jozin z bazin napísal:Minister dopravy Lančarič rozhodol o odvolaní Vladimíra Jacka z funkcie generálneho riaditeľa NDS. Dôvodom bolo manažérske pochybenie pri tendri na výstavbu R1 Banská Bystrica - Slovenská Ľupča.
Zeby sme sa coskoro aj dozvedeli, co sa stalo ?
Rozhodnutie ÚVO:
https://www.uvo.gov.sk/dohlad/namietky/ ... ff4da4b55dOpäť sa jedná o blamáž v podaní NDS... Ak by nerobili kraviny, tak zmluva je už s vysokou pravdepodobnosťou podpísaná. Podpisujú zákazky za stovky miliónov a nie sú schopní vyhodnocovať ponuky ani len v súlade so svojimi súťažnými podmienkami!
Chronológia:1) Doprastav a Metrostav podali najnižšiu ponuku.
2) Následne boli vyhodnocované podmienky účasti. V rámci nich NDS vyhodnocovala splnenie podmienok aj v prípade uvažovaných subdodávateľov. Doprastav a Metrostav na archeologický prieskum uvažovali s využitím služieb Archeologického ústavu SAV.
3) NDS zistila, že Doprastav s Metrostavom nedodali žiadne dokumenty, ktorými by deklarovali splnenie podmienok v naväznosti na paragraf 41 odsek 1a a 1b ZVO resp. v naväznosti na súťažné podmienky, kde bolo stanovené, že uchádzači majú predložiť zoznam uvažovaných (slovo uvažovaných znamená, že do podpisu zmluvy sa ten zoznam môže meniť...) subdodávateľov s uvedením názvu, adresy, atď. Doprastav a Metrostav tam práve nahodili Archeologický ústav SAV.
4) NDS požiadala o vysvetlenie, kde upozornila, že v ponuke nie sú dokumenty či tento subdodávateľ spĺňa podmienky účasti a okrem iného spomínaný ústav nie je zapísaný v Registri partnerov verejnej správy.
Podľa paragrafu 11 odsek 1 písmeno b: "Verejný obstarávateľ a obstarávateľ nesmie uzavrieť zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu s uchádzačom, ktorého subdodávateľ a subdodávateľ podľa osobitného predpisu majú povinnosť zapisovať sa do registra partnerov verejného sektora a nie sú zapísaní v registri partnerov verejného sektora."
5) Doprastav uviedol, že o tom vedia, ale že Archeologický ústav SAV tam nemusí byť zapísaný.
Dôvod je ten, že podľa Zákona 315/2016 o registri partnerov verejného sektora subjekty verejnej správy tam nemusia byť zapísané. Podľa Zákona o 523/2004 o rozpočtových pravidlách verejnej správy subjektami verejnej správy sú organizácie vedené v registri Štatistického úradu SR.
Z toho vyplýva, že zápis subdodávateľa Archeologický ústav SAV v Registri partnerov verejnej správy nie je potrebný.
Zároveň Doprastav s Metrostavom doplnili Zoznam subdodávateľov o ďalšieho subdodávateľa na predmetnú činnosť, ktorý bol v Registri zapísaný a všetky podmienky spĺňal.
6) Následne NDS vyhlásila úspešného uchádzača.
7) Medzitým bol spomínaný subdodávateľ zapísaný v Registri partnerov verejnej správy (bolo to 21.7.2023, t.j. v deň, kedy Doprastav s Metrostavom zaslali vysvetlenie, že subdodávateľ tam nie je zapísaný a nie je to podľa slovenskej legislatívy potrebné).
Nasledovala výzva o súčinnosť v rámci ktorej mal úspešný uchádzač predložiť Zmluvu. V Zmluve v časti Zoznam subdodávateľov bol uvedený spomínaný subdodávateľ. V NDS-ke počas kontroly pred podpisom Zmluvy štaturármi zistili, že tento subdodávateľ je zapísaný v uvedenom Registri, avšak pri vysvetľovaní ponuky Doprastav+Metrostav tvrdili, že nie je. Komisia rozhodla, že sa jedná o novú skutočnosť kvôli ktorej musia zrušiť rozhodnutie o oznámení úspešného uchádzača, lebo došlo k nesprávnemu vyhodnoteniu podmienok účasti.
8 ) Nasledovala žiadosť o vysvetlenie, v ktorom NDS žiadala informáciu, kde v ponuke sú dokumenty, podľa ktorých Subdodávateľ spĺňa podmienky účasti.
9) Doprastav s Metrostavom odpísali, že NDS už na uvedenú otázku odpísali a ak má za to, že chýbajú dokumenty, podľa paragrafu 41 odsek 2 Zákona o verejnom obstarávaní je povinná požiadať uchádzača o nahradenie uvažovaného subdodávateľa subdodávateľom, ktorý podmienky spĺňa.
Zároveň uviedli, že obidvaja subdodávatelia uvedený v Zozname subdodávateľov, ktorý majú realizovať Archeologický prieskum spĺňajú podmienky účasti a sú v tom čase zapísaný v Registri partnerov verejnej správy. Taktiež uviedli, že NDS je podľa zákona o VO povinná skontrolovať pravdivosť údajov v ponuke pričom ak by to urobila, prišla by na to aj sama.
10) Následne NDS uchádzača z VO vylúčila. Dôvodom bola absencia dokumentov a chýbajúci zápis subdodávateľa v Registri partnerov verejnej správy k dňu predkladania ponuky.
Vraj Komisia hodnotiaca ponuky nemohla vyhodnotiť, či subdodávateľ spĺňa podmienky účasti. Zároveň NDS odmietla akceptovať, že by mal byť subdodávateľ nahradený iným subdodávateľom.KomentárJe teda zjavné, že subdodávateľ v Registri nemusel byť zapísaný.
Zároveň posledné dve vety v bode 10, ktorými opisujem konanie NDS, sú priam zarážajúce.
Dôvod:
1) Zákon nehovorí o tom, že Obstarávateľ má hodnotiť v procese vyhodnocovania ponúk, či subdodávatelia splnili podmienky účasti. Dôvod je ten, že uchádzači v ponuke uvádzajú iba uvažovaných subdodávateľov, ktorých zoznam sa až do podpisu Zmluvy môže meniť.
2) NDS v súťažných podkladoch píše, že uchádzač je povinný poskytnúť Zoznam subdodávateľov najneskôr do lehoty stanovenej vo Výzve na poskytnutie súčinnosti (pred podpisom zmluvy...). A zároveň podľa tých istých podkladov je uchádzač Zoznam subdodávateľov predložený v ponuke oprávnený aktualizovať.
Z toho vyplýva, že hodnotenie splnenia podmienok účasti subdodávateľmi v čase, keď uchádzač môže tento Zoznam meniť, je predčasné. A vylučovať niekoho na základe toho riadna hlúposť.
To že NDS píše v súťažných podkladoch o možnosti aktualizovať zoznam subdodávateľov a následne to pri vyhodnocovaní ponúk odmieta vykonať je čerešnička na torte.
Takže konajú nielen v rozpore so zákonmi, ale aj vlastnými súťažnými podkladmi... A to je už čo povedať.