R1 Všeobecne

Trnava – Nitra – Žarnovica – Žiar nad Hronom – Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok (križovatka s D1)

Moderátor: Moderátori

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod PK » 18. Sep 2018 15:43

V poslednej dobe jedine co sa z dialnic na Slovensku buduje normalne su tunely.
Ziadne tahanice s vyvlastnovanim, ziadne tahanice s ochrancami, trasovanim...
Zacinam mat pocit, ze budovanie tunela popod Donovaly by mohla byt vyhoda tohto useku.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod rastislav5 » 18. Sep 2018 16:27

Ak by tunel popod Donovalmi nemal ist krizom cez Narodny park Nizke Tatry a aby nezasahoval do uzemi Natura 2000, musel by mat dlzku 11 az 17 km. Viac tu https://www.dialnice.info/viewtopic.php ... 71#p178571 alebo tu https://www.etrend.sk/trend-archiv/rok- ... ovaly.html
Je to sice technicky realizovatelne dielo (aj ked pri takej dlzke si ho neviem predstavit ako jednorurovy tunel, musela by tam byt minimalne dalsia unikova rura), avsak stalo by to vyrazne viac ako alternativa cez Turiec.
A na priklade niektorych obcanov Hrboltovej a poslankyne Ruzomberka vidime, ze aj proti portalu tunela sa podpisuju peticie a odvolava sa a blokuje sa vystavba obchvatu Ruzomberka napriek tomu, ze povodny tunel sa predlzil.
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Vlados » 18. Sep 2018 21:06

a k tomu prirátajme ešte tunel popod Urpír, aby sme mali kompletnú trasu vyhovujúcich parametrov... jedine, že by pele povedal "séfom" odteraz už len poctivo a za rok-dva by na to ušetril. veď je z BB, tak ju snáď transeurópska magistrála neobíde v susednej doline?
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod rastislav5 » 19. Sep 2018 05:43

A nezabudajme na tunel Biely Potok dlhy 1,4 km pred Ruzomberkom smerom od Donoval plus mnoho zarezov a mostov v uzkej doline.
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Lorenc » 19. Sep 2018 07:50

Písal som o zlepšovaní parametrov. Napríklad za 0,5 mld na úseky, ktoré som spomenul by sa čas cestovania medzi Rk(omw)-BB skrátil z 55 minút na 30 minút, Tunel Biely potok Korytnica a L. Osada1 a 2 prípadne Mních by sa mohli odsunúť na dlhé roky. Tunely dlhé 11 km a 17 neprichádzajú v úvahu reálne je navrhnutý 8 km tunel Hradište, ktorý by stačilo postaviť v jednej rúre. Úseky BB- SL a obchvat RK tu nespochybnia ani najväčší odporcovia R1 a úsek kde bola včera nehoda L.Osada B.Potok by sa dal urobiť s 2 kratšími mostami a s eko opatreniami ako rozšírenie jednotky.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod rastislav5 » 19. Sep 2018 13:04

akurat ze ten tunel Hradiste:
1. ma problem so severnym portalom, ktory usti uprostred Narodneho parku Nizke Tatry a uprostred Chraneneho vtacieho uzemia NATURA 2000 Nizke Tatry https://www.dialnice.info/gallery/image ... e_id=37414 . Tu len pre zaujimavost uvadzam, ze v Programe starostlivosti o CHVU Nizke Tatry na roky 2016 az 2045 sa pise: "prehodnotiť v súčasnosti existujúcu sieť lesných ciest z hľadiska reálnych potrieb lesného hospodárstva a ich vplyvu na fragmentáciu a ekologickú stabilitu hniezdnych biotopov a zabezpečiť ak je to možné asanáciu „nadbytočných lesných ciest“, ktoré umožňujú narušovanie stavu hniezdnych biotopov" - http://www.sopsr.sk/ps.chvu2/files/Nizke-Tatry.pdf , tzn. existujuce cesty asanovat, nie stavat rychlostnu komunikaciu cez toto chranene uzemie :-)
2. ma problem s juznym portalom: Stanovisko obce Mostenica z 12.7.2016: "Obec odmieta riešenie dlhého tunela v blízkosti obce. Už v minulosti ho odmietla. Obava je z hluku, z prašnosti a to tak počas výstavby, ako aj počas prevádzky" Stanovisko Petra Rajniaka z 15.7.2016: "Nesúhlasí s trasou. Pôvodná trasa bola kompromisom, v súčasnosti predkladaná zmena sa priblížila k obytnej časti Moštenica" https://www.enviroportal.sk/eia/dokumen ... 30ea625456
3. ma problem s vodnymi zdrojmi: Stanovisko obce Podkonice z 8.8.2016: "Nesúhlasí s variantom Tunel Hradište z dôvodu ohrozenia vodných zdrojov" Stanovisko Ministerstva zdravotnictva z 11.7.2016: ...je zakázané bez vydania stanoviska MZ SR v II. stupni ochranného pásma minerálnych vôd vykonávať činnosti, ktoré by mohli ovplyvňovať vlastnosti minerálnych vôd" (tamze)
4. aj z tychto dovodov tunel Hradiste nema EIA a s velkou pravdepodobnostou v sucasnom trasovani a dlzke ju ani nikdy mat nebude. Napr. Institut pre ochranu prirody v Banskej Bystrici upozornuje, ze "... zásah do územia NATURA 2000 je možný, pokiaľ nie sú iné varianty. Má za to, že existujú aj iné varianty" (tamze). Konkretne napr. predlzenie tunela alebo trasovanie vedlajsou Turcianskou kotlinou
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod PK » 19. Sep 2018 13:22

Nebolo by v tomto pripade naozaj jednoduchsie ist cestou dlhsieho tunela a vyhnut sa tym problemom s obcami, EIA?
Aj na priklade Visnoveho vidime, ze tunel nie je problem, stabilna rychlost 12m denne a je to. Naopak vonkajsie veci na Visnovom meskaju kvoli EIA.
Prevrtat to cele od Mostenice az za Liptovsku osadu a hotovo. 16km. Za 3,6 roka by to mohlo byt.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Lorenc » 19. Sep 2018 13:59

Určite to by sme potrebovali mať 10 najdlhší road tunnel :-D na svete. U nás by ho stavali 7 rokov minimálne. Keby sa Hradište potiahne max na 9,5km by stačilo... A obíde aj CHVU. Keby tam nešli 2x 400 a je tam panenská príroda tak by som pochopil rôzne argumenty. Ale toto mi dôjde ako obsedantna uzkostlivost kvôli mŕtvemu zákonu a umelej čiare CHVU, kde si nevieme dať na váhu, čo zachránime a čo stratíme a prehliadneme vyriešenie podstatnejšieho problému.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod rastislav5 » 19. Sep 2018 14:23

Verim, ze vidis rozdiel medzi nehlucnym a nedymiacim vysokym napatim v NATURA 2000, ktore bolo postavene este PRED jej vyhlasenim a do kopca huciacimi, vibrujucimi a dymiacimi kamionmi medzinarodnej dopravy v NATURA 2000 a Narodnom parku, o ktorych sa rozhodujeme PO jej vyhlaseni.
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Lorenc » 19. Sep 2018 15:02

Verim, ze vidis rozdiel medzi nehlucnym a nedymiacim vysokym napatim v NATURA 2000


A tieto dymiace a hučiace keď prekonajú prevýšenie 800m, miesto 400 to je ok? A keby tie kamióny išli v 8km tuneli neškodia prostrediu menej? Veď CHVU sú aj od Úľanky až po Donovaly či to je menej príroda menej cené CHVU? http://geo.enviroportal.sk/vu/

R1 BB-Korytnica zďaleka obchádza CHVU okrem 1,5 km severného portálu tunela Hradište, čo sa pri súčasnom vedení nedá povedať.
Lorenc
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 40
Založený: 06. Máj 2005 09:43

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod rastislav5 » 19. Sep 2018 15:19

Sucasna cesta I/59 nevedie cez CHVU, ale ich obchadza (aj ked v tesnej blizkosti) - pozri si vyhlasky, ktorymi sa jednotlive CHVU vyhlasuju, tam su podrobne popisane aj hranice CHVU. Cesta cez Donovaly je dedictvo minulosti, idealne by bolo v buducnosti tranzit z Donoval uplne vylucit alebo aspon vyrazne obmedzit napr. mytnym systemom.
Ak by isli kamiony v 8 km tuneli, skodili by prostrediu niekde menej, inde viac (v miestach kde je v sucasnosti Natura 2000 a Narodny park bez kamionov), ale existuju varianty trasovania, kde by skodili este menej ako v 8 km tuneli a tie treba preferovat (napr. dlhy bazicky tunel alebo Turcianska kotlina)
rastislav5
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 14
Založený: 25. Nov 2006 18:58

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod fh » 19. Sep 2018 16:05

R1 v tejto oblasti NESTAVAŤ. Trasa R3 cez Kremnicu a Turiec nemá tieto problémy či 12 alebo 8 km tunel.
fh
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 12
Založený: 06. Máj 2005 11:19

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Vceliak » 19. Sep 2018 17:04

fh napísal:R1 v tejto oblasti NESTAVAŤ.

Súhlasím s fh. Sú lepšie varianty, ako prepojiť R1 s D1. Ja to vidím na Turiec, poprípade Čertovica. Ak sa dokončí D1 pri Žiline a Ružomberku, prestane existovať problém "Donovaly".
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 488
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Vlados » 19. Sep 2018 19:36

RC popod Donovaly je mokrý sem bystričanov, aby boli konečne na hlavnej trase... nedokážu prehltnúť ze ZV je/bude.

PK napísal:Aj na priklade Visnoveho vidime, ze tunel nie je problem, stabilna rychlost 12m denne a je to. Naopak vonkajsie veci na Visnovom meskaju kvoli EIA.
Prevrtat to cele od Mostenice az za Liptovsku osadu a hotovo. 16km. Za 3,6 roka by to mohlo byt.

Koľko by nás táto sranda stála?
Inak v počtoch máš určité nedostatky... minimálne za 7,3 roka a aj to len teoreticky nakoľko by to bolo bez prieskumnej stôlne, t.j. miestami by sa šlo opatrnejšie. (neriešme horniny v...)
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod 1mmortal2 » 19. Sep 2018 22:20

mne je stale zahadou, preco BB tak strasne tuzi po tych vsetkych kamionoch co by im isli prekticky cez mesto ak by ta to nebodaj postavalo (verme ze nie)
1mmortal2
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 443
Obrázky: 37
Založený: 28. Dec 2007 18:34
Bydlisko: Trencin

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod babar » 19. Sep 2018 22:59

fh napísal:R1 v tejto oblasti NESTAVAŤ. Trasa R3 cez Kremnicu a Turiec nemá tieto problémy či 12 alebo 8 km tunel.


Az na ten detail ze R3 pretrasovali z Hornej Stubne na Handlovu miesto Kremnice a nebude to postavene minimalne dalsich 20 rokov tipujem.

To uz rovno mohli urobit prepojenie Horna Stubna - Harmanec.
Taliani maju viac tunelov okolo jedneho jazera ako mi na celom slovensku! https://youtu.be/cQb5CPNFOio
Obrázok používateľa
babar
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 260
Obrázky: 22
Založený: 03. Máj 2014 15:39

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Milos » 20. Sep 2018 08:53

V novšom návrhu variantu R3 na BB sa mala R3 napájať na R1 južne od BB. Pri Harmanci sú úzke doliny, chránené územia, jaskyne a pod.
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Vlados » 20. Sep 2018 09:04

aj toto je mokrý sen bystričanov. už desiatky rokov súťažia so Zvolenom.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod PK » 20. Sep 2018 09:07

fh napísal:R1 v tejto oblasti NESTAVAŤ. Trasa R3 cez Kremnicu a Turiec nemá tieto problémy či 12 alebo 8 km tunel.


Cesta cez donovaly je od vekov prirodzena cesta pre tranzit S-J a V-Z. Posunutim R1 na Turiec sa tato cesta uplne pokasle a spravi proti zdravemu rozumu.
Na mape Slovenska sa vytvori infrastrukturna cierna diera na ploche celych Nizkych Tatier ohranicena Martinom, Turcianskymi Teplicami, BB, Breznom, Tisovcom, Telgartom, SNV, Popradom, LM, RK, Vrutkami, Martinom
Je to mozno 10% rozlohy Slovenska. Pri takejto malej krajine ako nasa si toto nemozme dovolit. Ochrana odtial potial, ale vyhlasit 10% uzemia za skanzen a vytvorit nim prekazku v strede karajiny, ktore blokuje V-Z a S-J je sprostost.
Rychlostna cesta cez certovicu je samozrejme pre Slovensko lepsie riesenie ako Donovaly.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Vlados » 20. Sep 2018 09:14

ale môžeme. aj cez Švajčiarsko sa kedysi chodili slobodne a dnes sa AN nakladá na vlaky. detto všade vo svete chodila medzimestská doprava cez centrum miest a dnes to tak nie je. dnes už vadí aj cesta cez okrajové časti a boli by super obchvaty miest.
v tomto prípade ak aj prehodnotí poloha južnej R3 (presunie do Komárna), stredná R3 pôjde cez Turiec a serverná trasa definitívne presunie na Kysuce tak nikto ani neštekne.
Vlados
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 174
Založený: 20. Okt 2008 09:06
Bydlisko: BA, občasne LC

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod PK » 20. Sep 2018 09:21

Vlados, toto co pises je obycajne znasilnovanie reality. Donovaly z medzinarodneho hladisku su na najzmysluplnejsej spojnici Warszava, Krakow, Budapest. Nejake byrokraticke posuvanie spojnic bude len dalsie naokolo blizsie. V najhorsom pripade skoncis tak, ze na tah ktory si popisal kamiony nepojdu a pojdu stale cez Donovaly, pretoze pre kamiony s max. 90km/h na dialnici aj obycajnej ceste nie je o tolko vyhodnejsie ist na dialnicu.
Ked sa pred stovkami rokov stavala cesta cez Donovaly v tazkom terene tak tam na to bol nejaky dovod a to presne ten, ze tam bola potreba dopravy a nedalo sa rozumne ist dookola.

Rozumne riesenie tuto je spravit tuto cestu pre tranzit na uzemi Slovenska co najkratsiu, s co najmenej obmedzeniami a s dostatocnou kapacitou. Aby tranzit ktory prejde nechal u nas co najmenej dymu, hluku, obtazovania. Idealne co najviac v tuneli. Presne kvoli tomuto dlhemu tunelu su Donovaly extremne vhodne.
Naposledy upravil PK dňa 20. Sep 2018 09:28, celkovo upravené 1 krát.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Vceliak » 20. Sep 2018 09:26

Admini webu by mali urobiť dotazník, že kto ktorú variantu R3 pre juh, stred a sever podporuje, resp. sa mu zdá pre Slovensko ako najlepšia.
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 488
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod jarino » 20. Sep 2018 09:26

Už sa tu spomínalo, že kamióny na Donovaloch dostanú zákaz alebo sa zvýši mýto za prejazd týmto úsekom.
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod Vceliak » 20. Sep 2018 09:28

jarino napísal:kamióny na Donovaloch dostanú zákaz

Nemusí to byť plošný zákaz, stačí v zimných mesiacoch, v čase zimných gúm ;-).
Vceliak
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 488
Založený: 20. Okt 2016 11:50

Re: R1 Všeobecne

Odoslaťod PK » 20. Sep 2018 09:31

Zakaz pre kamiony hore na Donovaloch je super.
Ale musi byt tunel dole pre tie kamiony. Ved pre Slovensko je to super sposob zarobit. Hlavny europsky tah, spravme ho tak aby nas tie kamiony neobtazovali (tunel, protihlukovky) a vyberajme myto pre kamiony tak, ze na tom Sk zarobi.
Vsetky ostatne moznosti tranzitu S-J su zhruba o 30km dlhsie. Kamion so spotrebou 20l/100km da za naftu okolo 9Eur naviac. Cenu myta dat na 4-6Eur a vsetci pojdu tadial.
PK
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 999
Obrázky: 13
Založený: 10. Mar 2008 09:47

PredchádzajúcaĎalšia

Naspäť na R1

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.