré tu boli som dal tiež dosť jasné (svoje) stanovisko. Nie som a nebol som politik. Som stavbár!


Odkedy som nasiel toto forum, precital som dost vela prispevkov, ale k tym, kde sa na tuto temu diskutovalo som sa zrejme nedostal. Ospravedlnujem sa, ak som otvoril temu 10. krat .

A predchadzajuci prispevok som zacal pisat skor ako tam bola tvoja reakcia :roll:
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Odoslaťod wazari » 12. Okt 2005 22:20

Po celkovej stranke sa stotoznujem s Cumilovymi nazormi, na druhej strane chapem Caesarov pohlad ako stavbara a manazera firmy, kedze si potom tu situaciu urcitym sposobom "odskakal", resp. ine firmy tazko doplatili na zastavenie vystavby dialnic.
Obrázok používateľa
wazari
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 3
Založený: 17. Máj 2005 16:12

Odoslaťod JG » 13. Okt 2005 13:12

Takmer so vsetkym suhlasim co napisal Caesar v prispevku z St Okt 12, 2005 19:53.

Nebolo ziaduce, aby sa useky, ktore boli v polovicnom profile dokoncili v roku 1999, bolo treba demonstrovat, ze je tam este na dva roky roboty. Iste mi aj Caesar potvrdi, ze vsetky polovicne profily na D a RC otvorene v roku 1998, nebol problem odovzdat do uzivania v lete 1999 v plnom profile (okrem Zarnovice), ale bolo treba zhruba 6-8 mld.Sk.

Čumil napísal: Pises ze peniaze boli - preco potom este v lete 99 pisali noviny o tom, ze su konecne vyplatene prace vykonane este za predchadzajucej vlady? Bol to vymysel?


Pokial viem, tak nova Dzurindova vlada v poslednych 3 mesiacoch roku 1998 nevyplatila stavebnym firmam za dialnice nic alebo takmer nic. Prve vacsie sumy prisli az na jar 1999. Sekera na dialniciach bola zhruba 1,7 mld.Sk. Lenze stavebne firmy boli rozbehnute a potrebovali fungovat dalej, teda stavat a nie prepustat zamestnancov.

Pre doplnenie: Podla tzv. Ciernej knihy - Analyza zdedeneho stavu na MDPT, vydanej Dzurindovou vladou v roku 1999, boli uvery zdedene po Meciarovej vlade na dialnice za uroky 6 - 12 % alebo BRIBOR+2%.
JG
diskutujúci
 
Príspevky: 164
Obrázky: 1
Založený: 10. Mar 2005 12:47

Odoslaťod Čumil » 13. Okt 2005 14:54

JG napísal:Takmer so vsetkym suhlasim co napisal Caesar v prispevku z St Okt 12, 2005 19:53.

Nebolo ziaduce, aby sa useky, ktore boli v polovicnom profile dokoncili v roku 1999, bolo treba demonstrovat, ze je tam este na dva roky roboty.


Nikdy som nemal dojem, ze by niekto demonstroval, ze tam je na dva roky roboty. Ak bolo nieco demonstrovane, tak to, ze ich VM otvaral so Schifferovou pred dokoncenim a na dokoncenie nie je momentalne nedostatok penazi.

Este by som chcel povedat ze nikoho nechcem napadat ani urazat. Chcem proste vediet viac. Dialnice ma zaujimaju a tesim sa z kazdeho noveho kilometra. Akurat som mal pocit, ze nie za vsetko moze Dzurinda a jeho spolky. Ked mi tu hovorite, ze stacilo 6,8 alebo 10 mld tak to je pre mna informacia pri ktorej ja fakt tazko posudim, ci to bolo v tom momente jednoduche zohnat a chybala len dobra vola.
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Moj nazor na problem, aj ked nie som Slovak

Odoslaťod Adaios » 13. Okt 2005 16:06

Dam sem aj ja svoj nazor, nie som sice priamo Slovak, ale mam slovenske korene a dost mam prehlad v tejto problematike, aj ked politicke zalezitosti vnimam inak a urcite som aj mlady nez ti, ktori maju co povedat v tejto oblasti na tomto fore.

Velmi pozorne som si precital Caesarove prispevky.

Velmi pozorne som si precital aj Cumilove prispevky. :arrow: inak ja som videl cumila v Bratislave. :lol:

Velmi dobre som si precital aj reakcie wazari a JG na danu diskusiu medzi Caesarom a wazarim.

Moja reakcia a moj nazor:

Vladimir Meciar nebol doveryhodny politik, robil nejake antikampane proti vstupu do NATO dokonca aj sa snazil robit tak za CR, aj ked uz ste boli samostatne staty. Bola zneuzivana tajna sluzba, bol uneseny prezidentov syn a ... bolo toho uz velmi vela.

Politicky bolo Slovensko na tom velmi zle. Stat sa vyvijal zle a bola SR nedoveryhodna pre EU aj pre NATO. To je fakt. A neboli ste na tom ani ekonomicky dobre - neboli ste v OECD (po vasom).

Ludia chceli zmenu. Zmena sa stala. A to je dobre. Pri tejto zmene sa ale stali dalsie velmi zle veci, ktore by sa v demokretickej krajine stat nemali. Stat nezaplatil mnohym firmam za to, co pre stat spravili. Stat mal jeden skandal za druhym. ...

Konkretne dialnice. Problem tu bol za 10 mld. SKK, vtedy mala vlada deficit vyssi ako 50 mld. SKK, takze uz nemohol byt problem vziat si vyssi uver o 10 mld. SKK - mali alebo nemali ste na to, to nie je vobec podstatne, SR bola demokraticka krajina a vo vasej krajine neplatili ziadne zmluvy ani nic. Vymahatelnost prava bol na bode mrazu. Konkretne v sektore dialnice a financna doveryhodnost dostala vtedy SR ako jedina krajina v Europe (nie v EU) bod E/5, krajina nie je schopna zaplatit za vykonanu pracu a nedodrziava ziadne zmluvne zavazky. Len jeden rok predtym platil stupen B/3, to bolo ovela lepsie - stat ma zaujem budovat infrastrukturu atd, ale stava sa ze nema dost penazi, ale zmluvy dodrziava. Dnes mate hodnotenie B-C/2-3, to je stale nestabilne prostredie, kde stat slubi, ale nedodrzi a posuva zodpovednost na dalsi rok pripadne na dalsie obdobie a plati sa len ak sa uz musi, zmluvy su nakoniec vzdy dodrzane. Oproti tomu CR ma dnes stupen A-B/2. Stupen A/1 maju len niektore krajiny vo svete ako napr. Japonsko, USA, Kanada atd. a su aj krajiny ako Emiraty, ktore maju stupen C/1 - stat ma nejasne plany, ale plati vzdy ihned. ...

Takto je vnimana vasa krajina dnes a nie je to dobre stale v tejto oblasti. Podla toho sa k vam pristupuje a preto mate drahe dialnice a zlozite zmluvy, vela dodatkov, pretoze vam ani firmy zo zahranicia stale neveria. ...

Chapem Caesara, za to bolo tazke obdobie, ale ako povedal Dialniciar - raz to pride, raz Meciar nebude, bude to tazke, ale bude to dan za jeho vladnutie. Stalo sa a uz by nemalo byt tak ako vtedy.
Adaios
Adaios
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 291
Založený: 05. Okt 2005 20:36

Odoslaťod tob.tob » 13. Okt 2005 16:45

Dzurindove zastavenie dialničnej výstavby je porovnateľné s Havlovým zavretím zbrojárskych fabrík.
tob.tob
diskutujúci
 
Príspevky: 77
Obrázky: 1
Založený: 05. Okt 2005 20:37

Odoslaťod Caesar » 13. Okt 2005 17:54

tob.tob napísal:Dzurindove zastavenie dialničnej výstavby je porovnateľné s Havlovým zavretím zbrojárskych fabrík.


Ano, správne, to bola zásadná chyba. Náš zbrojársky priemysel ČR odpísala, pričom ale teraz sa znovu dokazuje, že bol dobrý a stál na dobrých základoch, ale to tak bolo so všetkým - aj s hokejom. Sami sa musíme zo všetkého dostať sami.

Húfnice Zuzany, odmínovacie komplety Boženy, Aligátory - to sú jasné naše vojenské artikle, čiastočne aj do zahraničia vyvážané, len je to ešte slabé.

V tomto s tebou tob.tob úplne súhlasím. 8)
Caesar
Obrázok používateľa
Caesar
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 43
Založený: 06. Máj 2005 14:03
Bydlisko:

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na D1

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 31 hostí.