Tak ako sa spravila zlodejina na R1 sa dá spraviť kdekoľvek. (ak si prečítaš PPP tak to tam kritizujem)
Tu sa pripravuje už aj na pol štátna a pol súkromná investičná banka, ktorá má mať za cieľ financovanie niektorých projektov. S jednou fin. skupinou a s čínskym kapitálom to mali rozpracované. Nechcem napísať, že súdruhovia, lebo tí siahajú do mnohých strán.
Čiže takto si zaistia pár miliárd na fajn hlavne drahé projekty a zrealzujú ich. Vedia ich spraviť, o to ide. Daňový poplatník zaplatí, možno aj priamo aj nepriamo naraz. Akokoľvek, ale hlavne aby sa minulo. A nie je rozhodne zaujímavé stavať 50 obchvatov po 30 mil. To je 50x zložitá príprava. Regiónom musia stačiť miliónové sľuby a pár štadiónov a opravených chodníkov.
Tu nejde o to čo ide nejde, ale čo sa spraví nespraví. Je jedno páči nepáči, ale dáme nedáme. Tunel sa nemohol robiť naraz so zvyškom D4 lebo nebol pripravený. To nemalo s R7 nič spoločné argumentačne o prelepení tunela na R7 a podobne. Tam je dôležité vnímať tie nové developerské zóny s RD v poliach.
Samozrejme, že to nepôjde hneď. Od vyhlásenia zámerov a vzniku investičnej banky a vytvorenia ilúzie, že bude nejaká zahraničná firma investovať nejakým podielom do takých aktivít ubehne pár rokov, ale už to pôjde. Carpathia Motorway Limited/Comp (musel by som to hľadat) bolo v minulosti založené, spolumajiteľ bol Kanaďan, Brit a Slovák. Potom to zaniklo. A vlastnila to firma, ktorá len tak mimochodom sľúbila stavať kus diaľnice v Nepále. Dodnes tam nestojí, ale už sa tam stavia nejaký tunel pod horami, len to stavia iná firma. Ale ako kozultant bola táto, zohnala grant z japonska, čínsky úver a Nepál stavia. Tá istá firma mala zakázku v Zimbabwe na toto isté a dodnes to nestavia, ale už to tam stavajú. Taký istý projekt sa objavil aj v Macedónsku, stále tie isté persóny, postupy a financie. Zatiaľ stále nie člen EU, ale tá fi medzičasom už nie je ani tu. Lenže tie väzby existujú medzi tými partnermi, to bolo vidieť na Covide a prenáša sa to do energetiky, cestovného ruchu až do ČR a prelína s nami. Len nedávno vzniklo partnerstvo medzi fin. skupinou a Siem. kde oni dajú financie, Siem vypracuje riešenie a mesto môže svietiť efektívnejšie a čerpajú sa dotky z EU fondov na výmen u osvetlenia. Ten istý technológ ale pracoval pre EU a dodal štúdie o tom aké to bude super. Takže v takomto biznis priestore my žijeme. Tu rozhodujú vyvolené firmy a politici na ne napojení. Ibaže niekde prekračujú "základné práva a neštítia sa ničoho". Ide len o to ako sa vymenia svetlá za LED v stovkách obcí naraz a nejakých 18% na tom ovládlo pár ľudí.

Tam to ale vždy poruší trocha pravidlá EU a musia si to mestá preplatiť samé. Ale oni si preplatia, lebo je to dohodnuté. Zase sme až v regiónoch.. proklamovaná úspora na energiách sa minie v doplatení z daní mesta, ale peniaze sa nestratili, len nie sú kde mali byť. Tie schémy sa dajú uplatniť od malých po veľkých a sú pripravené! Alebo rozpracované.. a tie persóny majú napojenia ďalej, na lepiča asfaltových trhlín, napríklad, taká malá nenapadná firmička, ktorej ale niekto výrazne pomohol v minulosti nakúpiť technológie a je jediný široko. Dávno sa vytratil z pozadia, ale registre sú čitateľné. Metóda vytunelovenia firiem cez lacné zakázky bola ďalšia fajn metóda.. ale pokračujú ďalej. Mostná dopravná firma stavia aj v Baku. V Maďarsku, Poľsku, Metrostav valcuje české súdy.. dostávame sa k jamám v BA, železničné autobusové a iné.
A zase sa to nemusí páčiť, ale existuje to. A zakázané to vyslovene nie je. Že nás považujú za krajinu, kde to ide je dané práve tým, že to tu ide.
O o to ide.. ja ako motorista uvítam takú stavbu.

Zrovna ako 100 iných stavieb po celej krajine, aj keď viem, že sa skoro žiadna nestavia s kostolným poriadkom a že sa nepostaví ani 1/4 do 2030. Ani ´40. Bude samax písať o tom prečo nie, nejaké hodnotenia B/C, nejaké vtáky, plazy, medvede.. ako inak.
Zdravotníctvo je už rozobrané na kosť, teraz sa preskladá do podoby plať a budeme ťa liečiť. Štát ťa zoperuje ak si počkáš, ak nechceš tak plať aj tam. Je na čase rozobrať ešte ekonomicky aktívne oblasti z príjmov a doprava tvorí 1/10 výdavkov v regióne kde žiješ + tranzit. Takže náklady nad návratnosť doplatí štát. EU banky na to nedajú, ale štátna investičná a prisp. súkr. dajú bez problémov a je jedno či sa to bude volať tunel, cesta alebo nemocnica. Aká zhoda náhod, že tunel Karpaty a Via Carpatia na východe, oboje sa skloňuje cez PPP, to prvé dobrých 25 rokov, to druhé posledné roky. Prešov dostal alebo dostáva 3 mega investície, Košice ďalšie a logicky dostanú aj R4. Či s fondami alebo PPP je už jedno.. západu to môže byť jedno, ale východu to jedno nie je. Zrovna východu je jedno či bude mať BA tunel Karpaty. Ale určite je "zastropovaný" rozvoj strednej časti. A to spravila táto vláda, že to tam stopla. Aj to málo, čo sa dalo cez štát riešiť, lebo vraj niet za čo, ale ekon. aktívne oblasti dostanú vždy na podporu impulz.

Aj 4x predražený, viď R1. A kto im radí s PPP u R4, zase tie skoro podobné napojenia..
A keď sme pri Číne, v Poľsku kedysi zlyhali na výstavbe diaľnice. Ale v Grécku investuje do dopravných uzlov. V Chorvátsku postavili most Pelješac, stavajú projekt Hodvábnej Cesty, ktorej hlavným cieľom je rozvinúť západnú európu so západnou čínou (kam chce čína presťahovať 1/4 miliardy ľudí u seba z východu) a okrem toho investovali asi 900 miliárd dolárov do sveta. Časť sa neprestavala, ale zmizla, ale že Čína má stále silnejší vplyv je evidentné.. a ten záujem o investičnú banku majú cez Zemana aj v ČR.

A zase na fin. skupinu. Trošku treba s porozumením vnímať záujmy. A aj záujmy štátu a BA o navrhované veľké investície. A o tom, prečo veľké som písal inde.. regionálne rozdiely. Čím väčšie - drahšie - tým lepšie. Len drahšie, nákladnejšie akokoľvek zdražiť to ide. To je jedno že sa to bude stavať do ucelenej koncepcie 100 rokov. Bohužiaľ..