Čumil,
budem reagovať na tento príspevok.
Caesar napísal: Ano, lenže tu sa zastavila úplne diaľničná výstavba. A mnohé firmy sa dostali do existenčných problémov. Aj Doprastav mal vážne problémy. Štát neplatil podľa plánu a zrušil plány. Zrazu, nečakane.
Toto sa mi zda dost jednostranne hodnotenie.
Ono treba sledovať dikusiu - s Hefaistionom sme diskutovali o úplne niečom inom. Nie o tejto problematike, ktorú ty spomínaš. Tá sa tohto celého týkala asi 0,1% toho, čo tu ty píšeš. Na to by som rád upozornil skôr než budem pokračovať ďalej.
Ja napriklad robim vo firme, ktora sa dostala do existencnych problemov kvoli tomu, ze stat platil 30% za pozicane peniaze v roku Pana 98.
To ma mrzí, ja to poznám osobne veľmi dobre túto situáciu a robím všetko preto, aby aj keď sa stane nejaký problém (nečakané rozhodnutie vlády), aby sme žiadne zásadné problémy nemali.
Len by som upresnil, že sa požičiavalo priemerne pri 12-16%, výnimočne boli úvery nad 20% a len niekoľko úverov bolo s 30% úrokovou sadzbou - ale aj to boli krátkodobé úvery a v nízkych pár miliardových hodnotách a hlavne boli to peniaze okamžite 1-2 dni po podpísaní úveru. A ešte upresním, že to tak bolo od r. 1996 až do r. 1998, reálne vo väčšom rozsahu do r. 1997.
Neboli peniaze na uvery, tym padom nikto neinvestoval. Vsetko zozral stat a co sa dalo islo do dialnic. Aj tak to bolo malo.
Ano, bol tu iný systém. Štát kontroloval úverový systém za pomoci toho, že banky boli štátne a štát samotný potreboval obrovské sumy peňazí. Avšak hrubo sa mýliš, ani zďaleka neišli všetky peniaze na diaľnice. To nie je pravda. V tom absolútne nesúhlasím. Štát "investoval" do strojárstva, snažil sa zmeniť zbrojovky, snažil sa investovať do energetiky, investoval do poľnohospodárstva, chemického priemyslu a aj do diaľnic. A je to smutné, ale diaľnice sú jedna z tých oblastí, ktoré boli reálne vidieť, že sa niečo deje v tomto štáte. Snáď okrem toho, že fabriky existovali a teda sa držala zamestnanosť. To nebudem rozoberať.
A že to bolo málo. To je dnes každý múdry, ano bolo to málo, ale bolo to zároveň dosť - tento štát investoval do niekoľkých stavebných firiem a následne im dával prácu - diaľnice.
Ani ti, co mali peniaze, lebo bolo vyhodne ich drzat v banke na uroky.
To je pravda - ale ja si myslím, že vtedy boli ľudia spokojní - alebo nie?
To jednoducho nemohlo ist takto dalej.
To mohlo ísť tak ďalej, ale neišlo kvôli iným veciam - NATO, EU. Politika. A v tomto aj ja vidím, že je dobre, že sa to zmenilo. Ale zmenilo sa to znovu radikálne. A zle a to tvrdím dodnes.
Pokial viem, nova vlada v roku 98 prevzala viac-menej prazdnu kasu a niekolko mld zavazkov za uz vykonane prace na dialniciach.
Tak to nie je pravda. Vláda Dzurindova stabilizovala situáciu. Zastavila výstavbu jadrovej elektrárne a zastavila aj ďašie investície v oblasti energetiky a plynárenstva. Nestačilo. Pretože stále bol podľa vlády vysoký schodok verejných financií. Tak sa siahlo na diaľničný program. Vtedy to znamenalo priamo len 10 mld. SKK. Viac to nebolo. A ano, vykonané práce, ... tak sa ale platí, za vykonanú prácu. Bolo to v období volieb, čiastočne aj za čias Mečiara sa nezaplatilo - ale dnes tomu nie je inak, dokonca je to ešte oveľa horšie. Mečiar na to mal. Dzurinda nie, to je fakt, ktorý sa nedá vyvrátiť. Takže tam nebolo nič zlé z tejto strany. A vláda ušetrila 10 mld. SKK. ... To malo vtedy dosť zlé následky na sektor stavebníctvo. Lebo s tým súviseli potom ešte aj iné stavby. Stavebníctvo ako sektor sa dostávalo ako jediné v celej oblasti tejto Európy do reálnych mínusov.
Prázdna kasa? ... V Sociálnej poisťovni zostali miliardy SKK, v systéme zdravotného poistenia zostali miliardy SKK, deblokácie zostali vo veľmi vysokej hodnote - ropa, zemný plyn, armáda - dodnes.
Doteraz som zil v nazore, ze podstatou chyby bolo, ze sa rozbehla vystavba mnohych usekov, ked nebolo jasne, odkial pridu dalsi rok peniaze na ich vystavbu.
To, čo bolo rozostavané, to malo vtedy hodnotu asi 30 mld. SKK s postupnými zmenami na 40 mld. SKK. A to bolo dosť. Ale aj tu toho dosť chýbalo. A reálna potreba na D1 po KE a R1 po BB bola cena veľmi vysoká, ale štát mal plán. Cez banky a zo štátnych veľkých ziskových firiem za dá len na diaľnice suma 94-96 mld. SKK. To bolo na D1 a na R1. Po Košice a po Banskú Bystricu. Nebudeme sa baviť, kam by to siahalo - že by bankový sektor dostal ďalšiu ranu, ale ťažko to hodnotiť, lebo by sa inak privatizovalo atď. Plán tu bol, len sa nestihol naplniť. Toto je len okraj, tento materiál už možno dnes ani neexistuje, alebo je niekde ukrytý.
Ono hlavne, mám zásadnú poznámku. Úsek sa dá zastaviť. Rozostavaný sa dá zakonzerovať a na nových sa ešte takmer nič nespravilo. Ale na to stačilo dať 10 mld. SKK normálne hneď a neboli by problémy. Nebolo treba dávať 40 mld. SKK. A vravím, vláda ušetrila len 10 mld. SKK.
Zdalo by sa mi nespravodlive, aby cely zvysok ekonomiky x rokov zivoril, len aby sa dokoncili dialnice. Neviem, mozno by sa dala vtedy rozpustit armada a usetrene peniaze dat na dialnice, aj tak je to s vynimkou niektorych spickovych utvarov len taky zartovny spolok. Mohol sa predat SPP a namiesto dochodkovej reformy financovat dialnice.
Ekonomika vôbec neživorila, to nie je pravda. Diaľnice neboli živené nejako výrazne, len to bol viditeľný výsledok. To je všetko.
Armáda - nie, to sa nedá. Armádu treba mať. Môj názor.
SPP. Predaný pod cenu, ešte aj so stratou. A ano, ja by som dal z SPP časť peňazí na diaľnice, to je jasné. Môj názor.
Neviem, mozno boli nejake ine moznosti, ktore nastupujuca vlada nevyuzila, ale tazko ma budete presviedcat, ze stav v roku 98 bol zdravy a udrzatelny.
Je dobré, že sme v EÚ a NATO. Že SR je dôveryhodná krajina s dobrým ratingom. ... To je všetko dobré.
Stav v takom stave udržateľný nebol - SIS a podobne.
Ale ja mám svoje videnie. Čo spravil Dzurinda? Zastavil rozvoj energetiky a zastavil a znovu zmenil diaľničný program výstavby. Ušetril. Ale nedosiahol 0% schodok. A naopak - teraz je vidieť, že aj v energetike tie investície chýbajú a podobne aj infraštruktúra. A ešte znepríjemnil situáciu tým, že mnohé firmy skrachovali - nečakane, zrazu. Mnohé museli ihneď prepúšťať atď. To je to správne riešenie? A zasiahlo to aj ostatné sféry, pretože Dzurindovi nestačilo ani tých priamych 10 mld. SKK za diaľnice, on potreboval zrazu peniaze všade a hneď, lebo sa mu to celé rozpadlo. ... Ale to on vedel, čo sa stane, veď bol v NR SR už dosť dlho a potom politické škandály a nezvládal situáciu - nezamestnanosť išla z 13% na 20%. Tomu ja hovorím pokrok.
Z daneho obdobia si pamatam, ze myslim Dzurinda v 94 ako minister dopravy prehlasil, ze D1 by mala byt do roku roku 2010 alebo 2015 hotova a to sa v tom case povazovalo za odvazne. Potom prisiel Rezes s tym ze do 2005, ale nepovedal kto to zaplati.
Už som sa vyjadril. Pýtaš sa - A kto to zaplatí?
Investície do infraštruktúry sú nutné a sú veľké. NDS si dnes vzala úver 10 mld. SKK. Kto ho zaplatí? Tento štát si berie ročne úver 50 mld. SKK, kto ho zaplatí?
My, občania. Ekonomika SR. A že štátny rozpočet má daňové nedoplatky 70 mld. SKK, s tým sa nerobí nič. ... Ale to už nie je môj problém - ja nie som vo vláde. Ale Dzurinda je a s týmto nepsravil nič. Prečo? Znížil dane na 19% a ľudia poctivo platia, pretože sa neoplatí šetriť kvôli vysokým pokutám - to je riešenie banánovej krajiny. Mladí najradšej kritizujú všetko a úplne zbožňujú SDKÚ - ale sú to hlavne mladí ľudia, ktorí odchádzajú do zahraničia a ktorí sú proti poplatkom v školstve, ... pričom ale to je pravicová vláda atď.
Pán Dzurinda bol zaujímavý ako minister dopravy.
Toľko ja k tejto téme.