metelesku.blesku napísal:Príčina a následok.
Príčina je, že napriek veľkolepým plánom nemáme doteraz tých 90% diaľničnej siete a potácame sa niekde okolo tej polovice z dôvodu nedodržiavania toho plánu (skákanie z projektu do projektu) a nafukovania cien (potom chýbajú peniaze inde - napr. na cestách I. triedy, keď už nie na D/R)
Následkom bol, o.i. aj vznik ÚHP. Netvrdím, že všetky ich rozhodnutia sú najlepšie na svete, no prispievajú nemalou mierou k uprataniu tých plánov do realizovateľnejšej podoby (harmonogram výstavby je viac ich prácou ako prácou MinDop), osekávajú stupidity na zvyšku D3, či zbytočné ťahanie R1 až niekde do poľa za Sl. Ľupču, optimalizovali plán modernizácie I/64 tak, že sa bude dať financovať (zúženie zbytočnej C11,5 na C9,5 + osekali jednotkové ceny) a iné. Majú aj debilné rozhodnutia, zväčša v žel. doprave (napr. LM-Palúdza), no nepovažoval by som ich kvôli tomu za úplne zbytočný článok. Zbytočný budú práve vtedy, keď sa "vedúckovia" budú držať plánov a nebudú tropiť sprostosti s vymýšľaním nových plánov každé 4 roky.
Zle se osekávajú "stupidity" v ťažkom teréne, kde jediná možnosť je ťahať piliermi alebo tunelmi. Takže buď nalepíš na svahy aka D3 pred ZA alebo na R2 v Krivání alebo nad Px etc. alebo ťaháš tunelmi, ktoré nám nejdú lebo DPS, ktorý robí čo vládze cez schému projekcie až štátne sekcie na min., aby neišli. Tam potom jedine oseknúť úplne, ale politici rozhodli kadiaľ pôjde TEN-T. A ďalší politici to nezmenili. UHP rozhodol, že pôjde od Svrčinovca pol profil? Lebo to bola možno zbytočná luxusná časť v plnom pre tú dopravnú intenzitu. Ale ak nerozhodol ani toto, tak čo tam robia?
A je fakt, že nemáme 90% diaľničnej siete. Viem ako si to myslel, no povedzme že plán 1800 je nereálny, zbytočný. Chorváti čo je väčšie územie majú tých diaľnic dosť a menej než náš plán a moc im nechýba. Maďari ich majú približne toľko. Rakúsko má za celú existenciu 2400? My máme mať 1800. My na to nemáme HDP. Jednoducho my nemôžeme mať v prevádzke takúto "sieť". A ani nemáme. Ale mohli sme mať hotovú aj celú D1 ... to že nemáme ale nezachráni už UHP. Veď to je systematické chybovanie a problémy, ktoré se opakujú. A presahujú úplne jeden úrad, takže UHP môže maximálne povedať "toto nie". Hmmm, ale teraz ani nemusí vzhľadom na stav papierov pre výstavbu. A že nemáme stále D1 je aj o tom, že sa nevie stavať, keď už sa stavia. Kto kázal Dzurindovi stopnúť úseky na D1 a kto to káže dnes Hegerovi ale sú to oni, kto to tam dostávajú. Ale ano, robia sa chyby. Keby sa nerobili, nemuseli sme vracať za košický obchvat.
R1 nemá zmysel cez Donovaly, to je jasné. A ani tam nikdy nebude. Ale nebude ani tak skoro R3 cez Turiec. To sú scestné predstavy. Tam vôbec nebude nič čo má 4 pruhy v tomto priestore. Je tak zbytočné to modelovať cez štát. Turiec dostal prestavbu panelky a obchvat H. Štubne, to pomohlo dosť kto cestuje od BA na MT, dá sa to elegantne poriešiť celé Strečno obísť inokade po úplne inej alternatívnej trase, písal som o tom inde. A to musí stačiť. Jasné, hodil by sa tunel na Šturci a v okolí, ale sú tu iné tunely, ktoré budú mať prednosť. My nemáme ako krajina zdroje na tunely aj cez B. Horu, Šturec aj Donovaly aj ďalší niekde ešte po Rožňavu v smere na Poprad, lebo toto sú severo južné trasy, ktoré sme poriešili v dvoch líniách cez Považie a v osi R4. A tam aj ide Via Baltica, Rail Baltica, tam aj bude končiť bariéra pred medveďom z východu. Nejaké prázdne tunely S-J uprostred štátu sú zbytočné sľuby aj na prípravách, aj to niečo stojí. Bolo by to všetko pekné, ale s prepáčením my budeme mať problém aj udržiavať tie tunely, ktoré sa plánujú na D1 až D4. Zbytočná aj Figeľova R9 aj Ficova R8, lebo to riešia obchvaty. Takto nebudú ani rýchlocesty a nie sú ani obchvaty.
V kategoriách ciest, hoci viem, čo znamenajú, nepoznám cenové rozdiely na kilometer. Akože keď to bude o pol metra užšie koľko to bude stáť? Také prehľady podľa mňa ani neexistujú. Má ich niekto za doterajšiu výstavbu od 1993 po dnes aj s infláciou?
S tým nafukovaním cien ... o tom je ale súťaž. Cena môže byť nafúknutá, ale VO by malo zabezpečiť, že niekto cenu znormalizuje aj bez UHP. Je ale na štáte čo potom vyberie.
Ja to neviem posúdiť na doprave, viem to posúdiť v iných položkách, a tam sú tiež odhady nadsadené ale podľa katalogových cien a v skutočnosti vyjdú o 30% nadole. Ale tie % získa víťaz na servisovaní a dodatočných pozáručných službách, ak ide napríklad o stroje/zbrane. (teraz nemám na mysli veľké stroje; tam do toho vstupujú off sety a iné vyjadrenia hodnoty a prínosu pre štát).
Skôr som svedkom situácií, v ktorých si niekto myslí ako zníži štátny odhad a potom sa stane to, že nikto sa do neho nevojde. Štát má ale vždy možnosť zopakovať súťaž. Neviem ako to je s dopravou či potom musí zopakovať alebo nie. V obranných veciach sa potom postupuje tak, že nevyhnutné veci sa obstarajú oslovením, zbytok sa rieši "znovu". (to zase často s oblečením sa deje a keďže máme zásoby aké máme tak súťaž na bežný spotrebný tovar sa rieši 2 roky a pomaly aby si človek nosil z domu).
V každom prípade či bude alebo nebude D3 včas, záleží momentálne iba od postupu dokumentácií, nie od peňazí. Lebo je možnosť čerpať na D3 z viacerých zdrojov.
Všetky sú ale podmienené tým procesom. Slovko včas je 2030. Ten sen, že to bude v 2026 bolo ďalšie seno pre národ. Pretože práve D3 má úsek, ktorý sa staval rekordne dlho ... UHP tu nič extra nevymyslí, lebo všetko vymyslené bolo, prakticky D3 ani nebude riadna diaľnica, už to je 1. opatrenie ako znížiť cenu. Ale tá sa zase zdivhla spolu s tým ako sme v EÚ a musíme všade cpať protihlukové steny. To nie sú lacné opatrenia. To už bolo účinnejšie a lacnejšie vymeniť ľuďom okná. Toto, čo sa dialo kedysi, čo sa všetko postavilo spolu s diaľnicami ako vyvolané investície, to sa už nedeje, takže na toto by bol ten UHP dobrý, že štadióny sa fakt dotovať nebudú. Ale dnes to nemá opodstatnenie. Oni nemajú jednoducho kapacitu na to aby porozumeli tomu čo je intenzita. Kecajú o prínosoch, ale tam, kde my máme AADT na mnohých úsekoch ciest I. triedy, sa v zahraničí stavia rýchlostná cesta. A fakt da to nemôže hodnotiť spôsobom, že nepostavme tam stredisko údržby. Skôr potom, choďte sa niekto pozrieť na niektoré tie SSÚD, čo za kolosálne stavby to je. Prečo? O dosť skromnejšie sa to dá postaviť aj prevádzkovať. Také garáže a prístrešky a predimenzované dielne máme asi len my. Pred takým Bôrikom to je rozmer ako obchodné centrum. Musí sa tam svietiť, kosiť, kúriť ... šetriť na prevádzke, nie na tom, že vôbec nepostavím. O tom ma nikto nepresvedčí. To je vyslovene dnes nástroj financmajstra ako NEstavať. Tomu odpovedajú aj tie eurofondy, ktoré táto vláda takto nastavila. A možno posledné veľké fondy na väčšie spolufinancovanie. Nech UHP rieši, kde nebudú nadjazdy pomaly pre každú poľnačku a družstvo. Toto nech riešia, ale toto oni neriešia, jednotlivé SO na trase nejak detailne. Ani neriešia prekládky vedení a tým by sa tiež mohol niekto zaoberať. Ani neriešia aké sú normy pre kanalizáciu a prečo a kde a aké súčasti má. A ako to je naozaj luxusne navrhnuté. Koľko tých SO a dielcov ani neplní funkciu, iba sú na okrasu. Príde doba a musia sa vymeniť alebo urobiť revíziu, lebo raz tam sú. Toto stojí zbytočné peniaze každým rokom. Toto by mali riešiť na tých ďalších úsekoch. Keď už teda chce ekonóm šetriť. Inak nešetríme nič, len mrháme časom motoristov stojacich v kolónach, kamióny to isté, plytváme palivom a znečisťujeme vzduch. Všetko presne naopak než sa po nás chce.