Stránka 46 z 50

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 06. Mar 2023 17:57
od Miro
aquila má určite na mysli rozšírenie I/11 na štvorpruh.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 06. Mar 2023 21:15
od metelesku.blesku
aquila má na mysli vedenie D3 po povrchu popri Radoli, zrušenie cestného mosta medzi Radoľou a KNM a jeho nahradenie lávkou pre peších a cyklistov.
Tento variant je určite lacnejší, ako 2km estakáda vo výške 6p. bytového domu (výška pilierov + akoobvykle mega premrštené 5m PHS).

Každopádne - investičné náklady 387 mega? To stále myslia vážne s tými cenami? Takto sa na to fakt môžu vykašľať, lebo s touto cenotvorbou nebude vychádzať B/C nad 1 žiadnemu cestnému projektu a môžeme ostať pri tých našich krásnych "starých hradských" a výmene povrchov na nich.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 06. Mar 2023 22:34
od Miro
A čo? Česi majú na svojej strane okolo Mostov u Jablunkova cestu 2+1 a ďalej len 1+1. Až ďalej je 2+2, aj to nie je diaľnica, ale len "rýchlostná cesta" s MPR 110 km/h.
A nemajú v úmysle s tým nič viac robiť.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 07. Mar 2023 00:24
od aquila
metelesku.blesku to popisal presne. proste z tuneloveho variantu urobili este horsie estakadovy ... staru cestu pouzit v maximalnej miere a ziadnu I/11 nerobit nanovo ..

proste D3 by mala byt v lepsom pripade ako je R1 smer NR

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 07. Mar 2023 09:43
od Xisco
Ja to nechápem, v ČR a PL na tej iste trase je diaľnica, resp. nejaká "R", prejde sa cez hranice na Slovensko a už stačí pomaly štrková cesta?

Česká strana: 2+1 od Mostov u Jablunkova, potom sú už diaľnice
Poľská strana: Od Skalitého nová cesta 2 alebo 2+2 až do Stredu Poľska

U nás stará cesta cez obce a mestá. Tie autá, kamióny sa cez hranice vyparili?

Čo sa vlastne oplatí u nás? Čo ideme robiť? Keď všetko je nenávratné, zlé?

Všade budujú kilometre a u nás sa neoplatí nič.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 07. Mar 2023 15:04
od Miro
Akože sa neoplatí nič? Oplatí sa urobiť obchvaty obcí a miest. Nemusí to byť luxusná diaľnica. Veď ani tí Česi nedoviedli diaľnicu až na hranice, ale majú 2+1 a 1+1, až od Třinca je 2+2, aj to "len" rýchlostná cesta na 110 km/h.

Ale Kysučania chcú luxusnú diaľnicu za niekoľkonásobne vyššiu cenu, než by vyšli tie obchvaty. Tak asi okrem privádzača k neexistujúcej diaľnici nebudú mať nič.

P.S. Sám som obyvateľ Kysuckého Nového Mesta, ale pozerám sa na to triezvo. Aj na svojom dome robím len také rekonštrukcie a vylepšenia, na aké mám a stoja mi za tie peniaze.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 07. Mar 2023 15:36
od Pacho
Tuná vôbec nejde o to, či na to máme. Jednoznačne v tejto republike je dosť peňazí, ale táto vláda, jednoducho neche dať penaize čo by bolo pre ľudí.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 07. Mar 2023 18:23
od Xisco
Ja som tiež z KNM. A keď cez týždeň sa stojí x km v kolóne, mesto je upchaté, tak asi niečo treba.

Podľa štatistík tieto úseky netreba. Otázka D3 Strážov - Brodno, D1 HP-LL, teraz otvorili R2 - to je obchvat obchvatu. To vyrátali, že to je potrebné?? Však tam nestretneš jediné auto ...

A tu hlavný ťah smer ČR a PL netreba? Nonstop kolóny? Aj keď možno čísla hovoria niečo iné.

Ani Turany netreba, však prebehneš cez Šútovo, Kraľovany a si v RK (Hubovej), kolóny ani žiadne kolízie tam nie sú.

Ktoré úseky potrebujeme ako soľ? Ako spolupracujú štátne úrady, keď minister povie pred 2 rokmi, že D3 je top priorita a hneď prvá analýza povie, že je to posledná? :)

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 08. Mar 2023 10:05
od devil
nepise sa ze ich netreba. treba "len" znizit naklady, 0,97 je tesny vysledok. aspon je vidiet ako to dopadne ak pocitame s realnymi intenzitami. a to pomer 70/30 je podla mna trochu optimisticky. nie je mozne aby krivan-mytna so 6 km estakadami vysla vyrazne lacnejsie ako toto.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 08. Mar 2023 18:27
od Mawerick81
takze v ramci znizenia nakladov, treba zase vsetko prekreslit a prejst vcelym procesom odnova,, a zatial sa moze stavat na juhu,, ze

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 08. Mar 2023 20:07
od Xisco
My na Slovensku kreslíme, projektujeme, počítame, tendrujeme, rátame návratnosti, len nestaviame ...

Raz som čítal, že my si tu na Slovensku vymýšlame aj také potrebné veci, ktoré nikto (banky, eu) od nás nepožadujú. Práve naopak, napr. na D3 sú vyčlenené peniaze a my ich nevieme minúť z dôvodu, že sme si tak nastavili procesy?

Keby sme konečne zapli tie naše hlúpe hlavy, a keď mi asi niekto dáva peniaze určené konkrétne na daný úsek, tak tam asi postavím cestu, aj keby tam malo ísť jedno auto za deň!

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 08. Mar 2023 20:39
od Mawerick81
neexistuje,, tu prevladajuca chunta a majitelia jedineho spravneho nazoru by ti to hned vyvratili, ze najdolezitejsie je dostat sa co najskor z KE do hlavnej dediny,, vsetko ostatne je nepotrebne a druhorrade

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Mar 2023 07:59
od devil
My na Slovensku kreslíme, projektujeme, počítame, tendrujeme, rátame návratnosti, len nestaviame ...
staviame aby sa dalo co najviac zarobit zarobit prip. aj ukradnut a nie aby bolo postavene.

keď mi asi niekto dáva peniaze určené konkrétne na daný úsek
nic take neexistuje.

takze v ramci znizenia nakladov, treba zase vsetko prekreslit a prejst vcelym procesom odnova,, a zatial sa moze stavat na juhu,, ze
vsetko ? npr. naco je prelozka cesty I. triedy pre nejaku dedinu ? dediny nutne potrebuju cestu prvej triedy ? alebo len tie kysucke dediny potrebuju cesty I. triedy ? alebo je treba az trojkilometrovy most ?

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Mar 2023 10:22
od jarino
Xisco napísal:Keby sme konečne zapli tie naše hlúpe hlavy, a keď mi asi niekto dáva peniaze určené konkrétne na daný úsek, tak tam asi postavím cestu, aj keby tam malo ísť jedno auto za deň!

Toto je chybné uvažovanie keďže ten čo dáva peniaze si stanovuje podmienky, za akých okolností realizáciu daných projektov podporí.

V dokumentoch MD SR sa píše nasledovné:

"Základnou informáciou pre posúdenie toho, či má alebo nemá byť investícia realizovaná, sú hodnoty vyššie uvedených ukazovateľov ekonomickej analýzy. V princípe by mali byť projekty spoločensky realizovateľné, ak sú dosiahnuté aspoň minimálne hraničné hodnoty, t. j. ENPV > 0, ERR > 5 a B/C > 1.

V prípade, že sú dosahované hodnoty ukazovateľov nižšie ako požadované hraničné hodnoty (v podmienkach pomoci z fondov EÚ nie sú takéto projekty financovateľné), ďalšia fáza projektu by mala byť pozastavená. Nemusí to však nevyhnutne znamenať koniec projektu ako takého, avšak v takýchto prípadoch je potrebné hľadať riešenia, napr. v podobe zlepšovacích návrhov v rámci investície, alebo hľadať lacnejšie/efektívnejšie alternatívy investície.

Na druhej strane, samotné dosiahnutie hraničných hodnôt ukazovateľov automaticky neznamená, že projekt bude realizovaný. Vzhľadom na to, že zdroje na realizáciu investícií v dopravnom sektore sú obmedzené, je potrebné hľadať projekty s čo najvyššou pridanou hodnotou, napr. s najvyšším možným pomerom prínosov a nákladov."

Ukazovatele D3 Brodno - KNM:
ENPV = -12 mil. eur
EIRR = 4,8%
B/C = 0,97

Z toho je evidentné, že Brodno - KNM pri striktnom dodržiavaní stanovených podmienok nespĺňa podmienky na financovanie z eurofondov. Ale nie je to neriešiteľná katastrofa...
Ukazovatele dobudovania tunela Horelica by mali byť ešte horšie, ale počkajme si na štúdiu realizovateľnosti, ktorú zverejnia maximálne do pár týždňov.

Xisco napísal:Všade budujú kilometre a u nás sa neoplatí nič.

Ako už bolo napísané, svet nie je čiernobiely, t.j. existujú aj alternatívy.
NDS má x možností, najrozumnejší a najrýchlejší spôsob je zníženie nákladov na realizáciu projektu. Znížením nákladov o 20% by B/C narástlo na 1,2, čo by už mohlo byť prijateľné aj vzhľadom na riziká (nárast stavebných nákladov počas realizácie, nižšie intenzity atď.), aby B/C nekleslo pod 1.
Dá sa to dosiahnuť viacerými spôsobmi:
- vyškrtnutie vyvolaných investícií, ktoré s diaľnicou nesúvisia,
- zjednodušenie projektu (riešenie v okolí križovatky Brodno sa mi zdá zbytočne komplikované, cesta 1 triedy nemusí byť súčasťou tohto projektu, sú tam úpravy koryta Kysuce atď.)
- tendrovanie cez žltý FIDIC (hlavne náklady na mosty by to mohlo znížiť),
- vytvorenie podmienok, aby sa tendra zúčastnilo čo najviac relevantných záujemcov. Posledné tendre ŽSR kde majú 8-10 uchádzačov krásne ukazujú, že ponuky jednotlivých uchádzačov sa môžu zásadne líšiť.

Zhotoviteľ štúdie ponúkol možnosť hľadania spôsobov zníženia nákladov (napr. realizácia polprofilu), ale NDS odmietla do projektu výrazne zasahovať (okrem toho že ekodukt ponad železnicu a cestu 1. triedy nebude súčasť projektu diaľnice).
Teoretická možnosť je uchádzanie sa o granty CEF, lenže tie sú primárne určené na železnice a prihraničné úseky...

Brodno - KNM je riešiteľné, ale ostatné dva úseky D3 budú zrejme o dosť väčší problém na základe toho čo som videl...
Nikto nespochybňuje dopravné problémy na Kysuciach, ale ich riešenie nie je navrhnuté primerane. Nemá význam vyťahovať čo sa kedysi postavilo, keďže podmienky financovania sa neustále vyvíjajú a čo bolo možné pred 8 rokmi teraz už možné nemusí byť. V skutočnosti nikomu v Bruseli a neviem kde nebude vadiť, ak kysucká D3 bude polprofil alebo cesta prvej triedy..., aj keď to by nebolo najmä v prípade Brodno - KNM najrozumenšie riešenie.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Mar 2023 13:27
od frontier
Bola by to Mega hlúposť to je každému viac než jasné. Či polprofil či 1.trieda , jednoznačne plný profil pri tých intenzitach tam .. Keď to Poliaci dokážu postaviť tak musíme to dokázať aj my dostať na to EÚ fondy a dotácie, Poliaci to ako stavajú nie tak náhodou tiež z EÚ zdrojov? Oni neriešia nejaké blbe koeficienty, stavajú a hotovo. My len riešime takéto a pod blbosti a hovadiny namiesto výstavby, roky pritom utekajú a stavia sa jeden veľký prd. Furt len kadejake aj viackrát opakované štúdie, EIA, a Dokolecka dokola jak nejaký zacyklovany kolovratok a realita nikdy žiadna výstavba skutek vždy utek..

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Mar 2023 14:09
od milan_KM
Devil snáď prvý raz správne poukázal na fakt, že kratší a násobne technologicky náročnejší úsek Kriváň - Mýtna má stavebné náklady o 100 mil, € nižšie ako tento úsek. Ako je to možné? Otázka na jarina, ďakujem.

To ako vážne si to nikto doteraz nevšimol, že tu niečo nehraje?

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Mar 2023 16:14
od JaNY
Tiez zaujimave, ked je tam BC tesne pod 1 tak asi by to trebalo osekat ( ako pise Jarino) aby sa to mohlo stavat, ale NDS odmietla do projektu vyrazne zasahovat. Takze to citam ze NDS to nechce stavat.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 09. Mar 2023 18:01
od DrX
Mawerick81 napísal:takze v ramci znizenia nakladov, treba zase vsetko prekreslit a prejst vcelym procesom odnova,, a zatial sa moze stavat na juhu,, ze


Prestan bluznit. To praveze na R2 na rovine na juhu, kde sa da stavat za 5mil EUR/km, megalomani navymyslali take ceny, ze sa podla B/C nevyplati stavat ani okolo Sace, kde su intenzity 24tis aut, vacsie ako na celej D3!!!

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 10. Mar 2023 15:32
od metelesku.blesku
jarino napísal:- zjednodušenie projektu (riešenie v okolí križovatky Brodno sa mi zdá zbytočne komplikované, cesta 1 triedy nemusí byť súčasťou tohto projektu, sú tam úpravy koryta Kysuce atď.)


Toto mi hlava neberie. Z akého dôvodu je cesta I. triedy stále financovaná z rozpočtu stavby úseku diaľnice a nie z peňazí SSC. Veď teda keď to chcú robiť naraz, tak nech nalejú tých pár peňazí na realizáciu cesty I. triedy z rozpočtu do SSC a zvyšok (samotná D3) môže byť potom odfinancovaná z "peňazí zadarmo".
Veď predsa buď dostanem 300 mega na diaľnicu výmenou za to, že si odfinancujem za 20 mega preložku cesty, alebo nedostanem nič, lebo som tak srprostý, že nechcem dať ani tých 20, aby mohol celý projekt prebehnúť bez problémov.

Tvrdohlavé držanie sa (nielen) tej cesty vrámci tohto jedného úseku znamená v preklade naozaj len to, že zvyšok D3 v skutočnosti stavať nechcú. Inak by tie zjednodušenia projektu bez kecov zapracovali.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 10. Mar 2023 16:31
od Mawerick81
no prelozka 1/11 cez Brodno asi inak nejde riesit.. kedze sa ma pouzit sucasna 4 prudovka cela az po zaciatok nadjazdu ponad zeleznicu.. Ako inak by sa to malo riesit? Dajte napady,, idem si pre popcorn :D

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 10. Mar 2023 22:06
od jarino
milan_KM napísal:Devil snáď prvý raz správne poukázal na fakt, že kratší a násobne technologicky náročnejší úsek Kriváň - Mýtna má stavebné náklady o 100 mil, € nižšie ako tento úsek. Ako je to možné? Otázka na jarina, ďakujem.

To ako vážne si to nikto doteraz nevšimol, že tu niečo nehraje?

Lebo rozsah projektu...

Na Brodno - KNM máš dokopy 5,5 kilometra mostov.
Z toho 4,7 kilometra s dĺžkou viac ako 100 metrov, čo tvorí 150 mil. eur. To vychádza na 32 mil. eur/km.
V prípade Kriváň - Mýtna bola uzatvorená Zmluva na estakády od 21 do 31 mil. eur/km. Lenže Zmluva bola uzatvorená v 2020, ponuka bola vytvorená ešte predtým...

Kriváň - Mýtna neobsahuje ekodukty (10 mil. eur), x kilometrov cesty prvej triedy za cca 15 mil. eur a ani úpravu toku Kysuce, kde sa dá podľa Zhotoviteľa štúdie ušetriť 30 miliónov eur. Len toto robí 55 miliónov eur... Ďalej kilometre protihlukových stien. 1,6 kilometra zárubných múrov a 2 kilometre oporných múrov taktiež nie je zrovna málo... Zdvojnásobil sa rozsah preložiek IS.
Určite sa rozsahom nejedná o jednoduchý projekt.
A tie dlhé mosty pozdĺž Kysuce. No verím, že Zhotoviteľ Štúdie by vedel ušetriť peniaze pretrasovaním diaľnice..., čo pochopiteľne NDS odmietla.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 11. Mar 2023 11:52
od Jano1
Trasa D3 Brodno - KM je uplne v poriadku. Problemom su mosty, ktore nie su nevyhnutne, najma estakada pri KM, zbytocne narocna prelozka I/11 pri Brodne a niektore vyvolane investicie.

Co sa tyka ceny, tam je cenotvorba lepsia ako ludova tvorivost, pre priklad nemusime ist daleko - privadzac Zilina juh, I.etapa.

A sice sa to netyka tohto useku, ale studia (dopravny model z 8/2022) je pre ZA-CA, kde je v subore C_1_Podklady_a_prieskumy\C_1_4_Doprava\C_1_4_1_D_D_model_prilohy.pdf intenzita podla modelu pre rok 2022 na useku Oscadnica-Cadca 12900 v./24, pritom uz v roku 2015 tam podla scitania bola intenzita 15053 v./24h a pochybujem, ze sa na tomto useku v roku 2022, ked uz pandemia tak neuradovala, znizila.

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 13. Mar 2023 09:21
od aquila
pridal som do galerie aj ortofoto co dal jarino ako PDFko

48705

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 13. Mar 2023 11:22
od Miro
Nemáte niekto podrobnejšiu schému budúcej MÚK Brodno?

Re: D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto

OdoslaťOdoslané: 13. Mar 2023 12:17
od aquila
tu

13248

a tu

13686